Gå till innehåll

Spelutredning


Recommended Posts

Hej, Som säkert många av er vet, så pågår just nu en utredning om framtida regler för den svenska spelmarknaden. Poker är givetvis en del av denna utredning såväl online som live.

 

 

 

Utredningen arbetar just nu med att bedöma vilka spel som ska anses vara relativt ofarliga(lågriskspel), respektive farliga (högriskspel) avseende risken för spelmissbruk. Högriskspel kommer sedan att enbart vara tillåtet för statliga aktörer, alternativt förbjudas helt, medan staten kommer att öppna upp för konkurrens gällande lågriskspel.

 

 

 

Gällande livepoker, som klubbpoker i turneringsform med förhållandevis låga insatser, är vi relativt positiva och förväntar oss att det kommer bedömas vara ett lågriskspel och legaliseras.

 

 

 

Onlinepoker kommer med största sannolikhet att bedömas vara ett högriskspel. Utredare Peter Alling har dessutom fått direktiv att titta på åtgärder som kan göra att dessa bestämmelser efterföljs. Vi i Svenska Pokerförbundet är rädda för att detta kan resultera i lagförslag liknande i USA:s, det vill säga förbud mot banköverföringar och spärrade IP-adresser till spelbolag.

 

 

 

Denna spelutredning kommer att presenteras den 17 december, 2008. Eventuella riksdagsbeslut kommer sannolikt i mitten av 2009. Utredningen ska först ut på remiss, och där ska naturligtvis pokerförbundet se till att vara med och ge våra synpunkter.

 

 

 

En utredning är ju bara ett förslag, men den kommer att vara det enda nationella förslag som kommer under alliansens mandatperiod. Finansminister Anders Borg har klart deklarerat att detta är den väg han vill gå.

 

 

 

Det ska även nämnas att EU sannolikt inte kommer att godkänna lagar liknande dom i USA, men det kan ta tid att ändra och ogiltigförklara nationella lagar som väl blivit stiftade. Vad man kan hoppas på är att utredaren – som i sina direktiv har fått uppgift att försöka utröna vad som är förenligt med EU:s krav – backar självmant från de mest långtgående restriktionsförslagen.

 

 

 

Det finns alltså många oklarheter, men vad som är helt klart är att hotet om en framtida onlinepokermarknad med enbart en aktör, alternativt ingen, är här och ligger nära i tiden. Från Pokerförbundets styrelse är vi inställda på att vara remissinstans, men också att dessförinnan lobba så gott vi kan för att restriktionerna av onlinespelmarknaden inte ska bli verklighet. Det viktigaste argumentet i sammanhanget som kan få gehör hos politiker torde vara EU:s ogillande av sådana här restriktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 488
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det bästa sättet att påverka lagstiftningen är att snacka med utredaren och redan när denne tittar på det hela komma med påpekande och se till att hela utredningen går åt rätt håll.

 

Ju tidigare i processen man kan komma med påpekanden och få in dem desto mera förankrade är det då utredningen väl kommer med sitt förslag.

 

PS Jag är van att skriva remiss-svar mest till Justitie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att påverka lagstiftningen är att snacka med utredaren och redan när denne tittar på det hela komma med påpekande och se till att hela utredningen går åt rätt håll.

 

Ju tidigare i processen man kan komma med påpekanden och få in dem desto mera förankrade är det då utredningen väl kommer med sitt förslag.

 

PS Jag är van att skriva remiss-svar mest till Justitie.

 

Det kan absolut vara intressant med hjälp angående detta när det blir aktuellt. Vi har kontinuerlig kontakt med utredarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde inte Sverige välja en väg som EU också är tillfreds med? Frankrike har ju till slut gett med sig? Varför stifta lagar som möter hårt motstånd direkt?

 

Borde inte Utredarna titta mera på storbritannien som har en s.k vit lista över godkända aktörer, dessa aktörer är skattefria vilket gör att de engelska spelarna (de flesta av dom i alla fall) håller sig till dessa.

 

Internetpokern kanske var ett hot för några år sedan men den stora boomen är över och spelandet kommer per automatik minska oavsett.

 

Jag delar eran oro men tror inte att Sverige går så långt som att förbjuda internetpoker som USA. Den lagen har ju visat sig omöjlig att efterfölja för de amerikanska bankerna. De som vill spela kan ju fortfarande det i USA.

 

Varför stifta lagar som man vet kommer att brytas, är det inte mycket bättre att erkänna ett par aktörer samt SvenskaSpel och säga att dessa är skattefria, resten skatt. Enkelt för alla inblandade.

 

Högriskspel eller inte. Ska man förbjuda Keno och Trav också? Keno är ju trots allt internetspelet nummer 1 fortfarande enligt Li.s egna undersökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så, så kan man alltid bidra med handhistorik för de senaste 1 åren och 6 månaderna. Har plussat konstant och förstår inte hur folk kan tvivla på att det ligger skicklighet i pokern även på nätet. Inte en enda månad har jag backat och det finns nog många fler med mig som går likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så, så kan man alltid bidra med handhistorik för de senaste 1 åren och 6 månaderna. Har plussat konstant och förstår inte hur folk kan tvivla på att det ligger skicklighet i pokern även på nätet. Inte en enda månad har jag backat och det finns nog många fler med mig som går likadant.

 

Men menar du att vi som går "jämt" upp har ett bevisvärde ifrågan också?

Jag menar om det ligger enbart tur bakom så falller det under lotteri lagen.

Men eftersom du plussar så??????

 

Trav är ett skicklighetspel man köper med ica kortet, hmmmm (för dom icke insatta "harry boy")

Lotto är som det låter lotteri, kan man köpa det på ica kortet också?

 

Lotteri lagen måste vara ett skämt?

Kan inte någon insatt jurkand förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp bort mig om du vill, Peder. Vad som är saklig kritik/inlägg är ju helt godtyckligt likförbannat.

Att försöka ge sken av att Svepof skulle ha ett skit att säga till om, när det kommer till lagstiftning, är ju bara att lura medlemmarna igen.

 

Sluta hymla och lägg upp Svepofs verksamhet på bordet, så att alla medlemmar/potentiella medlemmar får se vad ni pysslar med.

 

Jag har själv en direktkanal till de som pysslar med lagstiftningen.

Vill du veta vad de tycker om Svepof?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt.

Sjukt nog så försöker de ta bort det ENDA skicklighetsspelet som finns idag på internet. Varför?

Kankse för att det också är det ENDA spelet staten inte kontrollerar.

Tycker det är sjukt att man som arbetande vuxen kan spela bort hus och hem på hästar, inga problem. Men fan mig om jag spelar ett spel som poker där skicklighet är inblandat.

Har inte förstått dena häxjakt mot internetpoker, spelandet minskar ju för varje dag som går.

En vettig sak utredarna kan fundera på är VARFÖR det finns så mycket spelmissbruk just nu. Är det för POKERN eller för att pengar idag är så lätt tillgängligt för unga människor. Ett sms så har du 50 000 på några minuter. För 10-15 år sen fanns inte denna möjlighet och då inte samma möjlighet att låna pengar att spela för.

 

Att man förbjuder internetpoker kommer bara generera i att missbruket går över till andra spel. Men det känns som att det regeringen bryr sig om är att pengarna hamnar hos staten, vilket det inte gör när det är fri konkurrens.

 

Jag tycker det är varje Arbetande människas rätt att OM det tillåts spel att kunna välja vad man ska spela.

Hur är det egentligen möjligt att poker fortfarande klassas som gambling när det finns så många spelare som bevisar motsatsen.

 

 

 

Men menar du att vi som går "jämt" upp har ett bevisvärde ifrågan också?

Jag menar om det ligger enbart tur bakom så falller det under lotteri lagen.

Men eftersom du plussar så??????

 

Trav är ett skicklighetspel man köper med ica kortet, hmmmm (för dom icke insatta "harry boy")

Lotto är som det låter lotteri, kan man köpa det på ica kortet också?

 

Lotteri lagen måste vara ett skämt?

Kan inte någon insatt jurkand förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numero uno: Om staten tillåter ett par eller några spelbolag att agera på den svenska marknaden kommer alla andra aktörer att stängas ute. Det är vad som står i förslaget om jag har fattat det rätt. Det kommer i sin tur ge att spelarna har ett mindre utbud att gotta sig i vilket kommer att ge mindre konkurrens vilket kommer att ge sämre erbjudanden till spelarna. Torsk för spelarna alltså.

 

Numero due: Anders Borg har rakt och tydligt kommunicerat att spelmonopolet upprätthålls av ekonomiska skäl - inte etiska.

 

Numero tre: Om poker klassas som skicklighetsspel kommer det också att medföra skatt på vinsterna. Adios till alla vinnande spelare då.

 

Det är knivigt som attan. Blaenda är mycket bättre insatt än vad jag är så hon får gärna lägga upp hela sin syn på saken så att vi andra kan lära oss lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numero uno: Om staten tillåter ett par eller några spelbolag att agera på den svenska marknaden kommer alla andra aktörer att stängas ute. Det är vad som står i förslaget om jag har fattat det rätt. Det kommer i sin tur ge att spelarna har ett mindre utbud att gotta sig i vilket kommer att ge mindre konkurrens vilket kommer att ge sämre erbjudanden till spelarna. Torsk för spelarna alltså.

 

Numero due: Anders Borg har rakt och tydligt kommunicerat att spelmonopolet upprätthålls av ekonomiska skäl - inte etiska.

 

Numero tre: Om poker klassas som skicklighetsspel kommer det också att medföra skatt på vinsterna. Adios till alla vinnande spelare då.

 

Det är knivigt som attan. Blaenda är mycket bättre insatt än vad jag är så hon får gärna lägga upp hela sin syn på saken så att vi andra kan lära oss lite.

 

Helt rätt Jennez.

Det jag är och hackar på i vanlig ordning, är att Svepof försöker göra sig till en maktfaktor och ge sken av att man har något att säga till om i den här frågan.

För mig känns det som ett desperat fiskande efter medlemmar.

 

Birgitta har ett kunnande som är värt multum för Svepof.

 

Man kan likförbannat inte försöka överdriva förbundets makt i de politiska korridorerna. Där är det zip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som utredarna tycker att är så dåligt med att ha onlinepokern så som den är nu? Förutom skatteproblemen så vet jag inte vad det är som är så dåligt så att man måste ändra på det.

 

Har inte läst direktiven men det mest uppenbara är ju pengar. Idag går ju inte all rake till staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, vad sägs om att staten får all rake men poker blir skattefritt istället? Så att rake blir en form av skatt för pokerspelare.

 

Det är ju så om du spelar på svenska spel. Men försök få andra spelbolag att tycka att det är en bra idé att ge alla sina inkomster till svenska staten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så om du spelar på svenska spel. Men försök få andra spelbolag att tycka att det är en bra idé att ge alla sina inkomster till svenska staten...

 

Högriskspel kommer sedan att enbart vara tillåtet för statliga aktörer, alternativt förbjudas helt

 

Onlinepoker kommer med största sannolikhet att bedömas vara ett högriskspel.

 

Som det ser ut nu så verkar ju utlänska aktörer inte vara ett altenativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog det största skitsnacket jag hört med låg och högrisk spel.

Som vuxen människa borde jag få välja vad jag ska spela för mina egna tjänade pengar

Undrar hur många som kommer följa en eventuell lagändring.

 

Varför inte koncentrera sig på det riktiga problemet istället.

Att det är alldeles för lätt att låna pengar idag.

 

Man kunde också göra ett speciellt kort med åldersgräns på t.e.x 21 eller vad som, där man kan handla på internet med. De som är yngre får endast ett uttagskort som funkar i uttagsautomater.

 

MEN jag antar att det inte är aktuellt av ekonomiska skäl

 

Som det ser ut nu så verkar ju utlänska aktörer inte vara ett altenativ.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numero uno: Om staten tillåter ett par eller några spelbolag att agera på den svenska marknaden kommer alla andra aktörer att stängas ute. Det är vad som står i förslaget om jag har fattat det rätt. Det kommer i sin tur ge att spelarna har ett mindre utbud att gotta sig i vilket kommer att ge mindre konkurrens vilket kommer att ge sämre erbjudanden till spelarna. Torsk för spelarna alltså.

 

Numero due: Anders Borg har rakt och tydligt kommunicerat att spelmonopolet upprätthålls av ekonomiska skäl - inte etiska.

 

Numero tre: Om poker klassas som skicklighetsspel kommer det också att medföra skatt på vinsterna. Adios till alla vinnande spelare då.

 

Det är knivigt som attan. Blaenda är mycket bättre insatt än vad jag är så hon får gärna lägga upp hela sin syn på saken så att vi andra kan lära oss lite.

 

 

Hur vill vi ha det? Skatt-skicklighetspel/skattefritt-lotteri???

 

 

Men åter till min idiotiska fråga, som förmodligen är självklar. Bara att jag inte fattar!

Är det inte möjligt att göra en jämförelse Poker-Trav?

 

Trav betraktas väl som skicklighetsspel? Likt poker? Erfarenhet/kunskap ger vinst!

 

Men "Agda" köper en harryboy på ica, "Sten" loggar in på atg och spelar en spik harry

Medans "Pålle" har läst på hela veckan, använder 10 års erfarenhet till att sätta ihop sin vinnade rad.

Hur resonerar staten?

 

Btw jennez: uno, due, TRE? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vill vi ha det? Skatt-skicklighetspel/skattefritt-lotteri???

 

 

Men åter till min idiotiska fråga, som förmodligen är självklar. Bara att jag inte fattar!

Är det inte möjligt att göra en jämförelse Poker-Trav?

 

Trav betraktas väl som skicklighetsspel? Likt poker? Erfarenhet/kunskap ger vinst!

 

Men "Agda" köper en harryboy på ica, "Sten" loggar in på atg och spelar en spik harry

Medans "Pålle" har läst på hela veckan, använder 10 års erfarenhet till att sätta ihop sin vinnade rad.

Hur resonerar staten?

 

Btw jennez: uno, due, TRE? :mrgreen:

 

Trav betraktas som lotteri skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...