duckstab Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed) converter Preflop: Hero is CO with Ks, Kh. 2 folds, MP1 calls, MP2 raises, 1 fold, Hero 3-bets, 3 folds, MP1 folds, MP2 caps, Hero calls. Flop: (10.50 SB) 6h, 8d, 5c (2 players) MP2 bets, Hero raises, MP2 3-bets, Hero calls. Turn: (8.25 BB) Qh (2 players) MP2 bets, Hero calls. River: (10.25 BB) Jh (2 players) MP2 bets, Hero calls. Final Pot: 12.25 BB * * * * Preflop och på floppen använde han dom där förinställningsknapparna som gör att hans respons kommer blixsnabbt efter att jag agerat. Även på turn och river kom hans bet blixsnabbt. Kan jag folda på floppen? På turn, på river? Efter att en Q och en J kommer så är ju allt hopp ute känns det som. Inte för att det behövdes, jag visste redan att han hade ess. Är det helt fel att redan när jag blir höjd på floppen sätta honom på ess och folda? Jag har roat mig med att på ett papper jag har bredvid datorn föra statistik över situationer när jag "vet" vad motståndarn har, men ändå inte kan folda pga nån slags "en read kan aldrig vara så säker att fold är ok här" resonemang. Jag sätter en kråka i kolumnen "rätt" när min read var rätt, och "fel" när jag hade fel. Hittills har jag 5 kråkor i rätt kolumnen och inga i fel kolumnen. Skall bli kul att se hur det utvecklas. Citera
Fido Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Svaret på din fråga finns inte. Inte utan information. Hur han HAN spelat förut? Hur har DU spelat förut? Är han en väldigt tight spelare som du tycker verkar duktig, då är det dags att lägga KK på flop. Spelar han löst och dumt ska du inte lägga utan istället pumpa in mer deg. Helt beroende på read. Har du satt honom på "högt PP" så är det nog dags att lägga på turn. Är du säker på din read så har du som bäst chans att dela där. Tror du att han är en vanlig halvaggro dumtomte så blir ju saken en helt annan. Kan han kanske spela sådär med AK? Troligt - mycket troligt t.om - på vissa spelare. TT? AQ? Som sagt. Finns inget svar, eftersom du frågar: "Kommer det att vara sol i morgon?". Går inte att svara förrän du ger relevant info. Citera
Gyre Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 För mig finns det inte att lägga överpar HU om inte brädan är helt sjukt dåligt, typ 89TJs och han har spelat hårt, även då gillar jag det inte. Citera
mikj Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Okej. Det var MP2 som cappa, alltså har han nästan alltid: AA,KK,QQ. Så du har fått mycket information. Han betar flopen. Om han nu har sämre hand, dvs med stor sannolikhet QQ, AKs. Vill du då ha bort han från handen? Svar: Nej. Han har 2 resp, 3 outs. Han kan få vara kvar i handen. Syna, flop beten. Turn. En dam. hmmm. Mindre sannolikt att han har QQ nu. Bäst att syna. River. En knäkt. Hade han JJ så är din hand igen sämre. Syna. Du vinner nog inte poten, men om han hade AKs så har han fått bluffa hela vägen = perfekt. Hade inte Q och J kommit på flop resp. turn. Hade jag varit sugen att köra: syn, syn, raise. men nu blir det syn hela vägen. Förr gjorde jag alltid som dig. Cappa, preflop och flop och syna resten. Det blev ganska dyrt i längden. Citera
RaMz Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Capp flop, 3bet turn. sen kan du börja syna kanske om han fortsätter bomba. Citera
duckstab Postad 3 December , 2005 Författare Rapport Postad 3 December , 2005 VP$IP: 22% FFR: 5.6% WTSD: 33% WonAtSD: 53% Baserat på 140 händer. Citera
lethe Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Är han en väldigt tight spelare som du tycker verkar duktig, då är det dags att lägga KK på flop. Spelar han löst och dumt ska du inte lägga utan istället pumpa in mer deg. Helt beroende på read. Fi cappade preflop, det finns ingen chans att en tajt spelare gjorde det och träffade den här floppen. Har du satt honom på "högt PP" så är det nog dags att lägga på turn. Är du säker på din read så har du som bäst chans att dela där. Fi kan fortfarande vara frisk i huvudet och ha spelat TT, JJ, QQ, KK, AA, AK som han gjorde. Chansen är faktiskt störst att du fortfarande leder. (Ok, AK är att sträcka på 'frisk', men om jag spelat få händer på sistone, bara visat överpar eller annat starkt när det väl blivit showdown och jag tror att fi är weak-tight så kan jag mycket väl spela AK så. Vad har MP2 för read på dig?) Nu har vi ingen klar read på MP2, och att då anta att han faktiskt är ens i närheten av frisk i huvudet är fundamentalt idiotiskt på 1/2. Om MP2 är aggro så finns det en hel massa händer till som han faktiskt kan tänkas cappa med när det är HU. Speciellt som en hel del aggro spelare ser det som en personlig förolämpning om du trebettar dem, och känner att de måste cappa för att visa hur stor deras, ahem, bil är. River är det verkliga knäckkortet här. Nu leder vi bara över TT och AK, och delar med KK av de mer eller mindre resonabla händerna. Men de utgör fortfarande en betydligt större del av MP2s möjliga händer än 9%, så vi synar. duckstab spelade i mitt tycke helt rätt. Han vinner efter floppen maximalt om han är före, och förlorar minimalt om han är efter. Citera
lethe Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Capp flop, 3bet turn. sen kan du börja syna kanske om han fortsätter bomba. Få fi att folda alla händer vi klår och tjäna maximalt på alla händer vi ligger bakom. Briljant strategi HU. Citera
iller Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Skulle cappa floppen och sen syna ner turn o river om han betar ut. Checkar fi turn skulle jag eventuellt checka bakom om jag cappat flop. Citera
Svinto Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Instämmer i kören. Cappa floppen och syna ner om han är fortsatt aggressiv. Fold finns ingenstans. Citera
Hjort Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 PKan jag folda på floppen? På turn, på river? Sluta tänka på att folda bättre än TPTK i stora potter HU, det är helt enket inte produktivt. Den potentiella nedsidan med att ha fel är gigantisk och så jäkla mycket tjänar du inte när du har rätt. Är det helt fel att redan när jag blir höjd på floppen sätta honom på ess och folda? Ja det är väldigt fel. Okej. Det var MP2 som cappa, alltså har han nästan alltid: AA,KK,QQ. Så du har fått mycket information. Men vad är det för weak-tighta missfoster ni spelar mot egentligen? För övrigt så tycker jag att det är ett betydligt större misstag att cappa med den där handrangen än att cappa med en lite större. Kan man bara cappa lönsamt med QQ+ ska man inte cappa alls. Få fi att folda alla händer vi klår Sen när är typiska spelare på någon nivå kapabla att lägga ett någorlunda stort pocket par HU eller inte dra till AK för ett bet till på floppen? Citera
lethe Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Få fi att folda alla händer vi klår Sen när är typiska spelare på någon nivå kapabla att lägga ett någorlunda stort pocket par HU eller inte dra till AK för ett bet till på floppen? Det var turn spelet jag var skeptisk emot som föreslogs, inte flop-cappen. (Om du cappar floppen och han har dig slagen kommer han check/raise på turn, att då tre-betta den c/r är... Well... Överaggro?) Citera
Callahan Postad 3 December , 2005 Rapport Postad 3 December , 2005 Grattis, du spelade handen perfekt. Du kanske till och med sparade en bet tack vare din read på fi. FYI satte jag just en kråka i "fel"-kolumnen. Pris: 12 BB. Citera
duckstab Postad 4 December , 2005 Författare Rapport Postad 4 December , 2005 PKan jag folda på floppen? På turn, på river? Sluta tänka på att folda bättre än TPTK i stora potter HU, det är helt enket inte produktivt. Den potentiella nedsidan med att ha fel är gigantisk och så jäkla mycket tjänar du inte när du har rätt. Nåja, så stor är väl inte potten. Nu är det sent och halten alkohol i blodet lär närma sig 1000 to 1, så jag är nog inte helt i form för matematik, men jag måste väl ha rätt i min aces read ca 80% av gångerna för att fold skall börja vara befogat? (19.5 to 5? Jag lär väl dra ut ibland, men det gör ju även han ibland när han är efter.) Eh, ja, oavsett om mitt resonemang ovan läker som ett såll eller inte så känns det inte befogat att fortsätta höja efter hans 3-bet på floppen. Jag vill nog gärna tro att jag har rätt betydligt oftare än 50% av gångerna i just det här fallet. Ber att få tacka för all väredfull input. Tills jag når nån djupare insikt fortsätter jag nog att spela ungefär som jag gjorde denna hand. Citera
mikj Postad 4 December , 2005 Rapport Postad 4 December , 2005 Till slut handlar det ändå om vilka händer MP2 kan tänkas ha, när han cappa preflop. Om AA,KK,QQ så gör som jag beskrev. Om AA,KK,QQ,JJ,TT,AK gör som du spelade nu. Citera
fluffy_ferret Postad 4 December , 2005 Rapport Postad 4 December , 2005 Är inget fel i att lägga in en raise på turn eller rivern han lär inte lägga sig för det... jag vill se mer värde i handen. Citera
Gaupan Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Tycker du är lite för passiv, bra att du inte foldade KK iaf, endast i yttersta nödfall HU känns det som. Själv hade jag cappat floppen och höjt hans bett på turn, har han träffat hårt fortsätter han nog att höja och du får syna ner honom. Har han en halvträff tex AQ så synar han nog ner dig eller AK tom lägga sig. Vad hade han? Citera
duckstab Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Jo, han hade AA. Jag måste tillägga att jag normalt sett inte funderar på att folda KK i en sådan här situation (eller ens lugna ner mig på floppen). Normalt sett mot nästan alla motståndare så spelar jag mer aggressivt här, men av nån anledning kände jag mig bombsäker på AA. Jag tror det var en kombination spelets karaktär tidigare händer samt att han inte tvekade ens en sekund på någon av sina höjningar. Mer som att han höll raiseknappen intryckt Nåja, vid enstaka tillfällen går jag gärna på intuition även om det är rent spelteoretisk tvivelaktigt, vilket de flesta svar här med tydlighet pekar mot att det var. Kan hända lurar mig själv ibland då, men det är så sällan det händer att jag kan ta den -EV:n Jag bekämpade ju i alla fall min instinkt att folda, så jag förlorade kanske inte så många bets på att fega. Citera
Recommended Posts