Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Sådär, då har jag kommit upp i 15k händer på 3/6 och det är dags att rapportera resultat. Såhär ser grafen ut:

 

3-6-15k.png.xs.jpg

 

Och i siffror (sedan förra rapporten på 12.034 händer):

 

Händer: 15.017 (+2.983)

Resultat: +258,1 (-13,7BB)

BB/100: 1,72 (-0,48)

 

De senaste 500 händerna har jag backat 80BB vilket gör att det ser ganska trist ut.

 

Tidigare i min pokerkarriär hade jag varit bekymrad, men jag vet att det går upp och ner och att det förhoppningsvis kommer att vända snart. Resultatet, eller snarare avsaknaden av detsamma, gör dock att det tar ett tag innan jag skottar på 5/10.

 

Nytt mål blir att spela på tills jag har 20k händer, redovisa nytt resultat och då utvärdera om jag känner mig redo för 5/10 eller inte. Skulle jag sjunka allt för lågt får jag gå ner i nivå. Vi håller alla tummar för att det inte ska behövas.

 

Händer kvar: 4.983

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tittade lite närmre på din graf och insåg att du mer eller mindre har en 10k break-even-period mellan 4.5 - 14.8k händer, sånt är mindre roligt men ack så vanligt tyvärr :(

 

Ang. att skotta på 5/10 "redan" vid 650BB på 3/6 så gäller det att passa sig. Tappar du 100BB på 5/10 så har du bara kvar ~465BB på 3/6, så det kan gå fort nedför.

Spelmässigt tror jag inte det är några problem om man har diciplin med table selection och håller koll på sina motståndare utöver den info PAH ger.

 

Hur gör du med table selection förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite närmre på din graf och insåg att du mer eller mindre har en 10k break-even-period mellan 4.5 - 14.8k händer, sånt är mindre roligt men ack så vanligt tyvärr :(

 

Så länge som det går plus utanför det spannet är det inte så mycket att hänga upp sig på. Hade varit värre om de 10k händerna hade varit min bästa streak :)

 

Ang. att skotta på 5/10 "redan" vid 650BB på 3/6 så gäller det att passa sig. Tappar du 100BB på 5/10 så har du bara kvar ~465BB på 3/6, så det kan gå fort nedför.

 

Men det är ju just det skotta betyder; att prova på och sedan gå tillbaks till sin vanliga nivå om det inte håller. Att "bara" ha 465 BB på 3/6 ser jag inte direkt som något problem. Det är mer än vad jag har nu efter NETeller-strulet på Eurobet...

 

Hur gör du med table selection förresten?

 

Inte alls. Eller snarare, jag väljer alltid första lediga bord med fyra eller fem spelare och störst pott.

 

För er som har orkat läsa så här långt kommer ett nytt länktips. Bloggen "The Cards Speak" har samlat de 10 bästa länkarna på webben i Shoulder of Giants.

 

Händer kvar: 4.731

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du med table selection förresten?

Hur gör du? Eller någon annan som inte bara tar första bästa?

 

Bara jag som loggar observerade händer i en halvtimme med tio bord öppna och sen spelar på de fyra-fem första där jag kan få bra position på de största tomtarna? PA-Hud visar ju sanningen om alla så fint trots att man inte sitter vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som loggar observerade händer i en halvtimme med tio bord öppna och sen spelar på de fyra-fem första där jag kan få bra position på de största tomtarna? PA-Hud visar ju sanningen om alla så fint trots att man inte sitter vid bordet.

 

Nope, det är precis vad jag gör. Datorn står faktiskt och loggar händer väldigt ofta så jag har alltid 10 bord med info om alla när jag ska spela :)

Har snart 200k händer på 3/6 så jag har stats på 3-4 spelare även om jag bara öppnar random bord.

 

Men det är ju just det skotta betyder; att prova på och sedan gå tillbaks till sin vanliga nivå om det inte håller. Att "bara" ha 465 BB på 3/6 ser jag inte direkt som något problem. Det är mer än vad jag har nu efter NETeller-strulet på Eurobet...

 

Jasså? Har du blivit av med pengar är sitter de fast hos Eurobet?

465BB är iofs inga problem att spela med, ville bara påpeka att det kan rasa fort om man inte passar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? Har du blivit av med pengar är sitter de fast hos Eurobet?

 

Jag tänkte ta ut pengar till NETeller, men det alternativet fanns inte. Istället fick jag ta ut pengarna till bankkonto och då bär det emot att sätta in dem igen som pokerpengar. När jag väl har fått ut dem i riktiga världen känns de mycket mer värdefulla än när de står inne hos Partypoker. Alltså minskade min rulle med allt som jag hade innestående hos Eurobet.

 

Knepigt? Jo, en aning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet säkert om det själv morberg men det där synsättet är inte så bra i längden. När/om du får en stor rulle är det inte så kul att sitta med den på neteller/pokersidor. Bättre att öppna ett separat konto som är avsatt till poker.

 

Jo, skulle det bli mer allvar av pokern är det klart att man får fundera på andra sätt att hantera pengarna. Nu hade jag ändå tänkt göra ett uttag från rullen, det blev bara lite större än jag kanske hade tänkt mig egentligen.

 

Det finns ingen anledning att inte se även det utplockade som del av rullen tills jag själv sagt något annat, men det känns som en psykologisk spärr att sätta in "riktiga" pengar på en pokersite. Knepigt var ordet, sa Bull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på lite situationsspel. Bakgrund: BB släpper 75% mot stealförsök, SB är lös-passiv men brukar även han släppa SB mot steal. Mao är det i princip lönsamt att öppningshöja på knappen med vilka två som helst.

 

BB är ganska weak-tight post-flopp.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with 4:club:, 3:club:. MP posts a blind of $4. CO posts a blind of $3.

1 fold, MP (poster) checks, CO (poster) checks, morberg raises, 1 fold, BB calls, MP calls, CO folds.

 

Hade inte MP och CO postat hade jag öppningshöjt. Hade någon av de höjt skulle jag muckat. När de postat och checkat (hoppas att du aldrig gör så) känns det rätt att försöka sno en hyfsat stor pott även om handen inte är något vidare.

 

Flop: (7.66 SB) 9:club:, A:spade:, 5:spade: (3 players)

BB bets, MP folds, morberg calls.

 

Bakdörrsfärg och hålstege. Värt att se vad turn ger mig i en stor pott.

 

Turn: (4.83 BB) 2:heart: (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

Se där. Nötter! Men färgdrag ute. Hm. Jag vill inte skrämma bort BB ur handen nu (har han inte A på hand lägger han sig mot en höjning) och tror att det är bättre att låta honom behålla initiativet och beta ut igen på river där jag kan höja.

 

River: (6.83 BB) 3:spade: (2 players)

BB checks, morberg bets, BB calls.

 

Synd att han blir rädd när ett spader kommer. Nåja, jag får i alla fall beta ut min stege och han synar.

 

Final Pot: 8.83 BB

 

För löst pre-flop av mig, eller vad säger ni? Även med tanke på situationen som jag beskrev den?

 

Kvar till rapport: 4.648 händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick fyrtal i kungar två händer i rad. Först m. KK på hand och KK8 på flop. Sen m. KJs på hand och KKx på flop och K på turn. Gav såklart inte någon direkt utdelning, men ändå ett ljus i pokermörkret.

 

Spelar numera enbart på tre bord i taget. Det känns fortfarande som om det går lite för fort med fyra. Kommer att vänta med nästa försök på fyra bord tills jag har lite mer fallhöjd i rullen.

 

Kvar till rapport: 4.455

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog du har gått lite långt i din strävan i att få ner dina aggression factors.

 

Känns inte alls bra att bara syna turn. Visst, du missar ett bett när han är på en bluff men tappar minst ett varje gång han sitter på ett drag eller ess eller andra händer han kan tänkas syna ner med och det tror jag är väldigt mycket oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plantskolan i kubik (eller kanske snarare, det plantskolan borde varit): The 100k Project där en spelare ska få ihop $100k med en start på $1000 coachad av två professionella (?) pokerspelare och -instruktörer.

 

Kvar till rapport: 4.233

 

Rätt kul grej.. Blev intresserad av PT siffrorna de kommenterade har egentligen inte analyserat siffrorna så bra innan måste bli bättre på det. Vet du var man kan hitta läsning om detta? 1 vecka kvar innan man får internet här nere på teneriffa så jag tänkte rippa så mycke som möjligt så man kan läsa på dagarna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är trött.

 

Jag är trött på alla muppar som lyckas dra ut mitt floppade TPTK när deras 87o prickar tvåpar på river.

 

Jag är trött på samma muppar som lägger sig för ett flopp-bet när jag floppar ett set.

 

Jag är trött på alla hajar som check-raisar mina triss på turn när de har fått in färgen.

 

Jag är trött på att bordet aldrig parar sig när nyss nämnda haj har färgen.

 

Jag är trött på att brädan kommer AKx när jag har QQ.

 

Jag är trött på att alla foldar fram till mina AA när jag sitter i BB.

 

Jag är trött på att mina drag aldrig går in.

 

Jag är trött på att backa varenda session.

 

Kärnan i poker må vara att alltid fatta korrekta beslut och sedan låta resultaten följa därefter, men det är ack så trist när det enda som lyser i det annars så kompakta pokermörkret är resultaten med sin frånvaro.

 

Händer kvar till rapport: 3.726

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det går dåligt kan jag inte bara mala på, jag måste försöka komma underfund med vad det är som händer. Gick ner till två bord nu på kvällen och sparade alla händer som jag ville titta på i efterhand. Det blev totalt sju händer. Ska läsa igenom dem nu och se om alla är värda att posta, vänta lite...

 

Första handen: Är det ok att syna i SB m 98s och en limpare i sen position?

 

Andra handen: ointressant.

 

Tredje handen:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

Preflop: Hero is Button with A:club:, J:heart:.

UTG calls, MP raises, Hero 3-bets, SB caps, 1 fold, UTG calls, MP calls, Hero calls.

 

Flop: (17 SB) 4:heart:, 3:heart:, 4:spade: (4 players)

SB bets, UTG raises, MP folds, Hero 3-bets, SB calls, UTG caps, Hero calls, SB calls.

 

Turn: (14.50 BB) A:heart: (3 players)

SB checks, UTG bets, Hero calls, SB raises, UTG calls, Hero calls.

 

River: (20.50 BB) 9:spade: (3 players)

SB bets, UTG folds, Hero calls.

 

Final Pot: 22.50 BB

 

Fjärde handen:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

Preflop: morberg is UTG with J:heart:, J:diamond:.

morberg raises, MP calls, 2 folds, BB calls.

 

Flop: (6.33 SB) 3:heart:, 4:club:, 5:heart: (3 players)

BB checks, morberg bets, MP calls, BB folds.

 

Turn: (4.16 BB) 2:club: (2 players)

morberg bets, MP raises, morberg folds.

 

Final Pot: 7.16 BB

 

 

Femte handen: Fi har 62/11/0,6 efter 55 händer.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

 

Preflop: morberg is BB with T:club:, T:heart:.

UTG raises, 3 folds, morberg 3-bets, UTG calls.

 

Flop: (6.33 SB) K:heart:, 2:club:, 9:spade: (2 players)

morberg bets, UTG calls.

 

Turn: (4.16 BB) A:heart: (2 players)

morberg bets, UTG calls.

 

River: (6.16 BB) 3:club: (2 players)

morberg checks, UTG checks.

 

Final Pot: 6.16 BB

 

Sjätte handen: Fi har 25/11/2,9 efter 85 händer

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with Q:diamond:, A:heart:.

2 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (4.33 SB) K:club:, 5:diamond:, 6:club: (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

 

Turn: (4.16 BB) J:spade: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (6.16 BB) 6:diamond: (2 players)

morberg checks, Button checks.

 

Final Pot: 6.16 BB

 

Sjunde handen: ointressant, men kul då jag vann en stor pott och ett drag gick in.

 

Händer kvar till redovisning: 3.493

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det går dåligt kan jag inte bara mala på, jag måste försöka komma underfund med vad det är som händer. Gick ner till två bord nu på kvällen och sparade alla händer som jag ville titta på i efterhand. Det blev totalt sju händer. Ska läsa igenom dem nu och se om alla är värda att posta, vänta lite...

 

Önskar jag hade samma inställning. Är övertygag att man kan förkorta sina swings om man plockar bort ett bord och verkligen ser över spelet.

 

Första handen: Är det ok att syna i SB m 98s och en limpare i sen position?

 

Jag tycker inte det. 98s är visserligen en hand man vill spela, men vill man det mot enbart två motspelare med sämst position? Jag vill inte det för 2/3 SB iaf.

 

Tredje handen:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

Preflop: Hero is Button with A:club:, J:heart:.

UTG calls, MP raises, Hero 3-bets, SB caps, 1 fold, UTG calls, MP calls, Hero calls.

 

Flop: (17 SB) 4:heart:, 3:heart:, 4:spade: (4 players)

SB bets, UTG raises, MP folds, Hero 3-bets, SB calls, UTG caps, Hero calls, SB calls.

 

Turn: (14.50 BB) A:heart: (3 players)

SB checks, UTG bets, Hero calls, SB raises, UTG calls, Hero calls.

 

River: (20.50 BB) 9:spade: (3 players)

SB bets, UTG folds, Hero calls.

 

Final Pot: 22.50 BB

 

Varför 3-betta floppen här? Du har inga drag och kan i princip ha noll outs om du har otur, enkel fold tycker jag.

 

Fjärde handen:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

Preflop: morberg is UTG with J:heart:, J:diamond:.

morberg raises, MP calls, 2 folds, BB calls.

 

Flop: (6.33 SB) 3:heart:, 4:club:, 5:heart: (3 players)

BB checks, morberg bets, MP calls, BB folds.

 

Turn: (4.16 BB) 2:club: (2 players)

morberg bets, MP raises, morberg folds.

 

Final Pot: 7.16 BB

 

Bra fold. Liten pott och väldigt farlig bräda. Kommer bli dyrt att se showndown sett till pottstorleken och även om det är en semibluff med tex par och färgdrag + ett överkort till JJ så har du massa kort att duka för på rivern.

La själv upp en liknande hand på 2+2 nyss fast potten där var dubbel så stor, de förespråkade en fold även då.

 

Femte handen: Fi har 62/11/0,6 efter 55 händer.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

 

Preflop: morberg is BB with T:club:, T:heart:.

UTG raises, 3 folds, morberg 3-bets, UTG calls.

 

Flop: (6.33 SB) K:heart:, 2:club:, 9:spade: (2 players)

morberg bets, UTG calls.

 

Turn: (4.16 BB) A:heart: (2 players)

morberg bets, UTG calls.

 

River: (6.16 BB) 3:club: (2 players)

morberg checks, UTG checks.

 

Final Pot: 6.16 BB

 

Checkade du med intention att syna eller folda? Ett värdebett känns väldigt långsökt iaf.

 

Sjätte handen: Fi har 25/11/2,9 efter 85 händer

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with Q:diamond:, A:heart:.

2 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (4.33 SB) K:club:, 5:diamond:, 6:club: (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

 

Turn: (4.16 BB) J:spade: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (6.16 BB) 6:diamond: (2 players)

morberg checks, Button checks.

 

Final Pot: 6.16 BB

 

Gillar den om du hade synat ett bett på river, vilket jag antar att du tänkte.

 

Sjunde handen: ointressant, men kul då jag vann en stor pott och ett drag gick in.

 

Kul att dragen kan sitta ibland också:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Om AJ-handen] Varför 3-betta floppen här? Du har inga drag och kan i princip ha noll outs om du har otur, enkel fold tycker jag.

Nej, den var inte vacker. Tänkte väl "två överkort och bakdörrsfärg i stor pott" och ville se nästa kort.

 

Bra fold. Liten pott och väldigt farlig bräda. Kommer bli dyrt att se showndown sett till pottstorleken och även om det är en semibluff med tex par och färgdrag + ett överkort till JJ så har du massa kort att duka för på rivern.

Är det rätt att beta turn, eller ska man check-folda istället?

 

La själv upp en liknande hand på 2+2 nyss fast potten där var dubbel så stor, de förespråkade en fold även då.

 

[Femte handen: Fi har 62/11/0,6 efter 55 händer.]

Checkade du med intention att syna eller folda? Ett värdebett känns väldigt långsökt iaf.

Måste jag inte syna ett bet på river? Det känns som om jag öppnar upp för rätt mycket bluffar annars.

 

[Ang. AQ] Gillar den om du hade synat ett bett på river, vilket jag antar att du tänkte.

Jo, det hade jag nog varit tvungen till (se även min kommentar på förra handen).

 

Kul att dragen kan sitta ibland också:)

Det är inte mer än rätt, nu tycker jag faktiskt att jag har förtjänat att det händer ibland. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fold. Liten pott och väldigt farlig bräda. Kommer bli dyrt att se showndown sett till pottstorleken och även om det är en semibluff med tex par och färgdrag + ett överkort till JJ så har du massa kort att duka för på rivern.

Är det rätt att beta turn, eller ska man check-folda istället?

 

Tror det är rätt att bet/folda turn här mot de flesta spelare, finns ju fortfarande en mängd händer han kan ha som du slår som du inte vill ge gratiskort till.

 

[Femte handen: Fi har 62/11/0,6 efter 55 händer.]

Checkade du med intention att syna eller folda? Ett värdebett känns väldigt långsökt iaf.

Måste jag inte syna ett bet på river? Det känns som om jag öppnar upp för rätt mycket bluffar annars.

 

Gör du verkligen det? Vilka händer synar han floppen och turn med som du leder emot och som han sedan bettar med på river? Jag är faktiskt osäker här. Personligen hade jag nog synat men jag vet inte hur rätt det är. En typ av händer jag kan tänka mig som du slår är typ Q9s där han plockade upp ett färgdrag på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns inget att lära sig just nu, bara tråkiga utdragningar. Ni kan gå vidare.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with A:heart:, A:spade:.

UTG calls, MP calls, CO calls, Button calls, 1 fold, morberg raises, UTG calls, MP calls, CO calls, Button calls.

 

Flop: (10.33 SB) K:spade:, 7:heart:, T:diamond: (5 players)

morberg bets, UTG folds, MP raises, CO folds, Button 3-bets (all-in), morberg caps, MP calls.

 

Turn: (10.66 BB) 5:spade: (3 players)

morberg bets, MP calls.

 

River: (12.66 BB) K:heart: (3 players)

morberg checks, MP bets, morberg calls.

 

Final Pot: 14.66 BB

 

morberg has Ah As (two pair, aces and kings).

MP has Kd 9d (three of a kind, kings).

Button has Th 6h (two pair, kings and tens).

Outcome: MP wins 14.66 BB.

 

Kvar till redovisning: 3.273

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens ämne: Hur konfigurera PokerAce HUD?

 

Jag har pillat lite på min layout och kommit fram till följande:

 

Överst: Combined stats: VPIP/PFR/Agg./Händer

Vänster, topp: Att. to steal blinds

Vänster, mitt: Fold BB to steal

Vänster, botten: Fold to continuation bet

Höger, topp: Raise turn

Höger, mitt: CR turn

Höger, botten: Won SD when raised turn

 

Tänket bakom är att ha bättre koll på stöldsituationer, både när det är läge och när det inte är läga samt den luriga gatan turn. Jag har funderat på att byta ut CR turn till Won SD when raised river, vad tror ni?

 

Tyvärr kan den kombinerade statistiken bara färgläggas utifrån en av de ingående och det blir inte riktigt bra. Skulle gärna vilja utgå från open limp (VPIP-PFR typ) istället. Nu har jag satt färg efter PFR, men en 50%VPIP med 25%PFR skulle jag gärna klassa som bra motstånd (=grön).

 

Det ser ut såhär:

pahud.PNG.xs.jpg

 

Hur har ni konfigurerat era PA-HUD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på det med layouten i PAHUD på sista tiden. Ska nog sätta mig ner och knåpa ihop en schysst layout till PAHUD samtidigt som jag gör om grafiken till party-klienten då jag har börjat tycka den är förbannat tråkig .

 

"Whon SD when raised turn" är en stat jag har missat, den kan vara bra att veta, tack morberg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...