Gå till innehåll

Sherlock, lyssna och förhoppningsvis njut!

Recommended Posts

Postad

Låter riktigt bra!

Gillar musiken...

1. Riktigt härliga riff

2. Bra ljud

3. Bra musiker

4. Härlig sångröst

dislikes:

1. Hört detta förut

2. Lite för svaga refränger, inget som förvånade mig direkt.

3. Lite mer tempovariation låtarna emellan skulle inte skada.

4. Kanske kan trycka in lite mer helhetsdynamik i låtarna.

Tycker ändå att det låter riktigt bra som sagt. Framtiden ser ju iaf onekligen ljus ut.

Postad

Lite snabba tankar om låtarna:

Generellt känns det rätt ofta som gitarrlåtar med bakgrundssång. Ett problem som jag tycker många grupper i genren har är att de överarbetar gittarriffen. Man sitter o leker fram riffen och försöker få dem so "coola" som möjligt, och de låter onekligen rätt sköna, men problemet är att sången inte får samma uppmärksamhet. Detta gör att riffen ofta känns överarbetade, det vill säga riffen snor en massa uppmärksamhet från sången. Genom att göra avancerade slingor blir sången för det mesta lidande tycker jag. Självklart kan man göra en effekt av detta(enkel sång, avancerad gitarr), men då behöver man nog accentuera detta mer än ni gjort.

Förutom gitarronanin som finns på många ställen så tycker jag även att gitarren får för mycket utrymme i ljudbilden, dvs den dränker mycket annat. Självklart fungerar detta om man vill framhäva gitarren i vissa partier, men när nu kör samma maffiga gitarrljud rakt igenom så drunkar allt annat. Annars tycker jag att gitarrljudet är rätt sjysst på många ställen.

Sångaren tycker jag är ganska bra o passar verkligen in i gengren. Framförallt försöker han inte göra en massa märkligheter, typ vibrato o droppa ner sången efter varje versrad, utan han sjunger rakt o snyggt o låter den okonstlade rösten göra jobbet så att säga :)

Men som jag varit inne på tidigare drunkar den dessvärre ibland. Detta både sett ur frekvenssynpunkt o dynamiksynpunkt. Den sticker inte ut tillräckligt helt enkelt.

Som jag skrev lite till förra killen som postade låtar på forumet så brukar jag trycka på att man skall försöka skapa kontraster i låtarna. Nu känns det lite för jämntjockt rent ljudnivåmässigt. Våga plocka bort gitarren nångång(även om ni har hittat "världens coolaste riff"). Försök att plocka bort och lägga till lite o leka runt med mixen så att det händer lite. Kanske lägga på lite mer effekter på sången på vissa refränger? Dubbla sången(antar att ni kör ett lätt chorus nu eller)? Låta någon köra(ingen mesig terskör dock)? Kanske köra en närmare hårt processad sång som är nästan helt torr? Lek runt med extremerna =)

Rent låtmässigt tycker jag att många av låtarna håller rätt okej refränger. Kanske hade behövts lite intressantare detaljer ibland, men för det mesta känns det rätt fräsht, så våga ge sången mer utrymme.

Annars är ni tajjta o samspelta tycker jag o det låter skönt om er. Största problemet är nog jämntjockheten trots allt, framförallt om ni köra lajvspelningar också. Att lyssna på 10 låtar i samma stuk som de ni gjort nu tror ja är ganska tröttsamt i längden om ni inte börjar variera er mer. Som Skadast skrev kanske tempo skulle kunna vara kul att leka med? Försök varje låt bli mer varierande och gör större skillnader mellan låtarna. Och försök få gitarristen att ta ett steg tillbaka :)

//Mjonasson

Postad

Läste igenom dom tidigare inläggen innan jag laddade ner och lyssnade på låtarna, och jag måste säga att efter 30 sekunder så förstod jag verkligen vad dom pratade om när det kom till dränkande av allt med gitarrljud! ;)

Tycker verkligen att det låter bra, men att det behövs jobba lite med ljudnivåerna och kanske lite mer mixtring med refrängerna för att förstärka, förslag på sånt har redan getts :)

(jag är bara hobbytyckare btw)

:heart:

Postad

Håller med ovastående talare. Jag lyssnade innan jag läste och fick faktiskt samma känsla som dom som har skrivit. Bilden jag får i huvudet är att det är för lite rock´n roll i sången. Inget ont menat men det känns som om sångaren skulle stå helt still på scen och knäppa med fingrarna lite. Det är nog för att sångaren försvinner lite in i mängden. Med lite mixning så tror jag att det skulle bli bättre.

Sen tycker jag inte att det blir fel med avancerade gittarriff men man kanske skulle backa ned med gitarren lite. Jag saknar basen lite även. Det kanske skulle låta mer om den om den fick lite mer "punch". Men eran tanke var kanske inte att den skulle låta så mycket. Däremot så tycker jag att send away är riktigt bra. Jag tycker att sången träder fram bättre i den än dom andra. Kanske för att sångaren trycker på lite.

Men jag tycker att det är bra! Skulle INTE kunna göra det bättre själv!

Postad
Är inte Sherlock en hyggligt känd svensk hip hop grupp?

Jo. Som dessutom har gjort en av Sveriges bästa hip-hop plattor. Sebroc, Peewee och Rusiak inblandande, bl.a.

Vad heter den plattan? : )

Postad

Vad heter den plattan? : )

Natrual bond. Hoppades att det var det Sherlock folk pratade om när jag såg tråden.

Nja, Natural bond är själva kollektivet (lite löst). Skivan heter Made to measure.

Går även vissa rykten om ett uppföljare (har gjort länge), men personligen vet jag inte riktigt om jag tror på att det nånsin kommer att komma.

Postad

Jupp, Sherlock är grymma. Kan nog bli svårt att slå i Sverige om man ska heta samma sak som en av Sveriges bästa hip hip-grupper. Byt namn till något rockigare och mer passande, typ Ninja Dragon Sword... eller nåt!

Postad
Byt namn till något rockigare och mer passande, typ Ninja Dragon Sword... eller nåt!

Ja, för det var ju otroligt passande ;)

Jag och alla mina gamla band har lyckats beta av ett X antal dåliga namn genom åren.

Tajja and the boogie band

Moonshield

Running Blood

Mizfire

Mist musta kanskemutta (fråga mig inte)

The homosexuals

The Banned (rätt ok tyckte vi, men alla arrangörer envisades med att skriva "The Band" på alla affischer)

Fat Taisir

you name it, we´ve been there.

Tycker Sherlock Brothers fungerar riktigt bra och domännamnet är ju reggat så det är väl bara att rocka.