Gå till innehåll

H2H - ska man spela varje hand?


Lukewarm

Recommended Posts

Jag spelade en 20 pers SnG häromdagen och efter ett tag fann jag mig i den angenäma men samtidigt förbryllade situationen att vara H2H mot den spelare jag ansåg vara bäst bland de andra.

 

Hur ska man spela när man är en av de två sista spelarna?

Jag antar att man måste bryta ner det mera till hur man ska spela som chipleader och shortstacked.

Är det skillnad på att vara shortstacked och shortstacked - men ännu inte i farozonen att bli uppäten av blinds?

 

Det är några funderingar jag hade så här på morgonkvisten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på motståndarens spelstil, men det gäller att vara aggressiv och inte visa sig passiv, i alla fall om motståndaren själv är aggressiv. Det skönaste som finns när man lirar HU SnG är en passiv motståndare, vunnit en hel del SnGs bara genom att varje hand på knappen sno hans mörk och varje gång han limpar checka.

 

Anledningen till varför du ska höja just på knappen HU är ju att om du får syn så har du alltid position på motståndaren. Dock får du själv inte släppa dina blinds för ofta, då kommer motståndaren bara stjäla och stjäla. Gör han det så rekommenderar jag att re-raisa honom efter ett par gånger.

 

Sen spelar ju naturligtvis stackstorlekar in i bilden, men är det hyfsat jämt och ni fortfarande har tillräckligt med marker jämfört med blinds kvar att spela för så är det bara att köra på.

 

Kolla gärna under Olas hörna på forumet, läs hans artikel om HU-spel - som alltid informativ och bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Min första postning så ta den för vad den är ;-)

 

Läste just om detta i HFAP(Sklansky) han påstår att man ska spela cirka 40 % av alla händer H2H, dessa ska spelas agressivt. (Reraise på en raise tex) självklart lägger man sig, om man inser att man är slagen. Om motståndaren inte är weak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just om detta i HFAP(Sklansky) han påstår att man ska spela cirka 40 % av alla händer H2H, dessa ska spelas agressivt. (Reraise på en raise tex) självklart lägger man sig, om man inser att man är slagen. Om motståndaren inte är weak.

Gäller inte det fixlimit? Och i så fall är det ju ett helt vansinnigt råd. Välkommen till POKERFORUM.nu förresten, hoppas du kommer trivas.

 

Hur som helst, den mest avgörande faktorn för hur många händer du ska höja och syna med är hur mycket pengar det finns i förhållandet till mörkarna (naturligtvis är det endast den lägsta stacken som räknas). Om du bara har 5bb kvar så ska du både höja och syna med kanske så mycket som 80-90% av dina händer iallafall, eller så kanske det optimala är all-in på varje hand, jag har inte räknat på det men jag skulle inte bli förvånad.

 

Ladda pokerstove och lär dig hur olika händer står upp mot din motståndares troliga distribution av händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller inte det fixlimit? Och i så fall är det ju ett helt vansinnigt råd.

 

Jo det är fixedlimit och iofs handlade det inte om SnG utan om ett shorthanded ringgame. (Han körde H2H i sinna exemple där båda hade blindat. ett 2 bord alltså)

 

Ska vara lite mer försiktig nästa gång jag postar ;-)

 

Välkommen till POKERFORUM.nu förresten, hoppas du kommer trivas.

 

Tack, det vet jag att jag kommer göra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär spelar jag i slutet av en sit n go , jag har inga siffror att backa upp med så ta det för vad det är värt. Om blindsen är på 10% av stack eller mer gå allin om du är först in , om han går allin så syna ganska liberalt , beroende på hur mycket han gillar att stjäla förstås, om blindsen är mindre än 10% spela extremt aggresivt, mörkarna är guld värda så varje gång du snor dom osynad är mycket bra, men ha vett att lägga dig när du misstänker att han är stark. Det finns vissa spelare som väntar på stora ess eller JJ+ innan dom vågar spela tillbaka, det här är verkligen favoritmotståndet du snor så ofta det går och lägger dig när de visar styrka. Om den du spelar mot completar SB eller försöker sno av dig och har ganska mycket pengar kvar i stacken. överväg starkt att gå allin direkt eller på floppen om du träffar nåt eller misstänker att han kan ha missat. framförallt om han synar i SB ska du ta ett skott på potten det är normalt ett tecken på svaghet, undantaget är om du är uppe mot en duktigt spelare som inte normalt gör så här då är det nästan säkert en fälla spela endast tillbaka med ett monster isånafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs att min artikel gäller h2h cashgame, du hittar den här:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1511

 

I en tävling så gäller lite andra förutssättningar - exempelvis när motståndaren har mycket lite, men inte fruktansvärt lite marker kvar, så kanske man inte skall spela med en dålig hand, då han får chansen att dubbla upp ock kanske bli ett litet hot igen. Dessutom är ju ofta blindarna höga gentemot markerstackarna i en tävling - en annan parameter som inte gäller i ett normalt cashgame. Men lite lärdom kan man dra från artikeln.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just om detta i HFAP(Sklansky) han påstår att man ska spela cirka 40 % av alla händer H2H, dessa ska spelas agressivt. (Reraise på en raise tex) självklart lägger man sig, om man inser att man är slagen. Om motståndaren inte är weak.

 

Nja, han säger väl att man ska syna eller reraisa en höjning i BB MINST 40% av gångerna. Och detta skulle jag tro gäller fixed limit cashgame. Spelar man 40% av alla händer HU i en SnG är vinstchanserna inte särskilt stora...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...