Gå till innehåll

FL - Vill ha hjälp att finslipa min pre-flop strategi!

Recommended Posts

Postad

Kan behövas rättas lite så säg till om du tycker något är oklart.

Tänkte be om lite hjälp och kommentarer om mitt pre-flop spel. Spelar FL fullring bord, $0,1/0,2 lägsta nivån som finns på ladbrokes där jag spelar, men har planer på att gå upp ett "snäpp" när jag är över $100 (har runt $75 för stunden).

I tidig position spelar jag AA-JJ AK-ATs/o och KQs/o , KJs/o och bettar ALLTID när jag går med i en pot. Går alltid med i en pot med TT-22 utan att höja om det är ett passivt bord pre-flop, vilket det ofta är på denna nivå, är det dock aggro kastar jag dock händer som 77-22.

I mitten position spelar jag även QJs/o, A9s/o och TT som jag bettar på och JTs som jag däremot bara synar med. Spelar alla PP här 99-22 synar jag bara med.

I sen position spelar jag alla SC under JTs om det är en ohöjdpot dock bettar jag inte på dom utan synar bara.

På knappen och blindsen höjer jag även med Axs och även ibland kort som A8o och A7o.

På SB synar jag med ALLA spelbara händer enligt sklanskys tabell om potten är ohöjd.

Försöker aldrig själa blindsen på dealer eller dealer-1 eftersom BB ändå har en tendens att syna, om däremot SB och BB är "bettar om jag har något, lägger mig om någon bettar efter floppen" så kan jag betta från knappen och sedan om det är check, check på floppen beta i hopp om att vinna handen. Detta dock endast om jag pre-flop har en ok hand som tex 44, 56s eller kanske ett riktigt dåligt ess som A4o.

Några ändringar?

Har ett problem som uppstår säg att jag sitter på 44 på dealer och synar sedan höjer BB då är det enligt mig en självklar syn om inte någon re-raisar, om någon däremot gör det så måste jag ha potoddsen iaf 1:6 för att syna så att dom implicerad blir runt 1:9 (vilket det lätt gör eftersom många dåliga spelare inte kan genomskåda en dold triss och synar eller tom höjer).

Kom ihåg att det här bara är pre-flop spel, post-flop spelet kommer jag fråga om hjälp om i en annan tråd ;)

Försöker vara en TAG spelare och hoppas jag är det, självklart varierar jag mitt spel när det finns tillfälle för det osv.

Postad

Tycker att det ser bra ut. Jag spelar dock sällan höga off-kort och Axo från någon position. Undantagen är AK som jag limpar eller höjer med. KQ kan jag kanske också höja med ibland. KJs kan jag limpa med från sen pos. KJo spelar jag sällan. Jag gillar din strategi med låga pp. Kör likadant men börjar någonstans vid 55.

Postad

Du verkar, av ditt inlägg tänka hyffsat på hur du spelar iaf, vilket alltid är bra. Men om du har som mål att gå upp i nivå bör du starkt överväga att inte spela händer som ATo, KQo, Ks/Jo ,QTs/o i tidig pos då du kommer få problem om någon efter höjer. Antar att du callar då, men möts då av nästa problem. Säg att du har KJs och träffar Kxx på floppen. Har någon tryckt på innan är sannolikheten här stor att du redan är slagen på bättre kicker. Sådant kan bli dyrt i längden. Det bästa man kan hoppas med kort som KJ och AT i tidig pos är att träffa J eller T och hoppas att ens kicker håller. Träffar man överkortet så får man ofta finna sig slagen av bättre kicker. Att limpa med dem i sen pos på ett ohöjt bord är helt ok imo. Ska du ändå spela händer som KQ i tidig pos, se till att höja med dem. En bra utgångspunkt som jag ofta följer är den klassiska "är det en hand du funderar på att calla med, är det oftast rätt att raisa"

Lycka till!

Postad

Först: ser ingenstans om du spelar SH eller fullring? Förutsätter fullring eftersom du inte skrivit nåt annat.

Spelar själv inte FLT utan NL, men är det verkligen bra att spela KJ och KQo, ATo från tidig position? Ens KQs/AJo/ATs? Och sen kan du väl spela SCs från sen pos även om det är höjt? Eller är det fel i FL?

Jag kanske inte borde uttala mig eftersom jag inte spelar FL dock.

Postad

Förutsätter att bordet är löst (många ser floppen) och passivt (få potter blir höjda, trebettade eller capade) preflop.

I tidig position spelar jag AA-JJ AK-ATs/o och KQs/o , KJs/o och bettar ALLTID när jag går med i en pot. Går alltid med i en pot med TT-22 utan att höja om det är ett passivt bord pre-flop, vilket det ofta är på denna nivå, är det dock aggro kastar jag dock händer som 77-22.

Sluta genast att spela KJo från tidig position! Även KQo och ATo är marginella händer från tidig position jag rekomenderar nybörjaren att släppa, speciellt på lösa bord. (Ska du spela dessa så måste du dock höja!)

Däremot tycker jag att du kan spela händer som KJs, QJs, A9s, A8s och eventullt JTs för en syn. Dessutom kan du oftast spela alla mellan och låga PP för en syn, vid mer aggressiva bord bör man slänga de lägre. (På de flesta mikrolimit bord får man extremt bra betalt för ett set.

I mitten position spelar jag även QJs/o, A9s/o och TT som jag bettar på och JTs som jag däremot bara synar med. Spelar alla PP här 99-22 synar jag bara med.

Först in från mittenposition tycker jag att en raise med QJo, A9o eller A8o är ok, har du limpers innan dig skulle jag slänga alla dessa. Däremot tycker jag att du kan syna med alla Axs mot limpers samt JTs och alla PP.

Är du först in från någon av de fyra sista positionerna (MP2, MP3, CO och knappen) ska du alldrig syna utan antingen höja eller folda.

I sen position spelar jag alla SC under JTs om det är en ohöjdpot dock bettar jag inte på dom utan synar bara.

På knappen och blindsen höjer jag även med Axs och även ibland kort som A8o och A7o.

På CO och knappen mot limpers kan du i princip spela alla pp, alla sc och engapers utom de allra lägsta samt dessutom alla Axs. Är du inte först in ska du däremot absolut inte spela händer som A8o

På SB synar jag med ALLA spelbara händer enligt sklanskys tabell om potten är ohöjd.

I ohöjd pott kan du princip syna med any suited, any broadway (dvs JT och över) samt alla Ax och alla pp.

/Bjorn

Postad
Jag gillar din strategi med låga pp. Kör likadant men börjar någonstans vid 55.

Tack så mycket. De händerna är nästan dem som ger mest vinnst i längden eftersom inte många spelare blir särsklit skrämda om det kommer upp en flopp på 2-7-A och dom sitter med AK då kan man få ordentlig action och vinna en stor pott....Det enda som kan slå mig är ju ett högre PP eller om någon får runner runner om dom inte träffat 2 par på floppen, men självklart gäller det att vara riktigt försiktig om bordet parar sig och väcker någon ordentligt till liv.

Det är extra givande på låga nivåer då inte spelarna är lika bra på att läsa mitt spel.

Postad
Först: ser ingenstans om du spelar SH eller fullring? Förutsätter fullring eftersom du inte skrivit nåt annat.

Spelar fullring och endast det. Mitt SH spel är verkligen dåligt men ska utvecklas när jag har en högre BR och kan kasta lite pengar i sjön för att öva med.

Spelar själv inte FLT utan NL, men är det verkligen bra att spela KJ och KQo, ATo från tidig position? Ens KQs/AJo/ATs? Och sen kan du väl spela SCs från sen pos även om det är höjt? Eller är det fel i FL?

Problemet med att spela SCs i en höjdpott är att eftersom det är FL är det svårt att få ordentlig utdelning när man träffar, det är såklart min personliga erfarenhet och åsikt men.

Att jag spelar gräns händer är för att på den här nivån är det mycket loose spel och får man en raise så är det relativt enkelt att lägga sig eller syna och se vart floppen kommer, när en spelare höjer så sitter dom offtast med TT-AA allt AKs/o, AQs/o, AJs/o. Men du kanske har rätt ska kanske tighta bort dom händerna får se vad jag har föär stats på dom i PO.

Jag kanske inte borde uttala mig eftersom jag inte spelar FL dock.

Självklart ska du uttala dig eftersom jag ber om hjälp :D dessutom är ju målet att senare gå upp på NL (när jag har en stor stabil BR) och då kan jag det redan tack vare dig...

Postad

Nu har jag slipat på min strategi och tightat till den lite till.

Kan säga innan jag börjar att jag alltid bettar när jag är med i en pot om inte annat anges. Allt är under förutsättningen att det är en ohöjd pot. Tar inte så stor hänsyn till i vilken pos folk limpar in på då folk på dessa nivåer inte kan så mycket om positions spel och kan spela en hand som KTo i första pos.

Tidig position spelar jag; AA-JJ AK-AJs/o, ATs och KQs. Synar med TT-88, är det ett passivt bord pre-flop synar jag även med 77-22. Spelar ALDRIG SC i dessa positioner.

I mitten position spelar jag; ATo och A9s, KQo KJs QJs, TT. Synar med alla pocket par och även JTs. Får jag en höjning från tidig pos lägger jag alla händer förutom TT-88 och JTs, detta är för att jag med stor risk är dominerad med alla händer med ett A, K, Q och J.

I sen position spelar jag; A9o, KJo, KTs, K9s, QJo, QTs. Spelar alla SC om poten är ohöjd är den däremot höjd beror det på var och hur många som synat men kan väl som regel säga att jag då kastar alla SC under 56.

På knappen spelar jag Axs i en pot med en limpare i sen eller mitt-sen pos, med den motivering att jag kan vinna potten där och jag har stora chanser att vinna den på floppen om ingen blir nöjd.

På SB synar jag med tveksamma händer som 86s om potten är ohöjd, har endast två krav på korten nämligen 1. att dom ska vara suited 2. att dom ska ha max ett kort emellan sig (tex 86s). Här höjer jag såklart oxå med alla kort som jag skulle göra det med i tidig och mitten pos men kan ibland bara syna med sen pos kort.

På BB höjer jag bara med starka händer dvs tidig och mitt pos händer.

Nu är ju inte alla händer i inbördes ordning men jag sätter betydligt högre värde på suited kort i tidig pos (KQs ser jag som bättre än AQo) då jag missar floppen men har två överkort och träffar ett kort i rätt färg på floppen så bettar jag ut från tidig pos (självklart beroende på pre-flop spelet, men hade det varit sådant att jag inte vill betta i detta läge hade den förmodligen redan varit kastad i pre-flop spelet).

Postad

Jag tycker att du har en relativt okej pre-flopp strategi, bättre än dom flesta. Dock tycker jag att du bör höja med TT och 99, man kan tänka på att en sådan som Dan Glimne har rankat 88 som den tionde bästa starthanden man kan ha, vilket jag dock personligen inte anser. Däremot bör du vara försiktigare med Ax då det lätt kan bli stora problem med en sådan hand, dels beroende på att det är så pass vanligt att spelare försöker bluffa på esset på bordet, vilket gör det ännu svårare att veta om han verkligen har ett ess, och då troligen med en bättre kicker än du själv har. Personligen spelar jag sällan Ax och foldar alltid om det har varit raise eller om någon efter dig raisar så ska du automatiskt slänga din Ax. Sedan så spelar du lite för många starthänder, suited connectors överspelar många i mitt tycke, då om man får flushen på dem, ofta kan hamna i problem med att vara uppe mot en högre flush, eller kan få en straight som inte är nut-straighten.

En hand jag rekommenderar dig att spela är Ax-suited, då dessa händer kan förvandlas till nuts och många tenderar att överspela sina flushar med exempelvis suited connectors 89.

Sedan bör du också vara lite tveksam till händer som t.ex. den så kallade "the textbook trouble hand" KJ, som många övervärderar och får stora kickerproblem då det är lätt att anse att man har en bra kicker, men tyvärr inte den bästa oavsett vilket av korten som träffar bordet.

Jag gillar däremot även dom lägre paren då dom kan ge vädigt bra utdelning i form av dolda trissar, som du själv var inne på. En hand som jag vunnit flera av mina största vinster i cash games på, vilket är betydligt mera fördelaktigt än i turneringar när det gäller låga par, är 33. En hand som många inte alls spelar.

Jag har betydligt hellre 33 på hand än Ax....

Lycka till!

/TexIvey

Postad

siter pa lektion lite stressad sa laste igenom snabbt och det enda jag reagerar pa ar att du slanger 77-22... spela alla PPs i fisked limit oavsett position... limpa in o vanta pa trissen... ar du in med 22 och missar triss tex sa ar det latt som en pankaka att slanga pa floppen och nar du traffar ditt set sa ar det bara kamma in guldet ;)