Gå till innehåll

Även stora hajar har varit små fiskar!


Max Cady

Recommended Posts

Sen är väl definitionerna för fisk och haj folk som förlorar resp. vinner pengar vid bordet. Så allt snack om att vanliga vinnande lowlimitspelare inte är hajar bara för de skulle torska på high stakes tycker jag är helt fel.

 

Anser ni också att Phralad Friedman (eller vad han heter...) är en fisk också bara för att han skulle gula om han satte sig med Doyle och grabbarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att jag definierar mig själv som fisk är för att jag inte är en vinnande spelare och för att jag ännu inte (trots Pokerhandboken och ToP) har hittat ABC-pokern som alla pratar om. Alla får det att låta så lätt! "Det är bara att spela bra starthänder, vara aggressiv när du träffar, tänka på odds och outs så vinner du!". Sure, vore det så enkelt skulle väl alla vara vinnande! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla säger ju att man kan drabbas av långa förlustperioder även om man spelar bra, på grund av slumpmomentet i poker. Du kanske helt enkelt har drabbats av en sån precis i början av din karriär.

 

Mina aha-upplevelser har kommit vid läsningen av olika pokerböcker, när författaren har fått mig att plötsligt inse varför det är bra att göra si eller så. Själva spelet handlar nog mer om att nöta och nöta och sakta arbeta upp en känsla för vad det är som pågår i given, hur man ligger till.

 

Kollar du din statistik ibland, så att du vet att du inte spelar för många händer osv?

 

Kanske är haken ändå det där att du känner dig som en fisk och inte vågar beta så aggressivt som du borde? Du kanske tänker "han har säkert triss" istället för "han har säkert ingen triss", och så blir du passiv och låter honom dra billigt till sin bakvägsfärg osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla får det att låta så lätt! "Det är bara att spela bra starthänder, vara aggressiv när du träffar, tänka på odds och outs så vinner du!". Sure, vore det så enkelt skulle väl alla vara vinnande! :cry:

 

Det låter onekligen enkelt när folk säger att man bara behöver spela ABC-poker. Men även bra startkort kan hamna i problem. För att bli en vinnande spelare så måste man kunna läsa vad som ligger på bordet och förstå vad som kan bli problemhänder. Det tror jag är ett stort problem för fiskar, att man drar till händer som innebär problem, att man inte kan lägga en hand då man egentligen borde, att man inte förstår begreppet position, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske rätt i att jag gör mig själv till en fisk genom att tycka att jag är en. Fan, jag som läser psykologi borde kanske varit medveten om det tidigare! :D

 

Funderar lite på att börja med en dagbok här på forumet. Dels så kanske det vore intressant för andra fiskar och dessutom skulle det motivera mig mer. Att kontinuerligt posta HH's och få råd/beröm/kritik är nog väldigt nyttigt. Jag har dock tight med tid, kanske skulle hinna spela 3-4 timmar i veckan. Det är ju alldeles för lite för att komma framåt! Jag anser att kontinuitet är viktigt för mitt pokerspelande. Ja, jag vet inte, får se. Måste i vilket fall som helst vänta på cash från CSN, har tomt på kontot! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på att veta vad ABC-poker är och att spela ABC-poker. Bara för att man vet vad som är rätt så behöver man inte spela så. varför det är så vet du säkert bättre än vad jag gör om du läser psykologi.

 

I övrigt så är det viktigt med disciplin och att du håller på din rulle (om du nu har ont om pengar) och håller dig på rätt nivå i förhållande till hur mycket pengar du har att spela om. Om du är på rätt nivå så bör inte stora potter kännas otäcka som någon annan sa innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så enkelt att du brister i erfarenhet. Hur många händer/timmar har du spelat? NLT handlar så oerhört mycket om erfarenhet, det gäller att du har hamnat i olika situationer många gånger innan du fått en bra känsla för spelet. Du måste torska X antal gånger med TPTK innan du lär dig hur du ska spela handen och vad som är +EV i olika situationer. Du måste lära dig när du är slagen och när du troligtvis leder, när är det troligt att fi bluffar och när är det troligt att han spelar ärligt. Att bara blint betta pott när man har något utan att ta hänsyn till brädan och motståndarna är nog den vanligaste orsaken till att TA spelare ändå förlorar. Brist på erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du slut på pengar har du kört på fel nivå. Börja på pokerchamps 0.02/0.04 NL, där borde alla klara av att vinna som gör ett seriöst försök. När du spelat 2000 händer där och plussat, kan du hoppa upp till 0.05/0.1. Om du tycker det är fånigt att spela på så låga nivåer är du mer av en gambler. Koncentrera dig på att lära dig spelet, och försök hålla kostnaderna nere. Det går ju fortare att lära sig spela om man direkt hoppar till 1/2 NL men det kostar desto mer. Sen tar det TID att gå mellan nivåerna. 10-tusentals händer! Det är vissa "proffs" som bara spelat ett år, men de flesta har mycket mer erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker definitivt att detta var en av de intressantaste trådarna på länge, önskar bara att swede, gdaily, beachjohan och rille_g och allt vad de heter ville posta lite i den oxå ;-)

 

jag tycker också du skall göra en pokerdagbok! Tror också att det finns insikter som man kan göra, en sådan som jag har gjort och skäms lite över är att det är ofta en dålig idé att calla höga bets om det bästa du kan få är sämre än det som redan ligger på bordet:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, det vore trevligt om de som är duktigast på detta forum gjorde lite inlägg. Dom vet ju garanterat vad dom pratar om!

 

Min pokerbana började för nåt år sen med funmoney på Betsson. Hade då ingen aqning om vad pottodds, outs mm var för något. Spelade doch lite grann med riktiga pengar och förlorade dom givetvis!

I våras började jag spela lite igen med funmoney efter ett lååångt uppehåll från pokern. Spelade en freeroll i våras som jag kom tvåa i med $8 i vinst. Började då spela för dessa på Absolute Poker. Var som mest uppe på $30, detta efter bara några dagar. Spelade bara micro no-limit cashgames. När pengarna försvunnit förstod jag att jag kanske behöved lite teori. :D Köpte då Pokerhandboken och Theory of Poker. Har läst dessa med absolut inte pluggat dom! Har nog lärt mig mest genom att ställa korkade frågor här på forumet! Har totalt sen i våras kanske spelat ca 2500 händer, inte så jättemycket alltså men jag jobbar på det! ;)

Funderar som sagt på att börja på "En fisk's dagbok". Får se om jag sätter igång. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinnande spelare på låga nivåer kan man väl bli på ett par dagar eller så om man är bra på matte o sådära..

 

Sen kanske man inte är nån "hajj" för det, men jag tror inte heller man helt plötsligt får nån aha upplevelse där man helt plötsligt inser hur man ska lira i alla situationer.. Är väl sånt som kommer succesivt med tiden.

 

Om man är en fisk borde man väl egentligen lira med 0 kr, om man vill uppnå nånting rent ekonomiskt, om man inte är tillräckligt målinriktad för o bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är "vinnande" efter ett par dagar på micronivå säger kanske inget om hur duktig man är, eller? Man kan ju helt enkelt ha flyt en period.

 

 

Njaa, vad jag menade mer var att man borde kunna utveckla en vinnande spelstil på några dagar, genom o mixa spel med lite studier och fundera mycket.

 

Så avancerat är det ju faktist inte o bli en vinnande micro limit spelare.

 

Typ som maliik sa tidigare, så borde starka starthänder o hårt bettande vid träff räcka en bra bit, eftersom folk synar så mkt.

 

Fast det kanske är lite individuellt... För vissa kanske det tar längre tid men när dom väl börjar vinna så krossar dom 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är "vinnande" efter ett par dagar på micronivå säger kanske inget om hur duktig man är, eller? Man kan ju helt enkelt ha flyt en period.

 

 

Njaa, vad jag menade mer var att man borde kunna utveckla en vinnande spelstil på några dagar, genom o mixa spel med lite studier och fundera mycket.

 

Så avancerat är det ju faktist inte o bli en vinnande micro limit spelare.

 

Typ som maliik sa tidigare, så borde starka starthänder o hårt bettande vid träff räcka en bra bit, eftersom folk synar så mkt.

 

Fast det kanske är lite individuellt... För vissa kanske det tar längre tid men när dom väl börjar vinna så krossar dom 8-)

 

En sak som många missar är att det är svårt att bli en vinnande spelare på grund av raken. Den gör att det är väldigt få spelare som faktiskt vinner på sitt spelande.

 

Dessutom är raken mycket högre (procentuellt) på låga nivåer än på höga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar på mig titeln haj-fisk. Jag fiskar så det står härliga till och spelar omväxlande men överlag ganska löst. Får ofta höra att jag är en "tursam fiskjävel".

Men, det konstiga(?) är att jag samtidigt vinner pengar.

 

Har spelat en herrans massa timmar nu och tror mig ha kommit fram till ett spelsätt som passar mig (som person), min bankrulle, mina generella motspelare och min nivå väldigt bra. Har ingen speciell spelstel förutom att jag kanske spelar ovanligt många händer jämfört med vinnande kollegor på borden.

 

Man blir ingen high-roller av att memorera tre pokerböcker, allt handlar om att relatera sig själv och sin förmåga till spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ingen high-roller av att memorera tre pokerböcker, allt handlar om att relatera sig själv och sin förmåga till spelet.

 

Nej precis för tre böcker är för lite ;) Vad många verkar tro är att man snabbt blir fullärd på poker och det är ett stort misstag. Det är ju bara kolla på hur man spela poker för 10 år sedan och kolla på hur man spelar nu. Spelet utvecklas och det kommer nya former av poker. Sen bör man även läsaom de böker man har eftersom man dels glömer och dels inte alltid kan ta åt sig allt som står i boken.

 

Sen till frågan när man ska börja räkna på potodds så är svaret så fort som möjligt. Desto tidigare du lär dig det desto snabbare sitter det i ryggmärgen. Sen gäller det att spela så många händer som möjligt så att man lär sig att känna igen situtaioner som man råkat ut för innan. Sen är det även viktigt att analysera sitt såel så att man lär sig av sina misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, vad jag menade mer var att man borde kunna utveckla en vinnande spelstil på några dagar, genom o mixa spel med lite studier och fundera mycket.

 

Så avancerat är det ju faktist inte o bli en vinnande micro limit spelare.

 

Jag tycker du sätter upp ribban lite för högt för en seriös nybörjare.

 

Jag tycker det är fel att säga att det är busenkelt att börja vinna, se bara till att ha bra starthänder osv.

Saken är ju den att poker är ju mer än bara bra starthänder. Det gäller ju att veta vad man ska göra med dem innan floppen, i vilket position man ska spela dem, osv. Sen när floppen väl har kommit, vad ska man göra då?

 

För den som är nybörjare och är seriös angående sitt pokerspel så bör man nog räkna med att backa ett tag i början och det är inget fel i det.

 

Att hitta en vinnande stil tar sin tid. Ibland har man flyt och vinner på en gång, men vad beror det på? Att man har haft flyt? Att man spelat mot sämre motståndare? Att man är ett pokerproffs in the making?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis Nickefik! Det handlar ju om lite annat än starthänder! Spelet består ju av flera delar preflop, postflop, turn, river, pottodds, outs mmm mm.....

Att veta hur man ska bete sig i de olika situationerna i förhållande till storlek på potten, preflop betande mm är ju inte speciellt lätt när man är färsk! Men jag håller ablsolut med det som sagts tidigare, man måste spela mycket för att lära av sina misstag! Lärde mig tex ganska snabbt "den hårda vägen" :D att topparet med en låg kicker lätt orsakar problem! :lol: Är efter det VÄLDIGT försiktig även när jag i sen position utan stora bet före mig spelat tex Ax. Tycker att det generellt är ganska många här på forumet som verkar glömt att de en gång va nybörjare. Det är även si och så med ödmjukheten ibland, man kan tro att det är lunarstorm man är på ibland! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde mig tex ganska snabbt "den hårda vägen" :D att topparet med en låg kicker lätt orsakar problem! :lol: Är efter det VÄLDIGT försiktig även när jag i sen position utan stora bet före mig spelat tex Ax.

 

Axo ska en nybörjare alltid fold x<10. Axs däremot kan spelas mot många motståndare. Ser många nybörjare som spelar tex A6o i tidig possition som om det vore en bra hand. Det är ett vanligt nybörja misstag som de flesta har gjort. Mina tips är spela, spela spela och varva med bra böker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mycket bra synpunkter! Har funderat lite sen jag började den här tråden. Tror att jag kanske varit lite för, vad säger man, "potcommited". När jag väl betat i potten har jag kanske hängt med för länge trots att jag varit slagen tidigt (kan man ju inte alltid vet iofs ;) ). Tror också att jag funderat för mycket på pengarna, "ojoj, nu förlorade jag 30sek!" :D

Har dessutom inte haft rulle nog för att räcka till ens på kicronivå! Har kanske inte klarat svängningarna alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessutom inte haft rulle nog för att räcka till ens på kicronivå! Har kanske inte klarat svängningarna alltså.

 

Har du liten rulle så är ju MTT (undantag för freeroll) och SnG väldigt prisvärda sätt att skaffa erfarenhet. Gratis turneringar är för mycket wilda westerna för att ge bra erfarenhet, men de kan vara roliga och lyckas man så kan man ju bygga på sin rulle. Sen har ju Expekt $0.01/@0.02 och det bör ju kunna passa din rulle, men jag kan tänka mig att det är rätt vilt där.

 

Börja själv med $50 på expekt och variera mellan att spela $5 SnG och NL $0.05/$0.10. Det byggde jag upp till $200 och sedan börja jag att jaga bonusar på andra siter. När du väll har råd att sattsa på de stora bonusarna (>= $100) på bla party nätverket så kommer din rulle att förhoppningsvis öka med flera hundra dollar i månaden.

 

Spelar man över sin rulle så tror jag inte att man vågar spela sitt bästa spel. Kolla in senaste Poker Magazin där de har en bra artikel om bankrulle.

 

Edit: Man ska aldrig tänka på hur mycket man lagt in i potten utan på hur mycket man har sparat genom att inse att man är slagen. Det är inte lätt men man blir bättre på det efter hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...