Gå till innehåll

FL - Nybörjare som behöver hjälp!


drakir1

Recommended Posts

hejsan.

jag är inte helt ny i poker vrlden men helt ny inom fl världen har lirat nl genom sommaren och gått relativt bra. Jag tycker dock att jag blir lite väl mkt utdragen när jag ställer in med bättre händer. lirar på low limit (0.25/0.5) och Vinsten ökar inte i den takt jag önskat.

 

Har hört att med ett stabilt spel inom fl kan lättare gå med vinst. så skulle vilja ha hjälp med starthänder och lite tips sådär för att komma igång i rätt riktning .

 

tacksam för all hjälp som ni kan bistå.

// rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara håller med Nusseman, Hilgers bok kan vara den bästa inom sitt ämne. Sedan då du läst och begrundat den, spela på ännu lägre nivåer så att du får full koll på odds och liknade. Blir inte lika kostsamt om du räknar fel vid några tillfällen ;) Exempelvis finns det ju 0.05/0.1 fixed...inga stora pengar att vinna, men heller inga stora pengar att förlora. Ett bra träningsläger inför en lång pokerkarriär. (pacific poker har denna nivå bla, signa uppe i högra hörnet på sidan så blir QoS glad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det minst sagt, folk tycker att det kostar så lite att syna, potten är ju större än betet, och de kan ju sätta sin 2 outare på rivern..hehe

 

lite i att bli en bra low stakes limit spelare bör väll innehålla att inte förlora temperamentet när folk spelar som idioter...för de gör det heeeela tiden.

 

jag sitter på 1/2$ shorthanded borden på partypoker, där finns folk som är så otroligt korkade, sitter o callar med de sjukaste händerna, näre går dåligt kommer det kännas som hela världen är emot dig och vise versa, men vad jag rekomenderar är att inte spela lägre än 1/2$ och alltid shorthanded, ring games dubblar bara antalet riverdragare med lotto, och i ringgames kan de tom göra "rätt" att syna med lite udda händer utan att veta om det för att potten blir så jävla stor = de får bra potodds och kan gå vidare på 2 outs tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha spelat lite FL senaste tiden kan jag verkligen bekräfta det jag sa i mitt tidigare inlägg. Folk spelar helt otroligt konstigt.

 

Minnesvärda förluster: AA på handen, får triss på turnen. Floppen innehåller en klöver och en kille med två låga klöver synar hela vägen. Naturligtvis träffar han flushen. AK med kung på floppen, förlorar mot en jeppe som träffar tvåpar med 74. Etc etc...

 

Det är som FlippFlopp säger, att kunna svälja idiotförluster och gå vidare är vad som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv stora problem med att svälja det och spela disciplinerat, det krävs ett väldigt tålamod, vilket jag inte har, men jag har fått mycket bättre sen jag började lira poker (he..he?)

 

man får ta frid i att de kommer syna i samma läge nästa gång, då kommer de inte träffa, och då betalar dom dig, i slutändan går dom back, men dom minns den gången dom träffade och därför gör dom det igen, samma sak, du minns gångerna du förlorade, du minns inte gångarna du inte blev utdragen.

 

en polare te mig sa ungefär såhära "det finns ingen skill i low stakes fixed limit, det enda som finns är disciplin och grundegenskaper" , okey lite o ta i, men man får ju tänka på att han spelar mid/high stakes limit, där är det mer skill som avgör och färre maniacs med 34 offsuit som drar te rivern osv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha spelat lite mer på multipokers lägsta FL-bord måste jag säga att det kan vara rätt kul, om man har tålamodet. (Ja, jag har gått plus den senaste timmen 8))

 

Spelarna är enkelspåriga som tåget, vilket kan utnyttjas. Exempel: har 6-6 på handen och floppen kommer Q-J-6. Jag vet att spelare kommer haka på med bara en futtig dam eller knekt på handen, alltså fullt ös. Triss i sexor är naturligtvis ingen nöt, men väl värd att betta med. Resultat: vinner nästan $20 dollar på ett $0.5/$1-bord.

 

Det är helt sanlöst hur dåligt folk spelar. En kille var övertygad om att hans tvåpar var bästa handen, trots att det låg f-y-r-a kort i samma färg på bordet. Nyss vann en kille $40. Vad han hade? Tvåpar, ess och tvåor. Galet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite stats från min senaste session på Multipokers låga FL-bord. Det visar tydligt hur svagt motståndet är, då jag själv är en nybörjare med bara några veckors spel i kroppen.

 

Hands played: 80

Hands won: 7%

Showdowns won: 100% 8)

 

Taktiken är busenkel: kolla bara på floppen med riktigt höga händer. Missar du, lägg ner direkt. Får du träff, gasen i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite stats från min senaste session på Multipokers låga FL-bord. Det visar tydligt hur svagt motståndet är, då jag själv är en nybörjare med bara några veckors spel i kroppen.

 

Hands played: 80

Hands won: 7%

Showdowns won: 100% 8)

 

Taktiken är busenkel: kolla bara på floppen med riktigt höga händer. Missar du, lägg ner direkt. Får du träff, gasen i botten.

 

Lite tråkigt när alla börjar folda så fort du bettar dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tråkigt när alla börjar folda så fort du bettar dock.

 

Fast det stämmer inte! Det är alltid nån tomte som ska hänga på. Ett väldigt talande exempel: K-K på handen. Floppen innehåller en K. Jag bettar. En, eller möjligtvis två synar. Turn: K! Jag bettar. En synar. River: skräp. Jag bettar, han synar. Jag visar upp ett gulligt litet fyrtal och kammar hem potten.

 

Kan uppdatera statsen:

 

Hands played: 168

Hands won: 7%

Showdowns won: 100% (Fortfarande!)

Flops seen: 21%

Wins if flops seen: 35%

 

Jävligt stabilt måste jag säga. Det är inte alls lika roligt eller spännande som att spela NL/PL där man kan finta och trixa tills motspelarna blir gråhåriga (man = Gus Hansen et al, inte jag), men det är skönt att göra en stadig vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad experterna skulle säga om detta, men jag har en enkel tumregel för starthänder på låga FL-bord: överväg inte att ens kolla på floppen om inte båda dina kort är tior eller högre. Enda undantagen är halvhöga par, säg sjuor och uppåt samt ess och möjligtvis kung med ett lägre kort i samma färg.

 

De kort som bör slängas allra snabbast och mest tveklöst är höga kort med låga kickers, samt låga par. Säg till exempel att du får K-5 och går med. Även om det skulle komma en kung ligger du risigt till. Om en annan spelare sitter med en kung har han sannolikt en högre kicker, och har han inte det lär han träffa ett tvåpar med den bondtur dåliga spelare brukar ha. Låga par går bort direkt eftersom du måste ha en osannolik tur med floppen för att det ska bli en vinnande hand.

 

En sak som ibland händer på lösa FL-bord är att riktigt ljuvliga odds uppstår. Anta att du sitter i sen position med Ax i färg. Sex-sju spelare går med. Floppen innehåller två kort i din färg. Någon i tidig position bettar och i princip alla synar. För en billig penning får du se turn. Samma person som tidigare bettar igen. Alla går med, de kanske har höga par, tvåpar, triss eller färg/steg-drag. Om bordet är $0.5/$1 så betyder det att du genom att syna för en dollar kan vinna potten, som vid det här laget är uppe i kanske tio dollar och lär växa ännu mer. Chansen att du sätter din färg och får den vinnande handen är ungefär en på fem, vilket under omständigheterna är helt lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att spela suited connectors och Ax-s också eftersom det är så lite höjande före floppen.

 

Man kan se en flopp billigt (nästintill gratis) och om man inte får något på floppen så är det bara att slänga. Som sagt finns det en massa tomtar och drar man fyra-färg eller fyra-stege så har man ju ett bra utgångsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kort som bör slängas allra snabbast och mest tveklöst är höga kort med låga kickers, samt låga par.

 

att rutinmässigt slänga låga par före floppen i low-limit poker är samma sak som att spola ner dollars i toaletten. De är mycket lönsamma och väldigt lätta att spela rätt.

 

Om du drar ett snitt mellan dina händer med "båda kort över tio" och de lägre paren tror jag att paren vinner mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att plockat fram miniräknaren och funderat lite är jag benägen att hålla med Zamora.

 

Ett räkneexempel, ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel.

 

5-5 på handen. Sannolikheten att floppen innehåller en femma är ca 12% [2/50 + 2/49 + 2/48]. Säg att du vinner 3/4 av dina trissar. Det betyder att du vinner ungefär var tionde gång du har låga pps. Alltså måste potten bli minst 10xBB för att du ska tjäna på det i längden. Snittpotten på Multipokers låga FL-bord ligger runt 10-15xBB. Så jo, det är nog en vinstaffär, förutsatt att ingen höjer pre flop och att du träffar trissen direkt på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerade Kubo och jag tror att han menade 22-66.

Självklart är KQo en bättre hand men återigen, jag svarade på Kubos inlägg. Han skrev:

 

överväg inte att ens kolla på floppen om inte båda dina kort är tior eller högre. Enda undantagen är halvhöga par, säg sjuor och uppåt samt ess och möjligtvis kung med ett lägre kort i samma färg.

 

De kort som bör slängas allra snabbast och mest tveklöst är höga kort med låga kickers, samt låga par.

 

"båda dina kort är tior eller högre" betyder en hel del händer och jag försökte bara påpeka att Kubos strategi var lite väl förenklad och att den lämnade en del klart +EV-händer ospelade. Beroende på hur han spelar finns det kanske även en del händer med -EV i hans arsenal.

 

Jag borde kanske ha varit lite tydligare med det.

 

Ps. Vad spelar det för roll att KQo vinner oftare? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du håller med, hehe

 

tänkte bara utveckla ditt räkneexempel lite. Utan mattedelen, det får någon med mer energi göra...

 

Det är nog rimligt att anta att du bara kommer vinna 75% med "bara" triss. Då måste du räkna bort det du förlorar på de händerna och då landar det på mer än 10bb per vinst.

 

Men floppade trissar drar in en kåk ca 1/3 av gångerna och du kommer ibland vinna på grund av att du får in en låg stege. Du kommer även förlora med stegdragen.

 

Sammanlagt tror jag att allt det här jämnar ut sig och att det räcker att vinna ca 7.5 bb varje gång du vinner en hand med ett lågt par för att gå jämnt upp. (det här är väl ett sätt att räkna hem låga par som är relativt vedertaget?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt det du säger.

 

Ska pröva att spela låga par i fortsättningen. Det lär ju dock ta ett tag innan man får utdelning:

 

Sannolikheten för ett lågt par ligger runt 1 på 30, och med vinst var tionde gång kommer du alltså att vinna var trehundrade hand. Tålamodskrävande, indeed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste berätta om min senaste lilla upplevelse i micronivåernas förlovade land.

 

Sitter med A-10 på handen, sju spelare synar mörken. Vår lilla tomte kan vi kalla för X, han sitter på knappen. Floppen kommer K-10-10. Triss för mig, bra hand. Alla checkar fram till mig som bettar. Fem spelare synar. Turn kommer 5. Alla checkar fram till mig som bettar. X höjer. Alla utom en synar. River är en trea. Alla checkar fram till mig. Jag är rädd för att X ska sitta med K-K, alternativt K-10 på handen. Jag checkar, han bettar. Några synar. Jag synar lite tveksamt, potten har blivit 34xBB så jag har inte så mycket att förlora. Min triss vinner utan att direkt behöva svettas. Vad X har på handen? 5-2. 5-2! Helt otroligt. :shock:

 

En annan tomte är ganska festligt. Han sitter hela tiden och skriker ut sin frustration i chatten över att alltid "komma tvåa". Anledningen? Han spelar nåt otroligt naivt. Om floppen innehåller A-10-6 så tycker han det är en alldeles förträfflig idé att betta på par i sexor.

Kort sagt: så länge man får anständiga starthänder och behåller tålamodet (lättare sagt än gjort!) är det här som att sno godis från barn. :P

 

...

 

På tal om de låga paren... har spelat ungefär tio stycken tror jag. Ett har gett vinst, blev till ett fyrtal i treor. Tyvärr fick jag inte med många i potten. Solklar förlustaffär hittils, men då har jag spelat alldeles för få händer för att få ett gediget underlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med A-10 på handen, sju spelare synar mörken.

Är den sooted? I så fall höjer jag om motståndarna är rejält lösa. Det är antagligen inte jättemycket value på en höjning, men lite är det.

 

Turn kommer 5. Alla checkar fram till mig som bettar. X höjer. Alla utom en synar.

Här tycker jag att du ska fundera på att höja igen. Da har fyra motståndare så du har rätt bra buffert även om du skulle råka ligga efter (killen med kåken tjänar naturligtvis mest, men de som tar huvudsmällen är ju de med 2 till inga outs) och ligger du före så tjänar du jättemycket.

 

Jag tror inte att du behöver oroa dig för KK, då skulle ju nästan vem som helst höjt preflopp. Däremot så är KT eller 55 rimliga saker att oroa sig för, men andra händer han skulle kunna tänkas ha är T9, JT, QT som han slöspelade, så vitt han vet så har ju du en kung och då är det ju semirationellt för honom att slöspela trissen. Om det är så att han kan han ha KK så kan han ju förresten också haft AA och slöspelat den. Så om det finns så lite som 30% eller så att du har bäst hand så är det nog en rätt bra idé att höja, eftersom du förlorar lite när du ligger efter och vinner mycket när du har rätt. Om du blir fyrbetad så är det ju bara att sakta ned.

 

River är en trea. Alla checkar fram till mig. Jag är rädd för att X ska sitta med K-K, alternativt K-10 på handen. Jag checkar, han bettar. Några synar. Jag synar lite tveksamt, potten har blivit 34xBB

Jag får det till 40SB eller 40bb. BB står för big bets och skulle alltså vara dubbelt så mycket. Liten petighet bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...