Gå till innehåll

"Positiva och negativa odds"


Recommended Posts

Ola Brandborn hade vänligheten att publicera följande definition:

 "Negative odds: The number is equal to how much you have to bet to get back $100.
Odds of -110: Bet $110 to win $100.

Positive odds: The number shows how much you’ll get back on a winning $100 bet.
Odds of +110: Bet $100 to win $110."

Jag såg det inte då, men nu ser jag bättre tanken bakom det hela.

Positiva odds: Oddset är större än 2. Nettovinsten är större än insatsen.
Negativa odds: Oddset är mindre än 2. Nettovinsten är mindre än insatsen.

Men fortfarande känns den ganska bakvänt att se oddsen på detta sätt. Vanliga decimala odds upplever jag som enklast att förstå.

En liten iakttagelse: I Japan införde USA möjligheten att spela på hästar efter andra världskriget. Detta blev snabbt populärt och spelet på hästar omsätter väldiga summor varje år. Jag har varit på flera japanska hästkapplöpningsbanor och överallt anges odden på vårt traditionella sätt. USAs inflytande på Japan är mycket stort och man hade kanske förväntat sej att oddsen skulle anges som "positive and negative odds".

Men hur gör man på hästkapplöpningsbanor i USA? Är det decimala odds som här och i Japan eller är det USAs positiva och negativa odds? Någon som varit på en amerikansk hästkapplöpningsbana? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kallas amerikanska odds och används mest i Nordamerika. Sedan har vi engelska fraktionella odds där 11/10 är samma som +110. Oddset 1/2 motsvarar 1,50 i decimalodds. Sedan finns det Hong Kong-odds, där oddsen visar nettovinsten som en enhet av insatsen. Till exempel, om oddset är 0.5 betyder det att du vinner 0.5 enheter för varje enhet satsad. Detta är faktiskt ganska vettigt. Om du spelar för 100 kronor och oddset är 1, så är din nettovinst 100 kronor, mer behöver du inte ha reda på.

På travbanorna har vi fortfarande kvar våra per satsad tia-odds. Det är inget fel med det; det minimerar siffrorna och slipper kommatecken. En del travbanor använder fortfarande mekaniska oddsvisare. Dessa oddsvisare var mycket vanliga innan digital teknologi och elektroniska skärmar blev standard. Innan denna tid fick man vara glad om man fick några odds överhuvudtaget, man fick vackert vänta tills loppet var kört innan räkningen var klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en intressant genomgång.

19 minuter sedan, säger Lobo :

De kallas amerikanska odds och används mest i Nordamerika.

Menar du att om man besöker en amerikansk hästkapplöpningsbana så står det på oddstavlan +250, -120 o.s.v.?

21 minuter sedan, säger Lobo :

Sedan finns det Hong Kong-odds, där oddsen visar nettovinsten som en enhet av insatsen. Till exempel, om oddset är 0.5 betyder det att du vinner 0.5 enheter för varje enhet satsad. Detta är faktiskt ganska vettigt. Om du spelar för 100 kronor och oddset är 1, så är din nettovinst 100 kronor, mer behöver du inte ha reda på.

Är du säker på det? Jag har för mej att när ATG live visar galopp från Hong Kong så visar oddstavlan oddsen på vårt sätt, men jag är inte helt säker. Jag ska kolla nästa gång det blir galopp därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Menar du att om man besöker en amerikansk hästkapplöpningsbana så står det på oddstavlan +250, -120 o.s.v.?

Är du säker på det? Jag har för mej att när ATG live visar galopp från Hong Kong så visar oddstavlan oddsen på vårt sätt, men jag är inte helt säker. Jag ska kolla nästa gång det blir galopp därifrån.

På kapplöpningsbanorna används främst Pari-mutuel odds, även känt som poolspel här i Sverige, så du såg nog rätt. Å andra sidan används Amerikanska odds och Hong Kong odds främst av bookmakers och spelplattformar. Att beräkna nettovinsten är effektivt på många sätt, eftersom du kan subtrahera 1 från decimaloddsen och multiplicera med din insats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Lobo :

På kapplöpningsbanorna används främst Pari-mutuel odds, även känt som poolspel här i Sverige, så du såg nog rätt. Å andra sidan används Amerikanska odds och Hong Kong odds främst av bookmakers och spelplattformar. Att beräkna nettovinsten är effektivt på många sätt, eftersom du kan subtrahera 1 från decimaloddsen och multiplicera med din insats.

Ok, tack för svaret. Det skulle kanske innebära att det även gäller i USA? Finns det någon av Pokerforums läsare som spelat på hästar i USA och som vet hur oddstavlan ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...