parre Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Ja i helgen hände ju det gamla vanliga igen. Hade 20% av markerna i spel med 13 pers kvar (5 ITM, 36 startande), åkte ut som tolva. Detta har jag gjort förut, både live och på nätet, och faktiskt med en oroväckande frekvens. Sist jag kom bra i en turnering var när jag satt hemma hos liggat och lirade, då kunde jag i alla fall fråga "ATo mot EP-raise, jag ska folda va?" varpå han svarade nått i stil med "jaja, lägg den direkt". I den touren åkte jag faktiskt på två bad beats i slutet och jag spelade underbar turneringspoker tills dess Nu är det tyvärr så att jag live inte kan fråga någon samma sak. Har ni några tips på hur jag ska klara mig från att slaska bort mina marker på dumma bluffar sent i turneringar? Slaskar jag bort markerna tidigt är det skitsamma, jag spelar oftast för att få en stor stack. Däremot klarar jag inte att förvalta den när det väl gäller, när mörkarna ökar och andra större stackar finns vid bordet. Handen jag åkte på gick som följer: CO höjer, jag synar med 65s. (CO har 75% av min stack). Flop: A63. Co betar, jag synar. Turn: A633. Co betar, jag ställer in honom (ca pottbet), han steker i typ 15sek och säker syn med AK och jag torskar 75% av stacken. Har ni några tips på hur man mentalt kan förbereda sig INNAN varje hand och varje gata på att inte få hjärnsläpp? Preflop är inget fel, flop sådär en turn är ju katastrof givet min image. Att syna preflop med 65s för ca 5% av stacken mot en annan stor stack kan väl inte vara fel? Tror det har med saken att göra att jag har så svårt att spela ABC-poker när det krävs. 65s, träffat mittenpar, folda och gå vidare då det ligger ett A. Istället ska jag trixa, checkraisa turn all-in och reprsentera en trea? Klart han synar med AK! I det läget av turneringen som det var så bör väl mitt spel se ut som sådant att jag hackar på de mindre stackarnas mörkar, undviker storstackar utan bra kort och spelar ABC? Istället ska jag trixa in mig i situationer som resulterar i att jag spelar bort 75% av stacken. Sedan en följdfråga som hör ihop med första: några mentala råd för att inte tilta ur när jag torskat 75% av stacken men ändå har en bra stack? Jag hade kunnat vänta i flera varv på bra kort men jag var så steamad så jag åkte på två-tre händer. Att torska 75% är hårt men inte mer än att jag ska kunna gå vidare, säga "dålig bluff parre", och spela shortstackad ABC-poker? Ge mig lite mentala råd, det behöver bara vara smågrejjer - jag är säker att det räcker med någon liten justering, någon liten grejj, så trillar poletten ner och jag börjar casha även i liveturneringar Jag har ju spelat poker så pass länge att det inte ska behöva vara såhär, jag borde juv ara tillräckligt rutinerad för att få det att släppa, det här eviga skitspelandet sent i tours - men av någon anledning gör det inte det. Citera
qazzar Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 skita i att trycka in degen med A på bräda när det är uppenbart att fi har A på handen? Citera
qazzar Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Eller kanske byta växel och tighta till när man väl slaskat upp stacken Citera
Nusseman Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Som jag sa tidigare i dag parre. Sluta göra lägen av sånt som inte är lägen. Släpp stoltheten och inse att en pott du lagt pengar i frivilligt inte nödvändigtvis måste tillfalla dig. Du får folda, både på flopp, turn och river I den aktuella handen t ex. syn med 65s är väl ok mot en storstack, förutsatt position och bra postfloppspel. Att sen spela som du gör är just att försöka göra lägen av sånt som inte är lägen. För det första: hur troligt är det att du har en trea? En snubbe som inte känner dig sätter dig knappast på x3 om du synar en preflopraise och synar floppen, eller hur? Trean är ju helt ofarlig för AK. Att du dessutom ställer in när andra trean kommer, vem gör det? Har man tomtetur och klonkar trissen efter att ha spelat x3 där, då synar man ju bara och tar duktigt betalt på river. Dåligt spel i ett läge som inte är ett läge. Det är sånt du måste sluta med för att gå hela vägen i turneringar. Citera
Morbo Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 handen som du tog upp, satt du i mörkarna eller på knappen? det gör stor skillnad för hur handen spelas. om du sitter i mörkarna, då checkfoldar jag floppen. ingen anledning att spela vidare. sitter du på knappen, då synar jag floppen, för att antingen fånga något, bluffa när han checkar, eller lägga mig när han betar. folk i hans position brukar ogilla sina höga par KK-TT när det kommer ess på floppen och dom får syn från nån bakom, och därför är det relativt safe att beta när han checkar turn. betar han turn är det lätt att sätta honom på AK AQ eller dyl. och det är en lätt pass. Citera
NeoSlayer Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Kan det inte vara så att när det drar ihop sig så sitter folk och väntar på att få dubbla upp genom dig eftersom du inte hymlar med att du slaskar?? Vet att vi har ett par sådana gubbar.. Du kanske borde byta stil när du börjar närma dig itm.. Slå om stenhårt bara med stål.. du borde ju få rätt bra betalt.. sen allt eftersom folk börjar få uppfattningen att wow!, parre spelar ganska solitt. Då kan du öppna upp spelet lite mer? Sen borde du ställa dig frågan varför du offrar 75% av stacken på en bluff så sent in i en turnering när du är chipleader?? fanns det ingen möjlighet att raisa på flopp istället och ta reda på hur stark han var? Hade du överhuvudtaget satt honom på en hand eller körde du efter "magkänslan"?? Om du callar en raise och det floppar A borde du ju dra öronen åt dig en aning iaf.. Fast å andra sidan brukar det ju inte vara den som sitter och foldar som vinner när man är sex st kvar.. det gäller bara att KUNNA folda ibland.. /Neo Citera
parre Postad 17 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Som jag sa tidigare i dag parre. Sluta göra lägen av sånt som inte är lägen. Släpp stoltheten och inse att en pott du lagt pengar i frivilligt inte nödvändigtvis måste tillfalla dig. Du får folda, både på flopp, turn och river Jo - men hur? Alltså jag vill bara ha något litet tips om hur jag ska intala mig själv att "den här handen är slut, även om han bluffar just denna så gör han det oftast inte och du kommer inte kunna stjäla potten hur mycket du än betar, så lägg dig" istället för "reraise all-in, han lägger". I nämnda hand satt jag på mörken, hade gott kunnat passa floppen. Och jag hade visst kunnat ha en trea på handen, så fort jag ställt in så tänkte jag "FITTA! han har ju esset, fan fan fan tiltitiltilt". Han sa iofs att han var rädd att jag hade trean men kunde ju inte lägga mot mig Kan det inte vara så att när det drar ihop sig så sitter folk och väntar på att få dubbla upp genom dig eftersom du inte hymlar med att du slaskar?? Vet inte, shortstackarna brukar ställa med lite allt möjligt mot mig och jag synar med lite allt möjligt med bigstack. Ibland lite för liberalt, men ofta rätt befogat, typ med A6 när knappen ställer för mindre än 10xBB och jag sitter på BB. Sen borde du ställa dig frågan varför du offrar 75% av stacken på en bluff så sent in i en turnering när du är chipleader?? För att jag har en tiltdjävul i mitt huvud som hinner få mig att säga all-in innan händerna hinner göra en foldrörelse. Såfort jag ställde så trodde jag ju att han hade ett A. Om han inte har det har han ingen anledning att inte checka bakom på turn. Citera
jackbalsam Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Du skriver att du gärna kan slaska i början av turneringar men vill spela lite mer disciplinerat i de senare skedena. Nu gissar jag bara men verkar på dig som du tror att du egentligen är Dan Harrington innerst inne men bara spelar slaskigt för skojs skull. Kan det inte vara så att du har svårt att tighta till eftersom du aldrig spelat tight förut och inte vet hur man gör? Citera
mbman Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 En tanke jag brukar använda är: Ok, nu försöker jag bluffa genom att höja x marker/dollar. Synar han det betet ger jag upp potten och väntar på ett bättre läge. Att på så sätt sätta en gräns för hur mycket man ska slåss för en pott. Ibland när jag lackat på någon som stealat blinds från mig så har jag gjort vansinessmoves där jag typ riskerat en hel turnering på skräpkort bara för att visa vem som bestämmer, sådant försöker jag göra med mer behärskning nu och inte gå till överdrift med. My five cents.. Citera
Recommended Posts