Gå till innehåll

Är jag för dryg i mina poster?  

328 medlemmar har röstat

1. 1. Är jag för dryg i mina poster?

Recommended Posts

Postad

Jag vet att det finns rätt många som tycker att jag är för besserwissrig och allmänt dryg när jag postar, men jag har ingen riktig uppfattning om hur många det är som tycker det och hur många som tycker att det är ett problem.

Det är inget jag försöker vara, och det är nästan aldrig jag aktivt försöker nedvärdera någon (har hänt och det är inget jag är stolt över).

Här är några saker jag tror att den uppfattningen kanske kan bero på :

Jag lägger en rätt stor del av sina poster på att rätta eller ifrågasätta saker jag tycker är fel

Jag skriver nästan aldrig när jag tycker att någon sagt något bra eller om jag är väldigt osäker på vad som är rätt eller fel så det blir ju en rejäl obalans mellan mina poster och mina faktiska åsikter. Det ser helt enkelt ut som om jag tycker att jag vet bättre än alla andra (det gör jag inte).

Att inte posta på det här sättet går rätt mycket emot min forumfilosofi. Den första posten som säger en sak har ett stort informationshåll, medans nästa post som säger samma sak tillför väldigt lite information men en hel del oljud i form av text som inte säger något nytt.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att bemöta saker som man tror är felaktiga. En av de viktigare effekterna av diskussion är att lära om saker, att få sånt man redan vet bekräftat är inte något som hjälper en särskilt mycket. Det får mig så klart att se ut rätt mycket som en f***a när jag bara i stort sett skriver "du har fel", även om jag förklarar varför så är det inte särskilt många som tycker att det är kul att bli rättade.

Mina poster har ändrat ton

Tidigare så la jag rätt mycket tid på att alltid försöka förklara varför jag tyckte en viss sak, men nu för tiden så slösurfar jag forumet mest och tar de enkla posterna (dvs sånt som jag är tämeligen säker på är felaktigt) kopplat med att jag inte längre orkar förklara varför det inte är så bra idé att skippa en 3-2 chans i början av en turnering leder till rätt korthuggna svar.

Mina poster är helt enkelt dryga

Jag är helt enkelt oartig och nedvärderande när jag postar. I vart fall hoppas jag att det inte är fallet, eftersom det inte är min avsikt.

---

Jag inser att den här posten är tämeligen egocentrisk och kanske en aning arrogant, men jag vill gärna ha lite feedback på mitt postande. Kan jag förbättra mina poster på ett sätt som inte är alltför jobbigt för mig så gör jag gärna det.

Så om ni har några åsikter om hur mitt postande kan bli bättre så vill jag gärna höra det. Det bästa sättet att hjälpa till är att länka till en post jag gjort och ge ett exempel på hur ni skulle skrivit något anstötligt i den så att det inte är anstötligt. Näst bästa är konkreta råd utan exempel, och abstraka råd är allra svårast för mig att göra något med.

Postad

Jag skriver nästan aldrig när jag tycker att någon sagt något bra eller om jag är väldigt osäker på vad som är rätt eller fel så det blir ju en rejäl obalans mellan mina poster och mina faktiska åsikter.

[ ... ]

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att bemöta saker som man tror är felaktiga.

Jag är ingen aktiv forumpostare men läser en hel del och då dina inlägg inkluderade och vissa kan bli långrandiga och då brukar jag oftast skumma igenom dom lite hastigt om det inte är något riktigt intressant som jag känner att jag vill läsa till 100% men de saker som jag vill läsa som du har skrivit har varit riktigt bra.

Du skriver att du säger att du bemöter saker som du tror är felaktiga och det är ju det ett forum handlar om ...

Om jag skulle Posta ett par händer i Handanalys och allt jag får är "bra spelat", "vet inte annars vad jag skulle ha gjort" etc. etc så lär man ju sig inget och står kvar på nivån man är på och det vill man ju inte.

Dina svar är, enligt mig, intressanta speciellt som du skapar en liten diskussion om det hela, speciellt inom FL-delen det du skriver brukar jag finna intressant.

..............

En gammal tråd som jag satt precis och skumma igenom som du säger en hel del intressant faktiskt:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19712

Det är visserligen tre poster varav en är riktigt lång men det är inget som jag känner att du försöker verka överlägsen med.

MVH

//KFluffie

Postad

Tycker generellt sett att dina poster på detta forum brukar vara bland de mest läsvärda och förefaller inte särskilt dryga. Tycker dock du kan börja skriva lite mer om NL då dina "gamla" poster avseende nyss nämnda spel var väldigt intressanta ... Du borde väl ha vuxit ifrån det där med FL vi det här laget? (eller är det tvärtom?):lol:

Keep doing what you're doing, I like it!

Postad

Ni som röstar på ja får väldigt gärna komma med feedback i tråden. Dels är det lite ironiskt om det här bara blir en "du spelade bra"-tråd dels så ökar sannolikheten att jag faktiskt förstår hur ni vill att jag ska ändra mina poster drastiskt om ni förklarar för mig hur.

Appropå NLT vs FLT så blåste jag runt $2k på NL idag, så det är väl några steg i rätt riktning? :-)

Postad

Det finns ju definitivt folk som är mycket drygare och som kan betydligt mindre än du i alla fall. Jag tycker att du håller dig på en rätt bra nivå. Lite dryg kan du ju vara ibland, men det är väl alla.

Jag skriver nästan aldrig när jag tycker att någon sagt något bra eller om jag är väldigt osäker på vad som är rätt eller fel så det blir ju en rejäl obalans mellan mina poster och mina faktiska åsikter. Det ser helt enkelt ut som om jag tycker att jag vet bättre än alla andra (det gör jag inte).

Halverst OT: Detta är imo ett stort problem för hela forumet. Min känsla är att de frågeställningar som jag tycker är intressanta (som jag eller någon annan postar) får dålig respons just för att svaren inte är självklara och folk antagligen är rädda för att säga något dumt. Exempel på sådant är att handhistorier i stil med "ska jag lägga AA preflop" får 30 svar på en kvart medan intressantare handhistorier knappt får några svar. Kort sagt borde folk vara mer intresserade av att diskutera poker för att utvecklas och mindre intresserade av att posta självklarheter för att verka duktiga. (Obs, jag säger inte att jag själv är bättre än någon annan. )

Postad

Det är klart att du framstår som dryg och besserwisseraktig ibland, men det är ju bara bra, tycker jag. Det är ju dels mycket roligare och intressantare läsning än "ja du spelade bra synd att du torskade, men höj mer preflop", dels så är en hel del av det du säger faktiskt ganska vettigt (även om jag inte alltid håller med dig) :).

Jag vet inte, spelar roll om folk tycker att du är dryg. Dryg behöver inte vara negativt... vill folk höra om hur bra de spelade och hur de hade otur får väl någon annan forumtomte berätta det som de vill höra.

Postad
Halverst OT:[/b] Detta är imo ett stort problem för hela forumet. Min känsla är att de frågeställningar som jag tycker är intressanta (som jag eller någon annan postar) får dålig respons just för att svaren inte är självklara och folk antagligen är rädda för att säga något dumt. Exempel på sådant är att handhistorier i stil med "ska jag lägga AA preflop" får 30 svar på en kvart medan intressantare handhistorier knappt får några svar. Kort sagt borde folk vara mer intresserade av att diskutera poker för att utvecklas och mindre intresserade av att posta självklarheter för att verka duktiga. (Obs, jag säger inte att jag själv är bättre än någon annan. )

Definitivt är det så och det är ju mycket vettigare att lägga tid på saker som inte andra kan och kommer besvara på någon minut. Det är ju tyvärr lite lätt att plocka de enkla poängen.

Vad sägs om att bilda klubb där vi förbinder oss att tillägna x minuter åt svåra poster i månaden eller böta $n till något ändamål? Behöver ju vare sig vara ett stort n eller x, och kopplar man det till någon välgörenhet så kan man ju låta sin lathet jobba för världens svältande barn. :-)

Postad

Kul initiativ.

Jag röstade Nej. Inte för att du inte är dryg. Utan för att du inte är för dryg.

Såg att kfluffie hann skriva ungefär det jag anser och länka till ett exempel där alla inblandade gör ett bra jobb. Det får bli vid det.

Vad gäller din "concern" om att du uppfattas som dryg eller nedvärderar någon med dina inlägg så tror jag att du övervärderar din betydelse rätt så rejält. Känner du det så, så kanske du ska skaffa dig ett jobb och lite perspektiv på saker och ting.

(Det sista stycket var ett försök att ge ett Hjort-svar) ;)

Edit: Du plattade ju till Parre rätt så rejält i en tråd en gång. Vilket var både underhållande och någonting för alla att lära sig av. Parre verkar ju inte direkt ha tagit det personligt. Vilket ger heder åt er båda.

Postad

Stör mig mest på att du stavar hyfsat med två f och skriver tämeligen istället för tämligen. :)

Allvarligt talat tycker jag dina analyser är bland de mest läsvärda. Kan tänka mig att nya användare kan tycka att de är lite dryga, men jag tror de flest omvärderar när de förstår att det faktiskt, till skillnad från många andra, är vettigt innehåll i dem. Speciellt gillar jag att du har en förmåga att alltid hitta ett relevant extremfall för att förklara din ståndpunkt, brukar vara kul att läsa.

Postad
Vad gäller din "concern" om att du uppfattas som dryg eller nedvärderar någon med dina inlägg så tror jag att du övervärderar din betydelse rätt så rejält. Känner du det så, så kanske du ska skaffa dig ett jobb och lite perspektiv på saker och ting.

Är ju så klart mest för egen del, lägger jag så mycket tid som jag gör på att posta här på forumet så vill jag ju att det ska göra så stor nytta som möjligt för mih och läsarna eftersom jag annars kastar bort min tid. Det är ju knappast någon annan vars enskilda utilitet påverkas längre än en axelryckning, men multiplicera med ett par tusen poster och iallafall ett tjugotal läsare per post så blir det ju relevant för mig att anstränga mig lite extra eftersom det ger rätt stort sammantaget utslag.

Sen har du ju rätt i att det är en fåfäng tråd att göra. Men jag har fått synpunkter på min attityd från rätt många håll och är genuint intresserad av att veta vad det är jag specifikt jag gör som får folk att tycka det. Kan ju ha nytta av det även utanför forumet om det är något jag inte tänkt på.

Stör mig mest på att du stavar hyfsat med två f och skriver tämeligen istället för tämligen. :)

Nice felstavningsfrekvens på "tämeligen" verkar bara vara ett fel som görs i storleksordningen 1/1000 så jag är allt lite unik.

Postad

bara genom å göra en sån här poll om sig själv visar ju att man är mogen.

jag svarade ja på pollen dock.

dels för att om jag tycker något negativt om vad du skriver så är det mest att jag tycker du är en besserweisser..

men tycker du är en bra besserweisser å tycker dina poster är intressantast på detta forumet så ta det inte negativt med att jag svarade JA

-_-;;

Postad

Hjort:

Sen har du ju rätt i att det är en fåfäng tråd att göra. Men jag har fått synpunkter på min attityd från rätt många håll och är genuint intresserad av att veta vad det är jag specifikt jag gör som får folk att tycka det. Kan ju ha nytta av det även utanför forumet om det är något jag inte tänkt på.

Att du får synpunkter här på forumet beror nog uteslutande på att du försöker säga sanningar ganska oinlindat. De gånger jag själv blir förbannad på ett "påhopp" av någon, så brukar det oftast beror på att kritiken är berättigad. Vilket brukar ta ungefär en halv dag att inse.

På forumet finns det inte någon anledning att ändra något. Utanför forumet gäller helt andra regler. Man har sällan tillräcklig Pot-equity på att besserwissra. Där finns det inga absoluta sanningar. Säger ett barn att han varit på månen under natten, så har han varit på månen under natten. (Gäller f ö simhud mellan tårna också ;) ).

Postad
Edit: Du plattade ju till Parre rätt så rejält i en tråd en gång. Vilket var både underhållande och någonting för alla att lära sig av. Parre verkar ju inte direkt ha tagit det personligt. Vilket ger heder åt er båda.

EN?

Sök på trådar skapade av mig särskilt i Handanalysdelen så märker du att jag och Hjort allt som oftast har meningsskiljaktigheter, särskilt gällande pokerspel. Den enda gången jag blivit sur på Hjort personligen är väl när tjafset om folkmord drog igång, men det är ju utagerat sedan länge.

Att ha personliga vendettor mot folk man inte känner på forum syftar knappast till något konstruktivt. Om någon kritiserar mig för något jag skrivit så får jag väl ta det och i bästa fall argumentera emot - annars är det ju ingen idé att posta något. Är man inte beredd att försvara sin synvinkel samt lyssna på andras råd/tips utan att bli lack så har man inget på ett onlineforum att göra. Eller, man har inget att göra i trådar som handlar om annat än utköpta AA eller om hur tomtarna alltid drar ut eller om hur nätet är riggat.

OT: (PS. Livespel är ännu mer riggat. I torsdags natt lirade jag ett homegame där jag ställde mörkt efter att ha höjt preflop, fick syn av AA och köpte ut på runner-runner fyrstege med K7o. Händer bara live.)

Mjae, jag vet inte, jag tycker det är roliare med folk som säger emot, inte håller med och ifrågasätter än folk som säger "jaja, bra spelat, otur" eller "fan, du suger, haha, va kass du är".

Nej. Nu vill kollegorna luncha, så ingen mer tid för svammel nu!

Postad

Jag tycker du är dryg... and I like it!

Skämt åsido... så länge du håller dig till den initiala frågeställningen och undviker att försöka glänsa med för frågan irrelevanta exempel kommer jag inte att anklaga dig för att vara för dryg.

Däremot tror jag att många kanske håller sina åsikter för sig själv när du börjar argumentera emot och det är ju på både gott och ont. Ser inget egentligt problem då folk i grund och botten är rätt duktiga på att dra sina egna slutsatser.

Postad

Det är helt OK om du är dryg och besserwissrig om du har fog för det. Det som är drygt är att du kan förfölja vissa användare i något som liknar rena trakasserier. Jag hade en annan användare tidigare som jag la ner enbart för du hackade på den hela tiden.

Du är en stor maktfaktor på forumet, kanske den största, så får man något otalt med dig går det inte att lösa det via en diskussion, utan man får helt enkelt lägga ner forumet eller byta användare. Därför är det viktigt att just du försöker hålla dig i skinnet.

Om den här tråden är ärligt menad så lyfter jag dock på hatten för dig.

Postad
Det är helt OK om du är dryg och besserwissrig om du har fog för det. Det som är drygt är att du kan förfölja vissa användare i något som liknar rena trakasserier. Jag hade en annan användare tidigare som jag la ner enbart för du hackade på den hela tiden.

Det är ju sådana saker jag vill ha reda på, är inte säker på att jag håller med dig angående trakasserier, men det vore bra om du kunde PM:a trådarna du avser eller det gamla användarnamnet så ska jag titta på det.

Postad
Vänner,

Hjortens poster är alltid läsvärda.

Jag kan inte annat än att instämma. Visst har man fått sig en och annan tillrättavisning här och där, men varje gång så har även argumenten till varför lagts fram.

Jag anser nog att Hjort tillsammans med Callahan skriver de mest läsvärda posterna här på forumet.

Postad

Nu har jag ju då inte orkat läsa denna dryga tråd, men jag röstade såklart på ja. Startar man en sådan här tråd är man naturligtvis dryg. Mycket dryg, till och med! Men det är väl inget större fel med det, så länge man inte är djurgårdare och så länge man är lite bättre än andra (observera att dessa två saker ej kan sammanfalla, så försök inte med några lustiga kommentarer är ni snälla).

Du äger, Hjorten!!!

Postad

Nädå, du är inte speciellt dryg, men som vissa brukar jag snabbt skumma genom dina poster för att du tenderar att förklara saker som folk inte fattar men som jag redan räknat ut själv. Inget negativt alltså, orkar du förklara allt så gör du ett bra jobb.

Men jag röstade ja bara för att jävlas.

Har du en bror som heter Peter btw ?

Postad

Visst kan det kännas som du verkar vara lite förmer ibland. Men detta tror jag ligger mer i betraktarens ögon. Du lägger näsan i blöt i de flesta stora diskutioner här på forumet och har oftast din egen absolut bestämda åsikt.

Du har inga problem med att sätta dig upp mot flera stycken och hålla dig vid din sak. Detta kan sticka i ögonen på folk! (Jag orkar aldrig läsa ditt munbajsande...eller jo om det är något mycket mycket intressant) Detta är ju förvisso inte fel! Det skulle vara förkastligt om du tummade på dina åsikter för att göra andra användare mer bekväma. Men detta är min egen åsikt. Sen kanske det ligger lite i att du är en frontfigur för forumet och då är kanske inte bästa sättet att möta sina "skyddslingar" med hård kritik.

Jag tycker du är förträfflig på att argumentera för din sak men det kan kännas lite hårt för en som har svårt att ta kritik. Speciellt när det står moderator och 6500 postningar under namnet.

Det finns andra på forumet som besitter mycket kunskap men har lite sämre sätt att förklara saker på. Till exempel så kan man få förklaringen till ett lite dilemma med:

"Allin på grund av equityn" I sället för att berätta vad man tänker.

Jag tror mig minnas när den där forummedlemmen som bytt nick hamnade i klämm. Vill minnas en gång när jag tyckte att du tog i lite i överkant!