Gå till innehåll

Får man ta bostadslån som pokerproffs?


Zyr

Recommended Posts

Du verkar inte komma på ett bra svar Baller...

 

Låt nu detta bli en läxa Baller och välj dina kamper med större omsorg hädanefter. Kanske ska man inte ge sig in i debatt beträffande ämnen man inte riktigt behärskar eller där ens kombattanter är en vida överlägsen... det blir ju lätt så pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hela själva grejen med t.ex. optioner är ju den extrema hävstångseffekten, d.v.s. liten summa satsad kan ge fantastisk utdelning. För att köpa en säljoption behöver du knappast flera miljoner.

 

Du förenklar det hela lite väl mycket här. Optioner innebär lite mer hänsynstaganden än bara veta att de innebär en hävstångseffekt.

 

1. Du måste hitta ett fastighetsbolag som du kan köpa säljoptioner i.

2. Marknaden måste vara likvid så att du får ett schysst pris.

3. Du måste ha pricka rätt i tiden. Optioner är inget man köper och lägger i byrålådan. Har du inte rätt här kan du ha rätt, men inte tjäna en spänn i slutändan.

4. Du måste hitta en marknad där du får ett schysst pris för optionerna den dagen du skall sälja dem.

 

Så, oavsett om fastighetsmarknaden är på väg upp eller ner så är inte optioner ett alternativ bara för att man inte har ett större kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var_beta kommer nog bli bannad snart, förvånad att det inte skett.

 

diskussionen gick off topic som vanligt. var väl lite meningen o hjälpa zyr (o mig själv m fl) att skaffa bostadslån utan ngn deklarerad inkomst.

 

presentera argument som funkar samt vilka banker som gett lån för.

hur gick det zyr? skaffat lya med eget lån?

 

ska själv snart ta kontakt med banken o naiv som man är hoppas man kunna låna ihop en fjärdedel el ngt av våningens värde, men man vet aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att ha om man skall låna pengar:

 

1. Klart för sig hur man tänkte betala tillbaka

2. Inga betalningsanmärkningar under några omständigheter

3. En bra bankkontakt

4. Någon som kan tänka sig att skriva på borgen om man inte har fast inkomst

5. Egen insats och/eller annan säkerhet

 

Sen som någon säkert skrivit innan, så skadar det inte att kolla runt med olika banker.

 

Att låna en fjärdedel av en bostadsrätts värde skall inte vara omöjligt såvida man inte slänger upp sina skitiga gympaskor på banktjänstemannens skrivbord och börjar tala om för honom hur han skall sköta sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optioner innebär lite mer hänsynstaganden än bara veta att de innebär en hävstångseffekt.

 

Ja visst, men diskussionen gällde hur mycket man behöver investera för att köpa en option, inte något annat.

 

1. Du måste hitta ett fastighetsbolag som du kan köpa säljoptioner i.

 

Oh fan Einstein! Det behövs alltså någon som säljer en option för att kunna köpa en option... det var tur att du förklarade det, för det kan ingen ha fattat.

 

 

2. Marknaden måste vara likvid så att du får ett schysst pris.

 

Fel. En likvid marknad är eftersträvansvärd, men inte en förutsättning för att kunna få ett "schysst" pris.

 

4. Du måste hitta en marknad där du får ett schysst pris för optionerna den dagen du skall sälja dem.

 

Fel. Man kan använda sig av optionen, man behöver inte sälja den.

 

Så, oavsett om fastighetsmarknaden är på väg upp eller ner så är inte optioner ett alternativ bara för att man inte har ett större kapital.

 

Det har ingen påstått heller. Om det är så att man har lite fritt kapital och dessutom är bombsäker på att en aktie kommer röra sig stort i den ena eller andra riktningen är optioner en mycket bättre placering än aktien i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att man har lite fritt kapital och dessutom är bombsäker på att en aktie kommer röra sig stort i den ena eller andra riktningen är optioner en mycket bättre placering än aktien i sig.

 

Nej, optioner är inte en bättre placering än aktien i sig, så enkelt är det inte. Läs på lite om tidsvärdets och volatilitetens inverkan på priset på en option. Som jag skrev tidigare så kan du ha helt rätt i din bedömning av den underliggande tillgångens rörelse och ändå förlora pengar.

 

 

Oh fan Einstein! Det behövs alltså någon som säljer en option för att kunna köpa en option... det var tur att du förklarade det, för det kan ingen ha fattat.

Det där är inte så jäkla uppenbart att du hade fattat faktiskt. Om du kikar på de aktier som har noterade optioner så är det långt ifrån alla det finns någon verklig likviditet i. Sen är det långt ifrån säkert att man vill hålla optionen till lösendagen. Att lösa in i förtid är i princip aldrig lönsamt.

 

 

En likvid marknad är eftersträvansvärd, men inte en förutsättning för att kunna få ett "schysst" pris.

Ja visst kan du ha tur och hitta en felprissättning, men en likvid marknad är alltid att föredra. Du kan aldrig räkna med att hitta felprissättningar, och även om du hittar en så har en markermaker i allmänhet redan utnyttjat den innan du hinner göra det.

 

 

Ja visst, men diskussionen gällde hur mycket man behöver investera för att köpa en option, inte något annat.

 

Nä, diskussionen gällde om det gick att få lån som pokerspelare.

 

 

Nu skall jag lägga mig, så du kan grunna ordentligt på ditt svar. Alternativt kan du utnyttja tiden till att läsa på lite i ämnet optionsteori, för mig övertygar du inte. Ta gärna resten i PM så vi slipper gå ännu mer OT än vi redan är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte komma på ett bra svar Baller...

 

A) ingen mening att svara på något som inte svarar på mitt förestående inlägg...

B) det är helt off topic och tillför inte diskussionen om bostadlån något, därför kommer det inte heller något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få lån måste du visa beskattningsbar inkomst, eller förmögenhet som säkerhet.

 

Ett sätt är att öppna ett aktiebolag och bli anställd som konsult där. Aktiebolaget betalar dig lön och du får vit inkomst. Nackdelen är att jävligt mycket pengar försvinner i skatter.

 

Jag fick låna 300k till en lägenhet som kostar 390k. Jag varken har eller har haft ett fast jobb. Det var inte heller nån som gick i borgen för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan du utnyttja tiden till att läsa på lite i ämnet optionsteori, för mig övertygar du inte.

 

Läs på lite om tidsvärdets och volatilitetens inverkan på priset på en option.

 

Du har läst en kurs om optioner och är nu mäkta mallig för att du kan grundläggande fakta om just optioner och vill därför "show off" med dina oerhörda kunskaper... det är bra.. vi är alla mänskliga.

 

Nu förhåller det sig dock så att jag privat handlar med optioner och även under de senaste somrarna jobbat med just optionshandel så mina kunskaper i detta ämne är väl i vart fall någorlunda Ok... i vart fall i paritet med någon som läst 5 p optionsteori :)

 

Slut med OT. PM-konversation om du vill diskutera ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha. Jag har läst lite mer än 5p i o f s.

Har jobbat 6 år som professionell optionshandlare varav två år som marketmaker på OMX och EUREX.

 

Så jag tror nog att det är du som är hemmapularen ;)

 

Ett tips: Du skall inte döma andra efter dig själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Vänta nått år så har du spelat in ditt hus? och inga lån på nacken. kanon!

 

Sen att de är sjukt dålig ekonomi att casha ett hus rakt av är ju en annan femma.

 

Själv hade jag inga problem att få ett lån av min bank, beror ju mest på hur mycket man kan lägga kontant/tillgångar/relation med bank (så som privatebanking, etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mkt intressant att läsa om vårens undergångsprofetior om bostadsrätternas värde. Ökade väl nåt otroligt i värde under våren och sommaren och det är väl först nu det mattats något. Vad tror folk om framtiden? Har ett visst intresse av detta då jag cashat ut större delen av rullen och köpt/lånat en 3KK lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Why? Är det för att avkastningen på sikt är högre än räntan?

 

mmm o så har man inga räntor att dra av på skatten.

En model är att låta t ex föräldrarna stå som ägare (då dessa brukar ha skattningsbara inkomster av arbete, ngt vi pokerspelare sällan har) o ta lån så dessa har ränteutgifter att dra av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat fundera på att köpa lägenhet. Någon som lever på poker som lyckats skaffa bostadslån senaste året?

Jag höll på att fixa ett från Bluestep för nåt halvår sedan och det verkade inte vara några problem om jag la omkring 130k Sek i kontantinsats för ett lån på 800k Sek. Träffade dock en flickvän i den vevan så jag köpte aldrig någon bostad men några problem att få verkade det inte vara ifall du accepterar den lite högre räntan som bluestep erbjuder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått låna >100k som arbetslös. Ser inte det som en omöjlighet att ja lika gärna fått det femdubbla till ett hus. 5% var det om jag inte minns helt galet, dock så varierar det eftersom de fungerar som en förmedlartjänst. Blir både billigare och bättre på det sättet, inte minst om du har svårt att få lån så du inte får en massa negativa svar, ser inte bra ut.

 

Ja kan skicka namnet på 'banken' som ett PM om du är intresserad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick bolån via Bluestep utan några problem, betalade ca 1/3 av köpeskillingen själv. Bara att självintyga att man drar in det beloppet de anser att man behöver, i mitt fall 20k i månaden. Se bara till att ha kvar stor rulle efteråt, jag själv gjorde tabben att ha min värsta svacka någonsin efter köpet, blev lite stressigt, ännu sämre spel, mera stress... Tog ett tag innan det ordnade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läst om några här på forumet som fått genom sin vanliga bank. Så kanske är värt att gå dit och se vad de säger iaf?

 

Jo det var två stycken tidigare i den här tråden som fått bostadslån hos sin vanliga bank. Den ene hade dock sina föräldrar som borgensmän (?) tror jag.

 

Har tänkt köpa under 2009, så lite för tidigt att gå till banken redan nu. Jag väntar in högre styrränta, dvs lägre bostadspriser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått låna >100k som arbetslös. Ser inte det som en omöjlighet att ja lika gärna fått det femdubbla till ett hus. 5% var det om jag inte minns helt galet, dock så varierar det eftersom de fungerar som en förmedlartjänst. Blir både billigare och bättre på det sättet, inte minst om du har svårt att få lån så du inte får en massa negativa svar, ser inte bra ut.

 

Ja kan skicka namnet på 'banken' som ett PM om du är intresserad

 

Jag är helt klart intresserad av vilken bank/förmedling du har lånat av. Kan du inte helt enkelt bara skriva namnet här? Om inte, PM:a mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...