Gå till innehåll

crillux - nya tag (FLT)


crillux

Recommended Posts

Så här i slutet på 2005 har jag bestämt mig för att inför nästa år göra ett seriöst försök att bli en betydligt bättre pokerspelare. I den satsningen ingår att skriva dagbok. Detta främst för att jag ska kunna få "skriva av mig" mina tankar och funderingar. Dessutom känns det faktiskt som en god idé att få några vakande ögon på sig.

Jag tror det kommer att hjälpa mig att förbättra mitt spel. Inte minst i perspektivet av att folk på det här forumet brukar vara riktigt bra på att tala om när man spelat som en tomte. Då kommer jag heller inte kunna lura mig själv med att jag förlorar pga otur, när jag i själva verket spelar tomtigt.

 

Pokerbakgrund

Började spela på nätet lite försiktigt efter att ha lånat Pokerhandboken av en kompis. Satte in $50 på Party Poker och spelade FL $0.5/1, vilket givetvis var alldeles för högt. Dock hade jag inte en susning om krav på bankrulle och liknande saker. Tog förstås inte lång tid innan de första $50 var puts väck. Köpte "Hold'em excellence" och läste igenom den. In med 100 nya dollar, och dessa klarade jag mig på ett par månader, troligen mest på tur. Efter att ha torskat även dessa så satte jag in ytterligare 150 dollar. Skalansky's "Theory of Poker" köptes in tillsammans med "Winning Low Limit Hold'em". I samma veva upptäckte jag pokerforum.nu, och min första "game adjustment" var att tajta upp mina starthandskrav riktigt ordentligt! Så här i efterhand har jag förstått att detta hjälpt mig en del, men många gånger har jag förlorat mina pengar efter att ha blivit vansinning på en utdragning och sedan gått på tilt.

I juni 2005 var rullen på ca $120, och uppenbarligen hade skärpta starthandskrav och läsningen av handanalyserna här på forumet hjälpt mig. Under sommaren läste jag också Small Stakes Hold'em och sedan dess har rullen, med viss hjälp av bonusar ökat till $300, vilket jag har förstått är en bra bankrulle för att spela $0.5/1 FL.

Jag har nästan hela tiden spelat $0.5/1, men har även provat NL25 (vilket jag absolut borde låtit bli!) samt skottat några gånger på $1/2.

 

Och nu...

Min första åtgärd för att förbereda mig på min framtid som betydligt mera seriös har varit att införskaffa Pokertracker. De sista dagarna av detta året ska jag lära mig att att hantera programmet med hjälp av sparade handhistorier.

 

Jag kommer att spela FL $0.5/1. Mina starthandskrav kommer från tabellen i SSH, även om jag kommer att lägga de mera tveksamma händerna till att börja med, då jag insett att mitt spel på floppen inte är tillräckligt bra (än så länge) för att spela dessa händer med + EV.

 

Mål för 2006

1. Att bygga upp bankrullen till $600 och kliva upp i nivå till $1/2 senast i juni. När detta mål är uppfyllt så sätter jag ett nytt.

 

2. Spela betydligt mer aggresivt (något jag varit alldeles för dålig på tidigare).

 

3. Posta minst 1 HH per session här i dagboken.

 

4. Delta i minst ett live game på något passande ställe. Jag har aldrig spelat Texas Hold'em live, så det vill jag prova.

 

Övrigt

Jag tar tacksamt emot tips på litteratur att fördjupa mig i.

Dessa böcker har jag hittills läst:

Hold'em Excellence, Pokerhandboken, Small Stakes Hold'em, Theory of Poker och Winning Low Limit Hold'em.

Vad mer bör jag läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 371
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Small Stakes Hold'em är det jag rekommenderar mest av allt. Som morberg säger är det bland det bästa som skrivits. Den boken har hjälpt mig mycket i alla fall.

 

1. Att bygga upp bankrullen till $600 och kliva upp i nivå till $1/2 senast i juni. När detta mål är uppfyllt så sätter jag ett nytt.

Se till så att du har en bra buffert innan du hoppar upp till 1/2. Mitt tips är att du spelar in 100BB extra på nivån du ska hoppa upp till. Alltså att du har 800 innan du hoppar upp på 1/2, går du under 600 sen går du ner igen.

 

Lycka till, är det fullring eller shorthanded du ska lira?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, SSH tycker jag hittills är den bok som hjälpt mig mest. Jag har precis beställt SS2 och Internet Texas Hold'em (efter rek av morberg).

Vad tror ni om "Hold'em for advanced players" av Sklansky? Ska man vänta med den?

 

bzkt:

Fullring blir det. åtminstone till att börja med. Jag vill nog utveckla mitt spel där först. Ska jag spela SH så blir ju teorin lite annorlunda, så det väntar jag med för att inte förvirra mig själv. Tack för din lyckönskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om "Hold'em for advanced players" av Sklansky? Ska man vänta med den?

Jag läste den ganska tidigt i min (fortfarande väldigt) korta pokerkarriär och även om jag förstod det mesta gick det inte att applicera där jag spelade. Min rekommendation är att vänta.

 

Ska bli kul att höra vad du tycker om ITH när du har läst den.

 

Fullring blir det. åtminstone till att börja med. Jag vill nog utveckla mitt spel där först. Ska jag spela SH så blir ju teorin lite annorlunda, så det väntar jag med för att inte förvirra mig själv.

Låter klokt. SH är inte nödvändigtvis svårare, men det är något annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då så... Efter en del distraktioner så här i inledningen på 2006 har jag nu spelat min första session på det nya året. 100 händer exakt, och det slutade på -1 BB. Mest pga att jag inte spelade mitt bästa spel utan tiltade ganska ordentligt efter 2 riktigt sura bad beats. Först en torsk med en båt mot ett fyrtal, och sedan satte jag set med QQ bara för att bli utdragen när en kung kom på rivern och gav Fi överset.

Lyckades i alla fall ta tillbaka en del av det, och med facit i hand är jag ändå inte så våldsamt missnöjd med -1 BB. Det kunde varit mycket värre.

"Sluta tilta!" är något att lägga till i målen för året tror jag...

 

Eftersom jag just nu befinner mig i Kina så börjar det bli läggdags, och vad kunde passa bättre än att läsa de inledande kapitlen i Internet Texas Hold'em innan man drömmer sig iväg?

 

Fråga till er läsare: efter hur många händer kan det vara lämpligt att börja posta lite siffror från PT här? 1000? Tidigare?

 

Gôtt mos!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPIP och PFR och siffror i steal med dessa tar inte så lång tid på sig att stabilisera sig runt sitt förväntade värde, kanske ett par tusen händer.

Den infon är dock inte så användbar precis.

 

De flesta vill ju ha koll på sina winrate. Den tar dock en jäkla tid på sig att konvergera. Vill man ha ett bra värde som inte diffar mer än ganska 0.2-03 BB/100 åt något håll behöver man runt 200k händer! Och då är en spel antagligen betydligt bättre än de var de första 25k händerna att siffran man får då inte stämmer den heller.

Igentligen är winraten den stats man ska bry sig om minst eftersom den är mer eller mindre orelevant när det handlar om att utvärdera sitt spel.

Det räcker med ~25k händer för att få en aning om vilken winrate man ligger på, fast ha i åtanke att den fortfarnade kan diffa med 1BB/100 åt något håll då också.

 

För att få en hyffsad koll på de andra intressanta siffror bör man nog ha 10k händer, minst.

 

1,2,3k händer behöver inte säga ett skvatt om ens spel, än mindre om en förväntade vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är inte bara "höja" och "syna", utan också lite fixande runt omkring själva spelet. I mitt fall innebär detta inköp av det eminenta verktyget Poker Tracker.

 

Edit;

Jag plockar bort mitt påhopp på hanteringen av PT's licensnyckel då det visade sig att hela problemet var att jag gjort beställningen från Kina när mitt kort är registrerat i Sverige. Första gången det händer mig, och det känns väl som en ganska bra säkerhetsåtgärd.

 

morbergs inlägg nedan är alltså inte så aktuellt längre, eftersom det var svar på mina klagomål om regsoft.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon med liknande erfarenheter?

Inte alls, allt som har haft med PT att göra har varit extremt smidigt. Posta ett inlägg i forumdelen på pokertracker.com/forum så ska det nog ordna sig. Pat som har utvecklat programmet brukar se till att alla får svar inom kort.

 

Bara häromdagen ville jag ha en extranyckel till min andradator och fick svar bara på några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Hade egentligen inte tänkt att spela poker idag pga andra planer, men så fick jag se att man kunde använda sina "Party Points" för att spela en turnering, och vips så blev det spel i alla fall.

Lite OT, eftersom dagboken ska handla om mina umbäranden i FL CG, men med en enda SnG i bagaget tänkte jag att det i alla fall skulle vara skoj att prova en MTT för en gångs skull. Några pengar blev det inte, men det hade jag heller inte förväntat mig, då jag inte har någon djupare kunskap om vare sig NL eller turneringsspel.

Jag slutade på 77:e plats av 534 startande, men fick i alla fall en erfarenhet att lägga till samlingen. Det var ju dessutom gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte mig ner vid datorn och provade att multitabla för första gången. Två bord $0.5/1. Kändes ganska okej, och jag spelade av några hundra händer.

 

Jag har också fått igång Pokertracker, och nu är det bara påfyllning av handhistorier som gäller. Några siffror från PT postar jag inte här förrän jag har kommit upp i åtminstone 2k händer. Förhoppningsvis blir mina läckor tydligare då.

 

Här är en hand som jag själv tycker jag spelar helt rätt. :roll: Ni får gärna kommentera den, för även om jag själv är nöjd så är det ju möjligt att jag borde handlat annorlunda.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is MP3 with A:heart:, K:diamond:.

1 fold, UTG+1 calls, UTG+2 calls, 1 fold, MP2 calls, Hero raises, CO calls, 1 fold, SB calls, BB calls, UTG+1 calls, UTG+2 calls, MP2 calls.

 

Flop: (14 SB) 2:diamond:, 6:club:, 6:heart: (7 players)

SB checks, BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP2 checks, Hero bets, CO calls, SB calls, BB folds, UTG+1 calls, UTG+2 folds, MP2 calls.

 

Här betar jag ut för att få information. Verkar ju vara gott om veka händer. Hade troligen lagt mig om jag fått en höjning emot mig.

 

Turn: (9.50 BB) K:spade: (5 players)

SB bets, UTG+1 folds, MP2 calls, Hero raises, CO folds, SB calls, MP2 calls.

 

Bet från SB och jag misstänker att han håller Kx. Eftersom jag har A som kicker så känns det som en solklar höjning.

 

River: (15.50 BB) 4:club: (3 players)

SB checks, MP2 bets, Hero raises, SB folds, MP2 calls.

 

Nu betar plötsligt MP2, men 4:an känns inte som ett scare card här, så jag höjer igen.

 

Final Pot: 19.50 BB

 

Results in white below:

MP2 has Qs Kh (two pair, kings and sixes).

Hero has Ah Kd (two pair, kings and sixes).

Outcome: Hero wins 19.50 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjningen på river känns i mastigaste laget. Jag är alltid misstänksam när en fisk sprattlar till efter att ha varit passiv handen igenom. När du sen höjer minskar du chansen att SB synar bakom samtidigt som du riskerar en trebet av MP.

Bra kommentar. Den tackar jag för. Jag vet att jag blir lite överaggro ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var den första veckan som "seriös" pokerspelare över.

 

Antal händer: 1189

Resultat (BB): 33

 

Jag lugnar mig till 2k händer innan jag redovisar någon statistik från PT. Om någon har några tips för när man kan börja se de riktiga läckorna i PT så får ni gärna tipsa om det här. Vad ska man särskilt titta på för siffror? Vilka är de vanligaste nybörjarproblemen i FL hold'em?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktannons

Sökes: glasskål eller akvarium till en snäll, lagom tjock fisk som behöver skyddas mot alla farliga hajar i det stora havet... :roll:

 

Bitter? Jajjamensan!

Idag har jag verkligen upplevt vad jag tidigare bara läst om... Allt, precis allt, går bara på tok. Träffar jag set med AA, så drar nån ut mig med runner-runner-stege. Får jag färg, så har någon kåk. Har jag KK så har nån kallsynat en trebet med A4o bara för att träffa tvåpar på turn, etc etc.

 

Nu sitter ni säkert och småflinar, och tänker att "den här kisen, han har mycket att lära". Och det har jag ju, för jag har givetvis läst om folk som har downswings på en månad eller mer. Det är väl därför man har bankrullekrav och liknande. Men andras jävelskap är sällan till någon tröst när man själv har det motigt...

Ja ja, nu har jag fått gnälla lite oxå. Det var skönt! Jag har ju förstått att sånt här kommer, men det är, som sagt, ändå inget kul när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Om någon nu undrar över att jag har lite konstiga tider på mina postningar så beror det på att jag just nu jobbar i Kina)

 

Efter mitt lilla utbrott i dagboken igår, så kändes det bättre idag. En halvtimmes gym på morgonen, stadig frukost och iväg till jobbet. Här i Kina kör man inte gärna bil själv, så man blir hämtad av chaufför.

Hinner bara ut på gatan när dagens första bad beat inträffar... Krock! Vilket absolut inte är särskilt ovanligt här, man pratar om att mer än 100k människor dödas i den kinesiska trafiken varje år, och den här olyckan ledde bara till en trasig bil så det är väl egentligen inte mycket att skriva hem om... Men ändå.

 

Haft en förmiddag med mycket väntetid, och vad kan passa bättre än att skumma igenom lite siffror i Pokertracker. Lite tidigt att dra slutsatser då jag inte ens har kommit upp till 2k händer, men två saker slår mig i alla fall omedelbart. Jag förlorar ifrån BB och SB, och mina låga/mellan PP går med förlust.

 

Att det går illa från BB beror troligen på att jag överspelar halvrisiga träffar på floppen efter att ha checkat, och där blir det rejäl uppskärpningen fr o m nu.

Spelar troligen också en del marginella händer från SB som jag egentligen borde lägga. Även det en punkt att hålla ett öga på.

 

För att få ordning på mitt PP-spel så blir det till att posta HH's i Handanalys-tråden, då jag verkligen behöver input för mitt spel med dessa kort. Det är troligen främst postflop som det går illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla förlorar från BB och SB, det är helt ofrånkomligt.
Ja :D , det är klart. Vet inte vad jag tänkte på... Det såg bättre ut när jag kollade siffrorna för "resultat i BB - tvångsbetet".

 

Dock kvarstår faktumet att jag slaskar för mycket från SB. Det jobbar jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vill sig inte... Att jag inte är någon expertspelare vet nog alla redan, men någon gång måste man ju kunna få träffa en bra hand, t ex nästnöten, utan att någon annan träffar nöten.

En dagbok full av bad beats vill väl ingen se, men nedan har jag en hand som stör mig.

 

Den här är fin:

 

Limpar med K:spade: T:spade: i MP, först in. Kanske borde jag höjt?

Fi närmast till vänster limpar. SB limpar. BB checkar.

FLOP: A:club: 9:spade: J:spade:

 

Drag till både färg och gut-shot-stegen.

SB betar, BB lägger, jag höjer, limparen i MP lägger. SB 3-betar, och jag synar.

 

TURN: Q:diamond:

 

Bet från SB. Jag höjer. SB synar.

 

RIVER: 8:spade:

 

SB bettar, jag höjer, SB kontrahöjer. Jag synar, och SB visar upp A:spade: 4:spade:...

 

Vad skulle jag gjort? Är generalfelet att jag inte höjde preflop?

 

Vi vår väl hoppas att jävelskaperna hittills är mest varians...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utlovat kommer här lite stats från PT för den intresserade:

 

Antal händer: 2434

BB/100h: -1.48

Jag är givetvis inte nöjd med att backa, men man hör ju om spelare som tar 10k händer på sig att gå break even. Totalt missnöjd kan jag ändå inte vara, då jag tycker att jag har åkt på riktigt många rejäla utdragningar i stora potter. Vilket säkert delvis är mitt eget fel då jag tror jag behöver bli aggresivare.

 

VP$IP: 18.45%

 

Folded SB to steal: 64.29% (vilket väl är alldeles för högt?)

Folded BB to steal: 73.33% (vilket väl oxå är alldeles för högt?)

 

PF raise: 5.59%

 

Jag är mycket tacksam för alla sorts kommentarer kring denna statistik. Dessutom vill jag rikta ett stort tack till de som ger tips och råd både här i dagboken och i handanalyserna. Utan er skulle det gå ännu sämre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...