Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det ser riktigt bra ut den här nya versionen, men har ett par funderingar:

 

1. Man skulle gärna vilja kunna se "Overall money" och "Poker sites money" i annan valuta än svenska eller? (Endast mina rubriker ändras när jag byter valuta på Bank roll currency)

Neteller money står ju i både SEK och USD.

 

2. Likadant blir det fel under "Game" när man fyllt i en spel session, om jag ändrar till USD eller annan valuta än SEK på bank roll, så är det fortfarande SEK siffrorna som visas, alltså endast rubriken ändras.

 

Riktigt bra jobbat Hagbard ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser riktigt bra ut den här nya versionen, men har ett par funderingar:

 

1. Man skulle gärna vilja kunna se "Overall money" och "Poker sites money" i annan valuta än svenska eller? (Endast mina rubriker ändras när jag byter valuta på Bank roll currency)

Neteller money står ju i både SEK och USD.

 

2. Likadant blir det fel under "Game" när man fyllt i en spel session, om jag ändrar till USD eller annan valuta än SEK på bank roll, så är det fortfarande SEK siffrorna som visas, alltså endast rubriken ändras.

 

Riktigt bra jobbat Hagbard ;)

Ska försöka att förklara på ett begripligt sätt :)

Om du ändrar din "Bank Roll Currency" (BRC) så måste du, manuellt, oxå ändra dina växlingskurser. Om du kollar cell O25-P28 så ser det ut ungefär så här om du ställer in dollar som BRC (beroende på vad du har skrivit i för växlingskurs):

USD/USD 1,00

EUR/USD 1,28

GBP/USD 1,88

SEK/USD 0,14

Om du sen ändrar till kronor som BRC så ser det ut så här:

USD/SEK 1,00

EUR/SEK 1,28

GBP/SEK 1,88

SEK/SEK 0,14

Observera att kurserna inte ändras, det måste du göra manuellt.

Eftersom kurserna inte har något fast värde, utan ändras hela tiden så går det inte att lösa på annat vis.

Tanken är att man ställer in en "Bank roll currency" och sen inte ändrar den. Vill man ändå göra det så får man ändra kurserna oxå.

Hoppas denna förklaring kastar lite ljus över saken. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, nu är allt logiskt :)

 

En sak till bara!

 

Jag har nu ändrat till USD och allt ser ut som det ska, men den svenska summan som står vid "current bank roll" verkar inte stämma helt, vilken kurs används där?

K9/P28 står det i formeln, men om jag slår det på minräknaren med endast de 2 decimalerna som visas så blir det en lägre summa. Räknar den med de andra decimalerna fast de inte syns i P28?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ändrat till USD och allt ser ut som det ska, men den svenska summan som står vid "current bank roll" verkar inte stämma helt, vilken kurs används där?

K9/P28 står det i formeln, men om jag slår det på minräknaren med endast de 2 decimalerna som visas så blir det en lägre summa. Räknar den med de andra decimalerna fast de inte syns i P28?

Japp, den räknar med alla decimaler. Däremot är cellerna formaterade för att bara visa två decimaler oavsett hur många talet har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag lirar en timme på svenska spel fixed limit 1SEK/2SEK. I Overall bladet kan man då se på Fixed Limit (low) att jag spelat på 1/2 i en timme och vunnit eller förlorat si och så mycket. Alla siffor stämmer. Dock lite förvirrande då jag tolkar 1/2 som $1/$2

 

Det är lite lurigt att se 1/2 både som $ och sek på overall, man vet inte riktigt vilka timmar som är 1/2 i $ och 1/2 i sek. Iofs kan man filtrera på Gamestats bladet.

 

Riktigt bra underlag för att föra sin statestik! Bra jobbat! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag lirar en timme på svenska spel fixed limit 1SEK/2SEK. I Overall bladet kan man då se på Fixed Limit (low) att jag spelat på 1/2 i en timme och vunnit eller förlorat si och så mycket. Alla siffor stämmer. Dock lite förvirrande då jag tolkar 1/2 som $1/$2

 

Det är lite lurigt att se 1/2 både som $ och sek på overall, man vet inte riktigt vilka timmar som är 1/2 i $ och 1/2 i sek. Iofs kan man filtrera på Gamestats bladet.

 

Riktigt bra underlag för att föra sin statestik! Bra jobbat! :D

Ja, det där är ett litet dilemma när man spelar med olika valutor.

Antingen får man fylla i som du gör (vilket jag själv oxå gör), eller så får man fylla i den limit som ligger närmast verkligheten. I det här fallet kanske $0,25. BB/H stämmer i vilket fall som helst oavsett hur mycket BB är värd. Däremot blir ju nivåerna lite "blandade", om du förstår vad jag menar.

Kanske man skulle lägga in ett blad till där samma uppgifter som på "Overall"-bladet redovisas, men specifikt för varje valuta. Många blad blir det :)

EDIT: Jippi! Mitt hundrade inlägg såg jag just 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ofta spelar +3 bord och alltid fyller på så fort ja tappar en del så blir det lätt jobbigt att hålla koll på varje enskilt bord och föra statistik, därför brukar jag bara skriva ihop allt som ett, är det nödvändigt att fylla i sessions bladet då?

 

Det viktiga för mig är inte att veta "real hours", utan det räcker med total hours.

 

Alltså, tycker du ja ska fylla i på sessions endå så det inte blir fel nån annanstans?

 

Tror jag hittat ett fel i sessions bladet , om jag kopierar min tid till session 1 eller 10, så försvinner ytterkanten av tabellen. händer endast i 1:an å 10ans ytterkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ofta spelar +3 bord och alltid fyller på så fort ja tappar en del så blir det lätt jobbigt att hålla koll på varje enskilt bord och föra statistik, därför brukar jag bara skriva ihop allt som ett, är det nödvändigt att fylla i sessions bladet då?

 

Det viktiga för mig är inte att veta "real hours", utan det räcker med total hours.

 

Alltså, tycker du ja ska fylla i på sessions endå så det inte blir fel nån annanstans?

Du kan hoppa över sessions, det ska inte påverka något annat.

Tror jag hittat ett fel i sessions bladet , om jag kopierar min tid till session 1 eller 10, så försvinner ytterkanten av tabellen. händer endast i 1:an å 10ans ytterkant.

Om man väljer "Klistra in special" och sen väljer "Bara värden", så tror jag att man slipper det problemet. Om man väljer bara klistra in så kommer format, kantlinjer och allt annat med oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack.

 

Jag har valt att ha BC i USD nu, men idga när jag gjorde ett uttag och fyllde i det i money bladet så ska man ju fylla i "withdrawal from BR/SEK", Jag skrev in summan i SEK som jag tog ut, men det visas ju ett $ tecken efter summan antar att de är för att jag valt USD på overall bladet, men jag får ivf det rätta beloppet i "Withdrawals from BR" på overall bladet. Inget å göra åt kanske, bara jag håller reda på valutan eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack.

 

Jag har valt att ha BC i USD nu, men idag när jag gjorde ett uttag och fyllde i det i money bladet så ska man ju fylla i "withdrawal from BR/SEK", Jag skrev in summan i SEK som jag tog ut, men det visas ju ett $ tecken efter summan antar att de är för att jag valt USD på overall bladet, men jag får ivf det rätta beloppet i "Withdrawals from BR" på overall bladet. Inget å göra åt kanske, bara jag håller reda på valutan eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack.

 

Jag har valt att ha BC i USD nu, men idag när jag gjorde ett uttag och fyllde i det i money bladet så ska man ju fylla i "withdrawal from BR/SEK", Jag skrev in summan i SEK som jag tog ut, men det visas ju ett $ tecken efter summan antar att de är för att jag valt USD på overall bladet, men jag får ivf det rätta beloppet i "Withdrawals from BR" på overall bladet. Inget å göra åt kanske, bara jag håller reda på valutan eller?

Här är jag inte riktigt med på vad du menar? Var står det ett dollartecken efter summan?

Observera att man i "Money"-bladet fyller i uttaget i två kolumner.

I kolumn D fyller man i uttaget i den valuta man har på den saiten, eller NETeller, om man tar ut därifrån. I kolumn I fyller man i uttaget i SEK, oavsett vilken valuta man har på siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt den förra versionen men tänkte nu testa den nya. För att hålla koll på mina tidigare vinster tänkte jag fylla i tidigare resultat genom att använda "monthystat" bladet.

 

Problemet när jag fyller i hur mkt jag vunnit är att det står "värdefel" i kolumnen "previous years"

 

Svårt att förklara, men du kanske förstår ;)

 

EDIT: Tror jag har löst det nu 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är precis så jag har gjort, fyllde i dollar summan i D, sen den svenska summan i I, men i den svenska kolumnen blev det automatiskt ett dollar tecken efter summan jag skrev in.

Ärligt talat förstår jag inte hur det kan bli så. Jag har kollat i den aktuella versionen och där är den kolumnen formaterad för att visa kronor (kr). Iaf tom rad 1000.

Har du fyllt i så mycket så du är nedanför rad 1000?

Du har inte ändrat några format i aktuell kolumn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju min BRC i $, men det borde väl inte påverka i moneybladet?

 

Vad ska jag ha inställt om jag går in på formatera celler i "withdrawal from BR" för att det ska stå kr istället för dollar då. Just nu står det på formatera celler/anpassat: (# ##0,00\ "$")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju min BRC i $, men det borde väl inte påverka i moneybladet?

 

Vad ska jag ha inställt om jag går in på formatera celler i "withdrawal from BR" för att det ska stå kr istället för dollar då. Just nu står det på formatera celler/anpassat: (# ##0,00\ "$")

Det måste du ha ändrat själv isf. Det ska var "formatera celler/valuta/kr".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med daytoday bladet i hours total står det ### medan det står referens i de andra kolumnerna, vet du vad felet kan vara?

Den här var lite knivig. Jag måste ställa några motfrågor för att se om jag kan ringa in problemet:

Har du precis börjat fylla i, eller har problemet uppstått efter hand?

Står det referens i alla andra celler på samma rad?

 

Det troliga är att det har någonting med att det är ett felaktigt datum ifyllt i något annat blad. "Daytoday"-bladet hämtar uppgifter från bl a Sessions och Limit-bladen. Om det står Referens i en cell betyder det att excel inte hittar uppgiften som förväntas vara där den ska hämtas.

Om man lämnar luckor när man fyller i, eller flyttar om rader om man upptäckt att man fyllt i fel kan det oxå bli så här.

Återkom gärna med lite mer uppgifter så ska vi nog kunna lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok har kollat på det och det ser ut som att datum och tid stämmer på NL och sessions bladet.

Jag har precis börjat fylla i har använt det i 3 dagar. Står referens i hours total och i den sista kolumnen samt hours total.

Kan det vara så att om man börjar ett bord en halvtimme innan ett annat och då skriver 12:30 - 15:00 och sen börjar ett till 13:00 - 15:00 och skriver detta i NL bladet. Ska man sen skriva detta som två sessioner? kan kanske vara det som är problemet. Första dagen som jag fyllde i fungerade perfekt men sen har det blivit fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok har kollat på det och det ser ut som att datum och tid stämmer på NL och sessions bladet.

Jag har precis börjat fylla i har använt det i 3 dagar. Står referens i hours total och i den sista kolumnen samt hours total.

Kan det vara så att om man börjar ett bord en halvtimme innan ett annat och då skriver 12:30 - 15:00 och sen börjar ett till 13:00 - 15:00 och skriver detta i NL bladet. Ska man sen skriva detta som två sessioner? kan kanske vara det som är problemet. Första dagen som jag fyllde i fungerade perfekt men sen har det blivit fel.

Det ska skrivas som en session från 12:30 till 15:00. Det känns som om excel har knasat till något någonstans. Typ tappat nåt på vägen :) Har aldrig stött på detta förut.

Det enklaste är nog att börja om. Antingen om du har sparat ett tomt exemplar, eller om du laddar hem det igen.

Dina uppgifter kan du sedan kopiera över till den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om jag spelar 1h på svenska spel och plussat t ex 40kr på 1kr/2kr fixed limit, så blir ju det som sagt lite knasigt med där med att man inte vet om det är $1/$2 eller svenska 1/2 man har spelat när man tittar på overall bladet.

 

En grej till är att diagrammen på charts sidan blir lite fel.. Det verkar inte som att diagrammen tar hänsyn till att det är kr. I det här exemplet hade jag plussat $40. Tror att alla utom Hours Played blir lite fel.. inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...