Gå till innehåll

Turneringsrapport SC del III


Ector

Recommended Posts

Kände mig som sagt ruggigt fräsh och låg knappt efter chipleadern när sista dagens spel började. Vid finalbordet satt i seat 1 Calle (50 000), som åkte i första handen. I seat 2 satt Chobo (320 000), en tight och ganska bra spelare. Seat 3 ockuperades av en kille från Malmö som heter Martin (ca 90 000). I seat 4 satt den som jag va rädd av utav de som va kvar. En Österrikare (ca 90 000) som enligt vad jag hört ska vara en av de bästa cashgame-spelarna i världen och som verkligen impat på mig tidigare i tävlingen. Seat 5 var undertecknad (310 000) och i seat 6 satt Chris Senekis. (Osäker på stavningen) Många av de som bettade på finalbordet hade pengar på Chris, men mig hade han verkligen inte impat på under dag 2. Jag trodde inte att han skulle bli ett problem. Även Chris hade runt 90k. Min plan va att försöka förhindra Österrikaren från att få tag i mer marker. Med 90 000 kändes han minst sagt hanterbar. Och jag hade position på honom.

 

Cale åkte som sagt i första handen mot Chobo, som utökade sitt försprång. Vi 5 som va kvar han inte spela lång stund innan följande hans uppenbarade sig. Marcus (Österrike) höjde från UTG+1 till 11 000 (blinds fortfarande 2k 4k med 1k ante) jag synar honom med KJ. Floppen kommer 668 och båda checkar. Turn är en till 8:a och han bettar 12 000. Jag funderar en stund och höjjer till 24 000. Han lägger sig och har blivit av med lite marker. Perfekt! Några händer senare höjjer Chobo från UTG och Marcus går all in med 55. Chobo synar med 88 och slår ut honom. Nu har Chobo rejält mer än jag och vi är 4 kvar.

 

Chris Senekis va nästa gubbe att åka ut när jag höjjer från sb med A9 och han går all in med T8s. Jag är ganska säker på att jag leder, så jag synar utan att fundera på saken och slår ut honom.

 

Vi är nu nere på 3 och Chobo har fortfarande en ganska bra chiplead. Jag tycker dock att han spelar ganska dåligt. Ger bort för mycket gratis till Martin, som ju har BB när Chobo har SB och i stället hackar han på mig hela tiden. En pott tycker jag han spelade ruskigt dåligt, den gick till så här:

 

Chobo limpar på knappen, martin synar i SB (Blinds är nu 3 000 6000 med 1000 ante) jag slår om 18 000 till och chobo synar. Flop kommer 875 rainbow och jag har ett öppet stegdrag med K6o. Jag bettar 35 000 och han synar. På turn faller en 8:a och jag bettar 40 000. Han synar igen. I det här läget har jag självklart bestämt mig för att göra ett till move på potten på river. Vad som en faller så tänker jag betta 100 000… Utom när just en kung föll, vilket va precis vad som hände. Jag väljer då att checka i stället och hoppas att kungen står. Han bör ju inte betta här om han inte slår AK så jag förväntar mig en showdown. Icke… Han bettar 50 000 vilket är en ganska vek bet. Med handen från i förrgår när jag hade JJ mot hans 63 i färskt minne så känns det som att min kung står ändå, så jag synar. Han visar upp KT och säger ”jag hade tänkt bluffa river” Suck…

 

Martin sitter mest och foldar ner sig, vi andra försöker väl att undvika varandra i möjligaste mån tills följande hand kommer. Jag sitter i sb med 56 och limpar (vilket jag gjort nästan varje hand) Chobo slår om 12 000 till (vilket han gjort nästan varje hand) och jag bestämmer mig för att ta hem potten genom att visa rejäl styrka. Jag höjjer honom 40 000 till. Chobo sitter och steker i flera minuter, minuter som jag ägnar till att tänka ut att jag ska ställa in mina resterande 300 000 om han höjjer mig 100 000 till. Han höjjer till slut 120 000 till och jag gör ett riktigt dåligt spel… tror jag… jag lägger mig. Jag är övertygad om att han hade vikt ner allt utom AA och KK i det läget och det tror jag inte att han hade. 3:e man hade bara ca 30 000 marker kvar och skulle i princip garanterat hamna på 3:e plats om vi inte spelade några potter mot varandra. Chobo sa själv att han hade AQ och det är nog ganska troligt att han talade sanning. Dåligt spel av mig. Chobo har nu en massiv chiplead, men allt känns fortfarande bra. Martin åker inte lång stund därefter och jag och Chobo är headsup.

 

Vi spelar ett par potter innan vi börjar diskutera deal. Jag tycker det känns lite magstarkt att spela en headsupfight värd så pass mycket pengar och dessutom har jag ju min sidebet från dag 1 som kommer att ge lite extra pengar, så vi kommer överens om en procentuell deal där jag har 33% av markerna. Så här i efterhand ångrar jag att jag gjorde en deal eftersom jag kände mig väldigt fokuserad och verkligen ville vinna tävlingen. Kanske dagens andra dåliga beslut. Jag vet inte, men en ruggigt kul tävling va det ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här i efterhand ångrar jag att jag gjorde en deal eftersom jag kände mig väldigt fokuserad och verkligen ville vinna tävlingen. Kanske dagens andra dåliga beslut. Jag vet inte, men en ruggigt kul tävling va det ändå!

 

Ja, jag fattar inte hur du kunde gör en deal där. Som det lät på dig när vi snackade i telefon verkade du spela som i trans ju.

 

Eftersom du hade vadet med Ken finns det inte att du hade torskat, du spelar ju alltid bra under sådana förutsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det skrivs om turneringen, jag läser med nöje men när det rackas ner på mitt spel måste jag försvara mig :)

 

Jag har endast spelat enstaka liveturneringar så min erfarenhet är helt klart bristfällig. Jag tror ändå att jag har en hyfsat djup förståelse av vad som egentligen försigick. Genom i princip hela turneringen satt jag med en stack på minst 100xBB och det är en stackstorlek jag spelar med varje dag på nätet. I turneringsspel är det annars ovanligt med så djupa stackar, i vanliga fall är stackarna betydligt tunnare vilket medför att spelet blir mer aggressivt preflop och på floppen. Själv spelade jag ganska tight och "weak" preflop. Många tycktes tro att jag helt enkelt var weak vilket de ofta straffades för på turn och rivern när potstorleken blev större. Där var jag aldrig weak (många andra var det..).

 

När vi var tre kvar så gav jag helt klart bort många billiga potter mot Martin. Men det var inte alls dåligt spel. Han hade typ 50k medan Ector hade 400-500k. Det var Ectors chips jag ville åt och för mig fanns inte en tanke på att "säkra" en andraplats, jag ville bara vinna så många chips som möjligt. Martin hade dessutom position på mig, jag föredrog att hamna i potter med Ector som jag hade position på. Det blev som Ector skriver, jag "gav" en del gratis till Martin och hackade på Ector. Jag anser att det var naturligt att det blev så, inte alls dåligt.

 

Jag såg Ector dra på flera potbettar på turn efter att det hade checkats på floppen. Ganska uppenbara bluffar i de flesta fall tänkte jag. Vid ett tillfälle raisar jag med KQ på knappen, Ector höjer tillbaka från SB. Då vi båda har stora stackar så tänker jag att de implicita oddsen är goda så jag synade. Floppen blev bra, K56, Ector checkar och jag checkar. Turn kommer 8, Ector bettar pot och jag synar. Rivern kom 7 vilket gav fyrstege på bordet. Hade kunnat vara bra bluffläge för Ector då han absolut inte kunde vinna på annat sätt med sin A2. Det blev check check och jag vann handen.

 

Denna hand och flera andra händer gör att jag bluffsynar Ector i den handen han tycker att jag spelade "ruskigt dåligt".

 

Jag limpar med KT på knappen, det var bara 3 personer kvar och de flesta hade nog raisat i samma läge men jag känner att jag har ett överläge om jag får se floppen och dessutom har jag bra position. Limp känns bra. Ector drar på en hyfsat hård bet och jag synar. Floppen kom 578. Ector checkade floppen, han bettade inte alls som han sa själv och det gör att situationen blir väldigt annorlunda. Jag checkade också. På turn kommer ännu en 8, Ector bettar pot. I detta läge "vet" jag att Ector inte har stål, möjligtvis har han mig slagen men jag tolkar situationen som att han inte kommer våga betta på rivern vilket gör att det känns bra med syn. Kanske har jag fel men jag hade lätt gjort om samma spel igen.. Med den read jag tror mig ha hade det varit snubbigt weak att folda tror jag, möjligtvis borde jag reraisat.

 

Riverkortet är perfekt, det kommer K vilket ger både mig och Ector par. Ector checkar och naturligtvis valuebettar jag. Visst hade Ector kunnat ha AK eller AA eller nåt annat men jag räknar med att Ector synar en liten raise med betydligt fler händer än så. Jag känner helt enkelt att en liten bet är +EV, det var absolut inte dåligt. Vi var bara inne med 10% av våra chips, klart man måste betta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohej!

 

Jag va säker på att jag bettade både flopp och turn... så skrev Christer på wsop också har jag för mig... men jag kan ha fel... är som sagt ruggigt dålig på att komma ihåg potter. Bettar jag inte på floppen så är det ju givet jag som spelar dåligt.

 

betta på river tycker jag känns som ett dåligt spel oavsett... du får ju bara syn om du är slagen eller om jag har QQ möjligen. Varför inte knacka och hämta hem potten? Du har ju knappast satt mig på en sämre kung än din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju faktiskt: SCANDINAVIAN POKER CHAMPIONCHIPS

Dom spelade och ingen vanlig turnering.

 

Det martenmania menade, var att man brukar spela klart

fast man har gjort en deal för att få en mästare.

 

 

 

Vadå mästerskap" martenmania?

Det var ju inte VM eller OS lixom.. Utan bara en vanlig (men ganska dyr) turnering, och då handlar det enbart om PENGAR! Så varför riskera att förlora en skaplig laddning bara för "äran" den kan du ju inte betala hyran/krogbesök med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...