Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror nästan det är bättre att betta ut floppen där, större chans att ta potten utan att se turn och det är väl vad man vill med i liten pott och en svag hand.

 

Håller inte riktigt med. Det är ganska vanligt att sista man att tala (knappen eller CO) försöker sno potten med ett bet om det har checkats fram till honom. En CR på det får oftast loss alla andra och inte sällan även tjuven.

 

Nu har jag tre motståndare efter mig och då känns det väl hoppfullt att alla skulle lägga sig för ett bet. Här räcker det med två överkort för att en syn ska vara ok (5SB i potten om jag hade bettat ut och stor chans att få in minst två till vid träff på turn) och det har nog de flesta på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att alla checkar fram till button och han bettar så är en cr givetvis bra, men nu är det ju önskescenariot. Tycker dessutom att det är onödigt att investera 2 sb för att vinna en 5sb-pott med en hand som lätt blir utdragen. Håll potten liten med en svag hand och ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu håller din dagbok på att glida ner till sida två snart. Dags för uppdatering!

 

Jag kör bara kvalitetsinlägg ;) Nej, jag håller med om att det är dags för en uppdatering. Vi börjar med en hand. MP ser 70% av flopparna och kan spela ganska, eh, kreativt. SB har "bra" siffror (strax under 30%VPIP och runt 20%PFR typ).

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is Button with Js, Jd. CO posts a blind of $3.

1 fold, MP calls, CO (poster) checks, morberg raises, SB calls, 1 fold, MP calls, CO calls.

 

Inget konstigt.

 

Flop: (9 SB) 4h, 6c, 6h (4 players)

SB checks, MP checks, CO checks, morberg bets, SB raises, MP calls, CO folds, morberg 3-bets, SB calls, MP calls.

 

CR från SB kan betyda färgdrag, två överkort, PP som missade men är högre än 66, blufförsök, träff på fyran eller sexan. Jag trycker tillbaks.

 

Turn: (9 BB) Td (3 players)

SB checks, MP checks, morberg bets, SB calls, MP calls.

 

Eftersom SB synar 3-bet tror jag mig leda (han multitablar åtminstone 3 bord och jag har inte sett några fancy moves, han verkar spela hyfsat standard med en del semi-bluffar) och bettar ut den till synes ofarliga tian.

 

River: (12 BB) 9c (3 players)

SB checks, MP bets, morberg calls, SB folds.

 

Men vad tusan händer här? MP sprattlar till. Måste jag syna ner med en spelare bakom, eller är det bara att lägga ner?

 

Final Pot: 14 BB

 

Hm. Det var nog inte så svårt beslut trots allt. Nåja, nu har jag skrivit allt detta och det är för mycket för att sudda ut. Läs och glöm. Snart kommer grafuppdatering efter att ha sprängt 10k-snöret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag drygt 10k händer och resultatet är +155BB. Grafen ser ut såhär:

 

3-6-10770.png.xs.jpg

 

Det har varit duktigt tråkigt resultat de senaste 6k händerna då jag har backat 90BB. Svängningarna har märkligt nog minskat, men det ser å andra sidan ut som om en stabil nedåttrend har etablerat sig.

 

Jag är inte alls nöjd och känner mig lite frustrerad. Ljuset i mörkret är det enorma uppsving jag hade tidigare, utan det hade jag inte stannat kvar på nivån. Som det är nu har den ruschen i kombination med mina tidigare motgångar på 2/4 fått mig att hålla ut. Visserligen har jag förtjänat lite uppförsbacke, men nu tycker jag att det räcker.

 

Jag matar på med händer upp till 15k-strecket så får vi ser hur resultaten artar sig. Tidigare har man åtminstone kunnat trösta sig med att det trillade in lite RB efter sessioner med stiltje, men nu har jag inte ens det.

 

Det är synd om människorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit duktigt tråkigt resultat de senaste 6k händerna då jag har backat 90BB. Svängningarna har märkligt nog minskat, men det ser å andra sidan ut som om en stabil nedåttrend har etablerat sig.

Tycker nog att det svänger i ungefär lika stor utsträckning som innan. Men vad du ser här är ju att toppar och dalar på 100BB inte är särskilt ovanligt. Är sånt här som får en att fundera över vad fan man håller på med som fixlimitgrindar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sånt här som får en att fundera över vad fan man håller på med som fixlimitgrindar. :-)

 

Det är mer än en gång jag skattat mig lycklig att jag inte har poker som inkomstkälla utan enbart som hobby, jag hade inte klarat av att leva med den osäkerheten. Det är knappt jag klarar av det som hobby. Kul i alla fall att pokern fortfarande berör, även om känslorna inte alltid är positiva.

 

Postade f.ö. en HH i den nyligen omdöpta (men inte till sitt slutliga namn) delen av forumet som hanterar handanalys: A9o från BB.

 

Tre veckor kvar till årsjubileumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kliver in och säger hej i denna dagbok. Brukar inte besöka mappen med dagböcker särskilt ofta men din dagbok är alltid läsvärd. Tråkigt att det inte gick så bra på $5/10 men kul att du provar på lite short handed $3/6. Själv lirar jag mest short handed $2/4.

 

Gillar dina grafer. Känner själv att jag borde hålla bättre koll på mitt spel. Jag använder inga hjälpmedel alls och noterar bara hur mycket jag vunnit/förlorat. En punkt jag kan förbättra.

 

Vann du alltså 242 BB på dina 4500 första händer för att sedan backa 87 BB på dina nästa 6500 händer? Tung trend men det är bara att jobba vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vann du alltså 242 BB på dina 4500 första händer för att sedan backa 87 BB på dina nästa 6500 händer? Tung trend men det är bara att jobba vidare.

 

Det är helt rätt uppfattat. Hjort verkar inte särskilt förvånad och ser man på Wagghos historik kan det svänga än värre. Med andra ord verkar det ganska normalt för FL-spel.

 

Det illustrerar ganska väl risken med att formulera mål som handlar om intjänade pengar; variansen ställer till det rejält.

 

Mitt nästa mål är att spela 15k händer totalt på nivån och göra en ny utvärdering av resultatet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade bara knappt 120 händer, men gjorde ändå valet att stänga ner då det hade gått väldigt bra och det var länge sedan jag loggade en ordentlig plussession.

 

Normalt sitter jag kvar vid ett bord tills de dåliga motståndarna lämnat eller jag märker att min egen uppmärksamhet sjunker (vilket är att rekommendera i vanliga fall), men alltså inte idag. Känns bra att återigen få peta in en hyfsad vinst i excelarket, även om jag fortfarande ligger back sedan jag började spela på nya Party.

 

En fråga: tänker ni som kör PokerAce HUD att börja betala för mjukvaran, eller går ni över till GameTime+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: tänker ni som kör PokerAce HUD att börja betala för mjukvaran, eller går ni över till GameTime+?

 

Om inte betalversionen innehåller några förbättringar tycker jag att $25 är lite dyrt, iallfall om man jämför med PT som bara kostar det dubbla. Men förmodligen har jag blivit för förtjust i PA HUD för att vara utan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade bara knappt 120 händer, men gjorde ändå valet att stänga ner då det hade gått väldigt bra och det var länge sedan jag loggade en ordentlig plussession.

Svaga, svaga människa. Och nu har du säkert fått alla övertolkare av Sklansky att gråta blod.

 

En fråga: tänker ni som kör PokerAce HUD att börja betala för mjukvaran, eller går ni över till GameTime+?

Jag betalar med glädje $25 för att slippa lägga till borden manuellt. Och jag använder mig ganska mycket av möjligheten att visa stats på observerade bord. Om GameTime+ fixar det när betalversionen av PA Hud släpps är det inget givet köp längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kul dagbok att läsa spelar själv en hel del 6max FL på cryptologic-nätverket har en liten fråga hur stor vinstprocet du har i tracker? Du har lite högre agressivitet än mig skulle se om detta ledde till fler händer vunna.

 

Kul att du gillar dagboken!

 

Min statistik för vunna (vet inte riktigt vilken du menar, så du får båda) är:

 

W$WSF: 41,3% och Won$atSD: 50,4%

 

Har inte spelat på några dagar, men det kändes fint att köra på igen. Hade nästnötfärgen på turn mot (som det senare visade sig) ett tvåpar som träffade en av sina fyra outs för kåken på river. Fin pott på 22BB som tyvärr inte landade i min ficka. Bitter, jag? Neeeej.

 

4k händer kvar till nästa resultatrapportering.

 

Funderar lite grann på om jag ska försöka spela lite lösare. Jag har en VPIP på 20,7% och det är tydligen inte så mycket i 6-maxsammanhang. Vilka händer ska jag öppna upp och under vilka förutsättningar?

 

Jag är idag väldigt restriktiv att gå in om potten redan är höjd (såvida jag inte har premiumhand eller fi är galen då återhöjningen är ett enkelt val), men det känns inte som rätt ände att börja hitta fler händer.

 

Eller ska jag bara vara nöjd med mina 20% och gilla läget som det är? Jag har en hyfsad BB/100 efter 11k händer, men den kan se ut hur som helst om ytterligare 10k händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar med glädje $25 för att slippa lägga till borden manuellt. Och jag använder mig ganska mycket av möjligheten att visa stats på observerade bord. Om GameTime+ fixar det när betalversionen av PA Hud släpps är det inget givet köp längre.

 

Min favoritfunktion är att kunna se hålkorten hos motståndarna efter SD. Jag lutar åt att hosta upp slantarna även om priset i relation till PT är något högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite grann på om jag ska försöka spela lite lösare. Jag har en VPIP på 20,7% och det är tydligen inte så mycket i 6-maxsammanhang. Vilka händer ska jag öppna upp och under vilka förutsättningar?

Antar att du sett den här? Mitt preflopspel är ganska likt vad som föreslås där och jag ligger ett antal procentenheter högre än dig.

 

Min favoritfunktion är att kunna se hålkorten hos motståndarna efter SD. Jag lutar åt att hosta upp slantarna även om priset i relation till PT är något högt.

Ja, den funktionen är också väldigt fin. Kommer att betala för PA Hud så länge GT+ saknar dessa tre nödvändigheter. Sen gillar jag layouthanteraren i PA Hud bättre också även om den var lite bökig i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för VPIP?

På 1/2 hade jag ungefär 27% efter massvis med händer, lite lägre på 3/6 där jag inte spelat speciellt mycket. Spelet på 1/2 är dock ganska mycket passivare så man slipper spela mot en höjning lika ofta vilket borde innebära en något högre VPIP. Har inte tillgång till min pt-databas just nu så jag kan inte ge några exakta siffror.

 

Jag har inte heller pluggat in tabellen, utan kör mer enligt hur jag skulle spela vid fullbord då de fyra första spelarna lagt sig. Det visade sig att jag då kom väldigt nära vad som föreslås i tabellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller pluggat in tabellen, utan kör mer enligt hur jag skulle spela vid fullbord då de fyra första spelarna lagt sig. Det visade sig att jag då kom väldigt nära vad som föreslås i tabellen.

 

Hm. Det är ungefär så jag spelar... Jag ska ta en lite närmre koll på vad som finns i tabellen. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag roar mig med ibland (givet rätt förutsättningar) är följande:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is SB with Kh, Jc.

1 fold, MP calls, CO calls, 1 fold, morberg completes, BB checks.

 

Flop: (4 SB) 4c, 4h, 7s (4 players)

morberg checks, BB checks, MP checks, CO bets, morberg raises, BB folds, MP folds, CO calls.

 

En flopp som inte kan ha träffat särskilt många och CO har försökt sno tidigare. Dags för den patenterade CR flop+bet turn-stjälmanövern.

 

Turn: (4 BB) 6d (2 players)

morberg bets, CO folds.

 

Tada!

 

Final Pot: 5 BB

 

Funkar hyfsat ofta på icke-skrämmande brädor och förutsägbara motståndare.

 

3.750 händer till nästa resultatrapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I rättvisans namn ska jag väl passa på att redovisa händer där jag drar ut motståndarna också. Inget spännande, men ändå:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) converter

 

Preflop: morberg is UTG with Ks, Kc.

morberg raises, Button calls, SB 3-bets, 1 fold, morberg caps, Button calls, SB calls.

 

Flop: (13 SB) Jd, Tc, 9c (3 players)

SB bets, morberg raises, Button folds, SB 3-bets, morberg caps, SB calls.

 

Turn: (10.50 BB) 8s (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

River: (12.50 BB) Qs (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Lite vekt att syna ner, men jag funderar på vilka händer fi skulle syna en höjning med och kom fram till att det nog inte var så många samtidigt som jag skulle bli återhöjd av AK.

 

Final Pot: 14.50 BB

 

SB has Jh Js (straight, queen high).

morberg has Ks Kc (straight, king high).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ännu en hand för att balansera bilden. CO är ny på bordet och vinner ingen respekt genom att posta.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is SB with Js, Ts. CO posts a blind of $3.

2 folds, CO (poster) checks, Button calls, morberg completes, BB checks.

 

Flop: (4 SB) 4h, Tc, 4s (4 players)

morberg checks, BB checks, CO checks, Button bets, morberg raises, BB folds, CO calls, Button calls.

 

Försöker mig på CR+turn-bet för att sno åt mig potten (nu har jag dessutom en legitim hand). Väntar mig att knappen ska försöka ett move. Räknade dock inte med att CO skulle syna.

 

Turn: (5 BB) 6d (3 players)

morberg bets, CO calls, Button folds.

 

Min read på knappen korrekt, men vad har CO?

 

River: (7 BB) 3c (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg calls.

 

Ajdå. Något bättre än min T säger han.

 

Final Pot: 11 BB

 

morberg has Js Ts (two pair, tens and fours).

CO has Kh 4c (three of a kind, fours).

 

3.500 händer till nästa resultatredovisning.

 

Ta en kik på handen i den omdöpta handanalysdelen av forumet där jag funderar över om jag är för vek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...