parre Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Tour på Sviten. Första perioden. Sitter på runt 5000 i marker. Kommer inte ihåg om detta var innan jag som shortstack dubblade med hålstegdrag+färgdrag eller efter, tror det var efter. Hur som helst så spelar det ingen roll. Motståndare i denna hand är Operamicke, regular, spelat rätt mycket mot honom. Han vet om hur mycket jag slaskar och hur jag spelar och så vidare. Preflop: Fold till knappen. Fi limpar. Jag säger 300 tot ur SB med AKo. BB och knappen synar. Flop: (Pott: 900) 5s 4s 3d. Jag har spader ess. Jag check. BB check. Fi bet 600. Jag syn. BB fold. Är det en solklar fold här? Jag tänkte att han ev. kan försöka köpa, samt att jag har backdoorspadern och inte minst bluffesset för färgen. Dessutom räknar jag ofta med sex överkortsouts mot div. tänkbara händer - eller, det räknade jag med då. Frågan är om inte Fi skulle höja händer som 77,88 på knappen först in. Turn: (Pott: 2100) 5s 4s 3d Ah Jag betar ut 1000. Han ställer in för ca 3500 till. Jag blixtfoldar och visar AK. Det luktade set eller stege lång väg - vad ska han ha som slår om mig på turn när jag betar ut när esset kommer? 76, 55, 44 t.ex. Men inte fan är det en slöspelad KK som tomtar loss. Men å andra sidan: kan jag torska mindre på denna hand? Om jag checkar och synar två gator kommer jag förlora betydligt mer än att beta ut och lägga mot omslag - om jag nu tror på honom när/om han ställer in... OK, folda flop säger ni. Eller slå om flop. Men jag har höjt pre och foldat flop för många gånger i mitt liv för att det ska vara roligt. Nu hade jag ju faktiskt nut no pair... Citera
Kenny_Roger Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Det blir ju lite svårare nu när du check-synar floppen. Hade du betat floppen, fått syn/höjning och sedan betat igen när esset kommer är det oftast en solklar fold då din hand är så uppenbar. Som det blir nu är det svårt för honom att tro dig när du plötsligt betar in i honom och han kan få för sig att ställa med en marginell hand. Trots detta är det nog en klok fold. Skulle du inte ha A skulle väl A 6 vara en tänkbar hand men nu vettefasen vad du slår egentligen. Citera
jacobmal Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Ska du nödvändigtvis göra skitspelet att syna floppen så checka turn. Citera
Hjort Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 När jag såg rubriken tänkte jag först att det var någon som funderade på hur man skulle spela TPTK när någon slår om, sen såg jag att posten var från parre och då förstod jag direkt att det handlade om max en hålstege. På floppen skulle jag fortsatt försöka köpa potten normalt sett (antingen genom bet eller checkraise), men jag misstänker att du inte riktigt har en lämplig image för det. Vet inte riktigt hur mycket du höjde preflopp, så det är ju lite svårt att ha en uppfattning om hur starka händer motståndarna borde ha. Om de inte har allt för starka HD:ar så kan du ju ha bäst hand eller 10 outs. Problemet är att du knappast har material nog att gå till showdown via syn eftersom alla kort du kan träffa är så osäkra. På turn så ser jag ingen nytta med att beta ut. Vad hoppas du ska hända där? Att han synar med typ 85 eller lägger 54? Citera
parre Postad 25 November , 2005 Författare Rapport Postad 25 November , 2005 Det blir ju lite svårare nu när du check-synar floppen. Hade du betat floppen, fått syn/höjning och sedan betat igen när esset kommer är det oftast en solklar fold då din hand är så uppenbar. Som det blir nu är det svårt för honom att tro dig när du plötsligt betar in i honom och han kan få för sig att ställa med en marginell hand. Hade jag betat floppen, fått höjning och synat hade jag väl haft under ett pottbet kvar på turn... sen såg jag att posten var från parre och då förstod jag direkt att det handlade om max en hålstege. OT: Det sjukaste är att jag check-foldade ett hålstegdrag på floppen senare i turneringen (hade kostat 25% av stacken att syna) och hade satt det på turn. Gjorde en snabb EV-beräkning och kom fram till att jag inte har SÅ mycket negativ EV på en syn förutsatt att jag får in hela stacken om det kommer. Dock klart -EV, men fan. Klonken är ju det man lever för På floppen skulle jag fortsatt försöka köpa potten normalt sett (antingen genom bet eller checkraise), men jag misstänker att du inte riktigt har en lämplig image för det. Betar jag ut så är jag ju tom så sjukt ofta att det är många som försöker sno potten rakt av oavsett kort, och eftersom jag blivit feg och weaktajt på sistone så vågar jag inte ställa in. Vet inte riktigt hur mycket du höjde preflopp, så det är ju lite svårt att ha en uppfattning om hur starka händer motståndarna borde ha 6xBB efter en limpare - mina standardraises hittills varierade mellan 4-6BB preflop oavsett kort. På turn så ser jag ingen nytta med att beta ut. Vad hoppas du ska hända där? Att han synar med typ 85 eller lägger 54? Först tänkte jag fel - han kan ha typ 77/88 och syna ner. Men först in på knappen hade han höjt mellanpocketparen, så det finns inte. Men en annan tanke var att om han foldar så hade jag honom slagen, om han raisar kan jag oftast folda, om han bara synar så får jag ta ett beslut på river med mer info. Om jag hade checkat så tror jag inte att jag hade haft disciplin nog att lägga TPTK där, så jag hade förlorat mer än genom att beta ut. Det var en del av min tanke, jag misstänkte att jag var slagen även när esset kom, men ville få reda på det relativt billigt. Fi vet som sagt att jag är en slasktomte som väldigt sällan spelar bra turneringspoker och har en tendens att syna ner för mycket (vilket t.ex. floppsynen visar) så när han ställer är jag slagen i kanske 98% av fallen. Som sagt - jag har blivit weaktajt på sistone. Istället för att maximera +EV när jag leder och minimera -EV när jag ligger under tänker jag enbart på det sistnämnda - torska så lite som möjligt Citera
Recommended Posts