Gå till innehåll

ARTIKEL: Han spelar hem sin lön varje månad


Shakespear

Recommended Posts

  • Svars 122
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Dumdristigt skulle jag vilja säga.

Efter två veckor har man knappast erfarenhet nog att vara säker på att kunna försörja sig på spelet.

Han säger ju dessutom att erfarenhet är det viktigaste.

Han kanske avskydde sitt jobb, och tänkte sluta i vilket fall som helst.

 

Jag tycker det låter väldigt märkligt. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela mot han på prima idag, hade inte läst denna artikel då men jag kan ju ganska säkert säga att mycket av det är ren och skär lögn, det var nämligen på 1/2 NL jag spelade mot honom.. jag skulle vilja träffa den personen som drar in 30K svenska på en vecka på 1/2 NL.. då jävlar spelar han 24/7 och har aptur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fan går det, men...

 

Att du kan välja dina arbetstider,

 

som det står i rubriken betyder i så fall att du väljer att spela 12 timmar om dagen. Minst.

 

Jag blir irriterad på tidningar och andra som tror att det är ett jävla lyxliv... "Sa upp sig från jobbet" - nej han bytte arbetsgivare till "Ladbrokes" och fick ett annat slitjobb. För det är inte glamoröst att sitta hemma ensam framför datorn. Du är inte fri. Ju mer timmar du stoppar in, desto mer tjänar du - precis som vilket jobb som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir irriterad på tidningar och andra som tror att det är ett jävla lyxliv...

Äh Ola, det är väl klockrent.

Låt tidningarna skriva vad dem vill, låt folk bli inspirerade av denna kille som påstår sig tjäna så här mycket, sa upp sig efter två veckor o redan haft sin bad streak. Jag menar tre dagar av dåliga kort, hur skulle man någonsing stå ut? Det skiljer helt klart agnarna från vetet, proffsen från amatörerna. :lol:

 

Att det är som vilket 8-17 jobb som helst håller jag med dig om. Många verkar dock få problem att värdesätta sin fritid och sitt sociala liv, andra jobb kanske inte tillåter dig att jobba 100 timmar i veckan av den enkla anledningen att det inte finns något att göra för dig, o de har inte råd att betala dig.

En spelares alternativkostnad (BB/h) blir väldigt hög o därför väljer han att inte vara ledig o tror att det inte påverkar hans spel i det långa loppet.

 

EDIT:fel i citat-koden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa perioder får man inga bra kort på hand eller så får man inte rätt kort på bordet.

Till exempel hade Biocid en tredagarsperiod i början av sitt spelande där han förlorade konstant. Det var enda gången han tvivlat på att han skulle kunna försörja sig på pokern.

 

Imponerande:

"Jo, även pokerproffs kan förlora - en gång så hade jag ett bad streak som varade i tre dagar..."

Jojo, till att vara erfaret pokerproffs.

 

Jag sätter en tia på att Biocid är en polare till artikelförfattaren - någon som sätter emot? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

han har spelat i 9 månader, åh han la av med jobbet efter två veckor på pokern. Han blev intresserad av att spela efter att jag började lirade. Sen kommer jag ihåg när han satt där på dom minsta borden åh lirade som fan. Hans första mål var 13$ per dag. Dröjde inte länge förrens han satt med 50+ stackar på 0.05-0.10 borden.

 

När han var med i artikeln spelade han 0.5-1 åh tjänade så stora pengar.

 

Där har vi hans historia :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir irriterad på tidningar och andra som tror att det är ett jävla lyxliv... "Sa upp sig från jobbet" - nej han bytte arbetsgivare till "Ladbrokes" och fick ett annat slitjobb. För det är inte glamoröst att sitta hemma ensam framför datorn. Du är inte fri. Ju mer timmar du stoppar in, desto mer tjänar du - precis som vilket jobb som helst.

 

Jag tjänar ju inte själv så mycket pengar men jag tycker också det är irriterande, mitt mål är att tjäna extra pengar vid sidan av jobbet, jag skulle aldrig vilja ha pokern som enda inkomstkälla av främst två anledningar; det är väldigt asocial, och väldigt instabilt. Hur bra mår man när man har en bad streak? Med ett jobb tjänar du dina X kr i månaden.

 

Jag säger inte att just denna killen inte har det bra, men jag vet att det inte är någon drömtillvaro alltid. En kille jag vet som försörjer sig pokern, både online och live, svarade att han inte tyckte det var särskilt kul när jag fråga honom om det var glidarliv ;) Han måste i princip till cosmopol även fast han inte vill det, eller sitta framför datorn, och när han har dåliga veckor mår han inte särskilt bra.

 

Klart att det kan ha sina fördelar, och detta gör sig snyggt i tidningen, men om folk visste mer om det tror jag inte lika många skulle eftersträva eller beundra detta livet.

 

Som någon sagt; it's a hard way to make an easy living

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det skulle ju kunna gå efter min enkla beräkning.

Låt säga att vi nöjer oss med runt 28 000 svenska i månaden = 4 200 dollar.

Det innebär att om man spelar en normal arbetsmånad - 21 dagar - måste man göra 200 dollar om dagen.

Att harva fram detta på låglimit är jobbigt förstås. Men låt oss säga att vi spelar ett 200-bord på Multi. Dubbla stacken alltså. Det klarar nog många av oss. Sen får man ju ta dagarna man faktiskt inte lyckas med detta men det är ju en hel del dagar man kan lämna ett sånt bord med 600-800 kronor eller mer.

Eller - som i mitt fall som älskar heads up - spela en 5000$-match på Stars som tar mellan tre sekunder och en halvtimme. Vinst = 4 900 dollar (32 800 kronor). Man måste ju förstås vinna matchen.

Men säg att man spelar fem matcher och man behöver vinna tre. Insats 5 x 5 000 + 5 x 100 (avgiften) = 25 500. Intäkt = 3 x 9 900 = 29 700. Vinst = 4 200 dollar.

Detta skulle ju kunna gå eller vad säger rävarna/proffsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dagen du har den rulle som krävs för att spela $5000 heads up matcher lär du nog inte nöja dig med 28 000 svenska i månaden, antar att om du ska lira sånna matcher behöver du nog minst en rulle på 40-50 inköp alltså runt $200 000..

Och att spela ihop 200k är nog lättare sagt än gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte säga något om min procent eftersom jag nog vill snacka när jag spelat minst 500 matcher. Jag återkommer i frågan...

Men vad menar ni WeeM och Vinden?

Jag upplever headsup som det absolut säkraste sättet att vinna. Jag har kört cash FL och NL, SnG och turneringar och det enda jag är säker på att gå vinnande ur är just headsup. Det är ju med all respekt bara en match i taget att vinna. Ok, nu spelar jag förstås på de lägre nivåerna.

Vad händer uppåt i hierarkin egentligen?

Spelarna blir fan så mycket bättre förstås, det fattar jag med. Kollade in Erik123 som en lördag spelade tre snabba 5000$-matcher i rad på Stars mot en kille (minns inte nicket) från Las Vegas. Erik123 vann alla tre. 100 000 svenska på mindre än en halvtimme. :shock:

Jag hade gärna mött Las Vegas-snubben. Ett exempel: han gick all in tidigt i en av matcherna. De hade spelat några få händer och Erik123 hade lite fler chips. Det dröjde länge men till slut synade Erik123. Korten visades upp medan boarden rullades upp. Erik123 satt med 88, Las Vegassnubben med K5 och någon kung kom aldrig...

Jag menade bara att man blir sugen även om man givetvis rent mentalt inte klarar att spela på den nivån eftersom man bara tänker på pengarna man kan förlora om man gör nåt dumt.

Men varför ska man behöva så mycket pengar? Hur funkar den uträkningen egentligen WeeM? Är det en mental backup?

Och varför skulle ingen kunna ha 60-40 Vinden? Jag kommer alltså att rasa ner under denna nivå ju mer jag spelar? Jag var övertygad om att de bästa låg åtminstone runt 75-85 procent vunna matcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller faktiskt inte med er som anser att livet som pokerproffs på nätet är skittufft och väldigt oglamouröst. Har spelat poker på deltid nu seriöst i drygt ett år och tycker inte ens det är jämförbart med ett vanligt jobb.

 

En regel för mig är att inte spela FÖR mycket, 2-3 timmar om dagen i genomsnitt spelar jag ungefär. Jag har dock haft perioder då jag spelat 7-8 timmar om dagen, men detta har bara lett till att man mått dåligt psykiskt efter ett tag.

 

Jag anser även att tidningarna ger en relativ rättvis bild av livet som online-proffs, eftersom de som intervjuvas oftast är riktigt duktiga. Däremot är nog vägen dit tuffare än vad den verkar i medierna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Machista.

 

Vi tar exemplet du nämnde. Syna all-in tidigt i en turnering med 88. Vi utgår från att personen är en total tomte (vilket han verkar ha varit om det du skriver stämmer, har dock svårt att tro att merparten av spelarna på den nivån är det...) och att du vet om det.

 

Anta att fi ställer in med AA-22, alla A, alla K, samt alla övriga klädda kort och du synar. 88 är då 60-40 mot dessa händer. Du vinner alltså 6 gånger av 10 mot en sån kille som du kan misstänka göra en sådan idiotmanöver. Mot en bättre spelare får du naturligtvis snäva in handdistributionen ytterligare och acceptera en ännu mindre edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför skulle ingen kunna ha 60-40 Vinden? Jag kommer alltså att rasa ner under denna nivå ju mer jag spelar? Jag var övertygad om att de bästa låg åtminstone runt 75-85 procent vunna matcher.

 

Rasa ner till under 60% vunna? Du har minst sagt varit extremt lyckosam om du kan uttrycka dig på det sättet....

 

Blindstrukturen i en normal HU Sitngo gör ju att man ganska snabbt hamnar i all-in situationer med väldigt inkomplett information och gång efter annan ha 60% i de situationerna är helt enkelt inte möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...