Gå till innehåll

NLT - 10 handed, vinstmaximering fyrtal.

jdenilson

Recommended Posts

Jag kanske får tänka om... turn-betten gillar jag skarpt och som sagt bettar man stort på turn blir ju potten mycket stor inför river och då tvingar man motståndaren att syna igen kanske.

Sen är väl lite problemet också tidigare erfarenheter... d.v.s vilka insatser man lirar med, vilken site man lirar på, om man spelar fullring eller shorthanded etc...

Jämför spelarna på NL10000$ Full ring Ladbrokes, NL 200$ Sixhanded Party och 20$ full ring Expekt....

Grym skillnad i hur spelare beter sig, varför ofta analys av hur andra spelare kan tänkas bete sig ofta skiljer vida åt mellan olika debattörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men kruxet i denna situation är ju att du med all sannolikhet aldrig upptäcker att någon konsekvent foldar t.ex. ett ess på bräde: 444A10 om han blir bemött av en överbett... pga att du aldrig vet vad personen foldar.

Som sagt, för optimalt spel är det helt ointressant hur motståndaren faktiskt spelar. Om han begår dominerade misstag som att folda alla sina ess på den där rivern så kommer det straffa sig.

så upptäcker man självfallet till slut att Chip Reese alltid foldar i vissa lägen...

Nä det gör man inte, för han spelar rätt nära optimalt.

Länk till kommentar

Har bara tournament poker for adv... och Hold Em for adv... tror inte det står där.

Är det något som är värt att köpa även för NL-spelare och i vilken bok står det i?

Sök i groups.google.com istället på "game theory" och läs poster av Tom Weideman, dsklansky, Bill Chen och Jerrod Ankenman.

Länk till kommentar

Jag håller med om att beta pott på turn (alternativt lite mer) och ställa på river är det enda korrekta spelet. Ingen mening att trixa till det och checka eller minibeta, i NL är ditt mål att ta hela hans stack vilket kan vara svårt att uppnå om du inte bygger pott med bra händer...

Det största kardinalfelet som jag ser folk på låglimit göra är att slöspela sönder sina bra händer med minibets, miniraisar i ohöjda potter och andra konstigheter, sedan blir de jätteförbannade när betandet på river går halvpott - allin (3xpott) - syn och de har blivit utköpta.

Så, potta och ställ eller överpotta och ställ.

Länk till kommentar

Det vore väl lite förmätet av mig att kritisera Chip Reese spel...

Chip Reese var ett exempel, kan bytas ut mot X, Bellagio var ett exempel, kan bytas ut mot X, 4000/8000 var ett exempel kan bytas ut mot X.

Så för att inte förvirra Hjort ytterligare följer här en specialversion utan konstigheter;

För att kunna veta att någon ofta foldar i en inte alltför vanlig situation krävs det att man möter den spelaren ofta, annars upptäcker man sällan denna brist i motståndarens spel.

Så om t.ex. Chip Reese skulle göra samma misstag om och om igen kanske Barry Greenstein skulle kunna upptäcka detta, men om Greenstein och Reese möttes på någon lägre limit på Partypoker skulle Greenstein kanske aldrig upptäcka det eftersom de då sannolikt inte skulle träffa på varandra så ofta eller inte rikta varandra lika mycket uppmärksamhet.

Länk till kommentar

Wow... det hade jag aldrig hört Parre!

Ja, alltså... önskan med the nuts är ju alltid att vinna hela motståndarens stack, men om alternativen är att antingen vinna 5$ 10 gånger, eller att vinna 25$ en gång så är ju valet lätt... målet är således att vinna mest pengar...

Jo, men jag vinner hellre 80 en gång än 5 tio... :)

Som sagt, har han ett A kommer han inte släppa hur mycket du än pottar och har dig. Har han inte ett A kommer du inte få betalt ändå (undantaget de 4% av gångerna som han har t.ex. KK/QQ, träffar rivern och slår om på ditt riverbet).

Länk till kommentar

Slowspel, löjligt små bettar etc är verkligen inget jag ägnar mig åt på regelbunden basis... det där förbannade minibettandet och minihöjandet i poker är något jag verkligen hatar...

Har inte heller anklagat dig för det :)

Jag skrev mest i generella termer, eftersom det var en del folk som förespråkade det tidigare i tråden (som jag bara snabbt bläddrade igenom).

Själv älskar jag minibetandet och minihöjandet. Finns ju inget skönare än att se Pott = 4, bet = 0.50, flop = Q 6 2 rainbow, mina kort = 43o. Sedan kommer femman och man får höra "u ()&)#&¤#)/¤, how the )(¤%&¤)(%¤% can u call w/ a )(%/)¤(%/(¤)% gutshot straight draw?"

Sånt man lever för juh ;)

Länk till kommentar