Gå till innehåll

NLT - Trehandat, KQo, flushdrag, hur spela flop?

parre

Recommended Posts

5/10 på Sviten, sent igår natt. Jag har runt 650 kvar, båda Fi täcker mig. Read: Fi har spelat rätt tajt och foldat rätt mycket. Jag har stulit en del mindre potter, men torskat lite då ett drag inte kom samt när jag betalade av ett värdebet på rivern på en hundring.

Fi i denna hand har spelat tajt kvällen igenom (bl.a. foldade han A5o UTG när det var runt 7-8 spelare på bordet) :). Verkar väl kunna spela texas. Egentligen borde jag nog inte ha spelat, att spela shorthanded mot tajta motspelare är väl inte min melodi - raise, bet, fold mot omslag typ. Men jag hoppas kunna klonka en bra hand, dessa spelare må vara tajta, men de värdebetar t.ex. toppar hårt ändå, så min melodi är att sno många småpotter, hoppas floppa bra och ca-chinga!

I alla fall.

PREFLOP:

Fi1 (knappen): Raise 35.

Jag (SB): Call 35 med K :heart: Q :spade: .

BB fold.

Här steker jag ett tag. Av de två Fi är den som öppnar betandet den aggressivare, vad jag förstår. KQo borde stå rätt bra mot den HD han har för att öppna på knappen, så jag funderar på ett omslag och på att ev. döda potten här och nu, men ändrar mig då jag har för grund stack (tycker jag). Ifall jag slår om till säg 140 och han synar ligger det nästan 300 i potten och jag har 550 kvar, då åker min deg in på alla dragbord och alla parbord. Sitter vi båda med 300BB slår jag nog om. Paradoxalt nog spelar jag hellre en större pott med en svårspelad och lättdominerad hand ur position med djup stack än med grund... Tankar om mitt prefloptänkande?

FLOPPEN:

9 :spade: 7 :spade: 3 :spade:

Jag har Q :spade: på handen.

Pott: 70

Hur är er plan för fortsättningen av handen?

Effektiva stackar är ca 600 - du har 600 kvar att beta.

1) Ska jag checka? I så fall - syn eller raise ifall han betar ut (om jag checkar så lägger jag inte mot vad som lika gärna kan vara ett cont.bet)?

2) Ska jag beta? I så fall - all-in eller fold om han slår om? Vad gör jag på turn om han bara synar om det kommer A) en spader till B) en kung/dam C) en blank?

Såklart gärna en motivation varför också - vad kan han ha etc etc?

Om det blir någon intressant diskussion kanske jag kör vidare med liknande frågor om turnspelet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand. Jag delar de mesta av ditt tänkade angående preflop resonemanget så där finns det inte så mycket att diskutera.

Vad gäller floppen tycker jag att du ska beta ut. Med tanke på att ni bara spelar 3H så tycker jag spaderdrag med Q är ganska bra. Säg att han har två höga kort utan spader då är du favvo. Du är även ganska favvo om han träffat med t ex A9. Det viktigaste frågan är ju om han har :spade: A/K. Har han inte det så är du ju favorit mot de flesta av hans tänkbara händer. Om du betar hur tror du att han beter sig med ett nötfärgdrag?

Utan någon som helst read tror jag att jag skulle checkraisa ordentligt och om han trycker då så kanske folden är läglig. Men om det är som du säger att han är ganska tight så är det nog bättre och mer sparsamt att beta och sen folda vid kraftigt omslag.

Länk till kommentar

Utan någon som helst read tror jag att jag skulle checkraisa ordentligt och om han trycker då så kanske folden är läglig.

Med så relativt grunda stackar finns ju inte riktigt det alternativet. Bettar fi pott på en check så blir omslaget upp till kanske 200-250, och då finns ju inte fold sen.

Jag skulle nog antingen check-syna floppen, eller överbetta den, säg typ 100. Får du omslag då kan du folda. Får du bara syn på en bet får du omvärdera läget på turn. Om du satt med spader A istället för damen, eller t.o.m kungen, hade kanske en check-raise AI varit OK, men nu kan du ju dra mot typ 3 outs med ett sånt spel om han sitter på AK med spader, och det är det inte värt att chansa på i en så liten pott.

Länk till kommentar

Han kan ju inte sitta och vara rädd för just AK i spader. Frågan är väl om han har något av korten? Jag tycker absolut det finns möjlighet till checkraise.

Pott - 70

Fi bet - 70 = 140

Parre höjning - 210 = 350

Fi omslag - 600 = 950

Parre ca 1-2 odds för 400 kvar i stacken. Jag tror att om Fi spelar så här så har du inte odds på hans HD och du spara din 400.

Jag skulle nog antagligen inte spelat såhär men det är en möjlighet. Jag skulle nog också beta speciellt om Fi nu är tight.

Länk till kommentar

Självklart skall du beta ut. Ta poten nu och gör inte det till något monster.

Paradoxalt nog spelar jag hellre en större pott med en svårspelad och lättdominerad hand ur position med djup stack än med grund...
Och då är frågan varför man överhuvudtaget vill spela en svårspelad och lättdominard hand ur position, det finns något som heter fold... Även för den löse slaskpellen....

Betar du ut får du information. För att få liknande information vid check->raise alternativet så har du investerat 1/3-1/2 din stack. Enda gångerna du får in alla pengar är när du är dog med checkraise alternativet.

Visst fi kommer beta 99% av gångerna om du checkar över, oavsett kort på hand och det är väl det som talar för checkraisen men tycker ändå att du mer eller mindre commitar i något som inte behöver vara så svårt...

Parre ca 1-2 odds för 400 kvar i stacken. Jag tror att om Fi spelar så här så har du inte odds på hans HD och du spara din 400.

Att spela för omslag och sen folda låter helt värdelöst... Visst man ligger säkert risigt till men ändå tveksamt om man kan folda...

Länk till kommentar

Paradoxalt nog spelar jag hellre en större pott med en svårspelad och lättdominerad hand ur position med djup stack än med grund...
Och då är frågan varför man överhuvudtaget vill spela en svårspelad och lättdominard hand ur position, det finns något som heter fold... Även för den löse slaskpellen....

Fast att folda KQ preflop 3-handed mot en 3,5*BB knapp-raise finns ju inte på världskartan, tycker jag. I övrigt tycker jag det du skriver är vettigt. Det allra bästa är nog faktiskt att betta ut.

Länk till kommentar