Gå till innehåll

Att folda KK preflop?

juan1904

Recommended Posts

Jag har hört många säga "Jag skulle aldrig folda KK preflop!" och andra säger "Ibland är det så uppenbart att någon har AA så man kan likaväl spara sina pengar och lägga sin KK".

Själv tycker jag också det kan vara uppenbart att någon har AA.

Säg såhär, jag höjer UTG med KK, en reraisar mig och jag höjer igen ca 3x hans raise. Han ställer in. Detta är väl en uppenbar AA vs KK-situation? Varför inte lägga sina KK?!

(Jag har hört att Dan Harrington bl a skriver att man aldrig ska folda KK preflop.)

Diskussion tack... :)

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först är det väl mkt beroende på om det är cashgame eller tunering.

KK på micro NL är det nog rätt att syna all-in 9 av 10, eller?

KK på tunering är väl kanske lite lättare att kunna släppa om till att börja med inköpet är stort och personen i potten är extremt tight och endast skulle gjort detta move med KK-AA och detta är precis i början på tuneringen.

Länk till kommentar

Och även om man hamnar i läget KK vs AA så ÄR det ju onekligen skönt att klonka en K på floppen (alternativt turn eller river då) det brukar bli lite liv i chaten då hehe.

Så jag som bara spelar microlimit (o,25-0,5) skulle aldrig släppa KK iaf. Ofta ställer ju folk in även med AK suited or not oxå på min nivå...

Har även vunnit en AA vs AA då jag fick färg.. Men det är ju lite OT.

Länk till kommentar

Mjoo, ibland när man vet att man har en TAG duktig spelare imot sig så kan man ju släppa, men utan read så känns all in rätt. Beror ju på inköp storlek också, jag snacka om 100 bb på 0.25/0.50.

Du får ju nästa odds till synen om du har halva stacken inne och inkluderar något läggre par i hans HD som Q :diamond Q :heart: vilkett jag tycker man kan göra mot någon som verkar vara okej.

Slutsats fold med bra hum om Fi, ställ in mot random spelare trots att han verkar veta vad han håller på med.

Idag så fick jag KK på knappen, jag har 140bb fi täcker, foldat till mig jag höjer 4bb fi slår om till 14bb, här ställer jag in han synar med AA.

Känns som jag skulle kunnat så om till ca 50bb totalt och sen KANSKE lagt mig mot hans all in.

Länk till kommentar

Mjoo, ibland när man vet att man har en TAG duktig spelare imot sig så kan man ju släppa, men utan read så känns all in rätt. Beror ju på inköp storlek också, jag snacka om 100 bb på 0.25/0.50.

Du får ju nästa odds till synen om du har halva stacken inne och inkluderar något läggre par i hans HD som Q :diamond Q :heart: vilkett jag tycker man kan göra mot någon som verkar vara okej.

Slutsats fold med bra hum om Fi, ställ in mot random spelare trots att han verkar veta vad han håller på med.

Idag så fick jag KK på knappen, jag har 140bb fi täcker, foldat till mig jag höjer 4bb fi slår om till 14bb, här ställer jag in han synar med AA.

Känns som jag skulle kunnat så om till ca 50bb totalt och sen KANSKE lagt mig mot hans all in.

va? du kan inte trycka in mer än en tredjedel av stacken pre och sen lägga mot omslag.

i övrigt så skrev mannen på juan1904s bild alldeles nyligen att han lade KK preflop för att han var säker på att fi hade AA. Fi hade naturligtvis QQ. Lägg aldrig KK preflop.

Länk till kommentar

va? du kan inte trycka in mer än en tredjedel av stacken pre och sen lägga mot omslag.

Varför inte?? Du har ju knappast odds om du har han på solklar AA.

Länk till kommentar

nu ska vi se.

du höjer till 50BB. BB ställer med sina 140BB.

i potten finns nu 190BB. Du ska in med 90BB till. du får 2.11-1 i odds.

synar vi å han har KK är vår equity 18%. Vi får då 280 x 0.18 av potten = 50BB.

Låt oss säga att vi är 80% säkra på att han har AA. Det är en orealistisk siffra, iaf online, men låt gå. De övriga gångerna har han AKs, samt QQ. Vi har då ca 80% equity. 290 x 0.80 = 232BB

Alltså får vi att vår stack är (232 + 4 x 50) / 5 = 86BB om vi synar. anledningen till att vi tar 50BB x 4 är för att sannolikheten är fyra gånger så stor att han har AA som den andra handdistributionen.

Vår stack är 140-50 = 90BB vid kast. Vi tjänar då ca 4BB (90-86 = 4) på att lägga, om sannolikheten för att FI bluffar är 0%. Är detta troligt?

Länk till kommentar

den som vill kan räkna fram sannolikheten för AA som gör att EV:t är lika stort för fold som för syn. bör väl ligga nånstans vid 70-75%. Lägger vi KK här så måste vi lägga alla händer postflop, inkluderat mellanset. med det så menar jag att man sällan eller aldrig kan vara 75% på vad fi har för hand.

Länk till kommentar

Alltså... varför kan du inte syna pre? du får set odds och om du ställer öppet så synar han i princip med AA och AA (om du inte brukar ställa 6x pot rakt ut pre).

Bluffa inte med den näst bästa handen i holdem.

Hmm jo sant ångrar ju att jag ställde direkt. Dock ger man gratis kort mot en hand som AKs eller QQ om man synar och har svårt och veta var man står på en flopp som 25J, hur ska man spela mot hans CB då? Raise/fold? Syn? Känns som det leder till ganska kluriga beslut.

Länk till kommentar

Varför söker folk (särskilt folk på låglimit) ideliga anledningar till att lägga KK preflop? Vaddå, kommer det göra er till mer kompletta pokerspelare? Kommer ni få era polares respekt? Tryck in degen och sluta klaga de gångerna Fi har AA, allt som oftast har Fi något monster i stil med QTs, A6o eller QQ.

Länk till kommentar

Vaddå, kommer det göra er till mer kompletta pokerspelare?

Ja det är väl det som är meningen med detta forum och sånna frågor?

Kommer ni få era polares respekt?

Men varför ska du vara så dryg?

Tryck in degen och sluta klaga de gångerna Fi har AA, allt som oftast har Fi något monster i stil med QTs, A6o eller QQ.

Jag kan verkligen tänka mig att du får syn av sånt skräp eftersom du lär ha ännu värre skräp själv ganska ofta?

Länk till kommentar

Vaddå, kommer det göra er till mer kompletta pokerspelare?

Ja det är väl det som är meningen med detta forum och sånna frågor?

Kommer ni få era polares respekt?

Men varför ska du vara så dryg?

Tryck in degen och sluta klaga de gångerna Fi har AA, allt som oftast har Fi något monster i stil med QTs, A6o eller QQ.

Jag kan verkligen tänka mig att du får syn av sånt skräp eftersom du lär ha ännu värre skräp själv ganska ofta?

1) Ingen blir en mer komplett pokerspelare av att lägga KK preflop på microlimit (dvs 0.25/0.50 och neråt, ev. 0.5/1 också). Särskilt då de flesta KK-laydowns som jag förstått det skett när man höjer, någon re-raisar och man slår om på det omslaget - som uträkningen av någon tidigare i denna tråd visar så torskar man i det läget max 4BB på att syna jämfört med att folda... Om den är rätt eller inte vet jag iofs inte, orkar inte räkna.

Den enda gången det kan vara rätt på låglimit är om en RIKTIGT tajt nötspelare ställer in på din tredje raise OCH har 150BB+ i stacken OCH du har lika mycket. De gångerna det händer är räknade på fingrarna.

2) För att jag känner ibland för att vara dryg, särskilt då folk verkar hitta de mest obskyra anledningarna till att lägga KK preflop för att sedan kunna skryta om sin feta laydown.

3) Ja, det är möjligt, men jag har sett folk ställa in mot tajta spelare med AJo så pass ofta att snacket om att han "måste ha AA" är så sjukt överdrivet.

Länk till kommentar

som uträkningen av någon tidigare i denna tråd visar så torskar man i det läget max 4BB på att syna jämfört med att folda... Om den är rätt eller inte vet jag iofs inte, orkar inte räkna.

Precis, nu är det mer bekräftat för mig, därför jag fråga, så JA det har gjort mig till en mer komplett spelare.

Länk till kommentar

Jag håller med parre. Du kan nästan aldrig vara tillräckligt säker på att motståndaren har AA för att folda KK preflop. Harrington, Gus Hansen m.fl. har sagt att de ALDRIG foldar KK preflop (eller åtminstone inte har gjort det hittills).

Jag tror det är bättre att helt enkelt aldrig folda KK preflop (utom i vissa extrema turneringssituationer, där du p.g.a. prisstruktur, stack size etc vill undvika konfrontation) och ägna tiden åt att tänka igenom andra aspekter av NLHE istället. Spel efter floppen, t.ex.

Länk till kommentar

Tycker det låter väldigt märkligt det här med att "aldrig slänga KK pre-flop". Har man djupa stackar och motståndare som är "solida" (hyfsad koll på spelet, spelar bra kort men gör sällan moves) finns det ju bara EN hand de kan ha när de slänger in ett fjärde raise (utom den mycket osannolikare KK:en då).

Själv har jag aldrig slängt KK men varit ytterst nära iaf två gånger (och ja, båda gångerna hade de AA). Då ska man ändå komma ihåg att de jag spelar med (live, that is) mycket väl kan lägga in ett 3:e raise med 78s om de tycker att jag bullyat för mkt på sistone.

Så om man är i princip hundra på att motståndaren höjer för value (det kan man faktiskt vara ganska ofta) känns det som att man mycket väl kan vika KK pre-flop om det kostar en någorlunda mycket att syna. Jag menar, hur ofta saftar man själv in hela stacken med QQ/AKs/27o bara p g a handens styrka (alltså att man inte tror att motståndaren är någorlunda svag)?

PS. Tvärtemot vad många säger skulle jag tro att det finns större fog att folda KK på low-limit (NL 25-100) än på high-stakes (frånsett början på större turneringar då de flesta är försiktiga). Detta för att många på dessa nivåer är multitablande "halvproffs" som i första hand spelar korten och väntar på kanonhänder innan de trycker in. Vet ett antal spelare som bara re-raisar KK/AA på min nivå så om de skyfflar in kan man oftast glatt lägga sina kungar.

Länk till kommentar