Gå till innehåll

NLT - KK, KKK på turn Tork med A River.


Zappa

Recommended Posts

Hejsan. Jag är väldans ny på realmoney, men har lirat skoj$ ganska länge för att lära mig spelet, och styrkan i i olika givar. Även läst ett antal böker i ämnet. Spelar nästan endast NL. Ska försöka beskriva ett senario där jag inte vet om jag gjort rätt eller om det bara är riktig otur.

 

Spelet är .25/.50 NL Texas Hold´em 10 bord

 

Får KK i pos 3 efter BB.

 

sb. Fold

BB. Call

3 Call/Fold

4 Call/Fold

5 Zappa raise 3xBB

6 Fold

7 Fold

8 Fold

9 Call

10 Fold

 

På Flop kommer K :heart: - 6 :spade: - 9 :club: Rainbow

 

BB Bet low.

Zappa raise 1,5 BB. (ändrat från 1,5xPott)

9 Call

BB Call

 

På Turn kommer T :diamond: som för fullbordad rainbow. Färg borta. Men stege finns kvar.

 

BB Bet .5 BB (Även detta var fel, 0,5xpott =Fel)

Zappa raise 2xBB (Ändrat från 2xpott)

9 Fold.

BB Call

 

River slår upp A (skit tänker jag, men eftersom jag har bra read på BB, som tidagre följer med till river och pot ut 8 av 10 givar utan träff)

 

BB bet low

Zappa raise 2xpot.

BB Call

 

BB visar AAA

Zappa KKK

 

Efter given kände jag mig som en FISK av typ marulk. Men samtidigt så vinner man med stor % med set i Kungar.

 

I detta fallet var gör jag fel?

Hur har jag kunnat gjort det anorlunda?

Framför allt om jag ska lägga mig när?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja du är alldeles, alldeles, alldeles för rädd till att börja med.

 

På floppen så har du ju en näst intill oslagbar hand. I värsta fall så har ju någon fyra direkta outs för att slå dig. Här är det ju katastrof om du bara vinner det som ligger i potten. Så satsa det belopp som du tror har störst sannolikhet att bli synat. Jag skullen satsat typ pott*0,9 vilket är samma som jag skulle satsat om jag hade QQ eller JJ. Samma sak på turn, satsa ett belopp som du får syn av så många händer som möjligt. Om överbetet inte skrämmer loss folk från händer som A9 eller JJ så är det ju helt ok, men oftast är det nog bäst att beta lite mindre om det inte får folk att tro att du bluffar. När rivern kommer så skulle jag tänka "Cha-ching! nu är det någon tomte som fått tvåpar." Möjligen kan någon också ha QJ för att slå dig, men det är nästan helt otänkbart även för en ultratomte. AA är också minst sagt en aning otroligt.

 

Så det enda du gjorde fel var möjligen att överbeta potten. Och det finns inte en chans i helvete att du lägger dig här. Ingen som helst. Om du ens tänker på det så är du alldeles för feg för NL med 100bb i stackarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det snabba svaret.

 

Jo jag håller med om att jag var lite rädd , och överbeta poten igentligen redan från preflop. Vilket jag såg själv när jag satt och analyzera i mitt ensamma. Bättre att kanske med call på preflopen och sen .9 raise på turn och river, för att lossa kanonen på showdown.

 

Att lägga mig finns inte med någonstans. Bara ställde den frågan för och se om jag defenetivt måste tänka om när det gäller mitt spel.

Att X drog set i Ess på river jag klassade de som tur och en nh i chatten. Hade jag själv haft AA efter flop utan att träffa. och någon sätter överbet som jag gjorde skulle jag säga hej och invänta nästa giv, oddsen emot sig. Så jag tycker att X spelade med huvud under armen.

 

Känns ganska skönt att veta att man kan va på rätt spår, men måste defentivt tänka mer på vad jag har och hur jag vill att andra ska aggera i sånna lägen. Jag var skitglad över KK och tänkte nu j-vlar. Iställer för att visa mer kyla och ro hem det i lungt tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med om att jag var lite rädd , och överbeta poten igentligen redan från preflop. Vilket jag såg själv när jag satt och analyzera i mitt ensamma. Bättre att kanske med call på preflopen och sen .9 raise på turn och river, för att lossa kanonen på showdown.

Du överbetar inte potten preflopp. Potten är 1,5 från mörkarna, sen synar du och då är den 2,5, sen höjer du 2 till och potten blir 4,5. Så du betar något under pott. 3bb är standardhöjningen preflopp, ofta kan du frångå den men det är bra att ha någon anledning.

 

Jag tycker definitivt inte att du ska limpa KK om det inte är väldigt troligt att potten höjs efter dig. Handen är jättestark preflopp och bara so-so postflopp om du inte träffar. I bästa fall så blir du re-raisad av en sämre hand och i värsta fall så får du ut händer som A5 som du åtminstone inte vill släppa med för bara 1bb.

 

Hade jag själv haft AA efter flop utan att träffa. och någon sätter överbet som jag gjorde skulle jag säga hej och invänta nästa giv, oddsen emot sig. Så jag tycker att X spelade med huvud under armen.

Angående AA så skulle jag re-raisat preflopp nästan 100% av gångerna. Men om jag nu skulle slöspelat och någon överbetar potten på floppen så är det inte alls säkert att jag skulle foldat. Många, många tomtar skulle spela AK eller till och med KQ på samma sätt som du spelar så det är ingen självklar laydown. Det finns för övrigt 1 sätt för motståndaren att ha KK och 6 sätt att ha AK.

 

Känns ganska skönt att veta att man kan va på rätt spår, men måste defentivt tänka mer på vad jag har och hur jag vill att andra ska aggera i sånna lägen. Jag var skitglad över KK och tänkte nu j-vlar. Iställer för att visa mer kyla och ro hem det i lungt tempo.

Jo det viktigaste är ju att få rätt value på sin hand och inte att man vinner just den här handen. Det handlar om att maxa mängden pengar man tjänar, inte mängden potter man vinner. Is i magen med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många, många tomtar skulle spela AK eller till och med KQ på samma sätt som du spelar så det är ingen självklar laydown.

 

Ponera att du satt med AKo i Zapps position och hade raisat på samma sätt som han pre-flop, hur skulle du spelat på floppen? Inte överbettat potten eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du satt med AKo i Zapps position och hade raisat på samma sätt som han pre-flop, hur skulle du spelat på floppen? Inte överbettat potten eller?

Beta 0,6-0,9 av potten. Jag vill ju att motståndaren ska känna att de kan syna med en sämre hand, annars är det inte så meningsfullt att beta. Att beta mindre med en bra hand gör ju också att man kan spara pengar på sina bluffar och få lite bättre value på det viset. Jag antar att jag ibland borde checka här, men det gör jag nästan aldrig.

 

Det finns väl folk som man kan överbeta lönsamt mot, men det är rätt sällan som jag stöter på sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kung på bordet, tre kvar. Borde innebära tre sätt att ha två kungar på? Eller vad har jag missat?

Zappa har två kungar på hand.

Nej, Kubo har rätt. I den biten av diskussionen pratar vi ju om hur jag skulle spelat AA om någon överbetade in i mig på en K-hög flopp. Så proportionerna AK mot KK i fickan till fi är ju 2:1 istället för 6:1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

parre skrev:

 

Din motståndare verkar vara en riktigt passiv pajjas, hoppas du tog hans pengar sen

 

Nog va det en pajjas, överlevde 3 potter till, sen dog han med ett magplask , all in på underpar efter flop som visar 572s. Möte AKs i färg.

 

Vi övriga delade på hans pengar under kvällen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fan kan man missa att re-raisa rivern där med triss i ess? Din motståndare verkar vara en riktigt passiv pajjas, hoppas du tog hans pengar sen ;)

Här är en liten förteckning av betandet enligt Zappas beskrivning:

 

Betande pre-flop

 

1+1+3+3+0,5+2

 

Pott preflopp 10,5bb

 

Bettande på floppen

 

BB 2bb

 

Zappa syn (pott på 14bb) och höjer 1,5 gånger potten, alltså 21bb.

 

Pott efter floppbetandet: något över 77bb

 

BB betar halva potten alltså 38bb. Zappa synar och det blir alltså 153bb i potten. Nu betar Zappa dubbla det beloppet, alltså 306bb. Detta får han synat på ett ställe.

 

Potten blir då alltså efter turnbetandet 765bb.

 

Vid rivern så betar BB lite grand. Säg 10bb. Zappa synar det här och potten blir då 785bb, sedan betar hand dubbla potten, alltså 1570bb och får syn. Alltså skulle BB behövt en bra bit över 2000bb (alltså $1000) för att kunna göra en höjning på slutet.

 

Nu har jag en stark känsla av att det här inte stämmer utan att Zappa i själva verket dubblade beten som kom mot honom eller något i den stilen.

 

Om det verkligen stämmer att ni satt med så här mycket pengar så ändrar jag mig från att en fold inte var aktuell till att den var helt obligatorisk vid rivern och att det var starkt att rekommendera att ta det jävligt lugnt vid turn. När man spelar med så här djupa pengar så ska man se till att ha nötterna när alltihopa åker in. Vidare så ska man ta det rejält försiktigt att eskalera någon pott på det här viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo men det är ju uppenbarlgien onlinespel, att någon skulle ha så djupa pengar är ju en omöjlighet mer eller mindre.

 

Det jag antog var alltså att motståndaren hade mer pengar kvar att beta på river och att det var helt fel att inte göra det. Vad är det för mening att dra till en tvåoutare och inte få betalt?

 

Bättre att limit-raisa, eller gå all-in och representera en bluff. Knappast att KKK lägger sig, QJ på handen är ju också helt otroligt, därför skulle han ha re-raisat rivern då han uppenbarligen har bäst hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fan kan man missa att re-raisa rivern där med triss i ess? Din motståndare verkar vara en riktigt passiv pajjas, hoppas du tog hans pengar sen ;)

Här är en liten förteckning av betandet enligt Zappas beskrivning:

 

 

 

Nu har jag en stark känsla av att det här inte stämmer utan att Zappa i själva verket dubblade beten som kom mot honom eller något i den stilen.

 

 

Efter att lästigenom det jag skrev så känner jag mig som en stor FISK.

Betade inte x potten förutom på showdown. Var xbb. Ber väldigt mycket om ursäkt för det. "ska inte hända igen". Skulle nog ha läst det både två och tre ggr innan jag posta det. Det gör ganska stor skillnad, och Zappa skäms och lämnar forumet denna gång med lågt huvud. Ska rätta till det i första posten med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB Bet low.

Zappa raise 1,5 BB. (ändrat från 1,5xPott)

det ligger 11,5bb i potten

Ok, det här är en jättedålig bet. Detta av ungefär följande skäl:

 

a) ditt bet ger utmärkta odds att lönsamt dra till en hålstege.

 

b) Ditt bet bygger inte upp potten nämnvärt. Du missar en massa stålar på sämre händer som är villiga att syna större bet.

 

c) Du bygger upp ett lättläst mönster här. Småbet på flopp och sedan monsterbet på turn eller river riktigt skriker slöspelat monster. Om du istället är konsekvent i att beta nästan pott två gånger och sedan lite mer på river så kan folk fortfarande tro att du bluffar eller överspelar ett par.

 

e) Du ger implicta odds åt AA att dra ut. Han träffar 1/22 gånger på turn och får odds på 10:1 till turn. Kan han sedan få in $15 dollar i snitt när han träffar så har han gjort en bra syn.

 

f) du är inte alls konsekvent med ditt prefloppbetande.

 

 

På Turn kommer T :diamond: som för fullbordad rainbow. Färg borta. Men stege finns kvar.

 

BB Bet .5 BB (Även detta var fel, 0,5xpott =Fel)

Zappa raise 2xBB (Ändrat från 2xpott)

9 Fold.

BB Call

Ok, nu vet jag inte hur du tänker. Spelaren i bb kan inte ha betat en bb, minimibetet är på 1bb.

 

Ditt bet är fel av ungefär samma orsaker som tidigare.

 

River slår upp A (skit tänker jag, men eftersom jag har bra read på BB, som tidagre följer med till river och pot ut 8 av 10 givar utan träff)

 

BB bet low

Zappa raise 2xpot.

BB Call

Dålig bet här. Din motståndare har inte indikerat råmycket styrka och du vill ju ha syn av halvkassa händer. Höj pott ungefär, här låter du honom släppa KQ och sånt.

 

Efter given kände jag mig som en FISK av typ marulk. Men samtidigt så vinner man med stor % med set i Kungar.

Tja, du var en FISK av typ marulk. Du gav dina motståndare helt korrekta odds att dra ut dig och de drog ut dig. Inget direkt överraskande.

 

I detta fallet var gör jag fel?

Hur har jag kunnat gjort det anorlunda?

Du betar för lite, vilket är fel främst för att du tjänar väldigt lite pengar på det. Men det är också fel för att dina motståndare får för bra odds att dra ut dig. Vidare så kan det vara ett problem om du vanemässigt slöspelar monsterhänder så här. Du ska spela dem ungefär likadant som dina andra händer, annars blir du alldeles för lättläst. Ett tredje problem är att du i regel kommer vinna mina minipotter med dina monsterhänder.

 

Angående betande överlag så är det alltid lättare att ta betalt av fisken när de kan drömma om ett drag som kan gå in. När den drömmen krossats på rivern som kommer de händerna inte längre att betala dig, medan de innan dess är villiga att betala dig monstersummor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betar för lite, vilket är fel främst för att du tjänar väldigt lite pengar på det. Men det är också fel för att dina motståndare får för bra odds att dra ut dig. Vidare så kan det vara ett problem om du vanemässigt slöspelar monsterhänder så här. Du ska spela dem ungefär likadant som dina andra händer, annars blir du alldeles för lättläst. Ett tredje problem är att du i regel kommer vinna mina minipotter med dina monsterhänder.

 

Angående betande överlag så är det alltid lättare att ta betalt av fisken när de kan drömma om ett drag som kan gå in. När den drömmen krossats på rivern som kommer de händerna inte längre att betala dig, medan de innan dess är villiga att betala dig monstersummor.

 

Där ser man, då var jag både dum och lättläst. :oops:

Då jag slog om och beta helt anorlunda än hur jag normalt spelar. En läxa att lära sig . Sånt gillar jag. :idea:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...