Gå till innehåll

PLO - Göra pengar, tankar kring Omaha?

Recommended Posts

Postad

Jag har bara kört NLH och lite 5CD. Det gick väl sådär, slutade väl med +-0 :? Sen någon vecka tillbaka har jag börjat köra Pot Limit Omaha, och det går riktigt bra. Varför kör inga fler Omaha? Det är ju där man kan göra pengar, dom flesta vet ju inte ens att man måste använda två av sina kort och tre på bordet, varken mer eller mindre 8-) (iallafall på micronivån jag kör på)

Några tankar kring Omaha?

:club::diamond::heart::spade:

* RP - QoS *

Postad
Jag har bara kört NLH och lite 5CD. Det gick väl sådär, slutade väl med +-0 :? Sen någon vecka tillbaka har jag börjat köra Pot Limit Omaha, och det går riktigt bra. Varför kör inga fler Omaha? Det är ju där man kan göra pengar, dom flesta vet ju inte ens att man måste använda två av sina kort och tre på bordet, varken mer eller mindre 8-) (iallafall på micronivån jag kör på)

Inga direkta egna erfarenheter, men jag har fått intrycket av att många tröttnar på de långa streaksen av sjuka utdragningar man kan råka ut för.

Postad

Inga direkta egna erfarenheter, men jag har fått intrycket av att många tröttnar på de långa streaksen av sjuka utdragningar man kan råka ut för.

Annars kan man ju vänta på att få nöten och sen få in så mycket som möjligt i potten :P T.ex om man nu får den här handen i Omaha A :club: K :heart: 5 :spade: 6 :diamond: och bordet blir 4 :heart: J :spade: Q :club: 10 :diamond: 2 :club:8-) Det gör jag iallafall :lol: Kalla mig nOOb men jag tjänar pengar på det!

Postad

Har också tjänat bra pengar på Omaha. Dock måste man vara beredd på att motståndet blir kraftigt bättre en bit upp i nivåerna. På de låga nivåerna går det jättebra att köra tight och fegt. Inga swings att tala om heller. På högre nivåer krävs att man spelar mer sofistikerat och då kommer också swingsen.

Postad

Annars kan man ju vänta på att få nöten och sen få in så mycket som möjligt i potten :P T.ex om man nu får den här handen i Omaha A :club: K :heart: 5 :spade: 6 :diamond: och bordet blir 4 :heart: J :spade: Q :club: 10 :diamond: 2 :club:8-) Det gör jag iallafall :lol: Kalla mig nOOb men jag tjänar pengar på det!

Vänta bara tills utdragningarna kommer haglandes, när dina toppset torskar mot runner-runnerfärger och sådant. Det är först då PLO blir riktigt kul...

Postad

Sen är ju inte A :club: K :diamond: 5 :heart: 6 :spade: någon höjdar hand...

När du kommer upp i limits så kommer fler blir kring bordet panga på mer och då kräver det lite mer av spelaren, ställa in med feta drag om och om och om igen utan att pricka på hela kvällen händer från och till och det är då man lär känna sig själv och sin pokerpersonlighet... :shock:

Postad

När du kommer upp i limits så kommer fler blir kring bordet panga på mer och då kräver det lite mer av spelaren, ställa in med feta drag om och om och om igen utan att pricka på hela kvällen händer från och till och det är då man lär känna sig själv och sin pokerpersonlighet... :shock:

Ja, omaha får en att bekänna färg som pokerspelare. Efter 2 månader utan att gått minus en enda dag på omahan hann bell kurvan upp mig igår. Man blir ju lite grinig men vafan det e bara att fylla på så länge man spelar sitt A-spel.

Postad

Nej ja vet, men jag tog bara ett exempel, men ibland spelar jag en sån hand. För på nivån jag spelar höjer ingen preflop 8-)

Postad

Här är en hand som jag vann pengar på :)

Game # 158637450 - Omaha High Pot Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Yokosuka"

Game ended 2005-11-04 14:26:10 GMT+01:00

Players:

algot88 (EUR 11,96 in seat 2)

quizz_kid (EUR 19,80 in seat 3)

Islander (EUR 12,02 in seat 4)

MrOstkaka (EUR 32,81 in seat 5)

JONNE80 (EUR 26,82 in seat 6)

Dealer: JONNE80

Small Blind: algot88 (0,10)

Big Blind: quizz_kid (0,20)

algot88 was dealt: T :club: - 9 :heart: - J :diamond: - J :club:

Islander Call (0,20)

MrOstkaka Fold

JONNE80 Raise (0,90)

algot88 Call (0,80) Callar för att jag har en hyffsad hand!

quizz_kid Fold

Islander Call (0,70)

Flop 7 :club: - J :heart: - 2 :club:Drömflop! Har den bästa handen!

algot88 Check Checkar för att vänta mig en bet! Fel?

Islander Check

JONNE80 Bet (1,10)

algot88 Call (1,10) Jag känner på mig att det här är fel?

Islander Raise (7,30) Han höjer rejält, men jag har ju bästa handen!

JONNE80 Fold

algot88 All-In (9,96) Rätt att ställa in?

Islander Call (3,76)

Turn 7 :club: - J :heart: - 2 :club: - 2 :diamond:

River 7 :club: - J :heart: - 2 :club: - 2 :diamond: - 3 :spade:

algot88 shows: T :club: - 9 :heart: - J :diamond: - J :club: (a full house, jacks full of deuces)

Islander didn't show: A :club: - A :diamond: - A :heart: - 7 :diamond: (two pairs, aces and deuces)

algot88 wins: EUR 24,82 (with a full house, jacks full of deuces)

Rake: EUR 1,30

Postad

Generellt sett brukar jag spela Omaha mycket mer aggressivt. Du vill inte riskera att fi får se en klöver billigt på turn t ex. För att trixa och slöspela vill jag ha ett riktigt monster eller en överaggressiv motståndare som sitter bakom. Nu ordnade det ju sig ändå i och med att Islander raisade med en hand han inte ens borde sett floppen med.

Postad
Generellt sett brukar jag spela Omaha mycket mer aggressivt. Du vill inte riskera att fi får se en klöver billigt på turn t ex. För att trixa och slöspela vill jag ha ett riktigt monster eller en överaggressiv motståndare som sitter bakom. Nu ordnade det ju sig ändå i och med att Islander raisade med en hand han inte ens borde sett floppen med.

Jag hade ju själv två klöver, så jag tänkte att det var mindre troligt att han också hade två klöver, varav ett högre än J, och sen är det som du säger fel av mig att bara syna efter flop ;)

Postad

Jag hade ju själv två klöver, så jag tänkte att det var mindre troligt att han också hade två klöver, varav ett högre än J, och sen är det som du säger fel av mig att bara syna efter flop ;)

Håller med tidigare talare, jag skulle betta direkt på floppen för att få upp potten lite så jag kan betta ändå hårdare på turn och få eventuella draghänder att lägga sig om nu turn kommer ofarlig.

Och, i det där läget är det inte bara nötfärgen du ska vara rädd för, är inte helt omöjligt att någon sitter på 89TA varan t.ex ATs i klöver. Och då har dom fina outs för att även träffa en nötstege.

Sen angående variansen, den är elak, ena dagen vinner man 5 inköp, nästa dag torskar man 5 inköp ;)

Postad

Spelar ingen roll, någon har klöver, du har tillfälliga nötter på en rätt dragvänlig flop (även om du har hålstegdraget som blockar en hel del stegdrag samt två färgblockers) men du måste ju beta pott. Sen är det bara hålla tummarna att det kommer ett omslag bakom så du får in degen.

Postad

Sen angående variansen, den är elak, ena dagen vinner man 5 inköp, nästa dag torskar man 5 inköp ;)

Håller med! 60 inköp i rullen är nog ingen överdrift när man lirar PLO.

Håller delvis med. På högre nivåer är motståndet bättre och man kan behöva få in massor av pengar i potten även i marginella situationer med helt sjuka swings som följd.

På lägre nivåer funkar det oftast att spela med större marginaler om man vill undvika swings. Du behöver helt enkelt inte ställa in allt när du är marginell favorit. Eftersom man får så bra betalt i de händer man är stor favorit behöver man inte pengarna helt enkelt.

Om man spelar med sådana säkerhetsmarginaler på högre nivåer blir man lättläst och får dåligt betalt.

• 2 years later...
Postad

Annars är det helt ok att bara syna någon annan på floppen tycker jag..Du maskerar din toptriss(speciellt om du har högre triss KK, AA)... samtidigt som att du kan trycka på turnen. speciellt om det parar sig eller om ett ofarligt kort kommer ut.. Men om ingen annan bettar efter floppen så borde du bygga upp potten..

så jag tycker det var helt ok spelat!

Postad

Fördelar med PLO

- Generellt sett sämre spelare

- Väldigt mycket roligare

- Många olika spelstilar kan vara vinnande

Nackdelar med PLO

- Löjliga swings

- Svårare att hitta böcker/artiklar om

Jag gillar PLO. Spelar lite högre (dvs mid- och även lite highstakes). Swingsen är ju otroligt löjliga, speciellt när både jag och andra spelare gillar att bomba på mycket.

Nivån på spelarna är ju rätt mycket lägre än i NLT.

Har iallafall börjat läsa Rolf Slotbooms bok nu och funderar på att börja shortstacka PLO efter att jag är klar med den.

Obv bara min åsikt.

• 3 weeks later...
Postad

Jag har torskat 15 allins i rad i omaha. Jag hade antingen sjukt bra drag eller top set varenda gång. Man måste klara variansen.

Sen är spelstilen sjukt viktig. Man kan säker vinna pengar på att vara supertight o bara spela nötterna, men det är inte det som är bästa spelstilen.

Det gäller spela sin bra händer aggresivt. om du är heads up potta nästan alltid floppen. får du omslag har dom förmodligen nöten eller likande, synar dom är det drag. Läs strukturen på bordet.

Välj dina AAxx nogrant. Det är väldigt stor skillnad på dom. Se till att vara konsekvent med dom starka Essen. Var inte rädd för set o 2 par. Potta alltid floppen. får du mothugg tänk efter.

AAxx utan färgdrag rekommenderar jag för limpande och inte höja om du inte kan få in mycket pengar preflop i alla fall 30-40%.

Postad
Här är en hand som jag vann pengar på :)

Game # 158637450 - Omaha High Pot Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Yokosuka"

Game ended 2005-11-04 14:26:10 GMT+01:00

Players:

algot88 (EUR 11,96 in seat 2)

quizz_kid (EUR 19,80 in seat 3)

Islander (EUR 12,02 in seat 4)

MrOstkaka (EUR 32,81 in seat 5)

JONNE80 (EUR 26,82 in seat 6)

Dealer: JONNE80

Small Blind: algot88 (0,10)

Big Blind: quizz_kid (0,20)

algot88 was dealt: T :club: - 9 :heart: - J :diamond: - J :club:

Islander Call (0,20)

MrOstkaka Fold

JONNE80 Raise (0,90)

algot88 Call (0,80) Callar för att jag har en hyffsad hand!

quizz_kid Fold

Islander Call (0,70)

Flop 7 :club: - J :heart: - 2 :club:Drömflop! Har den bästa handen!

algot88 Check Checkar för att vänta mig en bet! Fel?

Islander Check

JONNE80 Bet (1,10)

algot88 Call (1,10) Jag känner på mig att det här är fel?

Islander Raise (7,30) Han höjer rejält, men jag har ju bästa handen!

JONNE80 Fold

algot88 All-In (9,96) Rätt att ställa in?

Islander Call (3,76)

Turn 7 :club: - J :heart: - 2 :club: - 2 :diamond:

River 7 :club: - J :heart: - 2 :club: - 2 :diamond: - 3 :spade:

algot88 shows: T :club: - 9 :heart: - J :diamond: - J :club: (a full house, jacks full of deuces)

Islander didn't show: A :club: - A :diamond: - A :heart: - 7 :diamond: (two pairs, aces and deuces)

algot88 wins: EUR 24,82 (with a full house, jacks full of deuces)

Rake: EUR 1,30

Se bara här, detta är ju en unberbar sak med Omaha, folk fattar inte hur man ska spela, vad gör han med AAAx ? Han har inte stor chans att vinna den och borde väl förstå han är slagen på flopp, usch så dåliga spelare det finns i PLO, därav en guldgruva! Okej om han hade A7c.. Men kanske trodde han att han hade triss på hand! Asg