Hjort Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Hur upptäcker någon som är "halvuppmärksam" att jag bara re-raisar med AA/KK ur position så snabbt då? Jag är bara ur position 50% av händerna och får bara AA/KK mindre än 1% av händerna. En del av dessa lär ingen ha raisat framför mig och en hel del lär inte gå till showdown. Tja, om man är hyffsat kompetent (ok, inser att det kanske inte nödvändigtvis stämmer vid lösa, dåliga passiva bord) så höjer man ju rätt ofta och då märker man ju rätt snabbt att du inte verkar slå om särskilt ofta. Slår tillbaka med TPTK, oesd, flushdrag (och lägre par eller det berömda par-draget ibland) också. Vet inte varför du reducerat mitt "register" till detta, jag är knappast en nut peddler. Tänkte inte så mycket på dig utan sättet du verkade beskriva motståndaren på. Förresten så låter det ju inte direkt som du synar ett omslag med SC, men det kanske du gör. Jag tycker det är -EV att spela mot bra spelare när det finns så många dåliga Beror väl på vilken nivå man spelar på. Kör man typ 5-10 så får man allt leva med att en del av motståndarna försöker klura ut vad man har. Plus att man kan ju spela för att det är kul också, och då är det ju inte så meningsfullt att köra med folk som spelar dålig ABC-poker. Citera
Stoneburg Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Slår tillbaka med TPTK, oesd, flushdrag (och lägre par eller det berömda par-draget ibland) också. Vet inte varför du reducerat mitt "register" till detta, jag är knappast en nut peddler. Tänkte inte så mycket på dig utan sättet du verkade beskriva motståndaren på. Förresten så låter det ju inte direkt som du synar ett omslag med SC, men det kanske du gör. Jag synar med SC när jag tycker omständigheterna är rätt. - Raisaren har ett fullt inköp eller mer - Jag har position - Fler synare - Bra read på Fi (continuation bettar han, höjer han med skräp, kan han inte släppa händer...) Stämmer några av de där så synar jag gärna. Stämmer 3 så synar jag i stort sett alltid med en fin SC. Grejen är att jag skulle ställa upp på allt du och Azaroth säger om jag hade position i exemplet. I och för sig kallsynar jag gärna då med mot många, men jag tycker det är mycket mer rätt att re-raisa då. Citera
Azaroth Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Vadå "låta han betala för det"? Det stämmer om du har ett ÖVERPAR, i nuläget är det ju DU som drar, alltså DU som betalar för att träffa. Om du re-raisar preflop bluffar du, du valuebettar inte. Dessutom gör du det ur dålig position, något som ingen verkar reflektera över. Ja men jag vet ju inte att han har ett par, oftast har han inte ett par eftersom bara runt 10% av alla händer är par. Och mot alla andra händer leder AK, solklar värderaise alltså. Och även om han har ett par så spelar det ingen större roll, han har ju ingen aning om vilka överkort som slår han. Det finns 5 broadway kort som jag rimligen kan ha eftersom han bara miniraisat. Så här spelar jag och jag tycker det fungerar. Citera
richardd Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 En annan sak jag inte riktigt förstår (spelar 0.25/0.50) är varför man ska höja minst 12bb? han har höjt 2 tycker 6-7 räcker helt klart (även när man har högt par). DU SYNAR Ax - Du missar och bluffar, vinner liten pot - Du missar och foldar, förlorar liten pot - Båda träffar, du vinner 1/3-100% av stacken DU RE-RAISAR: Ax - Han foldar, du vinner 4bb Om någon betalar av så bra med ett sämre ess i en minihöjd pott så är risken ganska stor att dom synar din raise preflop också. Citera
Djens Postad 22 September , 2005 Författare Rapport Postad 22 September , 2005 att höja till runt 12 ger en väldigt stor chans att skrämma bort honom preflop eftersom du inte vill ha en flop t.ex. 4-6-J och en syn där efter du bettat flop. Och ni verkar inte inse att Jag ville släppa in BB här! BB är gratispengar, en storfisk, usel spelare. Han är inget hot, en lös synstation. och jag håller med Stoneburg, i position kan man gärna reraisa. och vme säger man måste vinna en stor pott med AK här? istället för att reraisa får jag en billig flop, missar jag kan jag folda medans FI kan få vinna 2 BB av mig. det är ingen turnering där man måste maximera vinsten ur varje hand. (kanske viktigare på 2/4 och över där spelet är aggressivare och man behöver det lilla edge som går att få) Citera
Barf Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 att höja till runt 12 ger en väldigt stor chans att skrämma bort honom preflop eftersom du inte vill ha en flop t.ex. 4-6-J och en syn där efter du bettat flop. Och ni verkar inte inse att Jag ville släppa in BB här! BB är gratispengar, en storfisk, usel spelare. Han är inget hot, en lös synstation. och jag håller med Stoneburg, i position kan man gärna reraisa. och vme säger man måste vinna en stor pott med AK här? istället för att reraisa får jag en billig flop, missar jag kan jag folda medans FI kan få vinna 2 BB av mig. det är ingen turnering där man måste maximera vinsten ur varje hand. (kanske viktigare på 2/4 och över där spelet är aggressivare och man behöver det lilla edge som går att få) Ska det inte vara tvärtom? I turneringar torde det vara viktigare att plocka många små potter och med liten risk medan du i cash-game inte behöver klamra fast i markerna utan kan inrikta dig på att maximera din vinst men med högre varians (eller den risknivå du nu väljer). I värsta fall är det bara till att reloada ... Håller med de flesta skribenter i vad som skrivits ovan. Personligen tycker jag inte det ena alternativet är milsvid bättre än det andra. Som vanligt finns det väl inget generellt svar på hur AK bör spelas. Det bästa vore väl om man hela tiden kunde välja den optimala strategin för den aktuella situationen; häri borde de båda alternativen inrymmas. Möter man tex agg/maniacs som kan tänkas investera hela stackar på toppar dålig kicker tycker jag inte man behöver ta kommandot handen och på så sätt stänga all vidare action (hur många av dessa som fortfarande har pengar kvar att husera på högre nivåer är en annan fråga). De olika valen av strategi synes i hög grad vara beroende av vilken nivå man spelar. En del överaggresiva fiskar torde dock ha vandrat upp till mid-stakes och mot vilka stoneburgs sätt att spela handen skulle kunna vara det mest optimala. Som sagt; don efter person! Väldigt intressanta diskussioner btw! PS. Tycker du spelar handen riktigt bra Djens! DS. Citera
Recommended Posts