massive Postad 26 Februari Författare Rapport Postad 26 Februari 1 timme sedan, säger Johan_Beta : Trauma från ens uppväxt med de där tupperware-partyna och gapskrattande tanter Om något Citera
massive Postad 26 Februari Författare Rapport Postad 26 Februari 3 timmar sedan, säger Johan_Beta : Gigolo vore väl perfekt för dig? 1 timme sedan, säger Babushka1 : tupperware eller eteriska oljor. #livsförändrande 2 timmar sedan, säger Johan_Beta : Skickar darknet-länk i dm 5 timmar sedan, säger massive : #40årskris Gillar vändningen här i dagboken. kanske ska PM:a @Lundin89 å be han ändra titeln på dagboken till tupperware, trauma och prostitution Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari En fråga. Kollar RFI UTG på wiz å jämför med min egen öppnings-range. Jag vill försöka förstå anledningen att Wiz vill att vi ska öppna K5s-K9s Lägga/frekvens-öppna 22-55 K10/Q10/QJ Min gissning är att Wiz förutsätter att folk 3-bettar korrekt, och och att 22-55+K10/Q10/QJ spelar dåligt mot dom rangerna,framför allt ur poss. Är det det? eller nån annan anledning? Men svidade K händerna då? Vi ska spela dom för att vi har chans på färg och blockar K eller? Det är intressant hur mkt Wiz och vad folk faktiskt spelar för nävar på SVS micro, hur mkt det skiljer sig åt. Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari Och följdfråga. RFI UTG Wiz vill inte att vi spelar (eller lågfrekvens) SC 43s-98s Är det av typ samma anledning, att den spelar dåligt ur poss HU och postflop? Och om vi ändrar scenariot och går in i verkligheten istället. Om jag öppnar låga SC i tidig poss, så är det oftare att jag får 2 syn och ser flop multiway, ofta mot blinds (alltså i poss mot minst 1 gubbe) Borde det då inte vara ok att öppna SC då i högre omfattning från tidig poss? Citera
soldado9 Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari 2 timmar sedan, säger massive : Och följdfråga. RFI UTG Wiz vill inte att vi spelar (eller lågfrekvens) SC 43s-98s Är det av typ samma anledning, att den spelar dåligt ur poss HU och postflop? Och om vi ändrar scenariot och går in i verkligheten istället. Om jag öppnar låga SC i tidig poss, så är det oftare att jag får 2 syn och ser flop multiway, ofta mot blinds (alltså i poss mot minst 1 gubbe) Borde det då inte vara ok att öppna SC då i högre omfattning från tidig poss? Känner du att du är bättre än dina motspelare postflop? Har jag nits/fisk på bordet så öppnar jag obv bredare. Men sitter det tex 2-3 aggressiva regs måste jag tighta till min openrange obv. Men på /0.5 kr hade jag haft en otroligt bred range 😃 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 11 minuter sedan, säger soldado9 : Känner du att du är bättre än dina motspelare postflop? Har jag nits/fisk på bordet så öppnar jag obv bredare. Men sitter det tex 2-3 aggressiva regs måste jag tighta till min openrange obv. Men på /0.5 kr hade jag haft en otroligt bred range 😃 Hej! Tack för svar! Ja, jag öppnar mkt bredare på 0,5. Och ja, jag anpassar öppning, 3bet å allt annat utifrån spelare vid bordet. Exempelvis om jag har 1-3 aggro-regs bakom mig så öppnar jag tightare tidig poss. Snor mer från BU om blinds e tighta osv osv osv. Så du har bekräftat det jag redan gör. Tack! Men min fråga handlar om att jag vill förstå varför. den bakomliggande anledningen. till dom 3 exemplen ovan. för förstår jag varför, så kan jag åxå justera på ett annat sätt. Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 6 minuter sedan, säger massive : Men på /0.5 kr hade jag haft en otroligt bred range 😃 Definitivt. Men här finns en breaking point åxå. Som kan va svår att se. Då vissa händer är så nära +-0 att det oavsett skill-edge blir omöjligt. Där jag själv plockat bort massa händer från olika positioner, händer jag flattar istället för att 3-betta, händer jag lägger osv. För för mig, det kan va min bristande spelförmåga. Men om jag tar "varje läge" "varenda uppenbar exploit" osv så hamnar jag tillslut med 40/38 stats å 20% 3bet Citera
soldado9 Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari 1 minut sedan, säger massive : Definitivt. Men här finns en breaking point åxå. Som kan va svår att se. Då vissa händer är så nära +-0 att det oavsett skill-edge blir omöjligt. Där jag själv plockat bort massa händer från olika positioner, händer jag flattar istället för att 3-betta, händer jag lägger osv. För för mig, det kan va min bristande spelförmåga. Men om jag tar "varje läge" "varenda uppenbar exploit" osv så hamnar jag tillslut med 40/38 stats å 20% 3bet Tror legit det hade krossat på nivån 😃 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 3 minuter sedan, säger soldado9 : Tror legit det hade krossat på nivån 😃 Tror det beror på. Klart nån/några skulle kunna göra det. Men jag har gjort resan över en stor sample på 0.5 från 36/32 ner till 30/26 å till nuvarande 26/22 där 3bet gått ner från 20-16 till nuvarande 12% Och för varje justering nedåt, har win-raten tagit ett kraftigt hopp uppåt. Spelar vi för många potter, som majoriteten av gångerna är multiway med 2-4 FI, mot folk som synar för mkt, så är det, rätta mig gärna, självmord å försöka köra över bordet med väldigt breda ranger. Men det kan va jag som e kass. Kom gärna med mothugg om ni har några logiska argument. Citera
HampusGabriel Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari 3 timmar sedan, säger massive : För för mig, det kan va min bristande spelförmåga. Men om jag tar "varje läge" "varenda uppenbar exploit" osv så hamnar jag tillslut med 40/38 stats å 20% 3bet Imo är det rätt approach om inte folk adjustar vilket dom inte lär göra på /0,5. Dock tycker jag det blir vädligt märklit om du bara få ner statsen allmänt. Har inte kvar statsen från svs men minns kingvon skrev att jag hade 40/30/20 vpip/pfr/3b på /2. Så du kan definitivt bli wider än 26 i vpip. 3 timmar sedan, säger massive : Spelar vi för många potter, som majoriteten av gångerna är multiway med 2-4 FI, mot folk som synar för mkt, så är det, rätta mig gärna, självmord å försöka köra över bordet med väldigt breda ranger. Hehe här tänker jag tvärtom om folk är så widea Citera
dachrimannen2.0 Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari du har nog edge mot alla på /0.5 , öppna wide 1 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 26 minuter sedan, säger HampusGabriel : Så du kan definitivt bli wider än 26 i vpip. 26 minuter sedan, säger HampusGabriel : Hehe här tänker jag tvärtom om folk är så widea Jag håller med i sak. Men det jag undrar är om ni hade sagt samma sak efter typ 150K händer på 0.5 specifikt, men även /1. Nått ere som inte stämmer i det här allafall. Intressant! Jag välkomnar diskussionen! Jag har alltid haft den inställningen. Öppna så mkt jag bara kan. Ta varenda läge. maximera antal lägen där jag kan spela i poss mot fisk. Defenda BB hela tiden. Raisa varje knapp mot överfoldande sopregs i blindsen. 3betta allt värde osm slår deras sopiga ranger osv osv osv Sen nångång i höstas så vände jag å testade å tighta till botten på alla ranger. defenda 7% mindre i blindsen. ner med 3bet, openfolda typ A8o i CO. Ner med frekvensen på händer som går dåligt multiway, upp med händer som går bra multiway. Lite förenklat tighta till det över hela spektrumet, och fokusera på händer/bets/linjer som tokdominerar och krossar deras skit istället. Å skillnaden går knappt å beskriva hur mkt bättre allt gick å hur win-rate raketade uppåt. 16 minuter sedan, säger dachrimannen2.0 : du har nog edge mot alla på /0.5 , öppna wide Defintivt edge på poolen. Skulle säga samma på /1. förutom typ 5-10 pers + /2regs som kommer ner. Vilket är enda skillnaden på 0.5 och /1. Annars är poolen identisk. Så frågan blir om det här beror på att ni som svarar inte spelar nivån? Om jag har missat nått eller bara e kass eller vad det nu kan vara. Undra om nån kan sprida ljus över nejden? Citera
KlonkSteve Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari Alltså, i mina gejms (PLO /1 + /2) har jag vissa snubbar som spelar typ 40/20/10 (vpip/pfr/3b) och jag har inte mött någon av dem som har en positiv wr(disclaimer: liten sample förvisso, och kan ju också vara bundet till att de puntar postflop, inte prefloppspelet). Men det som talar emot att den preflopstrategin är bra: För det första rejkar de 20+bb/100, vilket är insane till att börja med. Sen, om du lirar en nivå som går MW ofta, hajar jag inte riktigt resonemanget att du ska kontra det genom att vara wide själv. Snarare tvärtom, du vill ju då spela en tight range som presterar bra postflop vs många. Köper mer att du kan vara bredare om din motståndare är bredare, om ni hamnar HU på flopp, det blir en annan femma imo. Citera
dachrimannen2.0 Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari 27 minuter sedan, säger massive : Jag håller med i sak. Men det jag undrar är om ni hade sagt samma sak efter typ 150K händer på 0.5 specifikt, men även /1. Nått ere som inte stämmer i det här allafall. Intressant! Jag välkomnar diskussionen! Jag har alltid haft den inställningen. Öppna så mkt jag bara kan. Ta varenda läge. maximera antal lägen där jag kan spela i poss mot fisk. Defenda BB hela tiden. Raisa varje knapp mot överfoldande sopregs i blindsen. 3betta allt värde osm slår deras sopiga ranger osv osv osv Sen nångång i höstas så vände jag å testade å tighta till botten på alla ranger. defenda 7% mindre i blindsen. ner med 3bet, openfolda typ A8o i CO. Ner med frekvensen på händer som går dåligt multiway, upp med händer som går bra multiway. Lite förenklat tighta till det över hela spektrumet, och fokusera på händer/bets/linjer som tokdominerar och krossar deras skit istället. Å skillnaden går knappt å beskriva hur mkt bättre allt gick å hur win-rate raketade uppåt. Defintivt edge på poolen. Skulle säga samma på /1. förutom typ 5-10 pers + /2regs som kommer ner. Vilket är enda skillnaden på 0.5 och /1. Annars är poolen identisk. Så frågan blir om det här beror på att ni som svarar inte spelar nivån? Om jag har missat nått eller bara e kass eller vad det nu kan vara. Undra om nån kan sprida ljus över nejden? har säkert 200k händer på /0.5 på gamla laptopen, kan dra upp o kolla mina stats 2 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 15 minuter sedan, säger KlonkSteve : Sen, om du lirar en nivå som går MW ofta, hajar jag inte riktigt resonemanget att du ska kontra det genom att vara wide själv. Snarare tvärtom, du vill ju då spela en tight range som presterar bra postflop vs många. Jag vill gärna bli motbevisad. Men jag kom till samma slutsats. kapa botten. vilka händer går bra MW, vilka gör det inte. Största förändringen gjorde jag i SB. Där en 3bet eller fold strategi är katastrofal med massa händer, om poolen har 13-22% foldto3bet å man sitter å raisar massa grejer som spelar skit ur poss MW. Å istället testade en strategi att spela fler händer som kan träffa nötiga händer, ha en synknapp å släppa in all fisk istället. Vilket i sin tur skapade en situation där jag ofta kan range-checka flop å bara blåsa av dom med stora XC sizes med allsköns skit Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 1 minut sedan, säger dachrimannen2.0 : har säkert 200k händer på /0.5 på gamla laptopen, kan dra upp o kolla mina stats som sagt. blir gärna motbevisad eller få klarhet i detta. 1 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari Förtydligande kring nuvarande diskussion. Jag har inte gått å blivit sopreg som skiter i uppenbara lägen å har tightat till det bara för att. Det här är medvetna justeringar utifrån mkt arbete å erfarenhet. Men klart att jag kan ah fel ändå. RFI ligger nästan exakt som GTO på alla positioner. skillnaden är att det är en del andra händer än GTO, fastän frekvensen är lika. Har en 3bet på 12, å en 4bet på 4 å StandardDEV på 150+ Snor typ som man ska från late poss, men har tightat till defenden i BB. Sen så anpassar jag såklart utifrån bord. Sitter jag med fiskbuffè på 0.5 ere en sak. Ere bumling,hanna å pingvinen på /1 så ere en annan Citera
HampusGabriel Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari (redigerade) 1 timme sedan, säger massive : Öppna så mkt jag bara kan. Ta varenda läge. maximera antal lägen där jag kan spela i poss mot fisk. Defenda BB hela tiden. Raisa varje knapp mot överfoldande sopregs i blindsen. 3betta allt värde osm slår deras sopiga ranger osv osv osv Sen nångång i höstas så vände jag å testade å tighta till botten på alla ranger. defenda 7% mindre i blindsen. ner med 3bet, openfolda typ A8o i CO. Ner med frekvensen på händer som går dåligt multiway, upp med händer som går bra multiway. Det beror ju väldigt mycket på spelare du möter när du öppnar och inte bara allmänt ranger du spelar, du kan spela 100% av alla kort om du vet motspelaren kort. Satt i EP/MP är det svårt att göra någon speciell adjustment men just i CO och du har en tight regg i BTN då kan du ju spelar mycket wider, men har du en fisk i BTN med 60vpip som callar allt får du problem. Men spela BTN mot 2 fiskar i blindsen så kan du öppna väldigt wide "Lite förenklat tighta till det över hela spektrumet, och fokusera på händer/bets/linjer som tokdominerar och krossar deras skit istället." Varför inte göra detta med en bredare range om du vet linjer som folk överfoldar till? "Jag håller med i sak. Men det jag undrar är om ni hade sagt samma sak efter typ 150K händer på 0.5 specifikt, men även /1. Nått ere som inte stämmer i det här allafall. Intressant! Jag välkomnar diskussionen!" Ju lägre stake desto mer händer kan du spela. T.ex. du kan calla ännu mer i BTN om de sitter 2 nitt regs i blindsen eftersom dom kommer under squezza till GTO vilket gör att ditt EV call går upp. Samma sak ju nittigare dom är desto ärligare spelar dom så bara bra att vara i mer potter. Men att summera, jag hade aldrig rekat 40vpip om man ej är studerad att spela bredare ranger mot nittiga regs till att börja med. Sen hade jag inte rekat heller att spela wider om man inte har studerat MWP. Sen till sist vissa bord ska du spela 20vpip och vissa bord kanske du kan spelar upp emot 50vpip om regsen är så tighta. Så hade aldrig fastnat i tänket "Jag ska spela 25% range i CO" som exempel. Utan alltid fara mellan olika procenter, samma sak som att den här rivern ska vi alltid bluffa mot denna spelare Dessa stats spelade jag på 20NL på svs vilket jag tyckte var möjigt Inte min starka sida att skriva längre texter btw Redigerad 27 Februari av HampusGabriel 2 Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 24 minuter sedan, säger HampusGabriel : Det beror ju väldigt mycket på spelare du möter när du öppnar och inte bara allmänt ranger du spelar 24 minuter sedan, säger HampusGabriel : just i CO och du har en tight regg i BTN då kan du ju spelar mycket wider 24 minuter sedan, säger HampusGabriel : spela BTN mot 2 fiskar i blindsen så kan du öppna väldigt wide 26 minuter sedan, säger HampusGabriel : Sen till sist vissa bord ska du spela 20vpip och vissa bord kanske du kan spelar upp emot 50vpip om regsen är så tighta. 26 minuter sedan, säger HampusGabriel : Så hade aldrig fastnat i tänket "Jag ska spela 25% range i CO" som exempel. Hej hampus! Precis som förra gången är jag tacksam för din tid och ditt svar. Men det är samma här. Du pratar med mig som att jag är på en bäbisnivå jag passerat för länge sen. 28 minuter sedan, säger HampusGabriel : Varför inte göra detta med en bredare range om du vet linjer som folk överfoldar till? Det finns såklart massor av spots där folk överfoldar. Men kollar vi poolen och generellt är det tvärtom. 38 minuter sedan, säger HampusGabriel : Dessa stats spelade jag på 20NL på svs vilket jag tyckte var möjigt /2 är en helt annan sak än 0.5 och 1. Helt annan. På /2 ligger alla mina preflop stats högre. /2 är första nivån där väldigt mkt av det ni pratar om blir applicerbart. 30 minuter sedan, säger HampusGabriel : Ju lägre stake desto mer händer kan du spela. Det här är en grov förenkling som helt enkelt inte stämmer. För att ta jämförelsen med /2 å ta exempelvis polariserad 3bet-range i SB. Vilket funkar på /2, du kan alltså 3betta mer, än på 0.5 där det är katastrof för dom synar 8/10. Då får man ha en tightare strategi och attackera problemet annorlunda. Du kan exempelvis inte spela händer/ta linjer som bygger mkt av sitt EV på folds, och att komma HU i poss. Det är massor av händer i massa spots som blir ospelbara för att du får 2-3 syn varje gång. Då måste man justera efter dom förutsättningarna. Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 2 timmar sedan, säger HampusGabriel : minns kingvon skrev att jag hade 40/30/20 vpip/pfr/3b på /2. Så du kan definitivt bli wider än 26 i vpip. Kan säkert öppna mer än 26 å va vinnande. Kan säkert spela dom statsen på /2 å va vinnande. Men det du skriver här belyser nått som varit väldigt tydligt när jag spelat 1. Och skottat /2. Med 3 olika spelare där exakt samma sak hänt. Okänd sätter sig. spelar alldeles för löst å brett å blir fiskmarkerad. Backar. Får sen reda på att personen är reg på /2 Skottar /2 mot samma person, å nu är statsen typ 10% tightare på VPIP/RPF/3bet 3 olika spelare som, om jag får spekulera, går ner på" bäbisnivån" 1, tror man kan bara kan köra över nivån med 40/36/20 stats å ser sen att det inte funkar. Har 1 exempel där /2 reg går ner, spelar för löst, spelar tight på /2, går sen ner på 1 å spelar tight å vinner. Till skillnad från exempelvis Hanna å Ugglan som går ner å spelar tight å mördar. Citera
Bryggkaffe Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari Folk spelar mer förutsägbart och framförallt passivt på lägre nivåer, så du kan spela många fler händer trots att du inte får folds pre. Du överrealiserar din EV överallt om du navigerar postflop effektivt. För att återgå till frågan om öppningar så är det en sak du med fördel kan filtrera för i PT4. Du har antagligen inte sample nog för att få svar på hur specifika starthänder presterar, men du kan till exempel filtrera för RFI i en viss position, markera din standardrange och invertera matrisen. Jag kollade själv av nyfikenhet och ca 1% av min winrate kom från att öppna bonushänder i BTN och CO, så kanske inte hela världen att förenkla och spela standardranger ändå. Men många bäckar små och jag tycker det är roligare att spela när man håller ögonen öppna och gör anpassningar. 1 Citera
Snake911 Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari Kanske bara fokusera på en strategi du förstår, både preflop och postflop? Hampus måste ju förstå sitt game rätt bra postflop för att vara så aktiv preflop. Har man så wide preflop range måste ju pengarna komma från något annat håll än showdown, så gissar på att hans redline är rätt hög medans hans blue line är låg(kan ha fel) Men såklart. Överfoldar populationen till vissa linjer eller du har någon read på någon reg. Kör hårt, antar jag. Men tror det är viktigare att förstå varför man gör det man gör än att bara skjuta från höften. Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari Just nu, säger Bryggkaffe : Folk spelar mer förutsägbart och framförallt passivt på lägre nivåer, så du kan spela många fler händer trots att du inte får folds pre. Du överrealiserar din EV överallt om du navigerar postflop effektivt. Jag håller med om allt du skriver förutom fler händer. Fler händer i massa lägen definitivt. Men samma sak stämmer åt andra hållet. Händer du inte kan spela profitabelt på högre nivåer. definitivt. Men där e det samma sak åt andra hållet åxå. Kan man spela fler händer desto bättre man e på att navigera postflop. definitivt. Men generellt nej. Och det är min ståndpunkt tills motsatsen bevisas Jag gillar den här diskussionen! Jag är åxå övertygad om att svaren här i dagboken, den här diskussionen, hade låtit helt annorlunda om personerna som svarat, hade spelat 200K händer på dom 2 lägsta nivåerna på SVS senaste halvåret. 9 minuter sedan, säger Bryggkaffe : För att återgå till frågan om öppningar så är det en sak du med fördel kan filtrera för i PT4. Du har antagligen inte sample nog för att få svar på hur specifika starthänder presterar, men du kan till exempel filtrera för RFI i en viss position, markera din standardrange och invertera matrisen. Tack för tipset! Det gör jag redan och ahar gjort sen nystarten i sommras. Hur många händer skulle du säga är en tillräcklig sample för att dra mer säkra slutsatser? 9 minuter sedan, säger Bryggkaffe : Men många bäckar små och jag tycker det är roligare att spela när man håller ögonen öppna och gör anpassningar. Definitivt. Den absolut största drivkraften för mig när det gäller pokern är just den här nyfikenheten. Ifrågasättandet. ställa frågor,leta svar. Testa massa saker å utvärdera, djupdyka i PT4 å dra slutsatser, och ta det till borden å testa. Därav den ursprungliga frågan. Som drog igång allt snack. Som jag fortfarande inte fått svar på. haha Citera
KlonkSteve Postad 27 Februari Rapport Postad 27 Februari Måste erkänna att jag är rätt mind blown just nu. 😅 Litar liksom på att både Hampus och Bryggkaffe vet vad dom pratar om, så är säkert jag som har fel. Men vet fan inte hur jag hade klarat av att vpipa40+ och hitta mer wr än vad den markant ökade rejken ger. Kan kanske vara ett exempel på skillnad i NL och PLO? Eller att jag sj(och alla andra regs på micros PLO) inte vet hur man ska spela så brett och samtidigt kapitalisera på det. Men visst, den delen av argumentet som jag faktiskt kan visualisera är ju att i vissa enskilda spelarpooler, om förutsättningarna är dom rätta, då kanske det kan funka. Har bara aldrig i mitt liv tänkt att synstations-svs är en av dem. Citera
massive Postad 27 Februari Författare Rapport Postad 27 Februari 9 minuter sedan, säger Snake911 : . Men tror det är viktigare att förstå varför man gör det man gör än att bara skjuta från höften. Hej Snake! Det är exakt det som jag skrev från första början, och som va anledningen till dom 3 frågor jag ställde som satte igång diskussionen. Jag vill förstå varför. Annars är det helt poänglöst. Som att kopiera GTO 3bet-ranger å inte fatta varför solvern vill att man ska göra X, i spot Y för att få resultat Z, å sen gör man det mot en pool där det e totalkatastrof, som man ser hela tiden, framför allt på /1 Citera
Recommended Posts