Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

Ett tips på hur man skulle kunna skräddasy bladet för ens egna limitar osv skulle kunna vara att istället för att ha som det är nu, 1/2, 2/4 osv, så skulle man kunna ha dropdown menyer eller vad det heter, på varje ställe man vill där alla limitar finns, ändan från 0,02/0,04 till till exempel 25/50, 50/100 eller något.

 

På alla ställen som det annars blir tomma fält från andra nivåer man ändå inte spelar på. Skule även kunna finnas val för valuta, antingen i samma meny eller i någon brevid Då kan man välja på overallbladet att man tex vill se hur mycket man har spelat, vunnit förlorat osv på tex 1/2 på svs, sedan 0,5/1 på prima osv.. Förstår du hur jag tänker? Alltså bara nivåerna man har spelat på, det blir alltså inga "tomma" nivåer.

 

Hur man ska lägga det så snyggt som möjligt och så att det autosorteras från högsta nivå till lägsta på overall bladet och andra blad man vill ha det sorterat på har jag tyvärr inga tips på just nu.

 

Tror jag har ett separat excelblad för svs och ett för andra siter tillsvidare, då blir det rätt i charts bladet och så.

 

cu! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om jag spelar 1h på svenska spel och plussat t ex 40kr på 1kr/2kr fixed limit, så blir ju det som sagt lite knasigt med där med att man inte vet om det är $1/$2 eller svenska 1/2 man har spelat när man tittar på overall bladet.

 

En grej till är att diagrammen på charts sidan blir lite fel.. Det verkar inte som att diagrammen tar hänsyn till att det är kr. I det här exemplet hade jag plussat $40. Tror att alla utom Hours Played blir lite fel.. inte helt säker.

Jag håller med om att det är lite svårt med nivåerna om man har valutor som skiljer sig så mycket.

Däremot så borde vinst/förlust redovisas rätt om man fyllt i rätt växlingskurs.

Om du har dollar som "huvudvaluta" så borde din vinst på 40 kr redovisas som en vinst på 5,48 dollar med dagens växlingskurs (1 SEK = 0,136994 USD).

Växlingskurserna styr allt. Är det inte rätt ifyllt där så blir det fel i hela boken.

Även diagrammen blir rätt med rätt växlingskurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips på hur man skulle kunna skräddasy bladet för ens egna limitar osv skulle kunna vara att istället för att ha som det är nu, 1/2, 2/4 osv, så skulle man kunna ha dropdown menyer eller vad det heter, på varje ställe man vill där alla limitar finns, ändan från 0,02/0,04 till till exempel 25/50, 50/100 eller något...

Jag förstår hur du tänker och idéen är god. Tyvärr inget man omsätter i praktiken på en kafferast. :(

Jag har lagt ner många timmar på att få in fler valutor, men det kan säkert göras bättre. Har dock inte tid eller möjlighet att göra det inom en överskådlig framtid. Jag lagrar dina idéer för framtida ändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag luckas aldrig få gamestats att funka som det ska. Hur filtrerar man? Kanske är det bara jag som är dum, men jag kan inte få det att funka.

Du är nog inte dum :) Den där funktionen är lite halvdan. Har faktiskt funderat på att ta bort den för att den är lite instabil.

Men tipset är att filtrera den sidan du är intresserad av t ex "NoLimit" som du vill ha det. Filtrera sedan övriga sidor så dom visar "tomma celler".

Då borde du få fram hyfsat verklig siffror :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag spelar 1h på svenska spel och plussat t ex 40kr på 1kr/2kr fixed limit, så blir ju det som sagt lite knasigt med där med att man inte vet om det är $1/$2 eller svenska 1/2 man har spelat när man tittar på overall bladet.

 

En grej till är att diagrammen på charts sidan blir lite fel.. Det verkar inte som att diagrammen tar hänsyn till att det är kr. I det här exemplet hade jag plussat $40. Tror att alla utom Hours Played blir lite fel.. inte helt säker.

Jag håller med om att det är lite svårt med nivåerna om man har valutor som skiljer sig så mycket.

Däremot så borde vinst/förlust redovisas rätt om man fyllt i rätt växlingskurs.

Om du har dollar som "huvudvaluta" så borde din vinst på 40 kr redovisas som en vinst på 5,48 dollar med dagens växlingskurs (1 SEK = 0,136994 USD).

Växlingskurserna styr allt. Är det inte rätt ifyllt där så blir det fel i hela boken.

Även diagrammen blir rätt med rätt växlingskurs.

 

Okej.. jag har huvudvalutan som sek. det kanske är därför det blir tokigt? Ska kolla på det ikväll o ser om jag klurar ut det. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som lite fel valutakurser från min sida...och lite för mycket pill på chartsbladen :oops: Fixade till det, så det ska stämma nu! :)

 

Jag har fösökt mig på lite egna grejer i bladet. Ta en titt och säg vad du tycker.. Försökte få in BB/100 och antal spelade händer... Då jag spelar FR på svenska spels sek1/sek2 FLT så har jag sett att det nästa alltid är mellan 30-40 händer per timme, så jag har satt 35 händer per timme i formeln. Inte så haj på det här med BB/100 så jag får nog kontrollera det..

 

Det här med provvärdet... försökte få så att det blev så nära 100 händer i den rutan för att BB/100 ska stämma så bra som möjligt, så därför måsta jag dela totala antal händer med en siffra (delvärdet) så jag får 100. .. du förstår säkert hur jag menar. Har du någon idé om jur man kan få det så automatiserande som möjligt? Är mycket omständigt som det är nu.

 

Är medveten om att det inte stämmer till 100% pga av antalet händer inte är exakt.. men ändå.

 

De gula fälten fylls i.

 

http://img357.imageshack.us/img357/3923/stats5wf.jpg

 

ser det helt galet ut, eller e tanken god?

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Vilket fint arbete!

 

Du ska ha massor av beröm för ditt arbete!

 

Jag har dock en fråga:

 

Har du länkat statistiken till chartsen från NoLimit-bladet, kolumn J, G/L USD?

 

Det skulle i så fall förklara varför den enda grafen jag får att fungera är Hours played då kolumn J innehållande G/L USD inte innehåller några värden för mig. G/L, alltså kolumn I fungerar utmärkt, men inte G/L USD...

 

Förstår du vad jag menar? I så fall, tror du att du har någon idé till varför jag inte får någon graf att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som lite fel valutakurser från min sida...och lite för mycket pill på chartsbladen :oops: Fixade till det, så det ska stämma nu! :)

 

Jag har fösökt mig på lite egna grejer i bladet. Ta en titt och säg vad du tycker.. Försökte få in BB/100 och antal spelade händer... Då jag spelar FR på svenska spels sek1/sek2 FLT så har jag sett att det nästa alltid är mellan 30-40 händer per timme, så jag har satt 35 händer per timme i formeln. Inte så haj på det här med BB/100 så jag får nog kontrollera det..

 

Det här med provvärdet... försökte få så att det blev så nära 100 händer i den rutan för att BB/100 ska stämma så bra som möjligt, så därför måsta jag dela totala antal händer med en siffra (delvärdet) så jag får 100. .. du förstår säkert hur jag menar. Har du någon idé om jur man kan få det så automatiserande som möjligt? Är mycket omständigt som det är nu.

 

Är medveten om att det inte stämmer till 100% pga av antalet händer inte är exakt.. men ändå.

 

De gula fälten fylls i.

 

http://img357.imageshack.us/img357/3923/stats5wf.jpg

 

ser det helt galet ut, eller e tanken god?

 

Mvh!

Tanken är god om man accepterar att det är ett ungefärligt värde.

Eftersom jag inte vet vad cellerna heter så har jag döpt dom till A1-A8, där A1 är den där det står 60 (antal timmar).

A1, A2, A4 går att hämta i boken, behöver alltså inte fyllas i manuellt.

A3 kan man ta bort.

A7 innehåller nog en felaktig formel. Svaret borde vara 1,5.

Formeln borde se ut: =(A2/A4)/A1

Formeln i A8 borde se ut: =(A2/A4)/(A6/100)

 

Reserverar mig lite, är på jobbet och är uttråkad och trött :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Vilket fint arbete!

 

Du ska ha massor av beröm för ditt arbete!

 

Jag har dock en fråga:

 

Har du länkat statistiken till chartsen från NoLimit-bladet, kolumn J, G/L USD?

 

Det skulle i så fall förklara varför den enda grafen jag får att fungera är Hours played då kolumn J innehållande G/L USD inte innehåller några värden för mig. G/L, alltså kolumn I fungerar utmärkt, men inte G/L USD...

 

Förstår du vad jag menar? I så fall, tror du att du har någon idé till varför jag inte får någon graf att fungera?

Tack för berömmet. Alltid trevligt :)

Vad jag kommer ihåg (kan inte kolla nu, är på jobbet) så tas det mesta av diagrammen från daytoday-bladet. Har inte stött på ditt problem förut.

Får återkomma när jag har kollat upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Hagbard!

 

Får nu BB/100 till 2,38.

2,38*21(för att få x BB/100 till xBB/2100 händer..)=50 lite avrundat. 50BB totalt * värdet på BB på nivån, 2 gör en totalvinst på 100, och det stämmer.

 

Jag får BB/H till 0,83 med dina formlar.

0,83*2(BB på nivån) = 1,66

1,66*60(antal timmar spelade)=100 (99,6 noga räknat)

 

Får inte värdet i BB/H till 1,5..men jag tycker det stämmer ändå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Hagbard!

 

Får nu BB/100 till 2,38.

2,38*21(för att få x BB/100 till xBB/2100 händer..)=50 lite avrundat. 50BB totalt * värdet på BB på nivån, 2 gör en totalvinst på 100, och det stämmer.

 

Jag får BB/H till 0,83 med dina formlar.

0,83*2(BB på nivån) = 1,66

1,66*60(antal timmar spelade)=100 (99,6 noga räknat)

 

Får inte värdet i BB/H till 1,5..men jag tycker det stämmer ändå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Nu är jag inte med riktigt. Det du är ute efter är antal big blind per timme, eller per 100, oavsett om BB är värd två, fem, tio eller femtio.

I detta exempel har du vunnit 180, big blind är 2, alltså har du vunnit 90 st bb (180/2). Tidsåtgången är 60H. 90BB/60H = 1,5 BB/H och inget annat.

Skriver man formeln rätt blir summan 1,5.

Du har spelat 2100 händer och vunnit 90 st BB.

Formeln ser ut : (vinst/storlek på bb)/(antal händer/100), alltså (180/2)/(2100/100)

Svaret blir då 4,29 BB/100 precis som du räknat ut från början, om än på ett annat sätt.

Så 1,5 BB/H och 4,29 BB/100 är de riktiga värdena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Vilket fint arbete!

 

Du ska ha massor av beröm för ditt arbete!

 

Jag har dock en fråga:

 

Har du länkat statistiken till chartsen från NoLimit-bladet, kolumn J, G/L USD?

 

Det skulle i så fall förklara varför den enda grafen jag får att fungera är Hours played då kolumn J innehållande G/L USD inte innehåller några värden för mig. G/L, alltså kolumn I fungerar utmärkt, men inte G/L USD...

 

Förstår du vad jag menar? I så fall, tror du att du har någon idé till varför jag inte får någon graf att fungera?

Står det 0,00 i kolumn J?

I så fall har du troligtvis inte fyllt i några växlingskurser i "Overall"-bladet.

Även om du bara spelar med dollar så måste du fylla i växlingskurs 1,00 vid "USD/USD" i "Overall"-bladet.

Diagrammen hämtar data från "Daytoday"-bladet, undantaget värden för X-axeln (den vågräta med datum) som hämtas från "Sessions"-bladet.

 

Härmed får jag ta tillbaka det jag tidigare sagt om att man inte behöver fylla i "Sessions"-bladet. Om man vill ha diagrammen att funka måste man fylla i de datum man spelar där. Även "Daytoday"-bladet hämtar data därifrån. Ber om ursäkt.

 

Har även hittat ett litet fel i "Charts"-bladet. Inget som påverkar resultatet, utan bara utseendet. Det står USD som "penningvärde" oavsett vilken "huvudvaluta" man har valt. Fixat i en ny version (2.06.0628) som finns uppe inom en timme. Alltså inget man behöver ladda ner om man kan leva med att det står lite fel i "Charts"-bladet. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hagbard, tack för ett jättefint blad.

 

Jag har precis hämtat det och börjat fylla i.

Jag har problem men monthlystatsbladet där kolumnerna Bous(I), rakeback(J) och withdraw from BR(k) alla visar värdet -11. Tilläggas kan at jag spelat en SnG för $11 och ändra jag värdet för denna SnG så ändras även värdet på monthlystatsen.

 

Edit:hittade felet. Det var den mänskliga faktorn som varit framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte fram några nya resultat på monthlystats sen juni va slut, har fyllt i session bladet sista datumet i juni som det stod.

 

Löste det genom att fylla i slut datumet på Juli månad som 00:00 start/finish.

 

Men eftersom jag inte använder mig av sessions bladet (pga multitabling), så ändrade jag dessutom AVG H/Day på monthlystats bladet så den räknar på "Hours played" istället för "real hours".

 

Borde väl vara ok att göra eller va säger du hagbard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte fram några nya resultat på monthlystats sen juni va slut, har fyllt i session bladet sista datumet i juni som det stod.

 

Löste det genom att fylla i slut datumet på Juli månad som 00:00 start/finish.

 

Men eftersom jag inte använder mig av sessions bladet (pga multitabling), så ändrade jag dessutom AVG H/Day på monthlystats bladet så den räknar på "Hours played" istället för "real hours".

 

Borde väl vara ok att göra eller va säger du hagbard?

Helt riktigt. För att få månadstatistiken så måste sista datumet i varje månad fyllas i i sessions-bladet.

Vad gäller resten av boken så är det fritt fram att ändra så det passar dig. Däremot kan jag, av föreståeliga skäl, inte svara på frågor om man har roddat själv i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej! Undrar vad jag har gjort för något galet om jag får raderna på moneybladet till att heta 2004,2005,2006 osv.. istället för 1,2,3,4,5 osv..

 

som det ser ut nu så blir det 1,4,5,6,7,2004,2005,2006.. galet! rad 2 och 3 har försvunnit eller något och efter rad 7 heter dem 2004,2005...

 

Hur får jag tillbaka dem till 1,2,3,4,5,6 osv..?

Jag kommer för allt i världen inte ihåg vad jag gjorde för att det skulle bli såhär.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Undrar vad jag har gjort för något galet om jag får raderna på moneybladet till att heta 2004,2005,2006 osv.. istället för 1,2,3,4,5 osv..

 

som det ser ut nu så blir det 1,4,5,6,7,2004,2005,2006.. galet! rad 2 och 3 har försvunnit eller något och efter rad 7 heter dem 2004,2005...

 

Hur får jag tillbaka dem till 1,2,3,4,5,6 osv..?

Jag kommer för allt i världen inte ihåg vad jag gjorde för att det skulle bli såhär.. :(

Det verkar som du har råkat filtrera bladet. Om någon av de små pilarna i rubrikraden (rad 1) är blå istället för svart så är det så. Klicka på pilen och välj "alla" i listan.

Återkom annars. Ska iofs på semester några dagar så jag kan nog inte svara förrän i mitten av nästa vecka om problemen kvarstår 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett problem i att bladet inte räknar ut H/played, USD /H eller BB/H under overallfliken, men under gamestats får jag värden i dessa kolumner. Har kollat runt som en tok, men hittar inte vad som är fel. Nån idé?

Jag antar att du menar den lilla tabellen i cellerna I36 till L46.

Den presenterar resultatet för det datum som är ifyllt i "Valueboxen" (cell J36). Antagligen har du fyllt i ett "dött" datum. Dvs en dag när du inte har spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett problem i att bladet inte räknar ut H/played, USD /H eller BB/H under overallfliken, men under gamestats får jag värden i dessa kolumner. Har kollat runt som en tok, men hittar inte vad som är fel. Nån idé?

Jag antar att du menar den lilla tabellen i cellerna I36 till L46.

Den presenterar resultatet för det datum som är ifyllt i "Valueboxen" (cell J36). Antagligen har du fyllt i ett "dött" datum. Dvs en dag när du inte har spelat.

 

Nej, det var inte den jag menade. Jag menade cellerna C4 till G13 (Jag har förvisso inte spelat över NL50) som är tomma på data. Men datan visas i andra fält på andra blad, och tom i I36 till L46 om jag väljer ett "live" datum. BB/H visas på gamestatsbladet, tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inte den jag menade. Jag menade cellerna C4 till G13 (Jag har förvisso inte spelat över NL50) som är tomma på data. Men datan visas i andra fält på andra blad, och tom i I36 till L46 om jag väljer ett "live" datum. BB/H visas på gamestatsbladet, tex.

Ok. Lite märkligt är det. Datan hämtas från samma ställe så funkar det ena så borde det andra funka oxå, om du förstår vad jag menar :)

Verkar som att det har uppstått något fel i boken helt enkelt. Har för mig att någon annan haft samma problem och löste det genom att ladda hem boken på nytt och föra över datan. Jag har tyvärr ingen bättre lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har lekt runt lite med ditt fina projekt i OpenOffice idag. Vad jag kan se så verkar det mesta fungera (även om det är stort och trögjobbat). Däremot får jag problem med sajtlistan. I ditt exempel så fungerar den, men när jag lägger till en ny sajt så läggs den inte till i listan. Däremot så läggs de upp på fliken sitestats t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...