Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här har vi en typ av hand som jag ofta spelar på detta sätt. Är nu lite nyfiken på hur andra skulle gjort, om jag gör (helt) fel någonstans eller om det är hyfsat rätt spelat. Jag har ingen direkt koll på någon annan runt bordet (ligger och kollar på TV samtidigt :) )

Game # 173632728 - Texas Hold'em Fixed Limit EUR 1,00/2,00 - Table "Trondheim"

Game ended 2005-11-24 23:04:09 GMT+01:00

Players:

Slaskovitc (EUR 31,75 in seat 1)

Oo71oO (EUR 51,50 in seat 2)

bbrrnn (EUR 117,50 in seat 3)

privador (EUR 34,13 in seat 4)

HERO (EUR 110,12 in seat 5)

Montanha (EUR 10,63 in seat 6)

G@mbler (EUR 10,62 in seat 7)

TheOnlyFno (EUR 99,25 in seat 8)

1heidi (EUR 33,50 in seat 9)

Wallaces (EUR 83,00 in seat 10)

Dealer: bbrrnn

Small Blind: privador (0,50)

Big Blind: HERO (1,00)

HERO was dealt: 2d - Jd

Montanha Call (1,00)

G@mbler Fold

TheOnlyFno Call (1,00)

1heidi Fold

Wallaces Fold

Slaskovitc Fold

Oo71oO Fold

bbrrnn Fold

privador Fold

HERO Check

Flop 8d - Kd - As

HERO Bet (1,00)

Montanha Call (1,00)

TheOnlyFno Raise (2,00)

HERO Call (1,00)

Montanha Fold

Färgdrag, nice. Det ligger bara 3,50 i potten och checkar jag så tål jag inte ett bet. Eftersom erfarenheten säger att många blir helt vilda preflop med "any Ace" (och det inte var nån action nu) så bettar jag dels för att bygga pott och dels för att möjligheten finns att vinna här och nu. Får dock ett re-raise emot mig. Syn.

Turn 8d - Kd - As - Kh

HERO Bet (2,00)

8,5 i potten nu. Har fortfarande färgchansen (fast jag vet att jag kan vara slagen även om den sitter). Min förhoppning är att Fi blir rädd för de två K, hans raise borde ha inneburit A?

Har jag gjort helt fel hittills?

/schenker

Postad

Jag tycker du ska checkcalla turn. Iofs tror jag han sitter med A, men han kommer nog ändå syna ner, och har han bättre så kommer han smälla på en höjning i ditt ansikte. Tycker du ska checkcalla turn, betta ut river om du sätter färgen och annars checkfolda. Så hade jag spelat iallafall.

Postad

Färgdrag, nice. Det ligger bara 3,50 i potten och checkar jag så tål jag inte ett bet.

Det här är ju helt fel, du har ungefär ett 9½ outs drag (9 för färgen plus ungefär en halv out för bakdörrsstegpotentialen). Du lär ha ungefär 35-40% equity här öch har en GIVEN syn om du checkar och någon bettar.

Däremot tycker jag att det är bättre att betta ut som du gör. Alternativt kan man checkraisa handen och sedan prova en semibluff på turn om man inte fyller. Standardspelet är dock helt klart att betta ut och sedan check-syna turn.

/Bjorn

Postad
Jag tycker du ska checkcalla turn. Iofs tror jag han sitter med A, men han kommer nog ändå syna ner, och har han bättre så kommer han smälla på en höjning i ditt ansikte. Tycker du ska checkcalla turn, betta ut river om du sätter färgen och annars checkfolda. Så hade jag spelat iallafall.

Du har helt rätt i allt du skriver. När jag tittar på handen (som den spelats hittills) så är egentligen mitt bet på turn väldigt dumt.

Men kanske jag också gjorde fel redan på floppen, borde normalt ha checkfoldat där också?

Fortsättningen:

Turn 8d - Kd - As - Kh

HERO Bet (2,00)

TheOnlyFno Call (2,00)

Fi synar, när jag försökte representera en K. Gör mig klart misstänksam och förstår inte riktigt vad han kan ha?

Ax: Borde ha lagt sig nu?

AK: Borde höjt preflop och även höjt nu?

Kx: Lite konstig raise på floppen

88: Trolig, men borde höjt nu?

dd: Även han på färgdrag? Men varför raise på floppen i så fall?

A8: Den mest troliga handen, va?

River 8d - Kd - As - Kh - 4c

Hmm, rivern hjälpte inte ett skit. Vad göra?

/schenker

Postad

Färgdrag, nice. Det ligger bara 3,50 i potten och checkar jag så tål jag inte ett bet.

Det här är ju helt fel, du har ungefär ett 9½ outs drag (9 för färgen plus ungefär en halv out för bakdörrsstegpotentialen). Du lär ha ungefär 35-40% equity här öch har en GIVEN syn om du checkar och någon bettar.

Däremot tycker jag att det är bättre att betta ut som du gör. Alternativt kan man checkraisa handen och sedan prova en semibluff på turn om man inte fyller. Standardspelet är dock helt klart att betta ut och sedan check-syna turn.

/Bjorn

OK...min tveksamhet till mitt flop-spel var väl att det inte var så många med i potten. Men där gjorde jag alltså hyfsat rätt, trevligt :-)

/schenker

Postad

Även om han antagligen tror du har en K när du betar ut turn så kommer han inte folda. Att bara syna turn och river är för billigt. Som sagts tidigare borde du check syna turn sen beta ut om du träffar färg på river annars check folda.

När du satt dig i detta läget skulle jag ändå check folda på river känns inte som han foldar något annat än en QXd hand.

Postad

Q :diamond: x :diamond: kan såklart vara en möjlig hand, men fräck raise på floppen då?

På river sitter jag med nada och är totalslagen vid en showdown. Mitt hopp är väl egentligen bara ovannämnda hand, har Fi ett A (eller bättre), vilket känns troligt, så synar han ner ett eventuellt bet från min sida.

Oddsen motiverar väl knappast ett bet från mig (?) men jag försöker ändå representera triss i Kungar. Slutet:

River 8d - Kd - As - Kh - 4c

HERO Bet (2,00)

TheOnlyFno Fold

HERO Payback (2,00)

HERO didn't show hand (8d - Kd - As - Kh - Jd)

HERO: EUR 12,00

Rake: EUR 0,50

Fi lägger sig alltså. Då måste det väl nästan ha varit så att han satt med QXd ? Är min bet på river överhuvudtaget motiverad?

Stämmer det att spelet går jämnt upp om Fi lägger sig 1 gång på 7 (under förutsättning att jag foldar ett raise) ?

/schenker

Postad
Q :diamond: x :diamond: kan såklart vara en möjlig hand, men fräck raise på floppen då?

Att höja på floppen i sen position för att försöka få gratiskort på turn är en ganska vanlig manöver.

Vet inte vad jag ska säga...du har givetvis helt rätt, gör ju själv det spelet allt som oftast.

Känns lite pinsamt just nu, för när jag var inne i handen så tänkte jag inte alls på den möjligheten...och inte nu efteråt heller...ajajaj.

Nu känns det alltså ännu säkrare att han hade ett färgdrag.

/schenker

Postad

Nu känns det alltså ännu säkrare att han hade ett färgdrag.

/schenker

Du är inte i närheten av att ha den information som krävs för att kunna sätta honom på en specifik hand/drag.

Jag tycker du gör ett misstag när du betar ut på turn (föredrar check-syn), men när du väl hamnar i det läget bör du beta river i förhoppningen att fi lägger ner ett färgdrag alt lågt par.

Postad

Flop:

Jag skulle nog ha spelat floppen som du, men av andra skäl. Jag tror att du visst skulle ha råd med en bet om du checkar. då blir det 4.5:1 pot-odds, troligen 5.5:1 implicit. Dessutom medför en bet risk för att du måste syna en raise, i synnerhet med AK på bordet. Då får du plötsligt bara 2.25:1 (eller 5.5:2) i pot-odds, vilket är ett taskigt läge. Nåja, mot en raise måste du ändå syna, då pot-oddsen sett för det sista beslutet på floppen är 5.5:1. Så du kan tvingas in i en situation där du med facit i hand spelar mot pot-odds om 2.25:1 genom att satsa.

Detta vägs dock i min mening upp av det faktum att en bet har andra förtjänster. Som du sagt så kan du vinna potten direkt, och om Montanha höjer så tvingar det ut TheOnlyFno om han sitter på en bättre flushdraw (med dam) eller en straight draw.

Här föredrar jag en bet, och som sagt, när det sedan höjs så har du inget annat val än att syna.

Turn:

Ja, det är troligt att hans raise på floppen betyder A. Dock möjligt att han har 88 eller till och med K8 om han spelar lite lustigt. Den största bristen i ditt resonemang är dock att du förbiser den rätt stora möjligheten att han sitter på en draw. Han kan ha såväl flush draw som straight draw, och höja på floppen för ett gratis kort på turn. Denna möjlighet skulle styra mitt spel nästan helt och hållet i detta läge.

Om man tror sig vara uppe mot en draw som höjer för ett gratis kort så är det bästa att satsa på turn, vilket du också gjorde. Dock tycker jag att du gör det av fel anledning.

Rätt spelat, fel tänkt, tror jag... :)

Postad
HERO: EUR 12,00

Rake: EUR 0,50

Fi lägger sig alltså. Då måste det väl nästan ha varit så att han satt med QXd ? Är min bet på river överhuvudtaget motiverad?

Stämmer det att spelet går jämnt upp om Fi lägger sig 1 gång på 7 (under förutsättning att jag foldar ett raise) ?

Ja, det stämmer.

Passar på att lägga till på mitt förra inlägg att bet på turn inte bara är för att motverka raise for free card. Det är även en bra semi-bluff, och kan dessutom ge viss information. Ett mycket bra bet.

Postad

Om du ska semi-bluffa turn måste det vara i form av en check-raise. Att agera på ett sätt som egentligen inte stämmer med någon hand för att bluffa är ytterst sällan konstruktivt.

Postad
Om du ska semi-bluffa turn måste det vara i form av en check-raise. Att agera på ett sätt som egentligen inte stämmer med någon hand för att bluffa är ytterst sällan konstruktivt.

88, A8, Ess hög, K8 eller vilken annan kung som helst - Stämmer mkt väl

Finns en del andra händer som stämmer rätt ok, beroende på table image

Plus att check-raise känns som en för dyr semi-bluff när bara har 9 outs

Postad
88, A8, Ess hög, K8 eller vilken annan kung som helst Stämmer mkt väl

Om man bara synar en tvåbet med tvåpar eller bättre ur position med färgdrag ute på floppen så är det normalt för att man vill checkraisa nästa gata, annars är det bra mycket vettigare att trebeta flopp och beta ut på turn eftersom man tar ett litet bet extra mot sämre händer jämfört med att bara syna och beta ut.

Postad

Hjort förekom mig med förklaringen på hur alla de händerna skulle ha spelats. :) Checkraise åt massorna.

Dessutom har vi fördelen att vi inte behöver bli illamående på turn om han checkar bakom, för att han ger oss ett gratiskort är knappast en nackdel.