Gå till innehåll

Feedback kring tävlingen!


Recommended Posts

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Blindsen sköttes väl inget vidare för att vara en seriös turnering...

Men kom igen. Vill du ha ett sexdagars event med djupa pengar så ska du spela cashgame och inte turnering. Har man 400 deltagare och ska bli klar på två dagar så måste man cruncha ut spelarna med tokhöga blinds någon gång under turneringen. Gdaily valde att lägga den fasen tidigt istället för sent så att det blev riktig poker i slutfasen istället för att storstacken sitter med 10bb och alla potter antingen foldas eller blir all-in pre.

 

Jag är väldigt intresserad av ditt förslag på hur en "seriös" struktur ska se ut som rensar 400 personer på två dagars (mindre egentligen eftersom folk knappast vill vara kvar sent på andra dagen) spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strukturen var okej, ändringen mindre bra (sättet den gjordes på)...då den inte ens kom ut till spelarna..utan man fick höra om den när den kom in nya spelare till bordet som var uppmärksamma på det... Jag har ingen aning om hur länge vi spelade (bord 5 i hörnet) innan vi fick reda på det... Ni hade mick o allting så svårt hade det inte vart...

 

 

En sak till....Jag valde inte djupa stackar, jag valde inte blindsökningar... jag gjorde som alla andra och spelade på förutsättningarna.... Du var ju där själv och vet mkt väl att hade ni fortsatt spela på lördagen så hade söndagen endast vart ett finalbord om ens det....

Så din 6dagars turneringar kan du ju hålla för dig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man valde att bryta turneringen vid 1900 på lördagen och utsatt tid var väl vid ca2200(?), så fanns det gott om tid för en inte lika brant ökning av blindsen samt att man gott hade kunnat ha minst 30-40 minuter de första ronderna.

 

Jag tror vi spelade ett varv på första blindsperioden på mitt bord. Då var det spel i en lagom hastighet och inget tjaffsande eller nåt.

 

Att man över huvud taget stänger en turnering så tidigt är lustigt tycker jag... ännu lustigare var det att man fick krypa in i någon stuga för att spela poker efter 2200 eftersom man då stängde spelhallen.

 

På lördagen käkade vi lite mat och gick glada och sugna upp till hallen vid 2115 för att spela. Tight fold blev det av det...

 

Inte åker jag 45 mil till en turnering för att kolla film på rummet iaf... Och jag tror en hel buss från Borlänge/Falun håller med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag anser att min poäng vart ganska besvisad den här helgen, redan vid 17.00 var det ca 55 spelar kvar och då hade det varit pauser och allt.

Dessutom hade dom tack vare mig ändrat tiden(så kändes det iaf ;)).

Ni får faktiskt tänka på det att dom spelade inte ens efter utsatt blindsschema och det var ändå alldeles för brant.

 

Bountyn på mig var ändå det roligaste :)

bounty-killar:

M Westerlund

Paul Tilly

Jesper Sahlen

och erras från Göteborg, lol.

Till saken kan sägas att jag tack vare detta nästan fick mer respekt från spelarna på mina bord snarare än att dom synade mig :).

 

Nåväl jag hade en askul helg, grebban jesper och gdaily skötte sig väl.

Roligast var ändå alla hotell-games, bland annat när Westerlund vann vår 20-manna 2-hotellrum-sit'n'go.

 

 

För övrigt fick jag medhåll från nästan alla jag pratade med om strukturen och dem som kom fram till mig och diskuterade den.

Alla utom Gdaily då ;)

 

/erras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, det lät som en jävligt kul helg ni hade! Själv låg man sjuk sen hela veckan, men satt troget och följde dramatiken på pokerresultat.org. Tack till er alla som rapporterade, ni gjorde oss andra en dunder-tjänst! :D:D:D:D

 

När det gäller blindsstrukturen, så finns det ju självklart inget enkelt sätt att gallra bort merparten av 400 spelare utan att vissa ska bli missnöjda. Antingen kör man en bran kurva i början, eller i mitten av turneringen. Upplägget i Grebbestad var ju att låta folk sållas ut redan i början, då man efter 1h 40m var nere i 25 BB om man hade startstacken intakt. Vissa kanske tycker det är för snabbt, andra inte. Frågan är dock hur man skulle göra det bättre? För någon gång måste folk åka ut (vilket dom verkar ha en tendens att inte tycka om ;) ).

 

Min enda teoretiska kritik jag har (eftersom jag faktiskt inte var på plats) är att när man kör en brant stigning på blindsen de första 2 timmarna, så är det av högsta vikt att man får spela tillräckligt många händer under denna kritiska period. Min erfarenhet är att antalet händer/timme är lågt i början av turneringar, men att det stiger allt eftersom tiden går. Detta beror oftast på om det finns många ovana spelare, samt att nerverna gör att folk tar lite längre tid på sig när det gäller alla beslut och allt dom ska göra (ingen vill ju göra bort sig i början).

 

På så sätt tycker jag att man nog kan ha en lite lugnare start de första 2 timmarna, men att man sen börjar dra åt tumskruvarna lite så att säga...

 

Ett sätt jag gillar att göra detta på, är att på nivå 5 eller 6 (beroende på hur långa perioder man kör) börja med en ante. Min erfarenhet av ante är att det gynnar spelet på så många olika sätt att jag inte pallar ta det i den här tråden...

 

I övrigt: hände några incidenter och regeldispyter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahopp här ville man la bara lägga in lite av sina egna tankar angående turneringen och struktir etc..

 

först måste man juh gratulera grebbestads gubbarna och multipoker för ett väl genomfört event, och säga att det här var det roligaste jag gjort på mycket länge och mycket berodde på att vi va sånt härligt gäng som åkte upp o hadde kul ihop utan tjaffs..

 

tankarna i övrigt runt eventet e som följer...

 

jag prata me många och många va av samma åsikt som mig gällande strukturen att det va för snabba och brant struktur i början.

 

jag fråga lite varför och fick många blandade svar, och många inklusive mig själv kände att det blev lite mer av ett chans spel och det märktes ochså på bettingen alla va snabba me o raisa extremt ibland va det 15-30 xbb etc.

 

sen va det mycket ovana spelare och det tog väldigt lång tid för vissa o blanda och dela ut, på mitt bord hann vi med 10-13 händer ungefär, och då gick endå blandningen och delningen hyffsat bra. snacka me en annan o dom hadde inte hunnit ett varv ens på första perioden (mycket ovana blandare etc).

 

iaf bara lite av vad som sagts, jag håller med att när det e såhär många spelare så måste man kunna solla ut folket på ett rimligt sätt. min egen åsikt e att det blir väldigt chans artat som jag poängterat.

 

folk kommer juh säga skulle jag kunna göra det bättre? nej antagligen inte men vill endå ge förslag som kanske kan byggas på till nästa gång.

 

förslagsvis på struktur, 4 första perioderna 30-40min (vilket skulle ge lite mer utrymme och tollerans te att vissa inte e vana vid o ge o e nervösa etc)

sen efter 4 första slänga in en ante o eventuellt gå ner på tiden några perioder under ett mellan skede för att senare återgå till föregående tid(ex 4 perioder a 20min), som sagt detta e ett bara ett förslag men jag tror att det skulle ge bättre utrymme för de flesta spelarna.

då får dom ovana en chans o komma in i spelet o få lite känsla och de som tycker att de e lite bättre spelare men att det e mer lotto berikat på den strukturen som va en chans o spela sitt spel.

 

men som sagt detta e bara en personlig åsikt på hur jag reflekterats att det känns när man pratat med folk och mitt eget omdömme, sen får ni skriva ner mig om ni vill :)

 

sen tråkigt att lokalerna stängde så tidigt som de gjorde men jag personligen har la förståelse för det, det kan juh inte va lätt å arrangera nått sånt här stort och få det att fungera 110 jag tyckte ni gjorde ett kanonjobb och kan folk inte förstå att det behövs städas etc o ni behöver eran sömn me för o kunna ha kolla på allt.. ni gjorde ett kanon jobb o lite beröm måste ni få det med.

 

välmött nästa gång och tack för en trevlig helg!

 

//nysan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily valde att lägga den fasen tidigt istället för sent så att det blev riktig poker i slutfasen istället för att storstacken sitter med 10bb och alla potter antingen foldas eller blir all-in pre.

 

Jag valde det inte, arrangörerna valde den. Jag var inkallad som TL och får då lira med de förutsättningar som då gällde (och som funnits publicerat på hemsidan ett bra tag). De hade frågat mig i förväg, och då hade jag svarat attjag själv ansåg att det skall vara mycket spel i slutet av en tävling, och att det då är bättre att göra "utskickningsperioden" tidigt i stället för när man spelar om seiösa pengar på slutet.

 

Ni som inte såg finalen, så spelades det ungefär en halvtimme H2H (innan dealen) och lång tid på 4-5 spelare. Det är något som tyder på att det är en bra struktur. Spelare på finalbord som har 30 big blinds i snitt, kanon!

 

När jag gick runt och kollade, så såg jag att det var väldigt många som satt och stekfoldade (alltså funderade ett tag och sedan la sig) hand efter hand hela tiden i början - som man sett på TV. Inte så konstigt att man då hinner för få händer då.

 

Sedan kan jag så klart hålla med om att jag tyckte det saknades en period 400-800.

 

 

sen efter 4 första slänga in en ante o ...jag tror att det skulle ge bättre utrymme för de flesta spelarna.

 

Ante går fetbort i en playerdealt tävling. Tyvärr, men det om något gör att spelet blir långsamt (vem har inte satsat, växlingar hit och dit osv).

 

sen tråkigt att lokalerna stängde så tidigt som de gjorde

Håller fullständigt med, något som måste åtgärdas ttill nästa gång. Jag ville ju lira cashgame på natten!

 

Strukturen var okej, ändringen mindre bra (sättet den gjordes på)...då den inte ens kom ut till spelarna..utan man fick höra om den när den kom in nya spelare till bordet som var uppmärksamma på det... Jag har ingen aning om hur länge vi spelade (bord 5 i hörnet) innan vi fick reda på det... Ni hade mick o allting så svårt hade det inte vart...

 

Nu är jag lite lost.

Är det ändringen från 20 till 25-minutersperioder i början, så fanns det papper vid varje bord + de två jättetavlorna med klocka. Dessa två kan du omöjligt missat. Är det ändringen till 45-minutersperioder så stämmer det att de inte kom ut i tryckt form, men det stog ju i som sagt meterhöga siffror på väggen. (Inser nu när jag skriver detta att bord 5 måste haft svårt att se tavlan, sorry för det. Jag borde gått iväg till bord 1 och 5 och sagt till "manuellt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet nu att blindarna inte passade alla spelare. Meningarna verkar vara delade, vissa älskade strukturen (framför allt de som var kvar till typ 8 bord kvar) och vissa hatade den (de som åkte ut när det var meningen att folk skulle åka ut.

 

Tills nästa gång tar säkert Grebban och funderra över situationen med blindarna, så nu kan vi väl släppa den pucken.

 

Men ta upp andra saker av värde. Jag har sett följande i tråden:

 

*) Vissa bord (1 och 5 men även 4) borde ha haft svårt att se stora infotavlan. Dessa bord bör brytas först.

 

*) Cashgamet måste givetvis hålla på hela natten

 

Sedan vill jag ta upp en sak, som är betydligt allvarligare än någon blindshöjningsdiskussion.

 

Någon eller några hade tagit med sig egna marker till cashgamet, och använt. Helt enkelt falskmynteri, Jag har hållit på med att arrangera tävlingar i olika former i tio år (mestadels poker) och jag har aldrig tidigare upplevt att folk har varit oärliga.

 

Summan som det slutade på var i alla fall att arrangörerna backade 25.000 kr på att arrangera Masters Of Poker. Jag tycker det är fördjävligt att folk utnyttjar situationen.

 

Är det någon som har några idéer vem det kan varit som prånglat ut falska marker så ta kontakt med Grebban, eller om ni vill vara anonym gentemot honom så kan ni skicka ett mail till mig på gamersdaily @ hotmail.com så för jag vidare det till honom utan info om uppgiftslämnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerade det tillexempel när det spelades SnG?

Såg ut som det var samma marker där som i cashgamet.

 

Sen var det väl även både Dice och Suited marker trots att det var samma färg/valör. Folk kommenterade/undrade även hur de kunde använda sig av så "snikna" marker när det spelades cashgame.

 

Inte för att det ger folk rätten att utnyttja situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det jäkligt oärligt att spela med egna marker, men samtidigt kan man inte lita på 400 spelare när man använder en a de vanligaste markerna i Sverige som cashgame-marker.

 

Jag tycker det är otroligt tråkigt för arrangörerna (Glenn och ni andra), men se för guds skull till att trycka upp egna marker tills nästa gång. Ni hade fått gott om marker för de 25000kr som ni nu gick back.

Jag tror det kostar 3kr markern att få tryckt på båda sidor, dessa marker hade ni kunnat använda i åratal framöver i kommande turneringar etc.

 

Eftersom ni redan har markerna så kommer dte bli ännu billigare att trycka på dem, 1.50kr tror jag. Så fixa detta till nästa gång så slipper ni det problemet i alla fall.

 

Och låt för sjutton lokalen vara öppen hela natten så att vi kan sno gdailys pengar i cashgame! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerade det tillexempel när det spelades SnG?

Såg ut som det var samma marker där som i cashgamet.

 

Sen var det väl även både Dice och Suited marker trots att det var samma färg/valör. Folk kommenterade/undrade även hur de kunde använda sig av så "snikna" marker när det spelades cashgame.

 

Inte för att det ger folk rätten att utnyttja situationen.

 

Apropå med SnG.

 

Hur i hela fridens namn kan dem ta ut en bordsavg. på 50kr per/pers när man kör en SnG ???

10st det är 500kr som dem får in. Och vinnaren får 1.500kr.

Själv så vägrade jag betala den avg. inte för att jag är snål eller så men skulle jag betala 50kr för en SnG så kräver jag en dealer och hela mitt bord som jag satt på höll med om det.

Och bords avg. 20kr per/pers är hudlöst mkt också.

15st CG igång 8st på alla 8*20 = 160kr * 15st bord = 2400kr i timmen

då säger vi att det är fullt på alla 15st bord från kl 1400 och frmmåt det är 8h

Alltså 2400 kr * 8h är mig så vitt jag vet 19200kr på en dag då räknar jag bara 8h på Lördan.

sen fredan och bords avg. på Sng.

Dem har gjort en bra bit över 30.000kr enbart på bordsavgiften.

 

Och hur kan dem ha bakat 20.000kr på dem otroligt tråkaiga händelsen i Lördas det lider jag verkligen med er nere i Grebbesta.

Men okey om man tagit bordsavg på typ 100kr el. nått men 20kr per/pers är riktigt mkt. då tycker jag hellre 10% när man växlar in för att blörja spela istället.

Många reste sig för att inte betala den avg. och jag förstår dem.

Sen får ni andra tycka vad ni vill om det här man jag står fast för mitt tycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerade det tillexempel när det spelades SnG?

Såg ut som det var samma marker där som i cashgamet.

 

Sen var det väl även både Dice och Suited marker trots att det var samma färg/valör. Folk kommenterade/undrade även hur de kunde använda sig av så "snikna" marker när det spelades cashgame.

 

Inte för att det ger folk rätten att utnyttja situationen.

 

Apropå med SnG.

 

Hur i hela fridens namn kan dem ta ut en bordsavg. på 50kr per/pers när man kör en SnG ???

10st det är 500kr som dem får in. Och vinnaren får 1.500kr.

Själv så vägrade jag betala den avg. inte för att jag är snål eller så men skulle jag betala 50kr för en SnG så kräver jag en dealer och hela mitt bord som jag satt på höll med om det.

Och bords avg. 20kr per/pers är hudlöst mkt också.

15st CG igång 8st på alla 8*20 = 160kr * 15st bord = 2400kr i timmen

då säger vi att det är fullt på alla 15st bord från kl 1400 och frmmåt det är 8h

Alltså 2400 kr * 8h är mig så vitt jag vet 19200kr på en dag då räknar jag bara 8h på Lördan.

sen fredan och bords avg. på Sng.

Dem har gjort en bra bit över 30.000kr enbart på bordsavgiften.

 

Och hur kan dem ha bakat 20.000kr på dem otroligt tråkaiga händelsen i Lördas det lider jag verkligen med er nere i Grebbesta.

Men okey om man tagit bordsavg på typ 100kr el. nått men 20kr per/pers är riktigt mkt. då tycker jag hellre 10% när man växlar in för att blörja spela istället.

Många reste sig för att inte betala den avg. och jag förstår dem.

Sen får ni andra tycka vad ni vill om det här man jag står fast för mitt tycke.

 

Hörde något om att lokalen kostade 90 000:- att hyra, vet ej hur mycket sanning det ligger i det.

 

Sen är 20:-/timmen inte mycket, tänkt på hur mycket du betalar i rake på nätet under några timmars spel.

 

Och om man har 10% i rake när man växlar in betyder det att folk kommer köpa in sig short för att minimera raken, inte kul att växla in 3000:- för att spela lite 5/10 och så kostar det 300:- i rake. Betyder att du måste spela över 15h för att det ska bli dyrare än 20:-/timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20kr/spelare och timme är standard på lågt spel, i alla fall på alla Stockholmsklubbar där det varierar mellan 20-30kr/spelare och timme. Likaså är 10% standard vid SnG's - precis som på nätet. Lackar du ur om du måste pynta 50+5 på nätet också?

 

20kr/h och spelare = du offrar hela 2 big blinds i timmen på 5/10 för att få spela. Samtidigt som du har chansen att vinna jättemånga tusen kronor på lösa, slaskiga livespel. Tar man 10% av summan när man växlar in så blir det ju mycket mer pengar om du plussar, säg att du vinner 3000 på sex timmars spel, då pröjsar du genast 300 istället för 120.

 

Om man växlar in när man börjar kommer det sluta med att alla bord sitter med kanske 20BB i inköp, ställer in och hoppas bygga stack, eftersom det är onödigt att växla in mycket. 20kr är i sammanhanget lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag såg när jag kollade på cash borden var att det var minst 3 olika typer av marker i spel, jag såg minst "suited", "dice" och "royal suited"?

 

Jävligt lågt att folk smög in egna marker, men jag var egentligen inte så förvånad över att det hände eftersom de markerna användes. :(

 

På SnG användes väl dice-marker med "Multipoker"-trycket på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bords avg. 20kr per/pers är hudlöst mkt också.

Jämfört med vad då? Jag tyckte det var skitbilligt, pröva att lira på cosmo (eller online för en riktig superkontrast där tar de ju ut sjuka belopp per bordstimme) så får du ju se lite skillnad.

 

15st CG igång 8st på alla 8*20 = 160kr * 15st bord = 2400kr i timmen

då säger vi att det är fullt på alla 15st bord från kl 1400 och frmmåt det är 8h

Alltså 2400 kr * 8h är mig så vitt jag vet 19200kr på en dag då räknar jag bara 8h på Lördan.

sen fredan och bords avg. på Sng.

Dem har gjort en bra bit över 30.000kr enbart på bordsavgiften.

30k är ju lite pengar om man räknar med lokalhyra, personalkostnad, risken att få på tasken av polisen/lotteriinspektionen, bedrägeri, förarbete, marknadsföring, mm.

 

Och hur kan dem ha bakat 20.000kr på dem otroligt tråkaiga händelsen i Lördas det lider jag verkligen med er nere i Grebbesta.

För att några f***or snodde en jäkla massa pengar. Helt klart så var det ju en jättemiss av arrangörerna, men de skötte ju det väldigt snyggt så att inga spelare behövde lira för det. Tar man sånt ansvar så är en bordsavgift på 20 kr/timme väldigt lågt.

 

Men okey om man tagit bordsavg på typ 100kr el. nått men 20kr per/pers är riktigt mkt. då tycker jag hellre 10% när man växlar in för att blörja spela istället.

Det här är ju ett rätt katastrofalt alternativ för folk som vill köpa in säg 10 000 kr, då betalar de 50 timmars bordsavgift redan innan de satt sig.

 

Många reste sig för att inte betala den avg. och jag förstår dem.

Sen får ni andra tycka vad ni vill om det här man jag står fast för mitt tycke.

Självklart är det ju helt frivilligt att spela.

 

Överlag så undrar jag över vilken ersättningsnivå du tycker är rimlig för arrangörerna att sikta på. För det är en jäkla massa jobb bakom en sån här tillställning och om man inte kan gå med på att de som jobbar på det får en timlön som är någorlunda hyffsad så kommer det inte bli så många arrangemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...