jaqk Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 Kanske är det faktiskt så i spel som har ett skicklighetsmoment, att skicklighetsmomentet alltid övervinner slumpmomentet - bara man mäter tillräckligt länge. Ja, så är det nog. Hur länge då? Kortare eller längre tid än min livstid? He he, det vill jag också gärna veta. Citera
lethe Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 jaqk: Jag kanske missar något, men varför vill du betala inkomstskatt på dina pokervinster? Att staten klassar poker som ett skicklighetsspel får två effekter. a) Vem som helst får anordna pokerspel och tjäna pengar på att göra det. b) Vinster från poker kommer klassas som inkomst av hobby, och det innebär i sin tur att det blir inkomstskatt. Så länge som du tjänar mindre än 20 papp i månaden eller så är det ingen nämnvärd skillnad på inkomstskatt och kapitalskatt, båda är ~30%. (Tja, någon procent högre inkomstskatt då.) Men de forumiter som tjänar 200 papp i månaden kommer inte längre ha ens i närheten av 30% skatt, utan närmare 50% effektiv inkomstskatt på grund av marginalskatten. Iofs är det ju trevligt med semester från juni till december varje år, eftersom man pga av marginaleffekter ändå inte tjänar några nämnvärda pengar längre då... (Du vet att marginalskatten stiger ju mer du tjänar, så varje extra tusenlapp blir mindre värd än den föregående.) Så ja, spelare som vill att poker ska bli ett skicklighetsspel är idioter. (Eller möjligen vill de driva ett pokerrum och inte själva spela.) Citera
jaqk Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 jaqk: Jag kanske missar något, men varför vill du betala inkomstskatt på dina pokervinster? Nej, jag är väl lika intresserad som alla andra av att slippa betala skatt. Jag skulle gärna slippa betala skatt på min lön också, särskilt 56 % skatt på alla ytterligare inkomster (marginalskatten som du nämner). Men jag har svårt att argumentera för det eftersom jag tycker att skattesystemet i grunden är en bra princip - även om det kan verka väldigt felkonstruerat ibland. Att staten klassar poker som ett skicklighetsspel får två effekter.a) Vem som helst får anordna pokerspel och tjäna pengar på att göra det. b) Vinster från poker kommer klassas som inkomst av hobby, och det innebär i sin tur att det blir inkomstskatt. Att många vill klassa poker som det skicklighetsspel det är beror på att man tycker om att spela poker och vill kunna dra igång pokerspel utan att hamna i klammeri med lagen. Antagligen finns det ingen ofrånkomlig koppling mellan legalisering och beskattning. Man kan, åtminstone i teorin, tänka sig att poker är lagligt samtidigt som beskattningen är vettig. T ex att man får dra av utlägg och förluster innan man beräknar vinsten, att årsvinster upp till ett visst belopp är skattefria (schablonavdrag är inget nytt), att skattesatsen för högre årsvinster är lågt satt för att kompensera för den trygghet som pokerproffs avstår från, osv. Jag säger inte att det är en trolig utveckling, men man borde väl kunna prata om saken utan att bli skälld för idiot. Så ja, spelare som vill att poker ska bli ett skicklighetsspel är idioter. Citera
lethe Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 Att många vill klassa poker som det skicklighetsspel det är beror på att man tycker om att spela poker och vill kunna dra igång pokerspel utan att hamna i klammeri med lagen. Du får spela hur mycket home games du vill, så länge du inte tar någon rake. Dessutom är det fritt fram att arrangera freeze out turneringar så vitt jag kan förstå. Har du spelat dig less på både homegames och freeze out turneringar är det däremot värre. Man kan inte i ett tomrum göra poker till ett skicklighetsspel. Överlag ska man aldrig önska ogenomtänkta saker av politiker, det slutar så lätt med att man får precis det man frågade efter. Och det smakar oftast ganska surt, som marginalskatt i det här fallet. Om man absolut måste återinföra någon form av skatt på poker så är ju kapitalskatt högst rimligt. Allt som händer är att lite pengar skyfflas fram och tillbaka, precis det som kapitalskatt är till för att beskatta. Inga tjänster utförs, inga varor byter händer, bara pengar som åker karusell. Nu vill faktiskt inte staten införa en rimlig beskattning av poker och lotterier, eftersom det vore en förlustaffär för dem. Alla former av rimlig beskattning skulle låta folk göra avdrag för förluster, och till syvende och sist så är svenska folket in toto en seriös förlorare på spel. Några extra tiotal miljarder i avdrag varje år blir ingen höjdare. (Därav det barocka förslaget att poker bara ska vara beskattningsbart för bevisade vinnare som flöt omkring för någon månad sedan. Ingen skatt för förlorare, så det inte kan göra några usliga avdrag, kapitalskatt för små vinnare och inkomstskatt för storfräsare.) Men alla människor ska vara lika inför lagen, och förhoppningsvis har åtminstone lagrådet koll på att rättssäkerheten bör gå framför några kronor till i statskassan. Och den allra enklaste lösningen är väl ändå att avskaffa spelmonopolet och lämna resten av lagstifningen som den är idag? Då får vi ju både äta kakan och ha den skattefri. Citera
Vinden Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 b) Vinster från poker kommer klassas som inkomst av hobby, och det innebär i sin tur att det blir inkomstskatt. Nu får du rätta mig om jag har fel. Efter vad jag har förstått så kommer man även om en sådan lagändring kommer till stånd inte behöva betala skatt på sina pokerinkomster om man spelar i ett EU-land. Detta pga av att dubbelbeskattning är förbjuden och spelar man tex på en klient med säte i Storbrittanien där poker är skattefritt slipper man därigenom skatten. Följden av ett sådant förslag skulle isåfall bli att den enda siten man fick skatta för inom EU blev Svenska spels... Citera
lethe Postad 29 November , 2005 Rapport Postad 29 November , 2005 b) Vinster från poker kommer klassas som inkomst av hobby, och det innebär i sin tur att det blir inkomstskatt. Nu får du rätta mig om jag har fel. Efter vad jag har förstått så kommer man även om en sådan lagändring kommer till stånd inte behöva betala skatt på sina pokerinkomster om man spelar i ett EU-land. Detta pga av att dubbelbeskattning är förbjuden och spelar man tex på en klient med säte i Storbrittanien där poker är skattefritt slipper man därigenom skatten. Jag tror att det tyvärr är så att du betalar vinstskatt i ditt hemland och inte i 'vinstlandet', så reglerna om dubbelbeskattning blir aldrig aktuella. Du blir bara skattförd en enda gång, och det är i ditt bostadsland. Det här är dock helt ärligt något som är en aning oklart för mig, så citera mig inte på det. (Däremot vet jag med 100% säkerhet att det är så i fallet USA, vårt skatteavtal med dem reglerar specifikt vinstskatt, och den ska betalas i Sverige. Därmed slipper vi den amerikanska.) Citera
Vinden Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 b) Vinster från poker kommer klassas som inkomst av hobby, och det innebär i sin tur att det blir inkomstskatt. Nu får du rätta mig om jag har fel. Efter vad jag har förstått så kommer man även om en sådan lagändring kommer till stånd inte behöva betala skatt på sina pokerinkomster om man spelar i ett EU-land. Detta pga av att dubbelbeskattning är förbjuden och spelar man tex på en klient med säte i Storbrittanien där poker är skattefritt slipper man därigenom skatten. Jag tror att det tyvärr är så att du betalar vinstskatt i ditt hemland och inte i 'vinstlandet', så reglerna om dubbelbeskattning blir aldrig aktuella. Du blir bara skattförd en enda gång, och det är i ditt bostadsland. Det här är dock helt ärligt något som är en aning oklart för mig, så citera mig inte på det. (Däremot vet jag med 100% säkerhet att det är så i fallet USA, vårt skatteavtal med dem reglerar specifikt vinstskatt, och den ska betalas i Sverige. Därmed slipper vi den amerikanska.) Att så är fallet i USA är helt klarlagt. Inom EU är jag hyfsat säker på att man ska skatta i det landet där siten är registrerad. Har för mig att det varit uppe för diskussion tidigare. Någon som vet säkert? Citera
MrZingo Postad 30 November , 2005 Rapport Postad 30 November , 2005 Klart poker är ett turspel, hade det inte varit ett turspel så hade jag vunnit pengar jämt, men pga (o)turen så gör jag inte det. Att en del vinner oftare än andra är för att de är födda med mer tur. Citera
Supertequila Postad 7 Mars , 2006 Rapport Postad 7 Mars , 2006 ok. Det är så här att det spelar ingen större roll om vi pokerspelare tycker att poker främst är en skicklighetsspel utan frågan är hur skattemyndigheten och i sista hand regeringsrätten klassifierar det. Regler om beskattning finns i Inkomstskattelagen för er som är intresserade fast jag orkar inte slå upp lagboken just nu. Vad beträffar diskussionen att man skulle behöva betala inkomstskatt på pokervinster och därigenom drabbas av marginalskatt är den väldigt banal. Självklart upprättar man ett aktiebolag som tar hand om vinsterna och med rätt skatteplanering så drabbas man inte av marginalskatt på inkomsten. Citera
folder Postad 7 Mars , 2006 Rapport Postad 7 Mars , 2006 Jag förstår inte problemet. Poker är ett skicklighetslotteri! Inget konstigt med det. Och dessutom skattefritt! Citera
Recommended Posts