chlu Postad 2 Juli , 2006 Rapport Postad 2 Juli , 2006 Ytterligare en preflop-move som man inte får glömma, är den omistliga limp-reraisen. Som framgår av del 2 i pokerskolan så ska man inte höja pre-flop, och då ska ingen annan göra det heller!. Dels är det ju självklart spelstrategiskt ett stort misstag, eftersom man inte vet vilka kort som sen kommer sen. Om någon då höjer ska man passa på att exploatera detta 'lotto'-spel genom att 3-beta. Det går för övrigt bra att göra utan att ha limpat först. Hålkorten har ingen betydelse. Det är en för bra situation för att låta passera. Dels är en höjning av fi preflop, speciellt när man redan har limapt, en utmaning av ens dominerande plats i bordshierarkin som måste försvaras till varje pris. Det leder in på table-image och meta-strategier, koncept som innebär att EV- spel faktiskt i längden är vinnande. Jag hoppas att pokerskolan tar upp dessa begrepp i kommande lektioner. Jag har mycket kvar att lära där.
staris Postad 2 Juli , 2006 Rapport Postad 2 Juli , 2006 Att kasta AA och KK preflop är faktiskt i längden ett vinnande spel. Speciellt om essen eller kungarna är i samma färg (se resonemanget om olika färg och ökad chans till flush ovan) Enda gången man bör spela AA och KK är om man sitter på stora björken (ahh, fick just reda på att det heter mörken...) och ingen höjt.
rambler Postad 2 Juli , 2006 Rapport Postad 2 Juli , 2006 Sen bör man alltid syna om någon höjt preflop (fiskspel) eftersom man då kan vinna en större pot. Det är även bra att spela låga kort eftersom många dåliga spelare spelar höga kort så har man fler "rena outs"
Hjort Postad 2 Juli , 2006 Rapport Postad 2 Juli , 2006 Nej, på floppen har du inte fullständig information. Man skall aldrig lägga sig innan man sett riverkortet, först då kan du avgöra vad du har för hand! Jäkla firstlevelamatörer, man kan aldrig veta om man ska lägga sig förren man sett motståndarens hand. FTOP and all that. Alltså, alltid ta alla händer till showdown, annars är det ju omöjligt att veta om man gjort rätt eller fel.
crillux Postad 4 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 4 Juli , 2006 Nu tycker jag att ni alla har gått händelserna lite i förväg. Kom ihåg att vi ännu rör oss i inledningen av vår pokerskola, och alltför avancerade koncept avskräcker nog huvuddelen av läsarna för att fortsätta följa med oss... Crillux Poker School, del 3 Idag ska det handla om pottodds. Om det finns en (1) chans att du kan vinna handen så är ju dina odds 1:1 (det finns 1 pott, och du har 1 chans), och det är därför bra att syna med alla händer. Framför allt är Ax bra, och en syn på floppen är självklar oavsett kort. Du kan ju träffa högsta paret på turn. Om ett dåligt kort för dig faller på turn, så har du ju fortfarande en chans att vinna, och det finns fortfarande en pott. Alltså är oddsen fortfarande 1:1. Om motståndaren har ett lägre par så förlorar du ju en hel del på att lägga dig om ett A sedan kommer på river. Alltså: syn. Om du sedan skulle missa river och motståndaren bettar så ska du syna ändå eftersom du har en chans att vinna med A högt (kom ihåg: 1 pott, 1 chans). Oftast bluffar motståndaren ändå hela vägen, och precis som Hjort säger kan du ju då inte lägga dig förrän du sett motståndarens kort. I nästa lektion ska vi prata implicita odds...
crillux Postad 11 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2006 Efter att ha ägnat en del tid åt min fantastiska pokerskola, så har det blivit dags att tänka på mitt eget spel. Pokerskolan återkommer senare med lite mer avancerade koncept, men jobba på med lektionerna 1-3 så längre. Några gröna siffror i PT har det inte blivit då jag haft några tråkiga sessioner där några få händer har lyckats förstöra ordentligt för mig. Ska inte tråka ut er med bad beats utan slänger i stället upp några HH's där jag är osäker på om jag spelar vettigt. bet365, Hold'em $0.5/1 HERO i SB med 3 folds, MP1 calls, MP2 calls, 1 folds, CO calls, Button calls, HERO completes, BB checks. FLOP: (6 spelare) HERO checks, BB checks, MP1 checks, MP2 bets, CO folds, Button calls, HERO raises, BB calls, MP2 calls, Button calls. Vad är korrekt spel här? Ska jag vänta med höjningen till turn, eller är det rätt att försöka dra motspelarna på ett bet till här? TURN: (4 spelare) HERO bets, BB folds, MP2 raises, Button folds, HERO 3-bets, MP2 calls. Överaggresivt att 3-beta här? K9 känns som en möjlighet hos Fi, men då jag inte har några stats/read att tala om så kan det förstås lika gärna vara KK eller 99 eller vad-fan-som-helst... RIVER: (2 spelare) HERO checks, MP2 bets, HERO calls. Här känns det efteråt som att det är väldigt motsägelsefullt att 3-beta turn och syna river, men lika märkligt är kanske MP2's syn och sedan bet... Vad är korrekt? Den här handen är märklig. Inte minst tycker jag själv att jag spelar "orytmiskt" så här i efterhand. Hjälp...
omduvoresomjag Postad 11 Juli , 2006 Rapport Postad 11 Juli , 2006 Allt är bra fram till riverspelet som för mig är helt oförståeligt. Hur är dina tankar när du checkar river? När du trebettar så får du ingen cap emot dig, vilket säger "jag har inte kåken". Om han har kåken, men inte cappar, för att få in en raise på river, så är det bara helt tomtespelat och du förlorar INGENTING extra på att han spelar så. Led ut på river, självklart.
bzkt Postad 11 Juli , 2006 Rapport Postad 11 Juli , 2006 Eftersom du inte har position är det bara att 3-beta turn och donka river, men varför i hela friden checkar du river? I säkert 95% av fallen kommer han att checka bakom dig på river, nu har du tur och han betar. VARFÖR höjer du inte för värde på river? Vad ska han ha som slår dig? Oerhört dåligt spelad river tycker jag. Annars var den bra spelad.
crillux Postad 11 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2006 Hur är dina tankar när du checkar river? Jadu... "Fegar ur" är det som ligger närmast. Jag får skylla det på smygtilt eller nåt då jag ständigt åker på en massa lustigt skit, men när nu både du och bzkt påpekar det så torde ju river-bet vara självklart här. Tomtespel, och jag får ta på mig dumstruten. Som väl är får käre fi en ännu större dumstrut. SHOWDOWN: HERO: MP2: Bonusfråga: Om Fi nu hade cappat, är det då rätt att checksyna river?
omduvoresomjag Postad 11 Juli , 2006 Rapport Postad 11 Juli , 2006 Jag hade tagit mig en rejäl funderare, men förmodligen checksynat då ja, om jag inte har bra read på Fi. Finns ju väldigt få kombinationer av KK och 99, givet PF-action så verkar inte KK troligt. 99, ja, men troligare då nån kombo av 3x eller Kx, skulle dock få svårt att sätta honom på Just K3 eller 93. Vem cappar en turn efter att floppen blivit checkraisad med en miljard spelare med, som inte själv sitter på nötterna? Förmodligen många, men huvuddelen av tiden så är nog check-call det som ligger närmast till hands då.
crillux Postad 11 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 11 Juli , 2006 Bra, tack för svaret. Jag återkommer med några fler HH's under veckan så fortsätt gärna kommentera. Det behövs... Jag närmar mig 20k händer på $0.5/1 och ligger fortfarande på röda siffror. Inte mycket, men ändå... Mina pokermål revideras ännu en gång genom att jag bestämt mig för att: Spela 40k händer (dvs ungefär ytterligare 20k) på $0.5/1. Är det inte gröna siffror i PT då så lägger jag ner. Förhoppningen är förstås att jag ska hinna bli grön tidigare... Posta fler HH's i dagboken. Det här har jag lovat förut, men nu ska det bli ordning och reda på postandet. Det övergripande målet är förstås fortfarande att spela ihop 400BB till nästa nivå, dvs $800 för spel på $1/2. Det närmar sig, eftersom bonushorandet åtminstone är på plus, men det skulle kännas dumt att kliva upp i nivå utan att ha gröna siffror på nivån innan...
crillux Postad 12 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2006 Vad säger ni om den här handen? För en gångs skull har jag klart för mig hur jag vill spela på floppen, men Fi förstör det för mig... HERO på Button med UTG calls, 1 folds, UTG+2 calls, 2 folds, MP3 calls, CO calls, HERO calls, SB folds, BB checks. FLOP: (6 spelare) BB bets, UTG calls, UTG+2 raises, 2 folds, HERO calls, BB calls, UTG calls. Här hade jag redan lagt upp det så att jag skulle syna för att kunna klappa till med en höjning på turn om det inte kom en ruter. Dessvärre höjer alltså UTG+2 istället, och jag synar. Borde jag hellre ha 3-betat här för att ta kommandot, eller tänker jag rätt när jag bara synar? Jag tror att UTG+2 är kapabel att höja T med sämre kicker, men han kan kanske lika gärna sitta på ett tvåpar, och då blir det inte kul... TURN: (4 spelare) BB bets, UTG calls, UTG+2 calls, HERO raises, BB folds, UTG calls, UTG+2 calls. Här undrar jag lite vad de sitter med, men jag tror inte på någon 5 i hålet för då tror jag det hade höjts. A8 är kanske ingen omöjlighet, och säkert något färgdrag också. Är höjningen bra här? Eller är det farligt att höja på det här sättet då 3 motståndare redan lagt pengar i potten? RIVER: (3 spelare) BB checks, UTG+2 checks, HERO ?. 8:an är otäck här, men när båda checkar så måste jag väl ändå beta? Jag kan mycket väl få syn av en sämre T. Mot omslag är det väl bara att lägga? Finns det något värde i att ta fri SD här?
heltok Postad 12 Juli , 2006 Rapport Postad 12 Juli , 2006 cappa floppen. du har en svag hand du måste försvara och dessutom grymt massa outs att pusha din edge med. river är valuebet.
crillux Postad 14 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 14 Juli , 2006 300 händer igår. En strålande inledning med plus 30BB förstördes, och sessionen slutade på -23. Vi skiter i bad beats, jag orkar inte ens bli förbannad. Vi går på händer som jag undrar om jag spelar rätt istället. Hand 1 HERO i CO med UTG calls, 5 folds, HERO raises, Button calls, SB folds, BB calls, UTG calls. FLOP: (4 spelare) BB checks, UTG bets, HERO raises, Button folds, BB calls, UTG calls. Här är det väl höjning för värde alla dar i veckan? TURN: (3 spelare) BB checks, UTG bets, HERO raises, BB folds, UTG calls. Här känns också som en värdehöjning? RIVER: (2 spelare) UTG checks, HERO bets, UTG raises, HERO calls. Hmm... Vad ska han ha här? Finns det några alternativ? Är väl bara att syna ner? Att checka bakom i förstaläget finns väl inte?
morberg Postad 14 Juli , 2006 Rapport Postad 14 Juli , 2006 QJ-handen är bra PF och på floppen. När UTG donkar hade jag nog höjt turn med avsikt att checka river om jag inte förbättrar.
crillux Postad 14 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 14 Juli , 2006 Vi tar en hand till. HERO i MP1 med 2 folds, UTG+2 calls, HERO raises, 2 folds, CO calls, 3 folds, UTG+2 calls. FLOP: (3 spelare) UTG+2 checks, HERO bets, CO calls, UTG+2 calls. Ingen skoj flop, men UTG+2 är en passiv fisk, och checksynar många floppar. Taskig read på CO, men vill man riskera rundcheck här? TURN: (3 spelare) UTG+2 checks, HERO bets, CO calls, UTG+2 folds. Med bara syn från båda så kan det ju antingen vara slowplaying på gång från någon av moståndarna om de har ett A. Men en, eller båda, kan sitta på en tia också. Är bet/fold ett alternativ om man åker på en höjning här? RIVER: (2 spelare) HERO bets, CO calls. Här kan man väl inte bromsa ner och checka, då CO lär betta vilket T eller 8 som helst, och då är måste jag väl nästan ändå syna? Vad gör man om CO slår om här? Det som känns värst är att CO hela tiden har position på mig, och jag inte vill bjuda på gratiskort.
omduvoresomjag Postad 14 Juli , 2006 Rapport Postad 14 Juli , 2006 På vilket sätt skadar det dig om Fi betar "vilket T eller 8 som helst" i detta läge? Att inducera riverbluffar är en viktig del i spelet.
crillux Postad 14 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 14 Juli , 2006 På vilket sätt skadar det dig om Fi betar "vilket T eller 8 som helst" i detta läge? Att inducera riverbluffar är en viktig del i spelet. Du får allt att låta så självklart... Såna här kommentarer älskar jag, det får mig att tänka till angående mitt spel. Och hade fi suttit på A så borde man förstås fått smaka höjning redan på turn. Jag har, som du märker, en del att jobba med.Om vi nu checkar och Fi betar, är det värt att smälla till honom med en höjning i så fall, givet att han inte höjde turn?
Bjorn_ Postad 14 Juli , 2006 Rapport Postad 14 Juli , 2006 RIVER: (2 spelare)HERO bets, CO calls. Här kan man väl inte bromsa ner och checka, då CO lär betta vilket T eller 8 som helst, och då är måste jag väl nästan ändå syna? Vad gör man om CO slår om här? Det är ju mot fi som bettar vilken T eller 8 som helst som man vill checka här. (Att spela så är för övrigt ett rejält misstag av fi här.) Det är ju för att undvika att fi får chansen att checka ner vilken 8 eller T som helst gratis du vill betta här. Idealiskt är ju om fi synar med de händerna eller sämre, alltid höjer med ess eller färg och alldrig eller nästan alldrig bluffhöjer så att du kan betfolda. QJ-handen är bra PF och på floppen. När UTG donkar hade jag nog höjt turn med avsikt att checka river om jag inte förbättrar. Håller helt med Morberg, han till och med tänka att jag skulle skriva att det var bra att du höjder för gratis showdown innan jag såg att du (dumt nog) bettade rivern. Känns som ett läge där du alldrig kommer få syn utan bara raise, antingen med en hand som slår TP eller som en bluff. /Bjorn
crillux Postad 17 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 17 Juli , 2006 Tänkte testa spelet på WorldPX. Någon som vet hur det funkar med Poker Tracker?
crillux Postad 18 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 18 Juli , 2006 Knölig hand med alldeles för många dragmöjligheter på brädan: HERO på knappen med UTG calls, 1 folds, UTG+2 calls, 1 folds, MP2 calls, 2 folds, HERO raises, SB folds, BB calls, UTG calls, UTG+2 calls, MP2 calls. FLOP: (5 spelare) BB bets, UTG calls, UTG+2 calls, MP2 calls, HERO raises, 4 calls. Finns det någon anledning att inte höja här? TURN: (5 spelare) BB checks, UTG checks, UTG+2 checks, MP2 bets, HERO raises, BB calls, UTG folds, UTG+2 calls, MP2 calls. Här känns det som att jag får en bra chans att skydda handen med en höjning om någon drar till färg. Brukar ta emot för många att syna 2 kallt på de stora gatorna. RIVER: (4 spelare) BB checks, UTG+2 bets, MP2 folds, HERO calls, BB folds. 7:an kompletterar iofs ett stegdrag, men blåser alla som försöker dra till färgen. När UTG+2 vaknar till liv känns det ändå som att han nog har träffat nåt i alla fall. Korrekt med bara syn?
Bjorn_ Postad 18 Juli , 2006 Rapport Postad 18 Juli , 2006 Här känns det som att jag får en bra chans att skydda handen med en höjning om någon drar till färg. Brukar ta emot för många att syna 2 kallt på de stora gatorna. Altså nu har jag läst detta eller liknande från dig en gång för mycket! SLUTA OROA DIG FÖR FÄRGDRAGET! I FLT och speciellt i stora flervägspotter är det totalt meningslöst att fundera över hur man skall skydda sig mot färgen. Det är ytterst sällsynt i FLT att det uppstår situationer där det är rätt att lägga ett (tvåkorts) färgdrag och definitivt inte i situationer som denna. Finns det ett färgdrag här är han garanterat med till river oavsett hur handen spelas. Att försöka skydda sig mot färgdrag här är som att oroa sig för om det blir regn imorgon, totalt meningslöst. Finns en ypperlig tråd om detta på 2+2 av Ed Miller. Sök på "stop charging the flush draws". /Bjorn
crillux Postad 18 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 18 Juli , 2006 Alright, jag ska läsa vad Miller skriver när jag hittar det. Bortsett från resonemanget om färgdraget, hur ska jag spela handen?
morberg Postad 18 Juli , 2006 Rapport Postad 18 Juli , 2006 KK är bra spelad. Surt när någon har satt sin hålstege, men det är de som gör dig till vinnare i långa loppet.
Bjorn_ Postad 18 Juli , 2006 Rapport Postad 18 Juli , 2006 Alright, jag ska läsa vad Miller skriver när jag hittar det. Bortsett från resonemanget om färgdraget, hur ska jag spela handen? I sak tror jag inte det finns så mycket du kan göra anorlunda, möjligtvis kan man välja att bara syna på floppen för att öka chansen att kunna ge svaga drag (hålstege, lägre PP, BP/MP med esskicker) dåliga odds på turn. Nu fick du ju ändå chansen att ge de flesta två kallt att syna så här verkar det ju inte ha behövts. Det finns ju väldigt många scarecards du INTE vill se på turn och river, sexor eller sjuor ger oftast någon stegen, ruter ger möjlig färg, T, J, Q kan också ge stege, ess ger högre par alternativt aces up. Jag hade nog ändå spelat som du på floppen i hopp om att BB är man nog att checkhöja på turn. Nu var han ju inte det, troligen satt han på färgdraget (det stämmer i alla fall väldigt väl på hans spel). /Bjorn
Recommended Posts