Gå till innehåll

NL - Rätt att lägga ned KK vid stor re-raise?


bovfink

Recommended Posts

En väldigt jobbig sak som har har hänt mig ett par gånger är följande scenario:

Jag plockar upp KK, i ett $50 CG, raisar mitt standardraise, sen får jag en fet re-raise mot mig, typ 5x min raise. Det finns två händer folk brukar re-raise fett med och det är just KK och AA.

 

Frågan: Är det då rätt att lägga ned KK om jag med storsannolikhet vet att han sitter med AA?

 

Vi antar att vi båda har samma stackdjup på 100BB.

 

2 gånger idag redan har det hänt och första gången tryckte jag all-in och mötte AA men andra gången var jag så rädd för AA att jag folda när en annan spelare på ett annat bord re-raise mig 5x.

 

Frågan skulle kunna göras lite mer generell, är det rätt att folda en mycket stark hand (typ KK fullring) om man misstänker att motståndaren har en ännu bättre hand och där pottoddsen inte motiverar en syn.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är paranoid just för att det hände mig en gång och nästan en gång till.

 

Det jobbiga blir att KK vs AA alltid kostar en ens hela stack :/

 

å re-raisar han mig 5x känns det väldigt mkt AA över det hela.

 

Vet fortfarande inte helt säkert om jag är paranoid eller inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att bli paranoid när folk visar upp äggen till höger och vänster under kort tid. Jag tror inte att din read är rätt även om AA är ganska sannolikt för vissa spelartyper.

 

Att lägga för 5 BB när ni har 100 BB var kan så klart inte vara rätt för då kan du ju om inte annat leka träffa-set-och-busta-AA-leken. Fast att spela kopojkarna så mesigt vore ju fånigt. Eventuellt kan du slänga in handduken senare i handen om din AA-read blir starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte vill torksa allt (all-in) så kan du ju göra en reraise till och trycker han in allt då kan du väl fundera på att slänga (bara för att inte torska allt, här lär väl pottoddsen säga annat ;) ). Slänga mot första bästa överbet tycker jag är att se troll mitt på ljusa dagen. Han kan lika gärna ha AK, QQ eller något annat och då är du stor favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror han menar att han blir reraisad 5x sin bet .. dvs 20x bb om hans första raise var på 4x bb och då är det ju en ganska kraftig reraise.

 

OT:

Jag känner igen det där på låga nivåer, om man inte sitter med folk som man vet är vilda i sitt spel så tycker jag en sån raise oftast betyder AA,KK eller i vissa fall QQ... om det inte är en liten stack som ställer in, då brukar det vara betydligt fler händer inblandade.

 

Med AK, AQ, JJ och ofta QQ brukar dom ofta bara calla eller raisa det dubbla.

Vet inte riktigt var ni spelar, men så här brukar det oftast vara på eurobet och empire där jag spelat senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror han menar att han blir reraisad 5x sin bet .. dvs 20x bb om hans första raise var på 4x bb och då är det ju en ganska kraftig reraise.

 

OT:

Jag känner igen det där på låga nivåer, om man inte sitter med folk som man vet är vilda i sitt spel så tycker jag en sån raise oftast betyder AA,KK eller i vissa fall QQ... om det inte är en liten stack som ställer in, då brukar det vara betydligt fler händer inblandade.

 

Med AK, AQ, JJ och ofta QQ brukar dom ofta bara calla eller raisa det dubbla.

Vet inte riktigt var ni spelar, men så här brukar det oftast vara på eurobet och empire där jag spelat senaste tiden.

 

Hålller med om det mesta du säger faktiskt. Tycker det är påfallande ofta efter raise - re-raise - re-raise man tänker att oj den killen har essen då man sitter med kungarna. Meeen, man lägger ju inte kungarna pre-flop, då handen sedan är avklarad så satt ju mycket riktigt FI med AA. Precis som Slegr säger så är det väldigt sällan spelare man inte har "galen-readen" på sitter med annat än KK eller AA då mycket deg åker in pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt jobbig sak som har har hänt mig ett par gånger är följande scenario:

Jag plockar upp KK, i ett $50 CG, raisar mitt standardraise, sen får jag en fet re-raise mot mig, typ 5x min raise. Det finns två händer folk brukar re-raise fett med och det är just KK och AA.

 

Frågan: Är det då rätt att lägga ned KK om jag med storsannolikhet vet att han sitter med AA?

 

Vi antar att vi båda har samma stackdjup på 100BB.

 

2 gånger idag redan har det hänt och första gången tryckte jag all-in och mötte AA men andra gången var jag så rädd för AA att jag folda när en annan spelare på ett annat bord re-raise mig 5x.

 

Frågan skulle kunna göras lite mer generell, är det rätt att folda en mycket stark hand (typ KK fullring) om man misstänker att motståndaren har en ännu bättre hand och där pottoddsen inte motiverar en syn.

 

* RP - QoS *

 

Jag skulle vilja säga att beslutet bör hänga på vilken spelare det är som höjer din bet med så mycket. Är det en snubbe som brukar köpa mycket så skulle han säkert höja lika mycket med JJ och QQ. Är det däremot en väldigt tight spelare som höjer så mycket så sitter han med stor sannolikhet på essen. Ett enkelt svar på en intressant fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt jobbig sak som har har hänt mig ett par gånger är följande scenario:

Jag plockar upp KK, i ett $50 CG, raisar mitt standardraise, sen får jag en fet re-raise mot mig, typ 5x min raise. Det finns två händer folk brukar re-raise fett med och det är just KK och AA.

 

Frågan: Är det då rätt att lägga ned KK om jag med storsannolikhet vet att han sitter med AA?

 

Vi antar att vi båda har samma stackdjup på 100BB.

 

2 gånger idag redan har det hänt och första gången tryckte jag all-in och mötte AA men andra gången var jag så rädd för AA att jag folda när en annan spelare på ett annat bord re-raise mig 5x.

 

Frågan skulle kunna göras lite mer generell, är det rätt att folda en mycket stark hand (typ KK fullring) om man misstänker att motståndaren har en ännu bättre hand och där pottoddsen inte motiverar en syn.

 

* RP - QoS *

Klart att du ska lägga dig om du med stor sannolikhet har sämst hand, varför skulle du inte lägga dig då? (förutsatt att du inte får odds att dra till ditt set).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att lägga KK preflop med 100bb i stacken finns inte på NL200 och neråt utom kanske i mycket extrema situationer med exceptionell read.

 

Däremot är ett bra spel ofta efter sekvensen raise/reraise/reraise (iallafall på NL200 och uppåt) och man är uppe mot EN fi att bara syna. Inte för att man tror motspelaren har AA utan för att man förmodligen blir bustad oavsett mot AA men får mer värde mot TT, JJ och QQ efter floppen (speciellt om det kommer tre låga kort) som inte sätter dig på solklara AA eller KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...