Gå till innehåll

PLO - Stor riverbluff mot übertajt nötspelare, bra?


Recommended Posts

Det viktiga i denna hand är inte korten, inte någonstans. Jag redovisar mitt tänk gata för gata sen. Men i alla fall. Suttit vid bordet ett bra tag och gått helt okej. Dock inga direkta reads, eftersom det för det mesta bara varit småstackar som man kan spela rätt standard emot. Multitablat och lirat HU-tours och slaskat och så vidare, så inga direkta reads på resten av bordet. Jag vaknar till liv då och då och pottar flera potter i rad och följer oftast upp på floppen. Dock har jag slutat med det sen bordet fylldes upp, pottar bara då och då.

 

Reads är dock extremt viktigt denna hand.

 

Jag möter en av de tajtaste nötspelarna jag någonsin sett. Spelar enormt få händer. Några fina exempel från gårdagens spel (spelare har nyss satt sig vid bordet) var när åtta hade limpat till han/hon i SB - fold. Eller när fem limpar. Han/hon har knappen. Fold.

 

Vi har spelat en hand mot varandra. Tror jag. Den handen pottade Nutplayer preflop och jag synade, floppen kom K-hög och gav mig tvåpar, jag pottar - syn. Turn blankar. Jag fegar ur och checkar. River parar bordet med ett kort som jag inte har. Check-check och AA för nötspelaren står.

 

Nötspelaren har nyss satt sig, kanske 3-4 händer sen.

 

Om nötspelaren är observant så borde jag ha en rätt slaskig image, dock tror jag inte nötspelaren har sett mig bluffa på flera gator i större potter. Mitt slask består mest i preflop- och flopspelet, på senare gator omvärderar jag utifrån reads, stackstorlekar - ja, det vanliga.

 

Table 'Ioannisiani' Seat #2 is the button

Seat 1: wirrus ($0.95 in chips)

Seat 2: maasto ($12.80 in chips)

Seat 3: 00Ayal ($31.95 in chips)

Seat 4: drexle ($21.70 in chips)

Seat 5: Chafs04 ($9.75 in chips)

Seat 6: TheNeenyo ($19.40 in chips)

Seat 7: andkan ($41.75 in chips) - SLASKHERO

Seat 8: jakeroo2 ($4.50 in chips)

Seat 9: evaFunk ($29.55 in chips) - ÜBERTAJT NUTPLAYER!

00Ayal: posts small blind $0.10

drexle: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to andkan [Ah 3s 4h Kd]

Chafs04: calls $0.25

TheNeenyo: calls $0.25

andkan: raises $1.10 to $1.35

Har inte spelat en hand på ett tag, så jag pottar bara för att. Klart +EV-resonemang.

jakeroo2: calls $1.35

evaFunk: calls $1.35

wirrus: folds

maasto: folds

00Ayal: folds

drexle: calls $1.10

Chafs04: calls $1.10

TheNeenyo: folds

*** FLOP *** [2s Ts 3h]

drexle: checks

Chafs04: checks

andkan: bets $3

 

Check till mig och jag betar ungefär halvpott - orkade inte pottbetbluffa mot så många motspelare, men ville ändå låta färgdrag betala lite (så att jag kan bluffa större på nästa gata om jag tror att Fi har flushdrag).

 

jakeroo2: folds

evaFunk: calls $3

Syn av Ms. Nuts! Undrar vad det betyder. Kan vara ett starkt drag också eftersom jag betar så lite.

 

drexle: folds

Chafs04: folds

*** TURN *** [2s Ts 3h] [7c]

andkan: bets $12.50

 

Kommer en helblank på turn. Jag väljer att fortsätta potta på, precis likadant som jag hade spelat t.ex. TT i detta läge (och ja, TT ingår absolut i min HD när jag pottar preflop, och evaFunk borde veta om detta eftersom vi spelade kanske 2-3h på samma bord igår). Om evaFunk hade ett färgdrag kommer folden antagligen nu. Händer som 89JAs tror jag dock inte lägger....

 

evaFunk: calls $12.50

 

Här ger jag i praktiken upp potten.

 

*** RIVER *** [2s Ts 3h 7c] [Td]

andkan: bets $24.90 and is all-in (OBS: EvaFunk har tretton kvar i stacken. Potten efter mitt bet är 38)

 

Men ändrar mig när bordets högsta kort parar. Dels för att jag köper ut eventuella tvåpar (om nu evaFunk satte mig på överspelade AA/KK och valde att syna ner med tvåpar), dels för att inga drag satt. Jag tror inte evaFunk hade slöspelat ett set på turn, enbart för att jag är så committad att syna med så många händer efter mitt pottbet så att ett set borde def. slå om. Grejjen är den att jag bara har par i treor - ett missat drag kan mycket mycket väl slå mig, och jag har ingen lust att ge upp en stor pott mot en skithand som foldar.

 

Dessutom är motspelaren, som jag har sagt, riktigt tajt. Det talar ännu mer för en fold, enligt mig. Jag tror inte evaFunk sett mig potta fyra gator tom i alla fall...

 

Vad som inte foldar: förmodligen ingen kåk.

Vad som fodlar som slår mig: missade drag innehållandes t.ex. en sjua, eller ett överpar.

Vad som foldar som jag slår: missade wrappisar, färgdrag och liknande utan par.

 

Så - mitt move på river. Bra/dåligt? +/- EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför offra hela stacken på en bluff i PLO25??? Det om något är -ev.

Det svåra brukar inte vara att få in pengarna när man träffar utan snarare att man inte ska bli utdragen. :lol:

 

Ok, om man spelar mot 1-3 motståndare kan man spela väldigt vilt men på 9-manna är det nära nog nutpeddling som gäller.

Om floppen varit 23T rainbow kunde det ha varit läge att potta.

På floppen kan han ju syna med AsXs, på turn kan han omöjligt sitta med ett naket nötfärgdrag. Hade han då AsXs45? Skulle han verkligen syna med det preflop?

AA skulle han nog pottat preflop.

AsXs och 89 för att plocka upp stegdraget på turn är väl mer trolig.

Ett set borde han ha slagit om, om han inte tror att du sitter på nakna Ess och vill extrahera värde vilket är mindre troligt.

Problemet är att han kan sitta med något drag plus toppar och det är väl egentligen den enda farliga handen.

Jag tycker din bluff på river är vetttig eftersom starka händer skulle troligen ha slagit om tidigare och potten är stor men du har ändå tillräkligt kvar för att han ska lägga marginella händer som KK och AA med färgdrag t.ex.

Jag tror han sitter på en hyffsad draghand och viker för din bet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Varit bortrest, så hittade jag den här handen. Så jag kör på med resultaten:

 

Fi foldade.

 

Hade det vart den genomsnittliga PLO25-spelaren så hade jag gett upp efter floppen antagligen, men eftersom Fi var så pass tajt så valde jag att fyra av ett skott till på turn, särskilt som jag (förra gången i en pott mot Fi) fegade ut på turn med tvåpar, rivern parade bordet med fel kort och hans AA stod.

 

Jag tyckte bara att hans betingmönster (syn/syn) efter floppen liksom faktumet att det är en tajt nötspelare gör att Fi inte kan syna min bluff tillräckligt ofta, alltså är den +EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till river tycker jag det är helt fel spelat, men din all-in på river är helt rätt. Chansen att han har ett missat drag är stor och har han det kommer han garanterat att lägga händer som har dig slagna, typ alla par över 3.

 

Dock tycker jag inte att ett korrekt riverspel uppväger det faktum att du spelade fel preflop, på flop och turn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till river tycker jag det är helt fel spelat, men din all-in på river är helt rätt. Chansen att han har ett missat drag är stor och har han det kommer han garanterat att lägga händer som har dig slagna, typ alla par över 3.

 

Dock tycker jag inte att ett korrekt riverspel uppväger det faktum att du spelade fel preflop, på flop och turn ;)

 

Ahh - varför är mitt turnspel så fel då? (Preflop är väl marginellt, folk på PLO25 är så jävla kassa på postflopspel så jag tvivlar på att jag ger upp SÅ mycket EV på att potta med tre till hjulet, två till färgen och två till broadwaystegen, för att inte tala om alla kåk+fyrtalsdrag) :)

 

Floppen är klart tveksam - agreed. Check-fold bäst? Agreed. Men ibland semi-tiltar jag och hamrar på missade floppar också. Dock brukar jag lugna ner mig på turn om jag blir synad.

 

Däremot - varför är mitt turnspel så fel? Som jag ser det så finns det fyra möjliga typer av händer som nötspelaren kan ha:

 

1) En kass AAxx med flushdrag som inte pottat om preflop.

2) Ett drag - troligtvis kombodrag som 45Ax med spaderdraget eller liknande.

3) En konstigt spelade KK eller liknande som väljer att ta ett kort till och se vad jag gör på turn.

4) The dreaded TT. Eventuellt 33/22 också, men jag tror att nötspelaren dels är så tajt att han foldar många händer innehållande 33/22 preflop, typ de flesta... Men - skulle verkligen den tajta nötspelaren bara SYNA ett halvpottbet på floppen med 2 pers till bakom att agera när det ligger både steg+färgdrag ute? Så brukar inte tajta nötspelare spela, de får ju action ändå.

 

Är mitt bet verkligen så dåligt mot denna HD? Jag vet faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärtemot alla andra att du spelar alla gator grymt - det är ju en ganska torr flop och verkligen ingen bräda som passar fint på en hand som en sån tight stekare gillar. På river är egentligen det enda stället där jag tvekar lite lite grann på ditt spel, helt enkelt eftersom hans hand, hur svag den än må vara, måste vara värd att betala 13 till med i en sån pott, in case att du har bettat ett starkt drag, eller slaskat i enlighet med din vanliga stil. Samtidigt: du kan ju inte vinna om du checkar, så visst fan måste du ställa in med så lite till kvar att spela om.

 

Bra spelat - en bra riktlinje för det nya året! :)

 

Ps.

Reservation för att jag spelat typ 200 händer Omaha och att jag är ganska duktigt packad. Samtidigt finns det ju ingen tvekan att jag kommer härska Omaha-borden när jag väl börjar spela det ordentligt.

Gott nytt år fucking oavsett!

Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej - alla verkar hata mitt flop och turnspel även på 2+2, de flesta ogillar det här. Jag orkar inte översätta mitt svar på 2+2, så jag postar det rakt av här - ni kan ju säkert engelska.

 

Är min tankebana på turn verkligen så felaktig? Jag säger inte att jag har rätt, jag vill bara fortsätta diskussionen på denna hand eftersom det var en av de intressantare (och en av de händerna där jag för en gångs skull tänkte till) jag spelat på sistone:

 

Parre's post på 2+2:

Okay - most of you feel I played this badly on all streets except on the River. Points taken, but just for the sake of argument:

 

Preflop - Agreed. But I do these moves at times, I know they cost me long-term, but I want to have fun playing poker and not count every penny. -EV for sure, but it's PLO25 and frankly, I'm not motivated enough (although I play to win) to just grind and wait for good hands.

 

Flop - True. Bad donkey. But still, I feel that his call on the flop gives me a LOT of information which makes my turn play correct:

 

1) Okay, he coldcalls. Had we been heads up, I'd completely shut down. However, we are four-way and he has two players to act behind him. These two players are most likely the average PLO25 donks. If they have a flushdraw, they won't care if it's a raise AND a re-raise before them, they might just as well call anyway.

 

With both a straight- and a flushdraw out in a multiway pot with a comparatively small flop bet, I figure that he simply cannot NOT re-raise with a set here. Why would he want to let two random fish get in the pond with me and him for cheap?

 

I mean, how do nutpeddlers get paid? It's not by not betting their frikkin' nuts, right?

 

However, if he has, say, an overpair with a nut flush draw, a pair and flushdraw, or a small two pair with a flush draw, I'm guessing that he'd call - using exactly the same reasoning as why he'd re-raise with a set: he'll want the other two players behind to come in with weaker draws than his!

 

2) Okay - they both fold and turn blanks. If he has TT - I'll pay him another pot bet for sure. However, as I said: his most likely hand is a draw of some sort. Therefore, I bet the full pot - by doing that, I can probably get him to fold a good percent of his draws by giving him incorrect odds to call. Sure, he could have the dreaded AxTT-combo with the spade flush draw - but that's just one of MANY hands that he could have at this point. Remember, I only need him to fold a certain percent of his hands on the turn for the play to be +EV. It's not like I need the bluff to work 100% of the time.

 

When he calls me - yuck. Now, I feel his most likely holding is a strong - at least 14 outs - draw. He might have the ATTx-combo with the nut flush draw. Or some sort of combo draw. But still - his most likely hand at this point is a draw.

 

3) So, the ten on the river makes the TT a VERY unlikely opportunity. Most seem to agree that the turn bet was correct, but the play on all other streets incorrect - I don't know, I feel that my above arguments for the turn play justify it, at least to some extenct?

 

Or am I totally wrong? If I am, please care to elaborate

 

Oh, and have a happy 2006!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...