Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
du kan ju knappast förlora något på att först titta snabbt på dina kort och sedan observera vad dina motståndare framför och bakom dig kommer göra.

Jo, man riskerar att avge tells till de som ska agera före. Speciellt om man är novis tror jag att det är bäst att inte titta på korten i förväg. Att folk t.ex. börjar sträcka sig efter marker innan det är deras tur är förvånansvärt vanligt i livegames. Du säger ju själv att du kan dra nytta av att de bakom dig kollat på sina kort, vad är det då som säger att de före dig inte kan dra nytta av att du tittat på dina kort?

Det jag menar är att det är knappast större chans att du avger tells om du kollar på korten tidigare eller senare. Avger du tells så avger du tells.

Ja, men det jag menade var att de som agerar före dig omöjligt kan se på dig om du har en bra/dålig hand så länge du inte tittat på den själv. Ett exempel är sent i en turnering med höga blinds, du sitter i bb och det är foldat fram till knappen som funderar på om han/hon ska gå all in med 8bb eller folda. I detta läge känns det mycket bättre att inte veta vad man har för hand eftersom knappen då omöjligt kan få ut någon information från dig.

Postad
ehm, 8bb och, en kvar innan money och han går all-in med KJoff utg ?

Jag tror nog inte denne snubbe kommer leta efter reads :)

Kanske inte världens bästa exempel, tag 88 eller AJ eller nått om det gör dig gladare.

Sedan så skulle jag vilja säga att när det gäller "hemmapoker" så finns det absolut en del folk som sitter och tokstuderar folk för tells och försöker avslöja bluffar etc men i övrigt spelar som krattor.

/Bjorn

Hur lyckas den här människan samtidigt som han kollar på sina egna kort leta efter tells på dig?

Postad

Kanske inte världens bästa exempel, tag 88 eller AJ eller nått om det gör dig gladare.

Sedan så skulle jag vilja säga att när det gäller "hemmapoker" så finns det absolut en del folk som sitter och tokstuderar folk för tells och försöker avslöja bluffar etc men i övrigt spelar som krattor.

/Bjorn

Hur lyckas den här människan samtidigt som han kollar på sina egna kort leta efter tells på dig?

Den människan tittar först på sina kort, sen tittar han upp och studerar sina motståndare för att sedan ta ett beslut. Svårt va?

Postad

/Bjorn

Den människan tittar först på sina kort, sen tittar han upp och studerar sina motståndare för att sedan ta ett beslut. Svårt va?

men det är väl bara att stirra tillbaka. Jag fattar fortfarande inte varför det skulle va så att om man kollar på sina kort tidigt så flyger händerna till markena och man avger sjuttifyra tells medan man däremot inte avger tells om man väntar med att kolla på sina kort. Du ger ju dom bakom dig samma fördel som dom innan dig har gett dig om du väntar med att kolla på korten.

Postad

Är man en total övermänniska med stenansikte kan man säkerligen kolla på sina kort direkt utan att ge någon tell.

När man kollar på korten kommer man bete sig annorlunda beroende på om du har en ok hand eller inte , har du en bra hand kommer du följa spelet intensivt. Får du däremot en skräphand kommer du inte följa spelet med något större intresse.

Bättre är då att spendera sin tid på att följa vad som händer , för att sedan kolla sina kort och upptäcka om man vill vara med och leka eller inte.

Postad

Det här är egentligen en rätt löjlig diskussion. Det är ju väldigt individuellt, man ska så klart göra det som passar en själv bäst. Generellt råder man (bl a Sklansky vill jag minnas) att vänta med att titta på korten tills det blir ens tur att snacka.

Titta på t ex WPT så ser ni att spelarna som regel väntar med att titta på korten.

Postad
Det här är egentligen en rätt löjlig diskussion. Det är ju väldigt individuellt, man ska så klart göra det som passar en själv bäst. Generellt råder man (bl a Sklansky vill jag minnas) att vänta med att titta på korten tills det blir ens tur att snacka.

Titta på t ex WPT så ser ni att spelarna som regel väntar med att titta på korten.

Bra talat.

Men som sagt, det finns andra skolor. I TJ Cloutiers bok säger han enträget att man bör kolla på sina kort snabbt i början för att sedan kunna ha koll framför sig och framförallt bakom sig.

Postad

Helt klart är saken att alla har sin egen stil att kika på korten.

Ta tex, Chris Ferguson. Han kikar på sina kort, tar lika lång tid på sig för varje beslut.. medans andra ptja... gör på sitt eget sätt.

Postad

Det här är egentligen ett väldigt löjligt inlägg - trådförfattaren undrade VARFÖR man ska vänta på sin tur innan man ser på korten; något som de flesta här försökt förklara.

Postad

Det här är egentligen ett väldigt löjligt inlägg - trådförfattaren undrade VARFÖR man ska vänta på sin tur innan man ser på korten; något som de flesta här försökt förklara.

Jag förtydligar mig: Frågan är inte löjlig, men diskussionen om vad som är rätt eller fel är löjlig. Huruvida man läcker eller missar information beror ju helt på ens egen förmåga, eller hur?

Postad

Han ska inte ta ett skott för att med stor sannolikhet öka sin stack med ca 20% utan risk för att bli utslagen, alternativt hamna all-in med chans att dubbla och troligen då med goda odds. Utan istället vänta på att motståndaren som ligger före honom på något mystiskt sätt ska åka ut före?

• 3 weeks later...
Postad

Bra talat.

Men som sagt, det finns andra skolor. I TJ Cloutiers bok säger han enträget att man bör kolla på sina kort snabbt i början för att sedan kunna ha koll framför sig och framförallt bakom sig.

Nu är det visserligen i samma bok där som han påstår att 76o är bättre än 76s. ;)

Postad

När det gäller att avge tells, så kan man ta ett exempel, 72 offsuit resp. AA på knappen. Du har två alternativ, antingen tittar du på korten direkt eller så väntar du tills det är din tur.

Om du tittar på korten direkt så måste du vara precis lika mycket eller lite uppmärksam på det som händer tills det är din tur, om du vill minimera risken för att avge nån tell.

Om du väntar tills det är din tur så gäller det att försöka ta precis lika lång tid på sig, vare sig man har 72o eller AA, om du vill minimera risken för att avge nån tell.

Personligen så håller jag det sistnämnda som betydligt enklare att "lära" sig, och dessutom bättre. Då du inte vet vad du har än, så tvingar du dig själv att vara uppmärksam på allt som händer. Om du däremot har 72o, tittar på dina kort direkt, och vet om att du kommer folda när det är din tur 20 sekunder senare, då är det minsann inte så enkelt att vara lika uppmärksam som om du har A10s t.ex; och klarar du inte det så avger du en tell.

När det gäller vissa överväganden innan man tar sitt beslut, exempelvis hur många som är med i potten, VILKA som är med i potten, om det är nån höjning och vilka pot odds man har; det gör man medan man väntar och på den punkten är de två olika sätten likvärdiga.

Nu var det ganska extrema exempel, där själva besluten man tar är enkla; fold vid 72o och raise (för det mesta) med AA. Visst finns det händer som är svårare, men som någon påpekade tidigare så finns det ett fåtal grupper man kan placera de flesta händer i, och det går ganska snabbt att placera dem. Att sen ta ett beslut med denna grupp i åtanke tillsammans med överväganden som nämndes i förra stycket, det beslutet borde inte behöva ta mer än 5 sekunder med lite träning.

Och sen är det dessutom så om man är en väldig nybörjare, att tittar man på korten direkt så kan det nog hända att man "glömt" bort vad man hade, och man får ta en snabb titt till när det blir ens tur. Detta ska ju bara inte behövas naturligtvis, men man slipper åtminstone det problemet om man väntar med att titta på korten.

Däremot, om man som nybörjare har problem med de sakerna jag nämnde innan, och behöver ta lite tid på sig innan man tar sitt beslut, och tycker det är lite jobbigt med att räkna pot odds och sådana saker, då kan det vara enklare att titta på sina kort direkt. Men med träning så borde dessa saker gå väldigt fort att beräkna och hålla koll på, och min rekommendation är att på sikt avvakta med att titta på dina kort tills det är din tur.

Och min starkaste motivering är det jag nämnde tidigare; att om du väntar med att titta på dina kort, då tvingar du dig själv att vara uppmärksam på det som händer, och det är så det helst ska vara.

Postad

Är det bara jag som har fått för mig att man rätt automatiskt randomiserar ens handlingar oavsett hur man gör? Okej, jag steker ALDRIG om jag vet att jag ska kasta en hand, det är disrespekt mot övriga bordet, men annars så gör jag lite som jag har lust för.

Ibland avvaktar jag, kollar hela bordet först. Ibland tittar jag direkt. Ibland agerar jag skitsakta innan jag höjer med 72o, ibland blixthöjer jag med AA, ibland hittar jag AA och steker ett bra tag innan jag bestämmer mig för hur jag ska spela handen preflop. Men jag kan göra detsamma med any two, så länge jag har något att fundera över gör jag det, har jag det inte så agerar jag snabbt.

Jag vet inte, jag kanske avger skitmycket tells. Men jag har svårt att tro det, om jag kollar på korten direkt när jag får dom eller när det är agerat fram till mig beror lite på hur jag mår, vad jag känner för etc. Jag tror personligen att det är rätt överskattat hur du gör preflop, om någon i snitt tänker 7sek varje hand han spelar men plötsligt ska ha mer tid på sig blir man ju misstänksammare än om någon som gör lite hur som helst plötsligt steker ett tag.

Men en sak som jag verkligen hatar är slowrollande idioter. Var med en gång om en snubbe som stekte i typ 4-5min innan han synade min all-in med mittenset i texas cashgame t.ex. (jag bluffade). Det var ju klart att han skulle syna direkt, men han slowrollade sönder mig, sånt lackar jag däremot på...

Postad

Brukar alltid kolla på korten först när det är min tur, men annars kan ju en idé vara att titta på korten direkt och varje gång inbilla sig att det är 27o, 23o, J7o m.m. även om dina ögon säger dig att det är AA du har. Sen när det blir din tur så agerar du ju självklart efter den riktiga handen du har.

Postad
Och min starkaste motivering är det jag nämnde tidigare; att om du väntar med att titta på dina kort, då tvingar du dig själv att vara uppmärksam på det som händer, och det är så det helst ska vara.

Jag kan inte annat än hålla med. Bra tanke!