Gå till innehåll

Varför ska man hellre ha AKs än AA?

luckyz

Recommended Posts

Jag hade AA i en allin preflop mot AKs,AKo samtidigt, å jag vann, alltså måste AA va bättre? ja menar, ja mötte ju 2 stycken samtidigt å ändå vann jag!!?? :D

måste nog hålla med dig där :D

jag gick all in med AKs och mötte AA och KK ..inte faen vann jag :cry:

men AA gjorde det...så då borde AA vara bättre enligt denna vetenskapliga undersökning :shock:

/A :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gah, snacka om att argumentera i cirklar!

AK är bättre än AA för att jag kan lägga AK på floppen K82 men det kan jag inte göra med AA?

Nu är det ju inget som skrivit det som du hävdar där. Det som jag i a f menar är att en missad flop med AK är lättare att släppa än en missade flop med AA. Så är det bara och går inte att ändra på.

Kollade PT och har vunnit nästan lika mycket med AK som med AA.

Självklart är ju AA bättre men kan vara ack så kostsam...

Länk till kommentar

det viktigaste i den här frågan är väl att du i princip har en lika stark hand med AA om du missar floppen som du har med AK om du träffar floppen. Så rent teoretiskt så borde det ju vara upp till spelaren att göra det mesta av de träffar man får. Och med AA har du garanterat fler "träffar" än med AK..

Länk till kommentar

Finns ju få saker som är så trevligt att hitta AA samtidigt som någon hittar AK. De händerna är nog de absolut mest givande.

Bortsett från de sällsynta då, som gången man plockar upp QQ när de andra runt bordet har hittat AK+AK+AK+A6s...... Fruktansvärt trevligt! (Iofs vann A6s den handen, men det var en shortstack och alla var AI preflop.... muuuuums!)

Återigen: AA är brutalt mycket bättre - och kan man inte släppa AA när det kommer farliga floppar alternativt möter hårt motstånd - så kommer man inte vara en vinnande spelare ändå. Vetefaen om det är lättare att släppa AK på flop K82 än att släppa AA heller.

Länk till kommentar

Ska man verkligen bry sig om att släppa AA HU på låga nivåer? Det ska vara mot en riktigt tajt lirare då eller på helt omöjliga dragbrädor som J72-regnbåge eller nåt. De gånger man läser fi fel har AA en förmåga att tråckla sig ur på de mest märkliga sätt.

Tänk bara på alla gånger AA är uppe mot låga tvåparet men räddas av att brädet parar sig över etc. Jag tror det bidrar enormt till AA's gigantiska EV, just alla sjuka outs och r/r-möjligheter som gör att man nästan aldrig drar helt dött.

Länk till kommentar

Ska man verkligen bry sig om att släppa AA HU på låga nivåer? Det ska vara mot en riktigt tajt lirare då eller på helt omöjliga dragbrädor som J72-regnbåge eller nåt. De gånger man läser fi fel har AA en förmåga att tråckla sig ur på de mest märkliga sätt.

Tänk bara på alla gånger AA är uppe mot låga tvåparet men räddas av att brädet parar sig över etc. Jag tror det bidrar enormt till AA's gigantiska EV, just alla sjuka outs och r/r-möjligheter som gör att man nästan aldrig drar helt dött.

Jag tycker snarare tvärt om, man har ju sällan stora förbättringsmöjligheter med AA om man jämför med tex AKs som träffat.

Länk till kommentar

Tänk bara på alla gånger AA är uppe mot låga tvåparet men räddas av att brädet parar sig över etc.

Det räcker ju med vilket tvåpar som helst. Floppade högsta tvåpar mot en uppenbar AAxx i Omahaeventet i WCOOP i fredags. Kände mig trygg, men vips så parade sig brädan på rivern (fyror) och jag var ute ur tuneringen :evil: .

Länk till kommentar

Jag tycker snarare tvärt om, man har ju sällan stora förbättringsmöjligheter med AA om man jämför med tex AKs som träffat.

Jo AKs är också självklart fin men är trots allt väldigt hårt dominerad de gånger den stöter på AA. Det finns inte mycket utrymme för AA att hamna i setups-situationer som är omöjliga att ta sig ur men med AK finns det ett par riktigt snygga mot AA och KK.

AKs går att tjäna grova pengar på den med, men det kräver lite mer skicklighet. Vem som helst kan vinna stort med AA, utrymmet för stora fel är väldigt smalt om du bara spelar den aggro.

Sen tenderar väl stora par att tappa i styrka med nivåerna, men så länge det finns folk som, utan read, synar A-I på flopp med TPTK känns det svårt att driva AA till -EV. Möjligtvis då om man limp-synar preflop och sen check synar alla gator fram till river där man undantagslöst ställer in. Kanske vore ett kul experiment på micro.

Länk till kommentar

Jo AKs är också självklart fin men är trots allt väldigt hårt dominerad de gånger den stöter på AA. Det finns inte mycket utrymme för AA att hamna i setups-situationer som är omöjliga att ta sig ur men med AK finns det ett par riktigt snygga mot AA och KK.

AKs går att tjäna grova pengar på den med, men det kräver lite mer skicklighet. Vem som helst kan vinna stort med AA, utrymmet för stora fel är väldigt smalt om du bara spelar den aggro.

Sen tenderar väl stora par att tappa i styrka med nivåerna, men så länge det finns folk som, utan read, synar A-I på flopp med TPTK känns det svårt att driva AA till -EV. Möjligtvis då om man limp-synar preflop och sen check synar alla gator fram till river där man undantagslöst ställer in. Kanske vore ett kul experiment på micro.

Problemet är att AA fortfarande kommer vara favorit mot alla andra händer. Hur du än spelar så kommer du i långa loppet vinna de flesta gångerna. Visst, lyckas du med att bara få syn de gånger du förlorar så kan du säkert gå back, men har svårt att se att du kommer klara det i längden ändå. Tänk alla gånger floppen kommer AK och du möter AK... Nejdu, AA vinner mest av alla kort, så är det bara...

Sedan är väl ändå skillnaden mellan AKs och AKo inte sådär gigantisk som den här tråden verkar vilja ha gällande! (Nu säger inte det så mycket, för få händer (45k) men jag har högre vinstprocent på AKo än AKs i PT.....)

Länk till kommentar