Richthofen Postad 20 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2005 Hej! Jag har spelat Texas Hold em sedan i februari och ligger sammantaget ganska mycket minus. Detta beror på att jag aldrig lyckas ta ut pengarna i tid. Först kan det gå skitbra så att man går från 20 dollar upp till 100 dollar ungefär (efter åtskilliga timmars spel). Faktum är att när man har vind i seglen så känns det fel att sluta eftersom man alltid kan gå lite till med vinst. Är man ganska ovan vid flyt så vill man ta vara på de tillfällen då allting funkar. Därför plockar jag inte ut pengarna när jag borde. Plötsligt någonstans runt 110 eller så brukar allting börja gå snett. Det är precis som om man har klättrat uppför ett högt berg för att sedan bara rutscha utför. Ofta så utlöses denna rutschkana av att man p g a färgdrag har callat en riktigt hög bet och sedan förlorar. Jag tycker mig inte spela så dåligt utan ibland går det bara inte hur man än gör. Fram till den här veckan har jag haft ett ovanligt flyt och lyckades rädda min ekonomi upp till 2300 SEK bara för att i slutet av veckan förlora alltihop. Jag har haft ett fruktansvärd oflyt i en hel radda situationer och var därför tvungen att sätta in nya pengar gång efter gång. Detta för att försöka vända trenden och rädda ekonomin igen. Men det gick käpprätt åt h-e. Jag är en ganska tight spelare men när tillfället uppenbarar sig så är det ju inte så lätt att hålla tillbaka. Ett bra exempel är att jag har högsta tvåparet och det syns varken steg eller färgdrag. Bara att tuta o köra tänker jag fast den andre höjer som värsta galningen. Jag reraisar men han hänger ändå kvar och när jag bara har typ 5 dollar kvar så visar det sig att han har triss . Sedan är man ganska så tiltad och bränner de kvarvarande 5. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fl0w Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Tror du behöver läsa på om money management. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Det är för mycket som talar för att du aldrig kommer att lyckas för att du skall fortsätta spela. Att du känner att du måste sätta in pengar igen för att rädda dina ekonomi är en stark varningssignal... Om du inte känner själv att du kan sluta så tag kontakt med en klinik för spelberoende. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Smokey_McPot Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Läs på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fl0w Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Ja, det är väl aldrig rätt att säga emot nån som påstår att nån annan är spelberoende, men jag tror snarare ditt problem ligger i att du sätter in alldeles för lite pengar så oavsett om du är vinnande eller ej, så är det alldeles för stor risk att gula med den lilla bankrullen. Om du dessutom räknar med att plocka ut eventuella vinster direkt lär du aldrig nå en stabil nivå på rullen. Nu säger du iofs inte vilka nivåer du lirar, men men... Som sagt, läs på om MM innan du gör ett nytt försök. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dollarturist Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Jag vill inte säga att du inte kan vara en vinnande spelare men att du förlorar allt för att "du inte tar ut det i tid" talar mot att du skulle vara det. Ju mer pengar du har i spel desto större vinster. Jag skulle lägga ner om jag var du. Om du inte spelar bara för att det är så jäkla kul vill säga men det låter ju inte så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Richthofen Postad 21 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Ja, det är väl aldrig rätt att säga emot nån som påstår att nån annan är spelberoende, men jag tror snarare ditt problem ligger i att du sätter in alldeles för lite pengar så oavsett om du är vinnande eller ej, så är det alldeles för stor risk att gula med den lilla bankrullen. Om du dessutom räknar med att plocka ut eventuella vinster direkt lär du aldrig nå en stabil nivå på rullen. Nu säger du iofs inte vilka nivåer du lirar, men men... Som sagt, läs på om MM innan du gör ett nytt försök. Jag tror att det ligger mycket i det du säger för jag brukar bara sätta in runt 20 dollar åt gången. De pengarna lyckas man ibland förvalta väl men alltför ofta så går det åt andra hållet (särskilt mot högbettande stollar när man har färgdrag med esset). För det mesta spelar jag på 0.25/0.50 och 0.50/1-dollarsbord. Kanske bättre att sätta in mer så att man har en stabil rulle att utgå ifrån när man sätter sig vid ett bord. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fl0w Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Oavsett om du spelar NL eller FL så har du på tok för lite för att ens tro att du skall kunna vinna. Gör om, gör rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kissemisse Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Om du har svårt att släppa marginella- och draghänder tycker jag du ska lira FL. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Därför plockar jag inte ut pengarna när jag borde. Inte en chans att det är ditt problem. Antingen så spelade du för högt, eller så spelar du helt enkelt inte särskilt bra. Eftersom du ber om hjälp att vinna igen är det troligen alternativ två som gäller. Vill du lösa det får du helt enkelt anstränga dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Preacher Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Är det här verkligen ett spelberoende? Vill inte på något sätt förringa vad du går igenom, men efter att ha läst din text så uppfattar jag det mest som du torskat ett par småinköp. Och med det säjer jag inte att det är beloppet som kvalificerar dej som spelberoende eller inte. Vad jag menar är att den här texten skulle jag lika gärna kunnat läsa någon som skrivit i Poker OT. "Hej, jag spelar poker men vinner inte." Men nu är det DU som skrivit den och du vet självklart bättre om det är ett beroende än vad jag gör, jag är inte ens säker på att jag känner till några exakta definitioner eller ens alla varningssignaler. Men skulle du till exempel vara redo att sätta in pengar som du verkligen behöver till annat för att kunna spela, eller är dom där ofrekventa(?) insättningarna á 20 dollar som du sparat istället för att gå till bolaget en Torsdag? Hoppas allt går vägen och att du inte är beroende, och har du aningar om att det här kommer leda till tråkigheter är det väl lika bra att ge sej ur innan du sjunker djupt. Se det som förlorade nöjespengar (förhoppningsvis var det det) som skulle ha brännts på skit i vilket fall, så du har inget å vinna tillbaka (man försöker ju inte få igen pengarna om man gått å sett en dålig film på bio, eller inga brudar ville ha en fastän man supit för 500 spänn ) PS. Sluta i tid = sluta innan man är för trött för att spela bra, när koncentrationen sviker, när man känner tilten komma, när man tröttnat osv. Att man ska sluta på en fixad summa är inte samma sak och är bara trams, den som inbillat dej det har ingen koll (lät lite som det var det du trodde). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nickefik Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Hurvida du är en vinnande spelare eller ej vet jag inte. Vad jag däremot kan tipsa om är hur du skapar så bra förutsättningar som mjöligt. Många som spelar poker nöjer sig med att lära sig pottodds och liknande, men glömmer bort en annan mycket viktig aspekt av att kunna spela vinnande poker: Money management. Money management kan man väl enkelt säga handlar om att minimera turens inverkan på utgången och maximera skicklighets momentet. Det enklaste exemplet är att man har en bankrulle (BR)som passar in på den nivån man spelar på. Det går ju alltid att diskutera vad som är en lämplig BR, men för NL så tycker jag man ska ha minst 3000 x bb. Så vad är det som är så bra med en så pass stor BR? Jo, du slipper oroa dig över tillfälliga svängningar, som är oundvikliga när man spelar NL. På den nivån du spelar, 0.25/0.50, så bör man alltså ha minst $1500 i BR. Du spelar med mellan $20 och $100 som jag förstår det. Alltså förstår du kanske själv att du är utsatt för ett enormt behov av tur, eller i alla fall att inte råka ut för otur. Att spela på en nivå som är fel för sin BR är ett enkelt recept på att gula, dvs förlora alla pengar du har insatta för spel. Förutom risken att gula, så gör en för liten BR att du måste spela "fegt". I NL så gäller det att kunna stoppa in hela stacken i ett läge där du är en procentuell favorit. Men lägen där man är 60% favorit innebär ju att man kommer att förlora 40% av gångerna. Risken är ju att man förlorar flera sådana lägen i rad, och har man då ingen BR att backa upp det med, ja då gular man. Så mitt tips är att fundera kring begreppen money management och bankrulle. Skaffa även NETeller och börja jaga lite bonusar så du enkelt kan bygga upp en bankrulle. Fundera även kring ditt spelande, vad du vill med det. Är ditt mål att jaga snabba och höga vinster, då ligger du i farozonen av att vara/bli spelberoende och bör nog omvärdera det här med att spela. Vinnande poker spelas med tålamod och långsiktighet. Vet inte om det blev mest en massa svammel, men något kanske det hjälper. Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Krilla Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Richthofen skrev. (särskilt mot högbettande stollar när man har färgdrag med esset). Där har du nog en stor läcka. De sk. stollarna vet kanske vad dom gör. De vill förstöra dina pottodds, och dom blir jävligt glada när du följer med ända till rivern(utom när du sätter färgen förstås). Plugga odds och sätt dig sen på rätt nivå och spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matteprof Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 För mig låter inte det här som något spelberoende. Dock missar du en grundregel som gäller för alla sorters spel/chansartade investeringar Spela BARA för pengar du har råd att förlora. Spelar du för pengar du anser dig inte ha råd att förlora kommer du inte kunna spela ditt bästa spel. Spelet blir antagligen för passivt om du är rädd om pengarna. Gäller det investeringar som exempelvis köpa aktiederivat blir de oftast irrationella investeringsbeslut och alldeles för mycket risk i förhållande till portföljstorlek. Dålig money management helt enkelt. Sen tycker jag personligen att du ska lira lite freerullar och bonushora om du ska bygga bankroll. När du byggt bankrulle så orkar man inte bonushora (inte jag i allafall i den utsträckning jag gjort tidigare) utan spelar på de klienter som man gillar. Det bankrullekrav vi oftast diskuterar på forumet på 3000bb tycker jag är lite väl högt. Kan du spela diciplinerat och ditt bästa spel på 0.25/0.5 skulle jag säga att du klarar dig så länge du har över $750 i bankroll. Går du under det så hade jag gått ner en nivå (ja jag skulle vilja att jag hade den diciplinen ). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Reaper Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Hej!Jag har spelat Texas Hold em sedan i februari ungefär och ligger sammantaget ganska mycket minus. Detta beror på att jag aldrig lyckas ta ut pengarna i tid. Först kan det gå skitbra så att man går från 20 dollar upp till 100 dollar ungefär (efter åtskilliga timmars spel). Faktum är att när man har vind i seglen så känns det fel att sluta eftersom man alltid kan gå lite till med vinst. Är man ganska ovan vid flyt så vill man ta vara på de tillfällen då allting funkar. Därför plockar jag inte ut pengarna när jag borde. Plötsligt någonstans runt 110 eller så så går allting utför. Det är precis som om man har klättrat uppför ett högt berg för att sedan rutscha utför. Ofta så utlöses denna rutschkana av att man p g a färgdrag har callat en riktigt hög bet och sedan förlorar. Jag tycker mig inte spela så dåligt utan ibland så går det bara inte hur man än gör. Fram till den här veckan har jag haft ett ovanligt flyt och lyckades rädda min ekonomi upp till 2300 SEK bara för att i slutet av veckan förlora alltihop. Jag har haft ett fruktansvärd oflyt i en hel radda situationer och var därför tvungen att sätta in nya pengar gång efter gång. Detta för att försöka vända trenden och rädda ekonomin igen. Men det gick käpprätt åt h-e. Det känns nästan ödesbestämt när man bara förlorar hela tiden. Min uppfattning är att ditt spel har en del luckor, sen att du sitter och lirar med typ 2-5 inköp kan inte sluta på annat sätt än katastrof, oavsett hur bra du nu är, eller inte är. Mitt tips är att läsa på en del så att du täpper till luckorna i ditt spel, sen sätta dig på en nivå där din BR räcker, variansen är mycket stor så 5 inköp räcker ej! Pratar från egna erfarenheter, dock så fick jag ordning på mitt spel rätt så fort så har aldrig behövt gula på senare tid.. även om man måste anpassa nivån efter sin BR om det går dåligt en dag/vecka/månad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bojen Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Ofta så utlöses denna rutschkana av att man p g a färgdrag har callat en riktigt hög bet och sedan förlorar. Låter inte som speciellt bra spel.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Torsus Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Många har här påtalat vikten av money managemant och ett led i detta, anser jag, är att reducera variansen. Det kan man göra genom att spela supertight, till exempel bara spela Phil Hellmuths top-10. Djävulskt tråkigt men det kan också vara ett sätt att disciplinera sig ordentligt och nöta in rätt tålamod. Och handen på hjärtat: om du har foldat och haft tråkigt ett par timmar men att det sedan "bränner till" de sista minuterna med bra kort som du vinner på och räddar hela kvällen med råge, tänker du då efteråt på hur tråkigt du först hade...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Många har här påtalat vikten av money managemant och ett led i detta, anser jag, är att reducera variansen. MM kommer inte ens i fjärde hand jämfört med att spela bra. Om man då inte menar "spela inte för hyrespengarna" vilket inte är så privatekonomiskt smart. För övrigt så medför variansreducerande spel ofta att man höjer sin totala risk eftersom man blöder så jäkla mycket pengar när man ger upp många marginella lägen. Det kan man göra genom att spela supertight, till exempel bara spela Phil Hellmuths top-10. Det är inte en särskilt bra idé. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Torsus Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Det kan man göra genom att spela supertight, till exempel bara spela Phil Hellmuths top-10. Det är inte en särskilt bra idé. Åjo, på låglimit och full ringgames så fungerar det utmärkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nickefik Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 MM kommer inte ens i fjärde hand jämfört med att spela bra. Om man då inte menar "spela inte för hyrespengarna" vilket inte är så privatekonomiskt smart. I Richthofens fall så verkar ju pengarna spela roll. För honom så borde MM vara väldigt viktigt. Självklart så måste han också spela bra, annars drar han bara ut på sitt "gulande" genom bra MM. Men även den bäste i världen skulle väl gula om de spelade utan någon som helst respekt för MM? Ta tex Mike Matusow, inte för att han är bäst i världen, även om han tror det...., som verkar kunna vinna en del pengar då och då. Han har ju noll respekt för MM och spelar bort det han vinner fortare än kvickt. Som jag förstår det så har han under sin karriär till och med pantsatt huset för att kunna fortsätta spela. Om han vore bara hälften så bra på poker, men skötte sitt MM på ett bra sätt så skulle han antagligen vara rik vid det här laget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tiggr Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 håller med de andra och föreslår att du läser denna tråden igen http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=16640&postdays=0&postorder=asc&start=30 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nickefik Postad 21 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 håller med de andra och föreslår att du läser denna tråden igen http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=16640&postdays=0&postorder=asc&start=30 Jag har precis läst den här tråden och har väl ett råd till att ge till Richthofen: Läs allt du kommer över när det gäller poker. Sluka böcker. Du har en (hel) del att lära dig, en del luckor att täppa till. Alla har vi börjat någonstans, det viktiga är bara hur mycket man är beredd på att jobba på att komma dit man vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Richthofen Postad 21 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Om du har svårt att släppa marginella- och draghänder tycker jag du ska lira FL. Fast FL är inte riktigt min grej. I fixed är man lätt med på för många händer + att man inte har lika stora möjligheter till att påverka utgången. Det är t ex svårt att bluffa bort spelare i fixed. Jag tror däremot att PL är en bra idé eftersom man inte lika lätt hamnar i all-in lägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Richthofen Postad 21 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Därför plockar jag inte ut pengarna när jag borde. Inte en chans att det är ditt problem. Antingen så spelade du för högt, eller så spelar du helt enkelt inte särskilt bra. Eftersom du ber om hjälp att vinna igen är det troligen alternativ två som gäller. Vill du lösa det får du helt enkelt anstränga dig. Du antyder alltså att man inte kan spela bort sina pengar om man bara spelar tillräckligt skickligt? . Faktum är att jag brukar spela bra en längre tid men att jag slutligen brukar gå back för mycket mot en dold triss eller p g a ett färgdrag som aldrig går in. Oflyt är inte lätt att göra något åt eller så får jag helt enkelt skita i dyra färgdrag (ska göra det). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Richthofen Postad 21 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2005 Är det här verkligen ett spelberoende? Vill inte på något sätt förringa vad du går igenom, men efter att ha läst din text så uppfattar jag det mest som du torskat ett par småinköp. Och med det säjer jag inte att det är beloppet som kvalificerar dej som spelberoende eller inte. Vad jag menar är att den här texten skulle jag lika gärna kunnat läsa någon som skrivit i Poker OT. "Hej, jag spelar poker men vinner inte." Men nu är det DU som skrivit den och du vet självklart bättre om det är ett beroende än vad jag gör, jag är inte ens säker på att jag känner till några exakta definitioner eller ens alla varningssignaler. Men skulle du till exempel vara redo att sätta in pengar som du verkligen behöver till annat för att kunna spela, eller är dom där ofrekventa(?) insättningarna á 20 dollar som du sparat istället för att gå till bolaget en Torsdag? Hoppas allt går vägen och att du inte är beroende, och har du aningar om att det här kommer leda till tråkigheter är det väl lika bra att ge sej ur innan du sjunker djupt. Se det som förlorade nöjespengar (förhoppningsvis var det det) som skulle ha brännts på skit i vilket fall, så du har inget å vinna tillbaka (man försöker ju inte få igen pengarna om man gått å sett en dålig film på bio, eller inga brudar ville ha en fastän man supit för 500 spänn ) PS. Sluta i tid = sluta innan man är för trött för att spela bra, när koncentrationen sviker, när man känner tilten komma, när man tröttnat osv. Att man ska sluta på en fixad summa är inte samma sak och är bara trams, den som inbillat dej det har ingen koll (lät lite som det var det du trodde). Alltså, jag har betalat in alla räkningar men jag spelade bort de resterande 2300:- som jag hade kvar på bankkontot. Det innebär att jag inte ens har råd till att köpa fil . Tanken var att jag skulle spela tillbaka de förlorade pengarna (vilket har funkat ibland) men den här gången gick det bara käpprätt åt skogen. Det börjar kännas som ett spelberoende. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts