ffredd Postad 23 Mars , 2008 Rapport Share Postad 23 Mars , 2008 Ni som spelar cash games på t.ex. Full Tilt eller Pokerstars, hur tänker ni deklarera i år? Ni som har varit proffs i några år, hur brukar ni göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dionysos Postad 23 Mars , 2008 Rapport Share Postad 23 Mars , 2008 ni som inte lirar FTP/stars etc utan lirar på siter som på Myssions lista är skattefria, hur gör ni? nolltaxerar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kaskii Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 ni som inte lirar FTP/stars etc utan lirar på siter som på Myssions lista är skattefria, hur gör ni? nolltaxerar? ja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
greywolf Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 nolltaxerar skickar pengarna utomlands och sedan a-kassa och lite svarta rörelser i sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lixifer Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 nolltaxerar skickar pengarna utomlands och sedan a-kassa och lite svarta rörelser i sverige. haha såååå standard Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Colderose Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 ni som inte lirar FTP/stars etc utan lirar på siter som på Myssions lista är skattefria, hur gör ni? nolltaxerar? Skattefria spelvinster behöver man inte ta upp i sin deklaration. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 Skattefria spelvinster behöver man inte ta upp i sin deklaration. Det var nog mer avsett som "tar ni upp det i Övriga upplysningar?". Tror jag. Det är nämligen en intressant fråga; vill man påpeka att anledningen att man kör lexus är att man tjänar skattefria pengar (för att förekomma misstankar om svarta pengar), eller vill man hålla tyst om det för att inte riskera att de kommer och ljuger ihop att man ska betala skatt ändå (som de gjorde precis lagom till SM på Nordic Bet (vältajmat som det var, btw))? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dionysos Postad 24 Mars , 2008 Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 Det var nog mer avsett som "tar ni upp det i Övriga upplysningar?". Tror jag. Det är nämligen en intressant fråga; vill man påpeka att anledningen att man kör lexus är att man tjänar skattefria pengar (för att förekomma misstankar om svarta pengar), eller vill man hålla tyst om det för att inte riskera att de kommer och ljuger ihop att man ska betala skatt ändå (som de gjorde precis lagom till SM på Nordic Bet (vältajmat som det var, btw))? det var precis det här jag tänkte på. är själv ganska grön på ämnet så är nyfiken hur ni tänker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ffredd Postad 24 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 24 Mars , 2008 Jag har svårt att tro att det har någon större betydelse om man säger till dem att man spelar poker på en EES-sajt eller om man inte säger någonting. Risken för att de ska kräva en på bevis för att man har vunnit pengarna på poker blir nog inte mycket mindre bara för att man säger till dem att man spelar på Party. Oavsett hur det är med den saken så hoppas jag att diskussionen om det inte tar över tråden helt. Jag startade tråden för att få svar på något helt annat, nämligen hur andra som helt eller delvis har spelat utanför EES tänker göra, och hur de har gjort de senaste åren. Hur gör t.ex. de kända svenska pokerspelare som har spelat på nivåer på Full Tilt där skatten är i storleksordningen en miljon kronor i timmen? Hur gör vi som spelar midstakes där skatten är mycket mindre, men ändå runt tio gånger mer än vad vi vinner? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ffredd Postad 27 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 27 Mars , 2008 Är det verkligen ingen som är intresserad av att diskutera det här? Är det ingen som befinner sig i samma situation som jag? (Tjänar bra på Full Tilt och har ingen annan inkomst). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokershark Postad 27 Mars , 2008 Rapport Share Postad 27 Mars , 2008 I det fall jag hört talas om när skattemyndigheten ville upptaxera någon cashgame-spelare så tog de sonika och krävde 30% skatt på uttag-insättningar. Är du ärlig så betalar du in dessa 30% och anger detta på deklarationen så sitter du nog säkert i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ffredd Postad 28 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 28 Mars , 2008 Tack för svaret. Jag känner till att de har ställt det kravet i något fall, men jag vet inte om det hjälper mig. Vi vet ju inte om "30% på uttagen" är vad Skatteverket har bestämt sig att de ska försöka få oss att betala, eller vad en enskild handläggare bestämde sig för att försöka få en spelare att betala. Det känns ganska läskigt att meddela dem att jag har spelat på Full Tilt när reglerna säger att de ska kräva mig på allt jag har vunnit sedan jag började spela och typ tio miljoner kronor till. Men det skulle också vara läskigt att inte lämna in någon deklaration alls, med tanke på att jag har köpt en bil nyligen och därför nästan hundraprocentigt säkert kommer att bli granskad. Det här är en rätt bisarr situation. Jag vill inte försöka lura dem, och egentligen tycker jag att pokerspelare borde betala skatt (på nettovinsten för året, och oavsett var sajten håller till), men nu är ju reglerna sådana att man inte kan betala skatten ens om man vill! Man kan ju rapportera in att man har vunnit pengar på poker och säga att man gjorde det på Party istället, men om de kräver en på bevis då kanske man får ännu mer problem än om man var ärlig från början. Just nu lutar det åt att jag inte deklarerar och sedan bara spelar dum om de hör av sig. "Vadå? Full Tilt är väl skattefritt." Men jag hade hoppats på att det skulle bli en diskussion i den här tråden som till sist kommer fram till vad som är rätt beslut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ffredd Postad 31 Mars , 2008 Författare Rapport Share Postad 31 Mars , 2008 Är det verkligen ingen som vill diskutera det här?? Jag hade trott att det här skulle vara både väldigt intressant och väldigt viktigt för ganska många i det här forumet. Om någon känner för att diskutera det, men av någon anledning inte vill göra det i forumet, skicka ett PM. Vi kan ta diskussionen via PM, eller mejl, ICQ, MSN,... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Colderose Postad 31 Mars , 2008 Rapport Share Postad 31 Mars , 2008 Är det verkligen ingen som vill diskutera det här?? Jag hade trott att det här skulle vara både väldigt intressant och väldigt viktigt för ganska många i det här forumet. Om någon känner för att diskutera det, men av någon anledning inte vill göra det i forumet, skicka ett PM. Vi kan ta diskussionen via PM, eller mejl, ICQ, MSN,... Vad exakt vill du diskutera? Det är som du säger själv att Skatteverket ser ut att schablonbeskatta uttagen från de icke-skattefria sajterna. Detta gör det för att det i dagsläget inte går att göra någonting annat rent praktiskt. Skatteverket säger också att det i princip inte går att beskatta varje pott, som reglerna egentligen kräver. Därför väljer de en sorts mellanväg. Sen kommer många att slinka undan, antingen pga att de väljer att inte deklarera (och många kommer undan med detta) eller för att Skatteverket inte har resurser att göra mer än att sätta in en del punktinsatser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ffredd Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Share Postad 1 April , 2008 Jag startade tråden för att få reda på hur andra tänker göra och hur de har gjort tidigare. (Många måste ju ha haft det här problemet i flera år. Det skulle vara intressant att få höra hur de har gjort tidigare). Det som jag vill diskutera är vilken strategi som är smartast i det här läget. Vilken strategi har bäst EV? Vad kan hända om man väljer fel, och hur sannolikt är det att det går riktigt illa? Som jag ser det så finns det tre alternativ, alla med fördelar och nackdelar: a) Berätta allt redan vid deklarationen. Nackdel: Man riskerar att få ett krav på att man ska skatta mycket mer än man har vunnit. Fördel: Man slipper försöka dölja något och bryter definitivt inte mot någon lag, inte ens den sjukt idiotiska lagen. Det verkar finnas en (mycket) liten chans att man slipper betala skatt även i detta fall, men det förutsätter att ens handläggare på Skatteverket håller med om att lagen är för absurd för att kunna tillämpas, eller att man överklagar beslutet så att det går upp i domstol, och domstolen håller med om att lagen är för absurd för att kunna tillämpas. b) Deklarera inte, och berätta allt när de hör av sig. Nackdel: Samma som i a, plus att man riskerar att de tar 42% istället för 30% om de försöker få en att betala skatt på uttagen. Fördel: Mycket mer troligt att man slipper betala skatt helt. c) Deklarera inte, och säg att man spelar på EU-sajter när de hör av sig. Nackdel: Alla nackdelar från b, plus att det kanske är ett större lagbrott att ljuga för dem än att bara inte rapportera allt. Fördel: Något större sannolikhet än i b att man slipper betala skatt helt. Just nu tror jag mindre på c än på de andra två (mest för att de troligen skulle kräva bevis för att man har vunnit pengarna inom EU om man säger att man har gjort det). Det lutar åt att det blir b för min del, men jag har inte uteslutit något av alternativen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fanboi Postad 10 April , 2008 Rapport Share Postad 10 April , 2008 Jag har lejonparten av mina vinster på skattefria sajter (Eurobet, Party, Noble) men har råkat vinna 15kish på Full Tilt. Min tanke är att jag ska skatta för det, men hur ska jag deklarera det så att skatteverket inte ger mig fett med hassle över mina lagliga skattefria vinster? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Povi Postad 10 April , 2008 Rapport Share Postad 10 April , 2008 Jag startade tråden för att få reda på hur andra tänker göra och hur de har gjort tidigare. (Många måste ju ha haft det här problemet i flera år. Det skulle vara intressant att få höra hur de har gjort tidigare). Det som jag vill diskutera är vilken strategi som är smartast i det här läget. Vilken strategi har bäst EV? Vad kan hända om man väljer fel, och hur sannolikt är det att det går riktigt illa? Som jag ser det så finns det tre alternativ, alla med fördelar och nackdelar: a) Berätta allt redan vid deklarationen. Nackdel: Man riskerar att få ett krav på att man ska skatta mycket mer än man har vunnit. Fördel: Man slipper försöka dölja något och bryter definitivt inte mot någon lag, inte ens den sjukt idiotiska lagen. Det verkar finnas en (mycket) liten chans att man slipper betala skatt även i detta fall, men det förutsätter att ens handläggare på Skatteverket håller med om att lagen är för absurd för att kunna tillämpas, eller att man överklagar beslutet så att det går upp i domstol, och domstolen håller med om att lagen är för absurd för att kunna tillämpas. b) Deklarera inte, och berätta allt när de hör av sig. Nackdel: Samma som i a, plus att man riskerar att de tar 42% istället för 30% om de försöker få en att betala skatt på uttagen. Fördel: Mycket mer troligt att man slipper betala skatt helt. c) Deklarera inte, och säg att man spelar på EU-sajter när de hör av sig. Nackdel: Alla nackdelar från b, plus att det kanske är ett större lagbrott att ljuga för dem än att bara inte rapportera allt. Fördel: Något större sannolikhet än i b att man slipper betala skatt helt. Just nu tror jag mindre på c än på de andra två (mest för att de troligen skulle kräva bevis för att man har vunnit pengarna inom EU om man säger att man har gjort det). Det lutar åt att det blir b för min del, men jag har inte uteslutit något av alternativen. Jag är inte så speciellt insatt i det hela heller men om man tänker +ev så är ju B absolut det mest lönsamma, dock kanske man kan få mer problem senare om man betraktas som en "skattefuskare" jag vet inte.. men jag skulle nog välja alternativ B iaf då jag uppfattat det är ganska liten chans att man blir påkommen, jag tycker det är ett väldigt intressant ämne jag har dock inte mycket koll så jag kan inte diskutera saken men jag tycker det är intressant att läsa vad ni insatta har att säga om det ! Jag rekomenderar att du börjar spela på en icke-skatteskyldig site! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kompiserik Postad 10 April , 2008 Rapport Share Postad 10 April , 2008 Jag är inte så speciellt insatt i det hela heller men om man tänker +ev så är ju B absolut det mest lönsamma, dock kanske man kan få mer problem senare om man betraktas som en "skattefuskare" jag vet inte.. men jag skulle nog välja alternativ B iaf då jag uppfattat det är ganska liten chans att man blir påkommen, jag tycker det är ett väldigt intressant ämne jag har dock inte mycket koll så jag kan inte diskutera saken men jag tycker det är intressant att läsa vad ni insatta har att säga om det ! Jag rekomenderar att du börjar spela på en icke-skatteskyldig site! Jag tror det kvittar. En gång pokerspelare alltid pokerspelare. Även om slutat spelat för 2-4 år sedan och bara då spelade på skatteffra siter så kan de en dag stå utanför vår dörr och kräva bevis för att man faktiskt bara spelade EU siter och till saken hör ju att ingen vet hur dessa bevis ska se ut. Hur du än bönar och ber och visar att du faktiskt är oskyldig så kommer du ändå att tas ifrån allt du äger+ eventuellt fängelse om du gnäller. Enda möjligheten att klara sig är om man spelat live och dokumenterat tillfället med videokamera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Povi Postad 10 April , 2008 Rapport Share Postad 10 April , 2008 Jag tror det kvittar. En gång pokerspelare alltid pokerspelare. Även om slutat spelat för 2-4 år sedan och bara då spelade på skatteffra siter så kan de en dag stå utanför vår dörr och kräva bevis för att man faktiskt bara spelade EU siter och till saken hör ju att ingen vet hur dessa bevis ska se ut. Hur du än bönar och ber och visar att du faktiskt är oskyldig så kommer du ändå att tas ifrån allt du äger+ eventuellt fängelse om du gnäller. Enda möjligheten att klara sig är om man spelat live och dokumenterat tillfället med videokamera. Jag tänkte mest att han borde spela på skattefri sida med tanke på att han åtminstånde inte ska behöva skatta på dom pengar han kommer vinna framöver även om han kanske nån gång skulle få behöva skatta för dom han redan vunnit.. Jag tror även att du överdriver en aning så illa som du säger det kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bli Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts