Gå till innehåll

NL - Starthänder, för tight för loose?


spyse

Recommended Posts

Detta gäller fullbord och jag har delat in bordet i; tidig pos 3 första platserna mitten pos, dom 2 andra, sen pos ytterligare två sedan har jag special spel på knappen, sb och bb. Jag gör stor skilnad på dom 3 första platserna. Tex så spelar jag inte JJ/QQ UTG däremot om någon synat UTG eller UTG+1 så RE-RAISAR jag, detta för att jag INTE vill spela en hand ur pos, då det hindrar mig från att re-raisa (funkar till viss del med check-raise men det är inte samma sak då fi får bestämma om jag får höja eller inte).

När det står på detta sätt:

Vilken pos:

Ett par händer

Så betyder det att jag höjer med dom om ingen annan hoppat in, annars blir det till att tänka.

Ska jag gå med i en höjd pot så MÅSTE jag vara den som höjde sist innan floppen kommer såvida jag inte har ett låg PP eller SC.

 

Kan väl säga att innan floppen vill jag ALLTID vara den sista som höjer, stödjer inte min hand det så lägger jag den heldre.

 

Tidig pos:

AA-JJ AKs-AQs

Spelar inte JJ-QQ om inte någon före mig synat.

Om någon före mig limpat så limpar jag oxå med alla PP förutom AA-JJ då smäller jag tillbaka hårt.

 

Mitt pos:

AK-AJ, ATs, KQs, KJs

Även här limpar jag alla PP om någon limpat före mig, dock inte med AA-JJ som jag höjer kraftigt med.

 

Sen pos:

ATo, A9, QJ, JTs, KJ, KTs, K9, QTs

I en lagom höjd pot synar jag med alla SC från 56 och uppåt och alla Axs och höjer med 99 och uppåt om potten är ohöjd. Limpar med alla PP, om alla foldat till mig höjer jag med alla PP över 44.

 

Knappen:

här höjer jag med alla händer som är med i starthand listan i Hold em Poker For Advanced Players i om alla foldat till mig, i detta läge dubblar jag bara BB alt BBx3, om någon är med spelar jag som i sen pos.

 

SB:

Här synar jag med alla gapped SCs (rätt term?) och bättre. Höjer ENDAST med AA-JJ, synar med resten av alla PP.

 

BB:

Höjer bara med AA-JJ, om potten är höjd så spelar jag som UTG dock med lite variation beroende på vem som höjde, var och vilka som är mellan oss. Kan dock spela resterande PP om det är en stor pot och höjningen kom från den som var först in. Om BARA SB synat BB så dubblar jag BB eller BBx3.

 

Förklaringen till att jag INTE spelar QQ och JJ i tidig pos är att jag inte vill satsa något på en hand som ser bra ut, i dålig pos och i en liten pot.

 

Att jag sedan bettar på den på SB/BB är för att jag vill ta hem potten DÄR, vill inte på något sätt spela handen på floppen. Jag bettar ut hårt, och hoppas att jag tar potten nu, får jag dock syn blir det max en och kommer det sedan överkort på floppen vet jag att jag är död annars bettar jag på som om det var AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaringen till att jag INTE spelar QQ och JJ i tidig pos är att jag inte vill satsa något på en hand som ser bra ut, i dålig pos och i en liten pot.

 

Allvarligt? du kan ju inte på fullt allvar säga att QQ är en hand som ser bra ut men är dålig.

inte ens en syn är den värd??

 

Lol det var det dummaste jag någonsin hört att slänga QQ preflop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att du värderar QQ som problemhand och inte AQ...

 

Jag vet att det låter VÄLDIGT konstigt, JA QQ är en kanon hand men INTE på fullbord när det kommer överkort på floppen. Är jag först in så finns det inga pengar i potten att vinna förutom blindsen ja är det en turnering med höga blinds är det ett måste att spela QQ men i CG så är det inte mycket att ha.

 

Med QQ/JJ så vill jag alltid ta hem potten pre-flop alt se en flop med en person som jag har pos på och det vet jag inte om det inträffar UTG.

 

Och ska jag ta och höja kraftigt UTG med QQ så får jag bara syn med AA/KK och om jag har tur AK. Mot AA är jag underdog, samma mot KK, mot AK är det 50/50, att då slänga in en massa pengar när jag som bäst kan få 50/50 är INTE EV+, risken att det faller överkort på floppen mot mitt QQ är 36% vilket är bra men om jag bettar ut i tidig pos och får höjning emot mig så är det fold!

 

Att inte AQs är en problemhand får den ingen hjälp på floppen så kan man lätt kasta den, MEN eftersom den är suited så ser jag den som bättre.

 

Om jag däremot sitter på ett bord som respekterar mina UTG limpar och sätter mig på AA/KK ja då är QQ-99 limphänder UTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att du värderar QQ som problemhand och inte AQ...

 

Jag vet att det låter VÄLDIGT konstigt, JA QQ är en kanon hand men INTE på fullbord när det kommer överkort på floppen. Är jag först in så finns det inga pengar i potten att vinna förutom blindsen ja är det en turnering med höga blinds är det ett måste att spela QQ men i CG så är det inte mycket att ha.

 

Med QQ/JJ så vill jag alltid ta hem potten pre-flop alt se en flop med en person som jag har pos på och det vet jag inte om det inträffar UTG.

 

Och ska jag ta och höja kraftigt UTG med QQ så får jag bara syn med AA/KK och om jag har tur AK. Mot AA är jag underdog, samma mot KK, mot AK är det 50/50, att då slänga in en massa pengar när jag som bäst kan få 50/50 är INTE EV+, risken att det faller överkort på floppen mot mitt QQ är 36% vilket är bra men om jag bettar ut i tidig pos och får höjning emot mig så är det fold!

 

Att inte AQs är en problemhand får den ingen hjälp på floppen så kan man lätt kasta den, MEN eftersom den är suited så ser jag den som bättre.

 

Om jag däremot sitter på ett bord som respekterar mina UTG limpar och sätter mig på AA/KK ja då är QQ-99 limphänder UTG.

 

Om man gör en normalhöjjning så får man ofta syn av händer som QQ dominerar.

 

Låter fortfarande galet tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att du värderar QQ som problemhand och inte AQ...

 

Jag vet att det låter VÄLDIGT konstigt, JA QQ är en kanon hand men INTE på fullbord när det kommer överkort på floppen. Är jag först in så finns det inga pengar i potten att vinna förutom blindsen ja är det en turnering med höga blinds är det ett måste att spela QQ men i CG så är det inte mycket att ha.

 

Med QQ/JJ så vill jag alltid ta hem potten pre-flop alt se en flop med en person som jag har pos på och det vet jag inte om det inträffar UTG.

 

Och ska jag ta och höja kraftigt UTG med QQ så får jag bara syn med AA/KK och om jag har tur AK. Mot AA är jag underdog, samma mot KK, mot AK är det 50/50, att då slänga in en massa pengar när jag som bäst kan få 50/50 är INTE EV+, risken att det faller överkort på floppen mot mitt QQ är 36% vilket är bra men om jag bettar ut i tidig pos och får höjning emot mig så är det fold!

 

Att inte AQs är en problemhand får den ingen hjälp på floppen så kan man lätt kasta den, MEN eftersom den är suited så ser jag den som bättre.

 

Om jag däremot sitter på ett bord som respekterar mina UTG limpar och sätter mig på AA/KK ja då är QQ-99 limphänder UTG.

 

De dummaste jag hört, du kan ju kolla på floppen i alla fall. Vilken nivå kör du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gör en normalhöjjning så får man ofta syn av händer som QQ dominerar.

 

Låter fortfarande galet tycker jag.

 

Precis det som är problemet gör jag en normalhöjning så får jag såklart dominerade händer med MEN det innebär att jag får med Axs, Kxs, alla SC och kanske tom 97s, eftersom JAG ska vara sist att höja före floppen så vågar ingen höja mig och då får jag med en massa olika händer och då går det inte att sätta fi på någon alls, vilket leder oss tillbaka till vinna lite/förlora stort, jag kan inte betta ut såvida inte floppen kommer med ett Q i, iof så skulle en flopp som T72 rainbow se bra ut men det är den SÄMSTA som kan komma, alla PP bakom mig som limpat, den enda floppen jag vill ha är antingen ett Q på floppen eller 222 och hoppas att ingen synade med A2s eller K2s.

 

Att hoppas i poker är inte min stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ska jag ta och höja kraftigt UTG med QQ så får jag bara syn med AA/KK och om jag har tur AK.

 

vilken site och vilka nivåer spelar du på egentligen?

jag tycker man får syn av en väldig massa mer händer, där QQ dominerar de allra flesta.

 

Men om det nu är så som du säger, att du bara får syn med AA KK AK så borde du ju plocka upp blindsen ganska ofta, ja alla gånger ingen har de ovanstående händerna.

 

Kom in i matchen nu, att folda QQ preflop UTG är ett misstag och det vet du nog också vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gör en normalhöjjning så får man ofta syn av händer som QQ dominerar.

 

Låter fortfarande galet tycker jag.

 

Precis det som är problemet gör jag en normalhöjning så får jag såklart dominerade händer med MEN det innebär att jag får med Axs, Kxs, alla SC och kanske tom 97s, eftersom JAG ska vara sist att höja före floppen så vågar ingen höja mig och då får jag med en massa olika händer och då går det inte att sätta fi på någon alls, vilket leder oss tillbaka till vinna lite/förlora stort, jag kan inte betta ut såvida inte floppen kommer med ett Q i, iof så skulle en flopp som T72 rainbow se bra ut men det är den SÄMSTA som kan komma, alla PP bakom mig som limpat, den enda floppen jag vill ha är antingen ett Q på floppen eller 222 och hoppas att ingen synade med A2s eller K2s.

 

Att hoppas i poker är inte min stil.

 

 

Jag är övertygad om att man kan lira QQ med vinst UTG, jag lever inte på hoppet heller ;)

 

Om du får så många synare bakom så att du inte vågar betta ut på floppen så har du förmodligen ändå fått bra implied odds för att träffa triss.

 

Om få har synat så kommer du ofta vinna showdown eller ta potten på floppen. Får man mkt motstånd och tror att man är slagen så lägger man sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hoppas i poker är inte min stil.
Nej det är fan sant, vet jag inte vad motståndaren har för kort, då lägger jag direkt.

 

 

så skulle en flopp som T72 rainbow se bra ut men det är den SÄMSTA som kan komma,

Nej jag håller med där oxå, det är asjobbigt när man har ett overpair.

 

Axs, Kxs, alla SC och kanske tom 97s
Ja det är ju en mardröm att möta dem korten med QQ. Personligen så skulle jag folda oavsett flopp om jag visste att min motståndare hade 97s.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ska jag ta och höja kraftigt UTG med QQ så får jag bara syn med AA/KK och om jag har tur AK.

 

vilken site och vilka nivåer spelar du på egentligen?

jag tycker man får syn av en väldig massa mer händer, där QQ dominerar de allra flesta.

 

Men om det nu är så som du säger, att du bara får syn med AA KK AK så borde du ju plocka upp blindsen ganska ofta, ja alla gånger ingen har de ovanstående händerna.

 

Kom in i matchen nu, att folda QQ preflop UTG är ett misstag och det vet du nog också vid det här laget.

 

Ja om så är läget kan man ju höjja BBX8 (eller vad trådskaparen menar med kraftig höjjning) och göra en finfin vinst på o sno blindsen. Vilket man ju för övrigt kan göra tillofrån med vilka kort som helst om bara AA/KK kommer syna.

 

Detta kanske inte är det optimala med just QQ men det är ju iaf ett sätt att göra en garanterad vinst på bord där folk bara synar stora höjjningar med KK/AA.

 

Det förutsätter såklart att man inte lägger en dollar till i potten dom gångerna man inte trissar på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att man kan lira QQ med vinst UTG, jag lever inte på hoppet heller ;)

Jag har svårt att tänka mig att någon lirar QQ så jäkla kasst att de snittar förlust med den ur någon position.

 

Kastar man den utan att blinka när floppen är T72 rainbow, så vet i fan...

 

Jag tycker du försöker krångla till allt lite för mycket, Spyse. Betta starka händer, kasta svaga. Ett högt överpar på en ofärgad bräda är en stark hand oavsett position om det inte smällt friskt före det är din tur att agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men shit. Du måste vara en av världens mest rädda pokerspelare. Du verkar ju inte vilja vinna, du verkar ju bara vilja slippa förlora?

 

Vill du vara den sista som höjer innan varje flopp kan du ju pröva att limpa med QQ i tidig pos, och sen slå om?

 

Jo det funkar tillsammans med mitt spel MEN då måste jag vara säker på att någon höjer efter mig annars är jag i ett farligt läge som tusan, ingen info av pre spelet, och dålig pos resten en gångerna.

 

Kanske ska förtydliga mig lite, eftersom spelet gäller låga nivåer (micro) så spelar många väldigt löst, sedan verkar det som om det finns en "kant" för hur mycket man kan höja låt säga 4xBB får man syn av den mesta skiten, däremot 5xBB så får man bara syn av dom bästa händerna, lite generelt ja men det är så.

 

Om du får så många synare bakom så att du inte vågar betta ut på floppen så har du förmodligen ändå fått bra implied odds för att träffa triss.

 

Om få har synat så kommer du ofta vinna showdown eller ta potten på floppen. Får man mkt motstånd och tror att man är slagen så lägger man sig.

Här har du tagit upp något jag inte tänkt på, nämligen implicerade odds när jag träffar set. Det är helt klart ett argument som talar emot min strategi.

Nej jag håller med där oxå, det är asjobbigt när man har ett overpair.

HEHE det jag menar är att eftersom jag inte har pos, ingen höjt så finns det stor risk att fi sitter på ett PP som floppat set DET som är det jag försöker säga hela tiden. Om jag däremot vet att fi respekterar min UTG höjning och synar med bra händer AA-AQ så spelar jag självklart QQ UTG just får att jag vet att jag för det mesta får syn av dominerade händer, vid ett loose bord så kommer jag få många syn och då finns risken att jag blir slagen större, som i sklanskys hästparadox.

 

Är det ett snor tight bord så vet jag inte hur jag spelar eftersom jag inte någonsin settat vid ett sådant men jag gissar på att jag skulle gå över till att själa blinds så mycket det går och eftersom chansen att ta potten här så höjer jag.

 

På den här nivån så om man höjer "lagom" får man syn av allt, höjer jag mycket får jag bara syn av uberhänder.

Ja det är ju en mardröm att möta dem korten med QQ. Personligen så skulle jag folda oavsett flopp om jag visste att min motståndare hade 97s.

Jo samma här, om jag vet att fi sitter på 72 så foldar jag oxå eftersom jag omöjligt kan sätta honom på den handen när han träffar kåk på floppen.

 

Nej men ärligt det jag försöker säga är det jag tar upp ovan, antingen är dom skit loosa eller skit tighta efter min höjning.

 

Kastar man den utan att blinka när floppen är T72 rainbow, så vet i fan...

Hänvisar till ovan när jag skriver om floppade set.

 

Sedan verkar det som om ingen riktigt hängde med i mitt grund argument för att kasta handen, nämligen att kasta in pengar i en pot där jag inte kan vinna en fin pot, för att jag ska kasta in pengar UTG så måste det finnas en bra anledning till det och QQ är inte en tillräckligt bra anledning. Sedan som någon sa att limpa UTG och hoppas på höjning så jag kan slå om funkar dock. Sedan om jag höjer UTG med QQ och får mothugg så känns det som en fold är närmast medans jag med AA/KK/AKs ställer direkt, men är det någon som tycker jag ska ställa med QQ oxå här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga mig lite, eftersom spelet gäller låga nivåer (micro) så spelar många väldigt löst, sedan verkar det som om det finns en "kant" för hur mycket man kan höja låt säga 4xBB får man syn av den mesta skiten, däremot 5xBB så får man bara syn av dom bästa händerna, lite generelt ja men det är så.

 

De va de dummaste jag läst :shock: Om du lirar micro limit o slänger QQ, då ska du kanske ta ut dina pokerpengar o köpa en bok eller nåt...

 

Sedan om jag höjer UTG med QQ och får mothugg så känns det som en fold är närmast medans jag med AA/KK/AKs ställer direkt, men är det någon som tycker jag ska ställa med QQ oxå här?

 

hmmm du vet att du har större chans att vinna me QQ än med AK. Enligt mina erfarenheter från micro så brukar de flesta spelare gå all in me de flesta PP, och ofta AJ, A10, KQ, QJ ... Men det har kanske förendrats sen jag spelade där :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEHE det jag menar är att eftersom jag inte har pos, ingen höjt så finns det stor risk att fi sitter på ett PP som floppat set

du har ett väldigt positivt sätt att se på saker. klart nån floppar ett set...

 

är det bara jag som tycker att du överskattar positionens betydelse?

 

folda QQ tidigt men syna med QJ sent makes no sense!

visst position är aldrig fel, men på micro limit handlar det väl oftast om att visa upp bäst kort efter rivern, eller?

 

Vadå ingen höjt? höj själv istället!

nej förresten jag tror jag ger upp, i en hel tråd har alla sagt åt dig att du spelar fel, kommit med argument mot att folda QQ UTG. och ändå så står du på dig och hävdar att du spelar rätt. jag tror inte nåt jag skriver kan få dig att ändra dig. lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga mig lite, eftersom spelet gäller låga nivåer (micro) så spelar många väldigt löst, sedan verkar det som om det finns en "kant" för hur mycket man kan höja låt säga 4xBB får man syn av den mesta skiten, däremot 5xBB så får man bara syn av dom bästa händerna, lite generelt ja men det är så.

 

Bullshit, majoriteten synar med en VÄLDIGT massa händer.

 

 

HEHE det jag menar är att eftersom jag inte har pos, ingen höjt så finns det stor risk att fi sitter på ett PP som floppat set DET som är det jag försöker säga hela tiden. Om jag däremot vet att fi respekterar min UTG höjning och synar med bra händer AA-AQ så spelar jag självklart QQ UTG just får att jag vet att jag för det mesta får syn av dominerade händer, vid ett loose bord så kommer jag få många syn och då finns risken att jag blir slagen större, som i sklanskys hästparadox.

 

Här säger du emot dig själv, om det är ett löst bord som synar det mesta så är det ju bara att raisa hårt preflop. Gärna 5-8 BB.

Och du kan knappast hitta någon på microlimit som endast synar med AA-AQ. Skulle så vara fallet vill du INTE möta den personen.

 

På den här nivån så om man höjer "lagom" får man syn av allt, höjer jag mycket får jag bara syn av uberhänder.

 

Nej.

 

Hur definerar du mycket? Mycket på ett löst bord är kanske 6-7 BB, tror du att du bara får syn av AA och KK då?

 

Sedan som någon sa att limpa UTG och hoppas på höjning så jag kan slå om funkar dock. Sedan om jag höjer UTG med QQ och får mothugg så känns det som en fold är närmast medans jag med AA/KK/AKs ställer direkt, men är det någon som tycker jag ska ställa med QQ oxå här?

 

Jag tycker det är en dålig ide att limpreraisa händer, iallafall när ett ABC-spel lämpar sig bäst.

Och när du får mothugg med QQ ska du sällan kasta handen. Du har nog fi slagen mer än 50% av gångerna. Självklart är fold väldigt aktuellt vid större stackdjup, eller om du har en bra read.

 

Och pratet om att du synar med AK men foldar QQ mot omslag hänger jag inte alls med på.

 

AK: du har coinflip mot nästan alla händer, dominerar en del, är dominerad av 2.

 

QQ: Du dominerar alla händer förutom 3.

 

 

Jag tror att du fäster för mycket vid dina system med starthänder preflop.

Det är klart att du bara ska spela bra händer, men när du slänger den tredje bästa starthanden som går att ha i texas spelar du ju föööör tajt.

 

Du sätter dig inte i problem med att raisa QQ, inte ens 72o för den delen, om du är någorlunda bra på att veta vad du ska göra postflop. Om du inte kan det är det bättre att du funderar lite på det istället för att haka upp dig på huruvida du ska folda eller syna QQ preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att hoppas i poker är inte min stil.

 

Uppenbarligen ^^ Av det du har skrivit verkar det som att du nästan måste vara 100% på att du har bäst hand för att lägga in några $ i potten. Vilket självklart är ett väldigt mesigt sätt att spela poker på.

 

Tycker över huvud taget att du är väldigt inkonsekvent. T ex skriver du att bara AA/KK synar en UTG-höjning (och använder som hälften av forumet "kompetent" som en beskrivning av en snortight, förutsägbar starthandskille). I nästa mening säger du att väldigt många spelare är loose och synar med skit hela tiden?

 

Slutligen så är du väl inte alls i någon större fara om du limpar med QQ och ingen höjer - tre saker kan hända:

 

1. Set - schysst. Nu har du garanterat bäst hand och måste få betalt.

2. Overpair - nu blir det klurigare, men antagligen har du bäst hand. Ta det lite lugnt bara.

3. Överkort - jaha, du är slagen. Då sparade du 2BB på att inte raisa preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom det mesta du skrivit Spyse så råder jag dig till att revidera din pokerstrategi ganska ordentligt. Att döma av det du postat här i tråden så tror jag inte ditt spel är i närheten av att vara ett vinnande. Detta är inte något jag säger för att jävlas, utan för att jag antar att du startat den här tråden för att få feedback.

 

Sätt dig bakom skolbänken en stund och läs lite pokerlitteratur, samt spana igenom de Hand Histories som blivit postade här på forumet. Många av de är mycket lärorika och jag tror att det kan ge dig mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst alla svar och diskuterat en del så har jag förståt att jag hade fel och inte spela QQ är fel.

 

Nu kommer dock frågan HUR den ska spelas, det jag initialt tänker är att höja med den UTG blir jag raisad så är det åter höja alternativt trycka beroende på stackdjupet.

 

Sedan på floppen så beror det lite på hur den kommer, kommer det ett A så tror jag att det är lika bra att ge upp, kanske ska jag dock betta ut här?

 

Kommer det "bara" en kung så är det självklart för mig att betta ut, men får jag omslag måste jag kasta handen blir det dock syn så får brädet avgöra, ligger det någon typ av vettigt drag ute kan det kanske vara lönt att fortsätta betta på turn om jag dock "kan se" på floppen att han träffade sin K, kul för honom då checkar jag och foldar såvida jag inte får någon typ av hjälp på turn.

 

Tycker det varit mest snack om eller inte jag ska spela QQ UTG, hur är det med JJ?

 

Har ni några andra åsikter om min pre-flop strategi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...