Gå till innehåll

NLT - Trn, slut av trn, allin med mittenpar?


parre

Recommended Posts

Players:

Suppe (71,521.00 in seat 1)

grytan (156,613.00 in seat 4)

Vorcirion (91,514.00 in seat 5)

Sudden33 (65,208.00 in seat 7)

MrZero (96,924.00 in seat 8)

andkan (94,220.00 in seat 9)

 

200 added på 24. Inte mycket har förändrats i spelet sedan förra HH-n. Mycket preflop-raises och folds, sällan folk som försvarar mörkarna, få händer till flop, nästan inga till showdown (om det inte är en preflop allin)

 

Dealer: Sudden33

Small Blind: MrZero (3,500.00)

Big Blind: andkan (7,000.00)

 

andkan was dealt: Kd - 8h

 

Suppe Fold

grytan Raise (14,000.00)

Vorcirion Fold

Sudden33 Fold

MrZero Fold

andkan Call (7,000.00)

 

Grytan gör standardraisen för en blindsteal. Jag känner att jag har en god nog hand att försvara mörken med. Några gånger tidigare har jag spelat på samma sätt och antingen träffat bra på floppen (och fått fold), eller köpt potten.

 

Är det här jag gör första felet, nämligen att inte slå om allin när jag sätter honom på en blindsteal?

 

Flop 9d - 8c - 4s

 

Floppar mittenparet på en rainbowflop, borde leda.

 

andkan Bet (20,000.00)

Betar 20k för att få grytan att folda.

 

grytan All-In (142,613.00)

Ett omslag allin. Vad kan han tänkas ha nu då? Jag ser det som så att han

 

A) Semibluffar en draghand, t.ex. stegdraget, eller att han har två överkort t.ex. och vill ha potten här och nu. Har spelat relativt tight hela turneringen igenom, så han borde veta att jag mycket väl kan folda en hand som jag inte anser som bra. Foldade i en liknande situation förut när min blindsteal misslyckades och jag höjde grytan på floppen varpå han re-raisade mig allin.

B) Floppat set - mindre troligt

C) 9x - mer troligt än floppat set

D) Högt PP - också en möjlighet

 

Dock känns det som om jag mycket väl kan vara före nu och att han försöker trycka ut mig. Av alternativen ovan så står väl A för ungefär hälften av de händer han kan tänkas spela. Har redan investerad 34k i potten och har 60k kvar. Vinner jag denna hand har jag nästan 200k och en överlägsen chiplead och en mycket bra chans på seger, torskar jag så är jag ute 80 euro rikare (401 till första plats). A verkar mycket troligare än de andra alternativen. Till slut synar jag.

 

andkan All-In (60,220.00)

grytan Payback (62,393.00)

 

Turn 9d - 8c - 4s - 7d

River 9d - 8c - 4s - 7d - Th

 

andkan shows: Kd - 8h (a pair of eights)

grytan shows: Jd - Td (a straight, jack high)

 

grytan wins: 191,940.00 (with a straight, jack high)

 

Han får stegen på turn varpå jag drar dött - inte mycket att göra åt saken. Enligt twodimes så var han ca 52% favorit på denna flop.

 

Hur hade ni spelat denna hand? Spelade vi både rätt? Spelade jag/han fel? Gjorde jag några katastrofala misstag?

 

Tacksam för kommentarear.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte riktigt att du bara synar höjningen, bättre att höja tillbaka eller t.o.m. gå all-in eftersom du troligen leder (hade han haft en riktig hand tror jag att han hade bettat mer). Ett annat skäl till att det är fel att bara syna är att han sitter på knappen och du kommer att få agera först framöver. Call känns inte som ett särskilt hett alternativ.

 

Tror du sedan post-flop att du leder så är det väl bara att tacka och ta emot och syna, tror du att han bluffar är det ännu bättre. Men jag skulle nog ha velat vara mer säker än mid-pair. Dessutom ligger det 31'500 marker i potten, är han en bra spelare som du verkar misstänka så tycker jag att du ska betta pot, 20'000 måste han i det närmaste betrakta som ett dåligt blufförsök eller att du försöker trappa honom. I både lägena ett utmärkt tillfälle för honom att semibluffa. Om hans minraise pf var ett försök att trappa dig ligger du troligen rejält efter.

 

Du har 60k kvar skriver du, det vet jag inte om jag hade synat med efter samma omständigheter. Knyck två mörkar eller dubbla med lite tur och du är med i gamet igen. Han spelar handen enligt skolboksmetod 1A, men hade du spelat rätt pf så hade du förmodligen sluppit floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina notes säger mig att om grytan höjewr från tidig position är det inte helt otänkbart att han även hade synat ett omslag preflop.

 

På floppen ska du självklart betta men för det omslaget är det bara att folda. Du slår bara en bluff och den bluffen kommer dessutom ha ett gäng outs mot dig. Cut your losses och sno ett par potter så är du med igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grytan gör standardraisen för en blindsteal.

 

Vad är det för sorts steal egentligen? Han dubblar stora mörken från tidig position. Inget övertygande stealförsök precis.... Om det är standardraisen för ett steal så måste folk ha försvarat sina mörkar extremt dåligt i den här turneringen. Skulle själv oroat mig för att han satt med stål och ville ha syn eller omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sorts steal egentligen? Han dubblar stora mörken från tidig position. Inget övertygande stealförsök precis.... Om det är standardraisen för ett steal så måste folk ha försvarat sina mörkar extremt dåligt i den här turneringen. Skulle själv oroat mig för att han satt med stål och ville ha syn eller omslag.

 

I denna turnering var standardraisen antingen en dubbling av mörkarna, som fungerade överraskande ofta, när jag själv märkte att dubbling av mörken räckte för blindsteals så körde jag själv med den taktiken, onödigt att beta mer än så. Ibland betades det 3xBB, så standardraisen var 2-3xBB. Var inte det minsta orolig att han satt med stål, chansen att han gör det är lika stor som varje gång som han höjer preflop - alltså inte så jättestor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte riktigt att du bara synar höjningen, bättre att höja tillbaka eller t.o.m. gå all-in eftersom du troligen leder (hade han haft en riktig hand tror jag att han hade bettat mer). Ett annat skäl till att det är fel att bara syna är att han sitter på knappen och du kommer att få agera först framöver. Call känns inte som ett särskilt hett alternativ.

 

Problemet är att jag i en tidigare pott (i och för sig på floppen) höjde tillbaka mot grytan, varpå han gick allin och jag blev tvungen att folda. Tänkte att det finns en relativt stor risk att han slår om om jag spelar om till t.ex. 40-50k, och då har jag investerat mer än halva min stack och blir nästan tvungen att syna oavsett. K8o känns inte så hett i det läget, jag ligger ju efter en mängd händer som han kan tänkas ha, alla ess t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag skulle nog ha velat vara mer säker än mid-pair. Dessutom ligger det 31'500 marker i potten, är han en bra spelare som du verkar misstänka så tycker jag att du ska betta pot, 20'000 måste han i det närmaste betrakta som ett dåligt blufförsök eller att du försöker trappa honom

 

Du har naturligtvis rätt, men när floppen kom som den gjorde så tänkte jag att jag spelar denna hand allin om det krävs, eftersom jag i de flesta fall leder. Detta var kanske där jag hade felet, men jag var inte så ledsen för omslaget.

 

Jag kanske borde ha gått allin direkt i och för sig, det borde ju öka chansen att han lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina notes säger mig att om grytan höjewr från tidig position är det inte helt otänkbart att han även hade synat ett omslag preflop.

 

Du har inte lust att PM:a alla playernotes du har över spelarna på 24 till mig, med tanke på hur mycket jag donerat till dig på sökö-borden? ;)

 

Just syn preflop på ett omslag allin ville jag inte ha, det var därför jag bara synade. Han kan lika gärna ha Ax, och då vill jag gärna se en flopp först.

 

På floppen ska du självklart betta men för det omslaget är det bara att folda. Du slår bara en bluff och den bluffen kommer dessutom ha ett gäng outs mot dig. Cut your losses och sno ett par potter så är du med igen.

 

Du har säkert rätt i det du säger. Valde dock att ta en stand just här och just nu, eftersom grytan tidigare höjt ut mig i några potter på floppen. Tänkte att jag antagligen leder och att detta kommer att få mig i fantastiskt chipläge om jag vinner, samt bättre på min table image lite (don't fuck with my blinds, don't fucking re-raise me on the flop bitch!).

 

Hade jag foldat och haft 60k kvar hade det varit helt perfekt i och för sig. Tillräckligt mycket för att höja allin varje blindsteal, vilket får motståndaren att tänka till extra och ger mig bra lägen att dubbla upp.

 

Tack i alla fall för alla kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte lust att PM:a alla playernotes du har över spelarna på 24 till mig, med tanke på hur mycket jag donerat till dig på sökö-borden? ;)

 

Mina notes är värda betydligt mer än du har råd att donera på sököborden ;)

 

Hade jag foldat och haft 60k kvar hade det varit helt perfekt i och för sig. Tillräckligt mycket för att höja allin varje blindsteal, vilket får motståndaren att tänka till extra och ger mig bra lägen att dubbla upp.

 

Just det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...