Gå till innehåll

Odds för att träffa bättre än par?


wedo

Recommended Posts

Hejsan!

Har funderat på detta med suited connectors, gap connectors och two gap connectors.

Tex om man ser floppen med T7s, 65s eller någon liknande hand. Vad är då chansen för att man träffar något bättre än par. Dvs stege, tvåpar, färg, triss . På floppen alltså.

Anledningen är att ibland synar jag sen stor höjning pre med dessa händer för att jag räknar med att vinna en stor summa då jag träffar något bättre än par och fi sitter på överpar som han inte kan lägga.

 

Så hur stor procentuell chans är det?

 

Tack :)

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Men de där siffrorna är jag ganska säker på redan. Det jag undrade är hur stor den sammanlagda procentuella chansen är att träffa något bättre än par på floppen.

 

För till exempel om jag är rätt säker på att en som höjt 5BB sitter på högt par som KK eller AA. Om jag då sitter efter med 67s och synar 5BB måste jag vara säker på att kunna få ut mycket om jag träffar en hand som slår hans hand.

Och det är denna siffran jag söker som kan avgöra hur mycket jag måste få ut vid träff för att det ska vara lönsamt i längden. Och eftersom jag vet att han gör ett potbett oavset flopp så är det inte lönsamt för mig att jaga tex färgdrag elelr stegdrag.

Därför undrar jag hur stor procentuell chans det är sammanlagt att träffa något bättre än par med händer som 67s 97s osv.

 

Nån som fattar? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du undrar helt enkelt hur stor chans du har att dra ut ett överpar på flopp. Istället för att räkna så körde jag in A:spade:A:heart: mot 7:diamond:6:diamond: i min simulator och fick ut att du drar ut ässen på ca 6% av flopparna.

 

--- Callahan

 

Frågan är hur mycket större chansen blir om man räknar stegdrag (öppet)/färgdrag som "träff"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du undrar helt enkelt hur stor chans du har att dra ut ett överpar på flopp. Istället för att räkna så körde jag in A:spade:A:heart: mot 7:diamond:6:diamond: i min simulator och fick ut att du drar ut ässen på ca 6% av flopparna.

 

--- Callahan

 

Frågan är hur mycket större chansen blir om man räknar stegdrag (öppet)/färgdrag som "träff"?

 

Har för mig det är 5% att träffa steg/färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig ha läst i Pokerhandboken att SC som är helt öppna åt båda hållen (dvs 56s - 9Ts) har 40% att floppa minst färg eller stegdrag.

 

Men Dan har ju haft fel förut.

 

Den siffran kan inte stämma.

 

En gissning från min sida är att den stämmer om man lägger till flopparna där man träffar par, tvåpar, triss osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du undrar helt enkelt hur stor chans du har att dra ut ett överpar på flopp. Istället för att räkna så körde jag in A:spade:A:heart: mot 7:diamond:6:diamond: i min simulator och fick ut att du drar ut ässen på ca 6% av flopparna.

 

--- Callahan

 

Frågan är hur mycket större chansen blir om man räknar stegdrag (öppet)/färgdrag som "träff"?

 

Chansen att floppa flushdrag är (11 2) * 39 / (50 3) ~= 11%.

 

Chansen att floppa öppet stegdrag är inte så lätt att räkna ut, men chansen att träffa något av 45x, 58x, 89x, 359 eller 48T mot AA får jag i alla fall till 12% och räknar man bort flushdragen blir det nog ungefär 10%.

 

Om detta stämmer är vi nu uppe i ca 27% träffar.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar allesammans :D

 

Om nu den där 6% siffran stämmer, vilken lät ganska rimligt, så betyder det att man ungefär måste vinna 16 * 5 BB. Nu är detta med poker och matte min starka gren, men detta måste väl betyda att man måste vara fokuserad på att ta hela motståndarens stack eftersom man då och då itne lyckas ta särskillt mycket alls.

 

Är det något jag tänker fel här i mina funderingar? :P SCs brukar ju vara lönsamma, men enligt mina "beräkningar" så är de inte det. Så nått måste jag tänka fel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har funderat på detta med suited connectors, gap connectors och two gap connectors.

Tex om man ser floppen med T7s, 65s eller någon liknande hand. Vad är då chansen för att man träffar något bättre än par. Dvs stege, tvåpar, färg, triss . På floppen alltså.

Anledningen är att ibland synar jag sen stor höjning pre med dessa händer för att jag räknar med att vinna en stor summa då jag träffar något bättre än par och fi sitter på överpar som han inte kan lägga.

 

Så hur stor procentuell chans är det?

 

Tack :)

 

* Flytt till THe - QoS *

 

Nu nar du vet att du har daliga odds att spracka hans hoga pocketpair sa borde du ocksa dra slutledningen att du kan lata han vinna 0 dollar av dig ist for att du ska forsoka fiska ut honom.. Vanta pa battre hander och dra in en fet ram and jam dar ist... Eftersom du vill ta hela hans stack sa kommer det bara bli svart eftersom du matar den genom att leta drag o att pricka ut honom :) ..

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har funderat på detta med suited connectors, gap connectors och two gap connectors.

Tex om man ser floppen med T7s, 65s eller någon liknande hand. Vad är då chansen för att man träffar något bättre än par. Dvs stege, tvåpar, färg, triss . På floppen alltså.

Anledningen är att ibland synar jag sen stor höjning pre med dessa händer för att jag räknar med att vinna en stor summa då jag träffar något bättre än par och fi sitter på överpar som han inte kan lägga.

 

Så hur stor procentuell chans är det?

 

Tack :)

 

* Flytt till THe - QoS *

 

Nu nar du vet att du har daliga odds att spracka hans hoga pocketpair sa borde du ocksa dra slutledningen att du kan lata han vinna 0 dollar av dig ist for att du ska forsoka fiska ut honom.. Vanta pa battre hander och dra in en fet ram and jam dar ist... Eftersom du vill ta hela hans stack sa kommer det bara bli svart eftersom du matar den genom att leta drag o att pricka ut honom :) ..

 

lycka till

 

I NL är de implicita oddsen enorma på SC. Så är höjningen inte mer än 5% av din eller fi:s stack så är det ofta en enkel syn eftersom om du träffar så har du stor chans att ta hela fi:s stack. Missar man på floppen är det bara att check folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekte lite i pokernator och om jag förstår det rätt så är det:

 

3.47% chans att floppa tvåpar, tripps, kåk eller quads

1.31% chans att floppa stege

0.84% chans att floppa färg

 

Givet att man har en suited connector typ 78s

 

Lägger man ihop dessa vilket visserligen inte är helt matematiskt oantastligt men i detta fall en extremt god approximation så hamnar man på ca 5,6%.

 

Man bör dock vara medveten om att 2 procentenheter av dessa är tvåparsträffar som ett överpar har rätt saftiga redraws mot så jag skulle runda ner det till 5% i praktiken.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu den där 6% siffran stämmer, vilken lät ganska rimligt, så betyder det att man ungefär måste vinna 16 * 5 BB.

Du måste i snitt vinna så mycket om du foldar 94% av tiden på floppen (vilket vore rätt illa spelat i de flesta fall), du kommer ju bli utdragen hyffsat ofta av ett överpar och många spelare klarar faktiskt av att lägga dem utan att få in 80bb i potten.

 

Är det något jag tänker fel här i mina funderingar? :P SCs brukar ju vara lönsamma, men enligt mina "beräkningar" så är de inte det. Så nått måste jag tänka fel :D

Ja, ibland räcker det med att bara para för att vinna eller så tar du potten osynad och du kan dessutom få gratiskort och därmed större chans att dra ut din motståndare.

 

I NL är de implicita oddsen enorma på SC. Så är höjningen inte mer än 5% av din eller fi:s stack så är det ofta en enkel syn eftersom om du träffar så har du stor chans att ta hela fi:s stack.

Det där är rimligen väldigt motståndarberoende, en smart motståndare som inte sett dig bluffa kan mycket väl komma loss ganska billigt från en hand sämre än tvåpar.[/u]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räkna in färg och stegdrag tycker jag är fel då man i dessa fall bara har 35% chans och rimligen måste betala en hel del för att ha chansen att dra ut.

Dessutom ska man komma ihåg att tvåpar lätt kan förlora mot överpar och att floppade stegar/färger är svåra att vinna någons hela stack med så länge han inte har redraws (t ex esset i samma färg på en suitad flopp). Även en öppen triss med höga sc (t ex flop JJ4 när man har JTs) kommer troligen inte ge en alla motståndarens pengar.

Nä, jag tycker 5BB med sc oftast är för mycket. Tacka vet jag små PP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något jag tänker fel här i mina funderingar? :P SCs brukar ju vara lönsamma, men enligt mina "beräkningar" så är de inte det. Så nått måste jag tänka fel :D

 

Beror ju som sagt på flera faktorer, mest på hur stor preflophöjning du synar (3bb är ju oerhört mycket bättre för dig än 5bb) och hur lätt Fi har att släppa höga pockets. Sedan är det ju avgörande att ni båda har fulla stackar.

 

Men för att få det lönsamt i längden är jag rätt säker på att du bör kunna spela brädan och motståndaren de gånger du missar - dvs bluffa/semibluffa i rätt lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NL är de implicita oddsen enorma på SC. Så är höjningen inte mer än 5% av din eller fi:s stack så är det ofta en enkel syn eftersom om du träffar så har du stor chans att ta hela fi:s stack.

Det där är rimligen väldigt motståndarberoende, en smart motståndare som inte sett dig bluffa kan mycket väl komma loss ganska billigt från en hand sämre än tvåpar.[/u]

 

Jag skulle nog lagt till att det är min erfarenhet på lägre nivåer ($/€50 och lägre) där de flesta har svårt att släppa sina över och två par. Men det är ju som du säger beroende på motståndare och position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...