Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hamnade i en typisk situation vid ett homegame igår, tänkte höra hur ni skulle gjort.

2/4 NL 6 pers.

Jag: 160 kr

Fi: 450 kr

Preflop: Jag höjde 4xbb till 16 i mittenposition med [8h,8d]. Blev synad av knappen. Fi på knappen har en aggressiv spelstil. Reraisar mycket och spelar mycket händer så det brukar vara svårt att sätta honom på en hand.

Flop: [ Jc,6h,6c] , Pott 38

Jag gör ett pottbett på 40 och Fi sätter mig sedan allin med en reraise på en dryg hundring. Vet att han brukar göra det här spelet med många händer, skärskilt överpar och ev toppair. Men han brukar lika ofta försöka spela ut mig eftersom han vet att jag är rätt tight.

Hur hade ni gjort... ?

* RP, lite kortare - QoS *

* Editerar bort lite resultatssnack - Hjort *

Postad

Det sättet han spelar på kan du nästa garantera att han har ett ess eller högt

par (i värsta fall kåk med knektar över sexor och då kan du inte vinna alls,

såvida du inte träffar fyrtal).

Hade han dock haft kåk hade han knappast gått all-in. Så antingen skulle jag

sätta honom på AJ eller färgdrag med ess. Överpar hade han säkerligen kontra-

höjt preflop.

Så ditt beslutet hänger egentligen på om du vill gambla och få chans att slå

ut honom, eller vänta tills ett bättre tillfälle.

Postad

Fundera på att checkraisa floppen istället så får han ta ett jobbigt beslut istället för att du våndas. Om han är en bluffstation så är det ju ett rätt bra läge eftersom han då oftast inte kommer ha ett överpar eller AJ när han betar mot din check.

Postad

Då har jag en följdfråga till dig Hjort. Hur bär du dig åt om han synar och sen höjer ditt bett på turn? Eller du menar förståss att man bara ska syna ner bluff, alternativt folda här?

För att fatta mig kort, jag är med på c-r men sen så är min anti-bluff arsenal uttömd.

Postad
Då har jag en följdfråga till dig Hjort. Hur bär du dig åt om han synar och sen höjer ditt bett på turn? Eller du menar förståss att man bara ska syna ner bluff, alternativt folda här?

Om man checkraisar är man all-in, inga fler beslut att fundera över.

Postad

Om man checkraisar är man all-in, inga fler beslut att fundera över.

Jo ok, sällan jag spelar så men då känns det som att man lika gärna kan syna ner, om man nu inte vill bita ifrån ordentligt med ett aggressivt move. Åtminstone denna hand, då brädan är så tydlig.

Postad

Han har alltså antingen ett PP (77-TT), en J, eller två höga kort (typ KQ). Hade han ett överpar borde han ha raisat dig preflop. Har han 6:an eller JJ lär han ju slowplaya.

Problemet är att du är slagen av 99-TT, vilket är två väldigt rimliga händer här tycker jag. Han tror nog att du har AK eller något liknande och vill få bort dig, samtidigt som han vet att hans loosa still + parad bräda är skrämmande. Hade du haft TT hade jag definitivt tyckt att du ska syna, i det här läget är du nog tyvärr slagen lite för ofta för att det ska vara rätt... men SÅ jäkla fel är det nog inte, med tanke på att potten är stor och att du också visar att han inte kan köra med dig. Folda är nog rätt, eftersom du nästan bara slår en bluff (och 77), men jag tror inte att syn är en total katastrof

Postad

Jag resonerade som så att han troligen satt på en J eller ett högre pp än mig. Det är inte alltid han reraisar med höga pp preflop så jag kunde mycket väl sätta han på alla par 99-AA. Detta tillsammans med sanningen att jag bara klår en bluff gjorde att jag la mig.

I efterhand har jag funderat på situationen såhär..

Jag anser att chansen att han bluffar här och försökte spela ut mig var som bäst 50-50, mot att han verkligen hade en hand.

Om jag då synar är jag ordentligt underdog hälften av gångerna och andra hälften möter jag en bluff där han nog bara sítter med två överkort mot mina åttor. Uppskattningsvis vinner jag väl ungefär 70-75% av gångerna jag synar ner och han bluffar.

Detta borde resultera i att jag vinner som bäst 40-45% av gångerna jag synar ner i detta läge om chansen för bluff är så pass hög som 50%.

Kan man tänka på det här sättet? , har för mig att jag läste något liknande i Sklanskys ToP.

Postad
Jag resonerade som så att han troligen satt på en J eller ett högre pp än mig. Det är inte alltid han reraisar med höga pp preflop så jag kunde mycket väl sätta han på alla par 99-AA. Detta tillsammans med sanningen att jag bara klår en bluff gjorde att jag la mig.

I efterhand har jag funderat på situationen såhär..

Jag anser att chansen att han bluffar här och försökte spela ut mig var som bäst 50-50, mot att han verkligen hade en hand.

Om jag då synar är jag ordentligt underdog hälften av gångerna och andra hälften möter jag en bluff där han nog bara sítter med två överkort mot mina åttor. Uppskattningsvis vinner jag väl ungefär 70-75% av gångerna jag synar ner och han bluffar.

Detta borde resultera i att jag vinner som bäst 40-45% av gångerna jag synar ner i detta läge om chansen för bluff är så pass hög som 50%.

Kan man tänka på det här sättet? , har för mig att jag läste något liknande i Sklanskys ToP.

Måste för en gångs skull hålla med Hjorten ;)

Checkraise allin så får han brottas med alla svåra beslut istället för att du våndas... Han lär ju som tidigare talare inte sitta med 6:an då han skulle vilja mjölka dig mer då. Trycker du kommer han med stor sannolikhet lägga sig speciellt om han har en read på dig som lite småweak.

Postad

Jo såhär i efterhand kan jag säga att jag borde ha checkraisat där, han satt nämnligen på AKo. Men jag ångrar inte heller att jag la mig. Båda spelen känns rätt.

Sen ser han mig inte som weak utan tight, tycker det är en viss skillnad. Jag är nog den han har mest respekt för vid bordet faktist. Han vet att jag lirar rätt tight,aggressivt och brukar ha respekt för mina reraises. Detta är ju faktist ett skäl till att en checkraise nog hade varit ett bättre spel i denna situation. ... Ska testa det nästa gång... 8-)

Postad
Jo såhär i efterhand kan jag säga att jag borde ha checkraisat där, han satt nämnligen på AKo. Men jag ångrar inte heller att jag la mig. Båda spelen känns rätt.

Sen ser han mig inte som weak utan tight, tycker det är en viss skillnad. Jag är nog den han har mest respekt för vid bordet faktist. Han vet att jag lirar rätt tight,aggressivt och brukar ha respekt för mina reraises. Detta är ju faktist ett skäl till att en checkraise nog hade varit ett bättre spel i denna situation. ... Ska testa det nästa gång... 8-)

Okej GL!