GÄ till innehÄll

Sverige - USA 5-4


Recommended Posts

Det var ett verkligt spĂ€nnande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. 🙂

BÄde i Sverige och Norge finns ett stort motstÄnd mot att fÄ rÀttvisa resultat med hjÀlp av VAR. Man tycker det Àr viktigare att matchen gÄr utan avbrott Àn att rÀttvisa skipas.

Men vad sÀger ni nu?

  • Like 2
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

Den 2023-08-06 kl 16:08, sÀger Folke Rosvall :

Det var ett verkligt spĂ€nnande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. 🙂

BÄde i Sverige och Norge finns ett stort motstÄnd mot att fÄ rÀttvisa resultat med hjÀlp av VAR. Man tycker det Àr viktigare att matchen gÄr utan avbrott Àn att rÀttvisa skipas.

Men vad sÀger ni nu?

Jag tycker att VAR förstör upplevelsen sÄ hade accepterat att en kass straff som rÀddades inte dömdes som mÄl trots att bollen var nÄn millimeter inne.

 

Utöver att ett mÄl aldrig riktigt Àr ett mÄl sÄ Àr de extremt sena avblÄsningarna vid offside ett mycket störande moment för mig som tv-tittare.

 

Inget av detta Àr unikt för VM utan Àr minst lika störande i ligafotbollen. Efter att nu dessutom sett nÄgra matcher pÄ Friends Àr jag Àn mer övertygad om att Norge och Sverige gör rÀtt som hÄller fortet. Kvaliteten pÄ lÀktaren överstiger vida den pÄ spelet och borde vara nÄgot att vara rÀdd om.

 

Sen för att ÄtervÀnda till VM sÄ svÀvar en icke angenÀm dubbelmoral över damfotbollen. GÀrna mer pengar, publik och uppmÀrksamhet, men kritik tas emot som en parkeringsböter. Bra illustrerat nÀr nyligen landslagsaktuella Hedvig Lindahl pÄ uppdrag av Sportspegeln listade sina positiva och negativa punkter av mÀsterskapet sÄ hÀr lÄngt.
 

Ja, det grÀnsar till sinnessjukt att Rapinoe som storstjÀrna brÀnner 3 av 3 hörnor, 1 av 1 frispark, för att sen skicka en straff utanför ramen och skratta Ät det. Man bör i hennes sits Ätminstone vara beredd pÄ kritik.

  • Like 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Den 2023-08-09 kl 16:06, sÀger Markus8000 :

Jag tycker att VAR förstör upplevelsen sÄ hade accepterat att en kass straff som rÀddades inte dömdes som mÄl trots att bollen var nÄn millimeter inne.

Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland pÄ en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför Àr fotbollspubliken annorlunda?

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

9 timmar sedan, sÀger Folke Rosvall :

Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland pÄ en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför Àr fotbollspubliken annorlunda?

Det finns en avsevÀrd skillnad i procentuella videogranskningar vs videogranskningsvÀrda situationer, enligt mig. I hockeyn Àr det vÀl standard med kring 30-40 skott pÄ mÄl och en hoper ytterligare svÄra situationer att utvÀrdera? Jag tycker att jÀmförelsen haltar betÀnkligt givet förutsÀttningarna och att hockeyn dessutom pausar fÀrre gÄnger Àn dagens fotboll. 

 

Ett dagsaktuellt exempel Àr Nunez avgörande mÄl igÄr för Liverpool. Det viftades för VAR-koll och ingen visste riktigt ut eller in, bara för att reprisen sen visar att han var minst en meter pÄ rÀtt sida.
 

Damfotbollen motsvarar vÀl dessutom ca pojkar 16-tempo (fr 2013 iofs:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8wRj8Q/damlandslaget-foll-mot-aiks-p17-lag) sÄ blotta existensen av VAR Àr nog mer nÄgot slags inkvoterat hjÀlpmedel Àn att det verkligen behövs för extremt stor andel korrekta beslut, Àven om det nu för denna < 1%-situation fungerade bra.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

  • 1 month later...

Är det ens lönt att spekulera i Sveriges chanser att gĂ„ till EM? 

Sverige har kvar att möta Belgien, Azerbajdzjan, Estland och mÄste vinna alla matcher. I en överslagsrÀkning har Sverige c:a 15 % chans till detta.

Samtidigt behöver Österrike tvĂ„ pinnar för att sĂ€kra EM-biljetten, de har kvar tvĂ„ bortamatcher mot Azerbajdzjan och Estland, runt 4 % att det inte kommer att hĂ€nda.

  • Sad 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

Tror pÄ nej. Hade nog inte varit sÄ kul att se detta gÀng i större mÀsterskap heller. Bara hoppas de bestÀmmande vÀljer en förbundskapten som anpassar laguppstÀllning och strategi efter förutsÀttningarna bÀttre. Minst 190 cm pÄ mÄlvakt och mittbackar, benknÀckare pÄ överbemamnat innermittfÀllt och sÄ nÄn snabb som forward. Kommer sannolikt vara Sveriges enda chans i lÀngden. 

 

Och som krydda att förbundskaptenen gör det till regel att inte lyssna pÄ Bojans Äsikter. Bara slÄ dövörat till.

  • Like 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

Man saknar sÄdana backar som Joachim Björklund i Sverige, Jean-Pierre Papin var livrÀdd för honom.

Sen hade Zlatan en poÀng nÀr han beskrev mittbacken och vÀnnen Olof Mellberg.
 

Citat

Den dagen Olof Mellberg tog beslutet att sluta i landslaget, den dagen var en stor förlust för Svensk fotboll och landslag. Men för mig var det en Ànnu större förlust. NÀr jag hade honom i laget behövde jag aldrig titta bakÄt för jag visste att jag hade honom bakom mig och jag kunde fokusera pÄ det som hÀnde framÄt", skriver Zlatan. 

 

  • Thanks 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

GĂ€st
Svara i detta Àmne...

×   Du har klistrat in innehĂ„ll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler Ă€r tillĂ„tna.

×   Din lĂ€nk har automatiskt bĂ€ddats in.   Visa som lĂ€nk istĂ€llet

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terstĂ€llts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...