Gå till innehåll

ViktorH ångar på. Grafer och sånt!


ViktorH

Recommended Posts

Oftast mala den hemma i köttkvarn. Investera i en sån :-) Kan du ju göra korv oxå

 

Tveksamt, äter aldrig korv och så ofta görs det inte hamburgare. Har nog ingen bra plats att ha den på heller.

 

Hittills bara bett charken mala. Inget direkt sample men funkat bra. Måste bara avfetta händerna ordentligt innan jag mashar ihop köttet hemma.

 

Hur mycket dyrare blir det än att köpa färdigmald högrevsfärs typ? Och vad är det som blir bättre? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tveksamt, äter aldrig korv och så ofta görs det inte hamburgare. Har nog ingen bra plats att ha den på heller.

 

 

 

Hur mycket dyrare blir det än att köpa färdigmald högrevsfärs typ? Och vad är det som blir bättre? :roll:

 

Tror du verkligen det är samma kvalitet på köttet man får färdigmald i butik som det man får i en köttdisk? :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokern går fortsatt kallt. Blev ett försök till på /50 imorse, men nu går jag ner och spelar /4 - /10 och håller mig där resten av månaden.

In b4

syn

 

[X] Få hem kontrakt till lägenhet i sommar i Helsingborg

[X] Skriva på kontrakt

[X] Skicka kontrakt

[X] Betala in 3 månaders deposition

[ ] Få påskrivna kopior tillbaka

[ ] Flytta in 1 juni med tjejen

Närmar oss!!

 

 

i den här lådan fyller jag i mina testvarianter och betyg. Lily's-burgaren jag åt med Padrinos är min referens, men den är samtidigt typ en 8.5a.

 

Försök 1, Lily-kopian, tot ~1200g kött

8.1

 

Meat: 100% malet högrev

7.5/10

Main: Västerbotten-ost, chili/gul lök/lättmayo/trattkantarell-paste

8.5/10

Side: finhackad gul lök, tunn tomatskiva

fan vet jag, rätt najs

Bun: smörat/ugnsrostat bröd

9/10

 

Försök 2, Mecklenburgaren, tot ~1200g kött

7.9

 

Meat: 75/25 malet högrev/entrecôte

9/10

Main: chèvre-ost

7/10

Side: finhackad gul lök, tunn tomatskiva

fan vet jag, rätt najs

Bun: smörat/ugnsrostat bröd

9/10

 

Försök 3, Duzaken, tot ~1000g kött

6.0

 

Meat: 50/50 svenskt nötkött/blandfärs, tot ~1000g kött

5/10

Main: 2 äggula, 1 tsk dijon-senap, steksmör, paprikapulver, cheyennepeppar, 1 pressad vitlöksklyfta, saft från citron, sriracha, ströbröd

7/10

Side: Mexican hot sauce dressing, skivor av gul lök

fan vet jag, rätt najs

Bun: steksmör-smörat/ugnsrostat bröd

7/10

 

La in försök nr 3, Duzaken, och har uppdaterat burgarboxen lite. Körde nästan rakt av, med lite mer hetta. Burgarna var pyttelite för genomstekta imo, men fortfarande riktigt saftiga, och biffarna var rätt smakrika.

Tycker det kan fungera att köra ordentligt med smakberikare i köttet om man inte får tag i bra kött, men som några påpekade, helst rent om det är bra kött.

 

Gjorde även min världsberömda guacamole. Överväger droppa receptet här nån dag, den är verkligen otroligt god. Måååånga försök bakom att få den så bra.

 

 

Är ju bara att sätta J på brödbakandet, inget svårt beslut :-)

 

Ska nog sätta J på att lära sig dessa!

 

Tror du verkligen det är samma kvalitet på köttet man får färdigmald i butik som det man får i en köttdisk? :-P

 

Tror man får betala lite extra för att få det malt, men har aldrig kollat på kvittot så vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekar boken "Flippin Burgers, hamburgare från grunden" för tips. Följt Johns tips några ggr och aldrig gjort någon besviken ;-) Stamhaket här i Norge, som kränger burgare från grunden, hade en chipotlemayo på sin senaste månadsburgare.. Magiskt god och återkommer obv när jag löst receptet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekar boken "Flippin Burgers, hamburgare från grunden" för tips. Följt Johns tips några ggr och aldrig gjort någon besviken ;-) Stamhaket här i Norge, som kränger burgare från grunden, hade en chipotlemayo på sin senaste månadsburgare.. Magiskt god och återkommer obv när jag löst receptet

 

chipotlemayo... ska undersökas! sett hintar om dijonnaise med lite här och var.

Någon här med erfarenheter av dessa två varelser?

 

SYYYYN :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

 

6s6kvr.jpg

 

 

 

 

Jobbigt när man skriver en lång post och en dålig syn av Meta förpassar posten till sidan innan, så ingen läser den.

 

Blir insättning nr 3 på svenska spel sedan jag kom hem nu :roffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Much heart :h:

Du är snart tbx och krigar

 

Tack Jammare. Känns som att när cykeln väl börjar rulla, så står du där med käppar och excellent hjulsättarskills. Detta motiverar mig än mer att spela bra och kriga :h:

 

 

Åkte till Könjöping för att träffa min syster och hennes pojkvän, samt för att åka vidare och träffa min nyfödde kusin. Dessvärre var han sjuk och vi var lite snuviga, och det kombinerat med förstagångsföräldrar blev att jag fick skjuta upp besöket till juni månad. Har knappt tagit några bilder, men blev balkonghäng i sol med rött och bubbel, parkhäng, en trevlig utekväll, hemmagjorda hamburgare ("Duzaken"), och guacamolen, som jag nämnt tidigare.

 

Dagen efter utgång blev det bakismat, som den ska vara:

 

qsuzpz.jpg

det är oxfilé, 350g, perfekt medium-rare den som undrar

 

 

 

Nästa helg blir en överraskning.

 

 

:h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha bra med bildtext för jag undrade självklart direkt hur mycket kött det var :mrgreen:

 

Stor snapsyn på att du åt hela om den var medium rare dock.

 

Åt förstås hela. kunde inte skita förrän dagen efter.

 

Försökte vara kreativ med tjejen i köket och drog till med en 2-rätters.

 

 

4n9m0.jpg

Smörad surdegsbagge med chèvre, pekannöt och prosciutto-skinka i ugnen ~8min, 210 grader. Garnerad med ruccola och lite honung ringlad över. 9/10

 

29y02on.jpg

Kronärtskocka med salt och smör. ~30 min koktid. 6/10

 

 

~30 min pga koktid. Vet inte vad som är för- respektive huvudrätt.

Ca 160 kr totalt på Maxi för 2 personer.

 

Sitter och grindar micro och känns helt okej. Var upp 14 inköp igår på /4 och slutade 2 inköp upp till slut. Spelade lite för länge :roll:

Känns ok och seriöst att hålla mig mellan /4 - /10 resten av månaden åtminstone. Motståndet är väldigt trevligt.

 

Ska in och kolla på nya lägenheten idag och mäta rum och sånt. Får se om min penis får en blowie med. 50/50 imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två förrätter. Gött ändå.

 

Tanken från början var faktiskt en saffransrisotto i kronärtskockan, men så kom vi på att vi var för lata och hungriga för det, et voilà.

Har provat 2 nya burgare, en pulled pork och en restaurang.

 

à la mamma:

 

25gqfiw.jpg

pullad porr

 

à la Drottninggatan 35:

 

2dqvwp1.jpg

"CHEESEBURGARE PÅ BRINGA OCH HÖGREV, SMÖRAT BRIOCHE, KARAMELLISERAD LÖK, BACONMAYO, CHIPOTLEKETCHUP, SALLAD OCH POMMES FRITES"

 

 

Mammas burgare var ok. Blir rätt sött med pulled pork bara. Tror det var färdigköpt sådan dessutom. Inväntar glåpord.

 

Drottninggatan 35 levererade väl också ok. Lite lite kött, isbergssallad totalt waste of space, men god mayo, goda pommes (är dock inte mycket för pommes) och gott bröd. smörat brioche verkar vara standard i branschen..? padrinos?

 

Helsingborg levererade även lite fina motiv på norr. Jag tycker i alla fall det.

 

 

2j2yzhw.jpg

b8x0yf.jpg

rj1ca9.jpg

 

 

 

 

Slutligen märkt att jag lätt kan förlora en dags slit, när klockan börjar bli för mycket.

Gått ett antal dagar där jag vinner grismånga inköp och sen slaktar bort allt sista timmarna.

Bytte strategi from. idag och stängde ner vid första stora tröttmisstaget.

Så bara 200bb onödig förlust idag! (till skillnad från 1100bb häromdagen)

 

 

30rwg1h.jpg

idag

 

2r40tg5.jpg

häromdagen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det Drottninggatan 35? Är det där på hörnet där det var italiensk deli innan?

 

Btw..."slutligen märkt"? :lol: Det där pratade vi om för minst 2 år sedan :roll:

 

Du kan ha en poäng i att det tagits upp förr :rolleyes:

och yepp, restaurangen på Drottninggatan 35 heter Drottninggatan 35. Riktigt trevlig personal och skön atmosfär där inne! Inte lika stelt som Piazza som låg där innan, som du nämnde.

 

 

Gissa vem som ska bräda Drottninggatan 35 ikväll och experimentera satan?

 

1zb5v0g.jpg

Hint: 35% entrecôte i de här 180g-biffarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska du med mögelost och Sambal till om du köpt specialmalet kött i disk? :evil:

 

Ost (som i ostburgare) resp. dressing

 

En hamburgare med chips och haribonappar!!! Nu snackar vi!!!!

 

Det är efterrätt, och samtidigt vad som brukar känneteckna att det är ViktorH som handlat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag langar upp orimligt många matbilder ikväll så tänkte jag prata lite om lägenheten. Vi får den via Akelius i Helsingborg. De hade inga mått på lägenheten och ingen skalenlig planritning, så vi åkte dit och mätte själva.

 

Deras bild av lägenheten

 

34gk7ia.jpg

 

 

Vår bild efter mätning

 

2qlz6ec.jpg

 

 

Vår bild efter att tjejen lagt rätt golv och inrett...

 

5orssi.jpg

 

 

 

Sjuk skillnad på deras bild och faktiska mått, men visst ser det mysigt ut? :roll: Blivit taggad på att flytta in och tror det kan bli fint! PFare med gott rykte* eller vänner är förstås välkomna i sommar!

 

 

*väluppfostrade

 

 

 

 

 

Hann nästan med att stänga ner innan mental doomswitch kickade in ikväll. Känns verkligen briljant att spy bort en dags vinster den sista halvtimmen, varje dag.

2cp6dqr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte bestämma mig. Alla bilder eller bara mashupsen?

Blev så kul att fota och laga att jag tog en jävla massa bilder. Blev svingott med osten och "dressingen". Salsan använder jag till något roligare nästa gång, blev lite för sött imo och ananassmaken tog över för mycket.

St Agur-osten fungerade bra då den är såpass mild.

 

Anledningen till att jag såg fram emot just dessa burgare var att jag kom ihåg hur mycket jag tyckte om hackad boston/smörgåsgurka i köttfärs som liten. Tänkte ha i det nu med, men bailade i sista sekund och använde som garnityr istället.

 

Anyways, här är bilderna. 65%/35% malet högrev/entrecôte på smörat/ugnsrostat Brooklynbröd. Ena fick salsa av hackad ananas, chili, lök, olja och svartpeppar. St agur och hackad lök. Andra fick dressing av Majonnäs, lök, sambal oelek och lime. St agur, hackad lök och hackad bostongurka på det. Å så mycket kärlek som vanligt.

1zntp2s.jpg

2lo3x2p.jpg

v45pvb.jpg

 

Imorgon tar jag det bästa av idag helt enkelt. Definitivt bostongurka och dressingen. kanske osten, men inte salsan. Mer chili imorrn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig göra en rejäl west coast carne assada burrito så äter du gott och ligger dessutom före utvecklingen, förr eller senare blir riktigt mexikan-amerikanskt poppis snarare än den light-light-light-mexikanska som redan varit trend. Kolla flippin liksom - det här landet har sånt komplex att riktiga WT/socialen-versioner av amerikansk kultur säljs som dyra klassprodukter. Converse och flippinburgare - för den som inte skäms tillräckligt redan. :roll: Ser fram emot när Stockholm börjar köra taco-tuesday och säljer slemmiga $20-tacos till losers i slips som helt missat poängen.

 

Såklart ännu mer cred om du lär dig riktiga sydamerikanska varianten, men imo är matkulturen så annorlunda att många saker smakar.. konstigt med våra smaklökar. Åtminstone mina. Antagligen andras också - är väl lite därför west coast blivit just en hybrid.

 

EDIT: Also, cheese-burger taco... bara för att.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...