Gå till innehåll

Vilket parti om det var riksdagsval idag?

Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?  

144 medlemmar har röstat

1. 1. Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?

Recommended Posts

Postad

Politik dyker ju upp rätt ofta i diverse trådar här på detta forum. Så jag tyckte det skulle vara kul med en liten poll var pf.nus användare står rent politiskt. Av utrymmesskäl tog jag bara med riksdagspartierna. Så Feministiskt initiativ, Junilistan och övriga partier får samsas under det gemensamma Övriga alternativet.

Personligen lägger jag min röst på Fp, vilket är en i stort sett ideologisk röst. Men den rösten är långt ifrån huggen i sten. Är tex måttligt förtjust i senaste 1984-tendenserna som verkar finnas inom partiet.

Och så lämnar jag det fritt för propagerande och pajkastning!

* RP, lite kortare - QoS *

Postad

Taktik-röstar nog på Fp. Alltså, jag tror på borgerlig seger som ett safe bet, är ganska avogt inställd till S också så det spelar nog egentligen ingen större roll för min del. Men ska vi ha en borgerlig regering hoppas jag att ett starkt Fp kan göra "minst skada".. :?

Postad
du glömde junilistan i pollen

Nej...

Av utrymmelseskäl tog jag bara med riksdagspartierna. Så Feministiskt initiativ, Junilistan och övriga partier får samsas under det gemensamma Övriga alternativet.

Kan mkt väl tänka mig att rösta på JL dock. Får väl bara kika lite närmre på hur de tänker profilera sig i inrikespolitiken.

/TF

Postad

Enfrågepartier som Junilistan brukar inte bli så lyckade när de är tvungna att ta ställning till frågor som inte ligger i deras intressesfär.

Se bara på Miljöpartiet som oftast är helt ute och cyklar i många frågor som inte är direkt miljörelaterade. Några exempel från deras partistämma är att det fanns förslag om att avskaffa oskicket med att ta ut räntor på lån, det ska vara fritt att få välja vilket kön man vill tillhöra bl.a. Eftersom de har ett stadigt grepp runt Godsägarens ädlare delar har de också lyckats driva igenom helt galna förslag såsom det s.k "friåret". Dessutom har de genom påtryckningar från riksnivå drivit fram strafftullar i Stockholm trots S gick till val på att det inte skulle bli några sådana.

Bara några exempel på vad enfrågepartier kan ställa till med...

Postad

Hehe, ja, enfrågepartier är ingen höjdare... Fast innan jag dömmer ut JL helt och hållet ska jag ta mig tid och sätta mig in i vad de faktiskt vill åstadkomma... Apopå knasigheter från miljöpartiets stämma vill jag bara säga; jaja, ungefär som om de stora partierna skulle vara bättre... Våra kära ministrar har ju exempelvis, från tid till tid, visat sig vara ena riktiga blådårar...

Vem kan glömma härligheter som:

- Birgit Friggebos Nähä, nu tycker jag att vi alla ska sjunga We shall overcome...

- Göran Persson nyligen: Jag har noterat att det inte finns någon stark folkopinion för sänkt bensinskatt.

- Vad-han-nu-än-hette: Norge är ju trots allt den sista kommuniststaten.

osv osv osv...

Att ett parti inte är ett enfrågeparti borgar inte för att de ska kunna åstadkomma något särdeles gott...

/TF ;)

Postad
- Vad-han-nu-än-hette: Norge är ju trots allt den sista kommuniststaten.

Björn Rosengren (med anledning av den havererade fusionen mellan Telia och Telenor)

Fp fick min röst, av samma skäl som cafka skrev.

Sossarna lär knappast få sitta ensamma i en regering och vänster- och miljöpartister gör mer skada än nytta i en koalition.

Postad
Sossarna lär knappast få sitta ensamma i en regering och vänster- och miljöpartister gör mer skada än nytta i en koalition.

Nej, Doktor Godsägare Brukspatron är dock så pass ohederlig så att han vill inte presentera dessa som regeringsalternativ tillsammans med S. Han kräver mandat från väljarna att S ensamma ska få bilda regering, vilket ju bara är löjligt. Det vore ju som om Moderaterna ensamma skulle framställa sig som ett regeringsalternativ, som sagt enbart löjligt...

Oppositionen måste därför ta varje chans de får att trycka på att en röst på S är lika med en röst på V och Mp. Jag tror att gamla missnöjda gråsossar på landet är extremt missnöjda med att Mp har så orimligt stort inflytande.

Postad

Oppositionen måste därför ta varje chans de får att trycka på att en röst på S är lika med en röst på V och Mp. Jag tror att gamla missnöjda gråsossar på landet är extremt missnöjda med att Mp har så orimligt stort inflytande.

Dock, ifall röd regering är givet så gör varje röst på S nytta ifall man vill stänga ute Mp från regeringssammarbete.

Postad
Dock, ifall röd regering är givet så gör varje röst på S nytta ifall man vill stänga ute Mp från regeringssammarbete.

Jo, det är sant men det är samtidigt inte realistiskt att tro att S får minst 45 % i dagsläget (V hjälper med 5-6 % för majoritet...). Därför är det ohederligt av Godsägarn att inte presentera ett regeringsförslag med sina två samarbetspartier varav det ena tom är ett uttalat kommunistiskt parti. Doktorn är ju väldigt snabb på att kräva motsvarande av de borgerliga partierna...

Postad

Tack för den här pollen, den kan fungera som referensmaterial i framtida diskussioner på forumet :)

Jag lade min röst på miljöpartiet, men det är långt ifrån hugget i sten.

Jag är väldigt osäker just nu och är glad att det är ett år kvar till val.

För tre år sedan föll rösten på (v), och det kan mycket väl bli så igen, dock känns det som att mycket inom partiet har kärvat ihop rejält och partiet har en hel del förtroende att återställa.

(s) har jag mycket svårt att se mig själv rösta på.

F! verkade lovande till en början, men verkar bestå av allt för många idioter.

(mp) är i grund och botten ett intressant parti, men besvikelsen över partiets agerande efter förra valet sitter kvar i bakhuvudet, mycket glad att de inte fick min röst den gången.

Postad

Tre saker är säkra inför nästa års val. Jag ska inte rösta på sossarna, VPK eller MP. Miljöpartiet vill göra det jobbigt för oss här i Sverige genom att höja diverse skatter som har med miljön att göra men blir ju som en droppe i havet om inte de stora länderna gör samma sak.

Postad
Tre saker är säkra inför nästa års val. Jag ska inte rösta på sossarna, VPK eller MP. Miljöpartiet vill göra det jobbigt för oss här i Sverige genom att höja diverse skatter som har med miljön att göra men blir ju som en droppe i havet om inte de stora länderna gör samma sak.

dito

Postad

Ja lägre användning av fossila bränslen i Sverige påverkar inte alls utsläppen i Sverige.

Postad

Ja lägre användning av fossila bränslen i Sverige påverkar inte alls utsläppen i Sverige.

Att höjja bensinskatten får en enda konsekvens: vanligt folk, som jag, får en mkt sunkigare ekonomi... Är det så vi vill ha det? Bara de som har råd ska kunna köra bil? Arbeta istället fram förslag som gör kollektivtrafiken attraktivare, men höj inte bensinskatten, det slår bara mot den lilla människan...

/TF - rätt så liten människa...

Postad

Angående Miljöpartiet och minskade utsläpp osv:

Jag kan inte förstå varför det enfrågepartiet är emot kärnkraften. Kärnkraften är det, enligt mig, i särklass bästa energialternativet vi har här i Sverige om vi inte vill bygga fler dammar.

Att motarbeta kärnkraften i Sverige är helt sjukt när vi vintertid importerar el ifrån kärnkraftverk i Finland och därmed också lite indirekt import ifrån Ryssland och baltstaternas osäkra kärnkraftverk. Och importerar vi inte ifrån Finland så köper vi gärna lite miljövänlig kolkraft ifrån Danmark och Tyskland. Denna idiotiska energipolitik har ju bla lett till att ett par stora svenska företag, ABB bla har jag för mig, har startat ett elföretag på andra sidan sjön för att importera billig el, som i huvudsak kommer ifrån osäkra kärnkraftverk.

Vad gäller energipolitik ligger Fp helt i min smak!

Postad
Miljöpartiet vill göra det jobbigt för oss här i Sverige genom att höja diverse skatter som har med miljön att göra men blir ju som en droppe i havet om inte de stora länderna gör samma sak.

Exakt! Det blir tyvärr bara löjligt eftersom Sverige, som vanligt, bara har marginell betydelse i det stora hela. I dessa frågor är det bara brett globalt samarbete som skulle ge någon effekt.

Har ni tänkt på att Mps förtroendevalda är extrema hycklare i dessa frågor? Partiledare Ericsson kör om kring en stor bensinslukande SUV hemma i Kalix och skyller på den rikliga nederbörden vintertid. Detta monster till bil är det ju vi skattebetalare som betalar, såklart...

Dessutom åker han flyg hem varje helg (också på skattebetalarnas bekostnad...) vilket ju vi alla vet är extremt miljöovänligt.(inte minst jag som jobbar i flygbranschen...). Hade han inte varit hycklare så hade han, naturligtvis, tagit nattåget.

Riksdagspolitiker Yvonne Ruwaida åker miljöovänlig taxi kors och tvärs i Stockholms innerstad. Detta kostar tydligen skattebetalarna 100 000-tals kronor per år. Hon är tydligen en för viktig person för att göra det som hon rekommenderar Sveriges befolkning dvs nyttja kollektivtrafiken...

Postad
Att motarbeta kärnkraften i Sverige är helt sjukt när vi vintertid importerar el ifrån kärnkraftverk i Finland och därmed också lite indirekt import ifrån Ryssland och baltstaternas osäkra kärnkraftverk.

Bisarrt, mycket bisarrt! Men man är ju inte direkt förvånad när det gäller Mp, de beter sig i många fall mycket inkonsekvent...

Postad

Ja det blev ju en klar borgerlig majoritet från det här forumet (om man kan tro på pollen).

Hoppas bara det blir liknande i kommande val. Men jag är dock skeptisk till att svenska folket kan släppa sina inrotade röda tankar, hur det än ser ut i dagslägets Sverige, när det väl är dags.

Postad
Vänner,

Det kommer att bli en proteströst på Junilistan. Hoppas att JL skrapar ihop rejält med röster och ställer till ett helvete.

Jag hoppas det också och framför allt så tror jag att det blir så.

Och vet ni vad? Jag tror faktiskt att det är det som Sverige BEHÖVER. Då tvingas de etablerade politikerna att lära sig att lyssna för en gång skull!

Postad

sådana här politik-pollar (aftonbladet, dn etc) brukar alltid visa en klar och tydlig borglig majoritet. Så brukar det som bekant inte se ut på valdagen. Uppenbarligen är det ett glapp någonstans. När internet var nytt och hemdatorer inte var lika vanliga trodde jag att höginkomsttagare, egna företagare etc var överrepresenterade på internet. Därav de verklighetsfrämmande opinonssiffrorna. Grejjen är att pollarna ser likadana ut idag som för typ 10 år sedan. Jag har svårt att hitta någon bortförklaring. Vad tror ni att det beror på?

Postad

Många äldre som sätter sin röst på rött har inte alltid tillgång till internet eller kunskapen att komma in på aftonbladet för att rösta.

Sen måste jag tillägga att man blir orolig då Junilistan kommer ut och säger att de är emot abort, man kan ju undra. Jag ändrar min röst till ett frågetecken än så länge.