Gå till innehåll

Är inte Heypoker skattefritt?


cassano

Recommended Posts

heypoker är skatte fritt.. fick svar på ett mail av heyjohan.. hans svar va detta..

 

"""""Hej igen!

 

Kolla det här fina standardsvaret:

"Heypoker kan tyvärr inte instruera sina spelare i hur de ska förhålla sig till eventuell beskattning av deras vinster"

 

Men, faktum är att Skatteverket har tydligt uttalat sig att det som avgör beskattning är vart spelet sker. B2B har sina spelservrar på Costa Rica, men man anser allmänt att ingen beskattning sker.

 

Vi kan dock inte lämna några som helst riktlinjer eller instruktioner i frågan.

 

Det här är den enda frågan där vi inte är speciellt tillmötesgående tyvärr

 

Mvh Johan

""""""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått saken rätt (och det tror jag att jag har) så spelar det ingen roll var spelservrarna är, utan det som är intressant för skatteverket är var bolaget som har "skinnet" är registrerat.

Därför at det mer intressant att veta var heypoker har registrerat sin spel-licens än var spelservrarna ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara möjligt att föra över € 270 åt gången?

 

Har du sammanlagt satt in €270 via kreditkortet kan du bara ta ut €270 till samma kort, endast en gång. Vill du ta ut mer får du göra det till ditt bankkonto.

 

Ens kort brukar väl vara kopplat till sitt bankkonto, förstår inte problemet, eller är det en annan typ av kort ny pratar om??

Bara nyfiken :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara möjligt att föra över € 270 åt gången?

 

Har du sammanlagt satt in €270 via kreditkortet kan du bara ta ut €270 till samma kort, endast en gång. Vill du ta ut mer får du göra det till ditt bankkonto.

 

Ens kort brukar väl vara kopplat till sitt bankkonto, förstår inte problemet, eller är det en annan typ av kort ny pratar om??

Bara nyfiken :D

 

Fattar inte riktigt heller varför man inte kan plocka ut mer pengar till kortet. Men jag antar att banken tar ut en högre transaktionsavgift när överföringen sker via kreditkort.

Å andra sidan har det väl ingen betydelse för den som vill plocka ut sina pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, faktum är att Skatteverket har tydligt uttalat sig att det som avgör beskattning är vart spelet sker. B2B har sina spelservrar på Costa Rica

 

Om jag förstått saken rätt (och det tror jag att jag har) så spelar det ingen roll var spelservrarna är, utan det som är intressant för skatteverket är var bolaget som har "skinnet" är registrerat.

 

Nej, helt tvärt om alltså (:

 

Enligt svensk lag är det alltså var själva spelet sker som spelar roll.

 

Jag kan inte säga någon site som har sina spelservrar innom EU öht sådär på rak arm. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För att förtydliga lite så "sker inte spelandet" där servrarna står, utan i det land där företaget som bedriver spelandet är registrerat, vilket i detta fallet är 24hPoker i Costa Rica (vilket innebär att det inte är skattefritt).

 

Finns många spelsajter som har sitt säte inom EU, är man intresserad av B2B-nätverket så är Unibet det bästa alternativet. Andra sajter som ligger inom EU är Pacific, Party, Empire, Multi, Ladbrokes, EuroBet, ja med många fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga lite så "sker inte spelandet" där servrarna står, utan i det land där företaget som bedriver spelandet är registrerat, vilket i detta fallet är 24hPoker i Costa Rica (vilket innebär att det inte är skattefritt).

 

Finns många spelsajter som har sitt säte inom EU, är man intresserad av B2B-nätverket så är Unibet det bästa alternativet. Andra sajter som ligger inom EU är Pacific, Party, Empire, Multi, Ladbrokes, EuroBet, ja med många fler.

Men han spelade ju på HeyPoker? Lite lurigt det dära. HeyPoker är Malta va? 24hPoker AB (så även B2Bpoker) är registrerat hos Bolagsverket i Sverige och noterat på Stockholmsbörsen (inte B2B?). Vem frågan är vem man som pokerspelare sluter ett avtal med?

När du skickar över € för att spela hamnar dom på ett konto som innheas av 24hpoker. Avtalet som man läser på HeyPoker's sajt när du reggar ditt konto är skrivet av 24h? Var finns spellicensen? 24h har sin spellicens i Costa Rica. Har HeyPoker egen spellicens? (det behöver dom inte, men kanske har dom en egen på Malta?)

Jag kallar detta för en SOPPA!

24h/B2B/Hey är inte dom enda som kokar soppa på en spik. Party kokar också! ... Jag har i min dagbok och i tråden "Spelaragent" antytt att jag skulle skriva mitt examensarbet om pokerjuridik. Låter som en god soppa va? Inte ens 24h/Hey vet vad som gäller, dags för någon att re(d)da ut soppan med lite Maizena va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men han spelade ju på HeyPoker? Lite lurigt det dära. HeyPoker är Malta va? 24hPoker AB (så även B2Bpoker) är registrerat hos Bolagsverket i Sverige och noterat på Stockholmsbörsen (inte B2B?). Vem frågan är vem man som pokerspelare sluter ett avtal med?

När du skickar över € för att spela hamnar dom på ett konto som innheas av 24hpoker. Avtalet som man läser på HeyPoker's sajt när du reggar ditt konto är skrivet av 24h? Var finns spellicensen? 24h har sin spellicens i Costa Rica. Har HeyPoker egen spellicens? (det behöver dom inte, men kanske har dom en egen på Malta?)

Jag kallar detta för en SOPPA!

24h/B2B/Hey är inte dom enda som kokar soppa på en spik. Party kokar också! ... Jag har i min dagbok och i tråden "Spelaragent" antytt att jag skulle skriva mitt examensarbet om pokerjuridik. Låter som en god soppa va? Inte ens 24h/Hey vet vad som gäller, dags för någon att re(d)da ut soppan med lite Maizena va?

 

Jag tycker inte att det finns så många frågetecken egentligen. Du spelar inte poker hos HeyPoker, du spelar hos 24h, det är de du sluter ett avtal med. HeyPoker är endast en portal till 24h, där all verksamhet sker, och 24h är Costa Rica hela vägen. HeyPoker har en spellicens på Malta, och det antar jag att de måste ha, annars hade ju vem som helst kunnat slänga upp en hemsida där du bara länkar vidare till en riktigt sajt.

 

OT, men på vilket sätt är Party förvirrande? De är Gibraltar hela vägen, vilket också är grönt.

 

Men visst, överlag är det lite av en djungel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är många som oroar sig för den skattemässiga biten, dock bygger ju allt på uttalanden från en person från skatteverket. Tänk på att sådana regler är utformade anno 1751 och att det förmodligen inte kommer att finnas någon "modern" lagstiftning före om en 5-15 år.

 

Innan dess, och innan ett antal rättsliga prövningar och undersökningar har genomförts kommer alla pokerspelare att leva i den här verkligheten, där världen har globaliserats men inte reglerna; Tänk bara på hur svårt det är att definiera regler för internet som har funnits ett bra tag nu (även al-qaida har ju en egen hemsida...) Därför är det förstås svårt för de olika företagen att uttala sig. Minns ett stycke jag läste i Dan Glimnes bok: "Väck inte den björn som sover".

 

Så innan du väljer någon site att spela på tänk igenom hur du är som person d.v.s. behöver du tydiga regler och alltid veta exakt vad som gäller bör du kanske välja något stensäkert alternativ som t.ex. Svenska Spel så att du inte ligger sömnlös på nätterna och funderar över om din minimoto måste beskattas eller om du kanske skulle ha deklarerat tjugo kronor för din handduk. Och heter du Martin De Knijf och har 30 miljoner på bankkontot får du även förvänta dig en granskning.

 

Själv spelar jag med gott smavete på Heypoker (snart ;)) med deras superba kundsupport men även på andra siter och skulle jag ha moraliska eller rättsliga funderingar över vinster och annat kan jag enkelt sätta av 30% av vinsterna på ett eget bankkonto märkt "Broder Stalin ser dig".

 

Ovanstående text är i viss mån dramatiserad och skall inte länkas till någon persons åsikter eller personliga förhållanden, hörde kanske hemma under skattefrågor och är copyrighted enligt §§95 i Burkinas Fasos handelslagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dock bygger ju allt på uttalanden från en person från skatteverket.

 

Hur menar du nu? Det finns ju en vägledande dom från nu i höstas, som bekräftade det som skatteverket (som organisation, ingen person) har kört hela tiden, sedan lindman-domen, nämligen att lotterivinster inom EU får inte beskattas i Sverige EDIT:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag tror du missade det finstilta "i viss mån dramatiserad".

 

Personligen är jag lite trött på skattediskussionen, den börjar likna fildelningsdiskussionen som fanns för några år sedan. I mitt lilla mörka rum funderar jag över hur många pokerspelare som i realiteten skattar sina vinster. Då får man ha i åtanke att inte bara vinster men även bonusar och prylar skall beskattas (kanske även avancemang till en ny satellitnivå etc.).

 

I slutändan är det ju en fråga om moral och personliga värderingar, utifrån vilka våra lagar ju är utformade....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, i slutändan är det ju faktiskt jäkligt viktigt att veta om man t.ex. försörjer sig på poker. Om du nolltaxerar år efter år så lär skattegubben dyka upp och då kan det kosta rätt mycket. Mer än 30% med tanke på straffavgifter. Hobbyspelare behöver ju dock inte bry sig så mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...