Gå till innehåll

Vilket bevisvärde har ett email?


Jarnix

Recommended Posts

Har ni skrivit kontrakt eller är det bara en "muntlig" överenskommelse? Jag menar, kan ni göra nånting överhuvudtaget egentligen (förutom att stalka honom o skrämma honom då :twisted: OBS skämt)

 

Muntliga kontrakt är ju också juridiskt bindande. För övrigt står väl villkoren beskrivna här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni skrivit kontrakt eller är det bara en "muntlig" överenskommelse?

 

Vad menar du med "bara"? Det gör ingen skillnad, rent juridiskt. (Bortsett från att innehållet i ett skriftligt avtal är lite enklare att bevisa.)

 

I och med att förutsättningarna publicerats här på forumet i förväg, lär inte bevisfrågan vara några problem. Dessutom lär det ju finnas mailväxlingar som också gäller som bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni skrivit kontrakt eller är det bara en "muntlig" överenskommelse?

 

Vad menar du med "bara"? Det gör ingen skillnad, rent juridiskt. (Bortsett från att innehållet i ett skriftligt avtal är lite enklare att bevisa.)

Det gör väldigt stor skillnad eftersom ni måste PF måste bevisa vad som sagts. Är han dessutom under 18 år är det troligen kört vad gäller att få tillbaks pengarna genom de vanliga kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Maliik, du skrev det jag tänkte så nu slipper jag skriva det.

 

Vill för övrigt bara tillägga att jag hade en misstanke om att det här skulle hända. Gfs verkar se sig själv (som så många andra) som en riktigt bra spelare som går knackigt för att han spelar på för "låga" nivåer, dvs de andra spelarna vid bordet fattar inte hans grymma moves. När han sen började ifrågasätta BB-teorin kan man ju förstå att vägen utför är kort.

 

Hoppas verkligen att ni få tillbaka pengarna, men min spontana tanke är att han tagit ett skott på de högre nivåerna o där gulat :(

 

Som student (det va han va?) lär han väl få lite halvsvårt att ge tillbaka pengarna, men ni får försöka få tag i han o ha ett allvarligt snack med han.

 

PS När allt är uppklarat tycker jag ni ska flytta den här tråden till Spelberoende då jag ser allt som är illa med poker i denna händelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni skrivit kontrakt eller är det bara en "muntlig" överenskommelse?

 

Vad menar du med "bara"? Det gör ingen skillnad, rent juridiskt. (Bortsett från att innehållet i ett skriftligt avtal är lite enklare att bevisa.)

Det gör väldigt stor skillnad eftersom ni måste PF måste bevisa vad som sagts.

 

Och då finns det säkert skriftlig bevisning i form av inlägg här på forumet och säkert mailväxling mellan killen och PF. Jag tror inte att det blir något problem rent juridiskt om PF väljer att stämma killen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni skrivit kontrakt eller är det bara en "muntlig" överenskommelse?

 

Vad menar du med "bara"? Det gör ingen skillnad, rent juridiskt. (Bortsett från att innehållet i ett skriftligt avtal är lite enklare att bevisa.)

Det gör väldigt stor skillnad eftersom ni måste PF måste bevisa vad som sagts.

 

Och då finns det säkert skriftlig bevisning i form av inlägg här på forumet och säkert mailväxling mellan killen och PF. Jag tror inte att det blir något problem rent juridiskt om PF väljer att stämma killen.

Om jag inte minns fel så finns det en prejudicerande som säger att email inte är juridiskt bindande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så finns det en prejudicerande som säger att email inte är juridiskt bindande.

 

Så är det inte. Email används ofta som bevis i rättegångar.

för att bevisa giltighet i ingågna avtal? :?

 

Javisst. Framför allt för att bevisa innehåll i ingångna avtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder så kallad fri bevisföring i det svenska rättsväsendet. Det är alltså inte alls som man ser i amerikanska tv-serier där bevis underkänns och inte får användas i domstolar för att några rättigheter glömts bort och så vidare.

 

Kort och gott innebär den fria bevisrätten att precis vad som helst får användas som bevis. Exempelvis ett mail. Sen är det upp till domstolen att avgöra exakt hur stort värde det har i sammanhanget. Det kan antingen vara hur tungt bevis som helst eller helt värdelöst beroende på omständigheter och annat.

 

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Av naturliga skäl anses ett skriftligt avtal starkare eftersom det i efterhand är lättare att bevisa vad som avtalats... ;)

 

I Knutby användes ju smsandet mellan pastorn och barnflickan som bevis. Domstolen ansåg att de bevisade att pastorn och barnflickan hade ett "avtal" att pastorns fru skulle mördas.

 

Gfs-grabben ligger - rent juridiskt sett alltså - pyrt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aglo:

Qos glömde visst att tala om att han delade tråden... Om ni undrar varför det pratas om gfs86 kan ni kika här, där också diskussionerna kring honom fortsätter. I den här tåden pratar vi inte om gfs utan om huruvida email kan användas som bevis

 

ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va han under 18 när han fick pengarna kan ni glömma dom rent juridiskt. Ett avtal som ingås innan man har fyllt 18 e inte giltigt. Därför man måste va 18 för att få ett visa kort

 

Just det.

Jag antar att han är över 18, låter hyffsat dumt att ge pengar till en kille som inte får spela på siterna och riskera att få kontot fryst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aglo:
Qos glömde visst att tala om att han delade tråden... Om ni undrar varför det pratas om gfs86 kan ni kika här, där också diskussionerna kring honom fortsätter. I den här tåden pratar vi inte om gfs utan om huruvida email kan användas som bevis

 

ok?

Missuppfattade QoS:s delning av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...