Gå till innehåll

Vilken musikstil lyssnar ni på?


Milo

Recommended Posts

Är inne dagligen på PF och läser sedan jag hittade hit, men postar desto mer sällan (läs: aldrig). En tråd av den här typen är det dock svårt att hålla sig ifrån..

 

 

Allra mest Soul och R&B (eller "northern soul" om ni så vill). Inte lättklädda damer på MTV utan 60/70-tal alltså. Stax, Motown osv. Annars är det mycket Ska och Reggae. Även då mest 60-tal (Desmond, Maytals, Alton Ellis) även om lite nyare ska slinker ner ibland (USCB, Liberator)

 

Faces, Small Faces, Who, Jam, Stones, Zeppelin, Purple, Velvet, AC/DC, Sonics, MC5, Ramones, Turbonegro, Business, Cock Sparrer, Sham 69, Clash, Chuck Berry, Elvis Costello, Winnerbäck, The Band, Dylan, Neil Young, Morrissey, Pogues, Beach Boys, Belle & Sebastian, J Hellman, Daniel Lemma, Imperiet, Billy Bragg.

 

Blues (Elmore James, Robert Johnson, Muddy Waters, Howlin Wolf, Leadbelly) och en del Country (Kristofferson, Cash). Hip-Hop (Dilated, KRS, Planet Asia, Roots, EPMD, Big L)..

 

Mest äldre prylar alltså. En del bra på senare tid är Franz Ferdinand, The Solution, Libertines, Norah Jones, Marit Bergman, Helf Off och Anna Ternheim.

 

En del techno (Henrik B, Cari L och liknande) samt House och lite annat elektroniskt (Psytrance går fetbort dock!). Finns en del trevlig Big Beat också. Samt klassisk musik lite då och då..

 

Sen gillar jag Sheryl Crow, men säg inte det till folk bara..

 

 

Det finns så fruktansvärt många man skulle vilja ha med, men jag känner att jag har tråkat ut er tillräckligt.

 

EDIT: Hur f-n lyckades jag glömma John Coltrane!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 122
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såhär strax efter nyår passar det väl bra med en summering av musikåret 2004.

 

Årets bästa låt:

Modest Mouse - Float On

 

Årets tjugonio näst bästa låtar:

Alf - Gröna Linjen

Anna Ternheim - Better Be

Björk - Who Is It

Blonde Redhead - Anticipation

Britney Spears - Toxic

C Aarme - Ta Puta Mi Casa

Christian Walz - I Will Let You Down

David Sandström - Counting The Ties

Fibes, Oh Fibes! - Half Decent Single Brother

Isis - Altered Course

Jens Lekman - You Are The Light

Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear

Junior Boys - Last Exit

Karate - Tow Truck

Kelis - Millionaire

Kristofer Åström - The Wild

The Magnetic Fields - It's Only Time

Nick Cave - Messiah Ward

Nicolai Dunger - The Year Of The Love And Hurt Cycle

Sahara Hotnights - Hangin'

The Arcade Fire - Haiti

The Embassy - Flipside Of A Memory

The Futureheads - Meantime

The Hidden Cameras - The Fear Is On

The Hives - Diabolic Scheme

The Streets - Dry Your Eyes

Sufjan Stevens - He Woke Me Up Again

TV On The Radio - Staring At The Sun

Woven Hand - To Make A Ring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte hunnit få hem allt eller lyssna på allt, men jag kan ha den här posten att editera så fort jag kommer på låtar jag vill ha med på min årsbästalita.

 

Några stycken: (och så hoppas vi att alla är från 2004)

 

Marvin Gaye - I heard it through the grapevine (den är bäst alla år)

Mattias Alkberg BD - Fyllskalle

Vega - Shake up your soul

Morrissey - First of the gang to die

Marit Bergman & Cecilia Nordlund - Adios Amigos

Phoenix - Everything is everything

Streets - Fit but you know it

Soundtrack of our lives - Bigtime

Eskobar - Love strikes

Dizzee Rascal - Respect me (är säkert 2003)

Anna Ternheim - Shoreline

 

Okej jag är P3-skadad och har inte lyssnat på så sjukt många nya skivor det senaste året :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doc Watson, Missippi John Hurt, Johnny Cash, Kris Kristofferson, Merle Haggard, BB King, Albert Collins, Clapton, Bill Withers, Donny Hathaway, Frankie Miller, Tammy Wynette, Muddy Waters, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Oscar Peterson, James Carter, John Scofield, Bob Marley, Bunny Wailer, The Band, Townes Van Zandt, Steve Earle, Little Walter, Little Feat...

 

Just nu, är kanske bäst att tillägga.

 

 

Tärnström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 

Modest Mouse - Float on kan mycket väl vara årets låt, och Give up med Postal Service är en av mina absoluta favoritskivor från detta årtusende. Men har du hört Junior Boys? De låter som en ödslig ökenversion av Postal Service. Väldigt bra.

 

Och Family Guy - ja, det är ju dubbelt så roligt som Simpsons.

 

Junior Boys....förra årets bästa skiva! Även Slam, Mylo o Hird var bra. Höll på o glömma Tillianders.

Trodde det bara var hårdrock som gick hem på det här forumet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
The Postal Service

Death Cab For Cutie

Belle and Sebastian

Elliot Smith

Modest Mouse

The Killers

David and the Citizens

Beulah

The Radio Dept

Velvet Underground

Pipas

Pavement

Neutral Milk Hotel

El Perro Del Mar

Mates of State

Suburban Kids With Biblical Names

 

Listan kan göras längre, men ovanstående artister/band borde i alla fall ge en hint om min musiksmak :).

 

Hde flickbesok hemma i malmo en gang i tiden. Tjejen i fraga laddar ner David and the citizens latar, en hette the day dogs can fly eller ngt sadant trams. Tyckte musiken var sa otroligt kass att jag inte kunde sluta skratta, gick bara inte. Jaja can bara namnas att det blev en ensam fortsattning pa kvallen!

 

For ovrigt sa ar det ju sjalvklart lite beastieboys, average white band, keith urban osv. som galler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phoenix är ju ganska bra, tråkiga så det gör ont dock. Om de bara kunde leva ut lite mer så hade det varit guld.

 

Jag har dock massa bra pokermusik att rekommendera.

 

Múm

Set Fire to Flames (Telegraphs in negative mouths trapped in static är ett av de bästa albumen post-2000, Omaha är en bra pokerlåt)

Mono (lyssna på COM(?), albumet heter One more step and you die)

 

Det är verkligen perfekt bakgrundsmusik för det mesta. :)

 

och annat som folk redan nämnt kanske:

 

Songs:Ohia (Gryumt bra singer/songwriter)

Efterklang

Turin Breaks

The Postal Service (Lyssna på sleeping in, så skön låt!)

Mogwai

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara flika in, Eurythmech, jag har hittills tyckt din musiksmak varit klanderfri, men så drog du in Eskobar. Blodfattigare band får man leta efter ;)

 

Back to topic, så årets hittills kanske bästa skiva är ju Magic Numbers. Gubbrock, stämsång, välsnickrade melodier och en jävla spelglädje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara flika in, Eurythmech, jag har hittills tyckt din musiksmak varit klanderfri, men så drog du in Eskobar. Blodfattigare band får man leta efter ;)

 

Hehe, tack, eller nåt :)

Men jag tycker dom är mysiga. Lite lounge och rosendoft sådär. Sedan hävdar jag fortfarande att "Someone new" med Heather Nova troligen var årets bästa låt året den kom. 2002 eller nåt.

 

Btw, jag har äntligen (sedan några månader tillbaka) fått stabil internetuppkoppling OCH en dator med hyfsad hårddisk. Mao, jag kan börja lyssna på ny musik igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket hackande på metallare och hårdrockare i den här tråden, så nu måste jag ju sälla mig hit... :)

 

Lyssnar mest på dödsmetall och svartmetall, men det blir ju mycket annat också naturligtvis... är det bra så är det...

 

Så några band då...

 

Behemoth

Marduk

Cannibal Corpse

Morbid Angel

Vader

Deicide

Entombed

Emperor

The Haunted

At The Gates

Defleshed

Nargaroth

Dissection

Lord Belial

Throcult

 

Massor med fler, men så intresserade är ni väl ändå inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...