Gå till innehåll

Aktier, öl, och i viss mån poker


Ola Brandborn

Recommended Posts

Du med ditt tryne är inte rätt person att ta sig ton. Tänk på omgivningen när du tar en selfie nästa gång, men tack för att du gömde dig bakom ett par solglajjor - dock utan stil och klass. Ola har det uppenbarligen kämpigt …

 

 

Lol. När en internetstalker kollar 28 månader bak i ens insta-historik, då vet man att det är äkta.

 

Men nu fikuserar vi på sakfrågorna. Olas totala motvilja till mångfald i pokervärlden t.ex. ett mycket tidigt exempel på cyberbullying förklätt till en fråga om satsningsstrategier i 7cs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak, som jag reflekterar på, men som ingen annan nämnt; Och här vill jag gärna ha er input, jag vet att det finns en hel del som kan det hära här.

 

Med de nya reglerna så beskattas utdelningar från mitt Egen-AB med 25%. Om Egen-Ab äger onoterade aktier i Underbolags-AB, så hamnar ex utdelningar skattefritt i Egen-AB, som sedan kan plockas ut med 25% skatt (är just nu delvis 20% skatt).

 

Samma 25% skatt skulle jag betala om jag ägde andelarna i Underbolags-AB direkt privat, så det är i princip skatteneutralt (förutsatt att jag inte omfattas av 3:12-reglerna i Underbolags-AB såklart, vilket jag inte gör.

 

Skillnaden däremot, är att en eventuell förlust inte är avdragsgill om ägandet är i Egen-AB, men den är (delvis) avdragsgill om jag äger andelarna privat (detta kompencerades tidigare med 20 respektive 25% skatt).

 

Ergo finns det ingen vits med att i framtiden köpa onoterade aktier via Egen-AB i stället för privat, om det är så att det finns "risk för nedsida" och speciellt inte om man kan åtnjuta ett investeraravdrag privat. Synd, för då faller min plan att "pensionsspara" i Egen-AB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på mig själv: Onoterade aktier kan jag inte äga i ex en pensionsförsäkring, så det blir alltid 25% skatt på dessa om jag äger de privat.

Äger jag aktierna via Egen-AB, och inte plockar ut vinster som utdelning, utan pensionssparar, så blir det ju en ränta-på-ränta effekt på dessa pengar, om jag återinvesterar dessa vist.

 

Ergo borde GTO vara för mig: Plocka ut max jag kan ur Eget-ABt under 2017 till 20% skatt, låna in dessa pengar igen till Eget-ABt som fortsätter placera som vanligt. Däremot investeringar i väldigt riskfyllda uppstartsbolag (där jag kan vilja dra av en förlust) görs privat, och om det är aktuellt med ett investeringsavdrag så görs detta också privat?

 

Är det rätt, facit någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En privat investering direkt i onoterade bolag innebär att utdelningar och kapitalvinster ska skattas direkt hos privatpersonen, dvs. det år som utdelning eller kapitalvinst betalas. Om investeringen istället äger rum genom ett eget AB är ju utdelningen/kapitalvinsten skattefri fram tills dess att du som privatperson väljer att plocka ut pengarna.

 

En investering genom eget AB ger således lite mer flexibilitet eftersom utdelning/kapitalvinst kan investeras på nytt i nya bolag utan 25 % skatteavbränning. Precis som du själv är inne på är ju dock inte en eventuell förlust avdragsgill för ditt privata AB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol. När en internetstalker kollar 28 månader bak i ens insta-historik, då vet man att det är äkta.

 

Nu tar vi det jävligt långsamt, du har blivit tillsagd att sitta ner i båten. Jag snubblande över den där bilden inte särskilt djupt ner i arkivet. Det där med stalker är en önskedröm från dig. Din ända stalker är din egen mamma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En privat investering direkt i onoterade bolag innebär att utdelningar och kapitalvinster ska skattas direkt hos privatpersonen, dvs. det år som utdelning eller kapitalvinst betalas. Om investeringen istället äger rum genom ett eget AB är ju utdelningen/kapitalvinsten skattefri fram tills dess att du som privatperson väljer att plocka ut pengarna.

 

En investering genom eget AB ger således lite mer flexibilitet eftersom utdelning/kapitalvinst kan investeras på nytt i nya bolag utan 25 % skatteavbränning. Precis som du själv är inne på är ju dock inte en eventuell förlust avdragsgill för ditt privata AB.

Tack för att du bekräftar att jag inte tänkt fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst vore väl att fokusera på sakfrågo, eller?

Typ vilken porter som är bäst t.ex.

Eller vilket flygbolag som är sämst. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23982977.ab

Så går det när man flyger med bolag som inte tillhör någon allians, så du kan få åka hem på något annat sätt med någon annan routing.

Ni kan väl inte välja någon som uppenbarligen har så dåligt omdöme att han tar med sin lilla son på en Norwegianflygning till Årets Forumit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försöka bryta ett missbruk är väl betydligt större och borde ge fler sympatiröster, eller?

Konstigt nog så mår jag jättebra idag. Bästa "quit cocacola" ever. Jag kanske har gjort läkarvetenskapen en upptäckt värd Nobelpriset? Sluta ditt missbruk någon gång du ändå är sjuk, då är kroppen på högvarv med att fixa det onda, i stället för att kroppen ska svara "äh, sluta larva dig, det där är bara hittepå".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderande så bestämde även jag mig för att hoppa på Stallhagen-tåget. :)

 

Har du någon koll på hur det går med tecknandet? Var ju bra fart i början men verkar ha saktat ner lite, eftersom att det fortfarande finns plats kvar, men det är ju naturligt att de flesta tecknar så snabbt som möjligt när det är först till kvarn som gäller.

Nu kan jag svara på det, officiell info från Facebook nämligen:

 

Vi har nu uppnått över 75 procent av vårt totala mål om 2,5 miljoner euro i vår emission. Teckningarna rullar in i en strid ström, 660 personer (företag) har tecknat aktier så om ni inte vill missa "Årets Bästa Julklapp" så gå till:

http://www.stallhagen.com/sv/aktieemission

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vilket flygbolag som är sämst. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23982977.ab

Så går det när man flyger med bolag som inte tillhör någon allians, så du kan få åka hem på något annat sätt med någon annan routing.

Ni kan väl inte välja någon som uppenbarligen har så dåligt omdöme att han tar med sin lilla son på en Norwegianflygning till Årets Forumit?

Pffff. Så typiskt uttalande från curling-generationen. Snap out of it och kom in i matchen!

 

Hur ska en yngling klara sig i verkliga världen om man daddar med honom och krattar manegen för varje steg?

 

Nä, rösta på en som värnar om de unga och jobbar på att stärka deras mentala styrka. Vilken man skulle inte klara 24 bekväma timmar med visakortscomps på en av världens största flygplatser? Jo en läppdarrande tvekmoster uppväxt under en Ola-regim.

 

För övrigt har vi utmanat hans system två kvällar på raken.. Kan meddela att han svarar mycket bra på behandlingen!

Redigerad av Katt3n
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundedbyme-spaning

 

ESSE-fundingen misslyckades (drog in typ 30% av önskat belopp) (fast lockade nära 600ksek).

NOA-fundingen kommer misslyckas i morgon (förvisso 56% tingat, men 44% kommer inte in i morgon). 2.8 millar tingat av 87 investerare.

 

Av dessa två hade jag valt ESSE, om jag hade varit tvungen att välja :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjölle och jag och några till har tjötat på Skype, och har formulerat en investeringsteori kring investeringar på Pepins.

 

a) Bestäm ett fixt belopp, säg 25.000 kr. Alla investeringar du gör via Pepins blir till detta fixbelopp.

Orsaken är att inte lura sig själv. Exempelvis tror jag stenhårt på Barista (Bjölle tror det är kallt) och skulle utan dessa regler kanske "överinvestera". Inget fel i det om det vore så att jag stockpickade, men nu är vi ute efter en modell där besluten är automatiserade.

 

b) Köp alla investeringsmöjligheter som kommer via Pepins.

Vi upplever att Spiltan/Pepins faktiskt gjort ett bra/okej urval, och i och med att dels Spiltan investerar i casen, dels att en del av Pepins affärsmodell är att få betalt i teckningsoptioner (till en högre inösenkurs) gör ju att deras intresse = vårt intresse, att det ska gå bra för aktien.

På detta sätt skulle jag exempelvis inte missat Kronfönster, ocm jag uppenbarligen var helt ute och cyklade kring (stängde ju på 8 dagar).

 

c) Beslutspunkten däremot är: Ska jag behålla aktierna, eller ska jag sälja vid första/tidigt tillfälle. Det däremot är en personlig preferens.

 

Hur hade det gått då? Jag ska försöka köpa enligt denna modell i framtiden, och redovisa resultatet "hur hade det gått" om man sålde av vid första bästa tillfälle (inte direkt dagen efter vad gäller Paradox, där hade man väl suttit med ett tag till, rusade ju uppåt som ett galet tåg.

 

Jag backtrackar de fundings som gjorts än så länge, även om jag investerat eller ej, för att få hela historiken.

 

Så, vad är era åsikter om detta projekt?

 

 

Pepinsbolagslista

Har haft sin första handel:

* Alvestaglass: 30%, 6½ månad (april-oktober 2016)

* Paradox: >50%, några dagar (maj 2016)

 

Futurelog:

* Barista - Pågående, kurs 20 kr (september 2016 ->)

* Train Alliance - Pågående, kurs 17 kr (november 2016 ->)

 

Backlog:

* Kronfönster - Anslutad, 19 kr per aktie

* Den där vingården - Avslutad, 50 kr per aktie

* XTZ - Avslutad, 15 kr per aktie

* Wonder Technology Solutions: Uppgifter saknas, någon som har dessa?

 

Ej med i modellen pga olika anledningar

* Slitevind - Handlades redan på Alternativa, via Pepins gjordes nyemission

 

Inser också att jag måste rota fram lite datum också, det är ju väldig skillnad på en investering som man sitter på i ett år innan första handelstillfälle respektive en som Paradox som gick upp 50% på någon vecka... Det får jag göra när jag har tid och lust.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon av er som köpte några av dessa bolag?

 

* Kronfönster - Anslutad, 19 kr per aktie

* Den där vingården - Avslutad, 50 kr per aktie

* XTZ - Avslutad, 15 kr per aktie

* Wonder Technology Solutions: Uppgifter saknas, någon som har dessa?

 

PMa mig med det datum köpet gjordes månad räcker), och om första handel har gjorts (om jag missat detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bodde i Finland, specliellt om jag bodde i Helsingfors, skulle jag kika vidare på att investera i den här, just saying...

https://www.invesdor.com/en/pitches/770

 

Funkar ju fint i både Berlin och London m.fl. så why the hell not!

 

Åter till ditt Norwegianhat så måste jag säga att flighten över pölen funkade över förväntan. Dreamlinern är riktigt jäkla najs, även för fullängsdpersoner. Mat ingick eftersom jag bokat hotellet via dem också.

 

Men så får man väl inte säga i den här jävla dagboken längre. Jävla gammelpokermedia. Hrmshflsldksj!

 

Edit: Vi är många, vi är starka, krossa etablissemanget, Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...