Gå till innehåll

WSOP 2005: Berätta mer om Daniel Bergsdorf!


Ken Lennaárd

Recommended Posts

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

http://www.vk.se/redaktion/nyheter/sidor/index2.html

 

länkar på vk funkar bara ett par dagar därför kopierar jag innehållet;

 

Bergsdorf god för 2,2 miljoner

Avancerade i går från 19:e till 10:e plats i poker-VM där nio går till final

 

Tre vänner från Umeå åkte till poker-VM i Las Vegas. Nu finns en kvar i spelet. Och han är garanterad drygt 2,2 miljoner kronor.

Daniel Bergsdorf har levt på sitt pokerspel i ett och ett halvt år. Nästan lika länge som Daniel Marklund och Björn Hampusson. Mark-lund åkte ut efter tio timmars spel i Las Vegas. När Hampusson åkte ut är oklart. Daniel Bergsdorf och Daniel Marklund har spelat fotboll och innebandy ihop sedan barnsben. Då var det Hörnefors som gällde och det är det fortfarande för Bergsdorf. Han tränar tre till fyra dagar i veckan. Marklund spelar innebandy på elitnivå i IBK Dalen och har träning sex dagar i veckan. – Killarna i Dalen har möjlighet att ta ut två veckors semester under sommaren och köra egen träning. Han passade på att göra det under poker-VM, berättar Urban Karlsson, vän till killarna.

Nio till finalDet skiljer sig ett år i ålder och ett antal innebandyträningar i veckan mellan Marklund och Bergsdorf. Och just ja, några miljoner också. För Bergsdorf är nu god för drygt 2,2 miljoner kronor. I gårdagens spel klättrade han från nittonde till tionde plats och nästan 500 000 chips (spelmarker) skiljer honom från den som ligger på elfte plats. Han spelar i skrivande stund för en plats i finalen där bara nio personer får plats runt spelbordet. Från början var de 5 619 personer. – Det är tveksamt om han tar sig dit, det är väldigt svårt. Där spelar ju de allra bästa i världen, menar Urban Karlsson.

Laddar med sömnHan håller sms-kontakt med killarna som är väldigt svåra att nå på sina telefoner. De glömde nämligen sina laddare och kan inte ladda batterierna. Dessutom sover Bergsdorf så fort han inte spelar, för att kunna hålla huvudet kallt när det gäller. I dag vilar pokerhajarna i Las Vegas för att spela final i morgon, lördag. – Som jag förstår det börjar de vid elva på förmiddagen, alltså åtta på kvällen i Sverige. Sedan håller de på långt in på natten, säger Urban Karlsson, som väntar deras hemkomst på måndag.

 

EMMA LINDQVIST

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den svenska skattemyndigheten kommer att ta sin del av pris summan...

 

Ken, har någon förklarat hur det fungerar med "dealer" i pokerturneringar

för skattemyndigheterna ?

Är det helt idiotiskt för svenska pokerspelare att gå med på "dealer" i pokerturneringar ?

Kanske en artikel i pokermagasinet om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den svenska skattemyndigheten kommer att ta sin del av pris summan...

 

Ken, har någon förklarat hur det fungerar med "dealer" i pokerturneringar

för skattemyndigheterna ?

Är det helt idiotiskt för svenska pokerspelare att gå med på "dealer" i pokerturneringar ?

Kanske en artikel i pokermagasinet om ämnet.

Det där förstod jag ingenting av.

 

Edit: Okej nu fattar jag, trodde du menade "dealer" som han som delar ut. "Dealar" eller "överenskommelser" borde man säga va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att sedan när allt är över få höra hur olika spelare betalade skatt. Lite svårt att hålla sig gömd från RSV med all denna publicitet.

Både kul att höra från de som vunnit pengar och från de som inte vann pengar men som fick sina resor och inköp betalda av nån pokersite. Har hört att dom ska betala skatt också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att sedan när allt är över få höra hur olika spelare betalade skatt. Lite svårt att hålla sig gömd från RSV med all denna publicitet.

Både kul att höra från de som vunnit pengar och från de som inte vann pengar men som fick sina resor och inköp betalda av nån pokersite. Har hört att dom ska betala skatt också?

Det vet vi redan nu. 30 % på bruttovinsten.

 

Om man vann sin plats på en site utanför EU skall denna vinst beskattas med 30 %. Dvs 30 % av inköpet på $10k plus övrigt värde på paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han spelar innebandy med Hörnefors i div 2

 

Spelarinfo:

 

Namn: Daniel Bergsdorf

Ålder: 26 år

Längd: 191.5 cm

Vikt: 84 kg

Position: Back/Forward

Smeknamn: Berga

Yrke: Arbetslös

Moderklubb: Hif

Säsonger i HIF: Vet ej

Tidigare föreningar: Grunenmatt (schweiz), Dalen

Meriter: Vunnit buster cup

Tröjnummer: #13

klubbmärke: Canadien

Jag beundrar: Mia

Jag avskyr: Förlora på lången

Jag vill bli: Rik

Bästa egenskap: Vinnar-instinkt

Sämsta egenskap: Dålig förlorare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artiklar i vk från tidigare i veckan.

 

Han är uppe i de riktigt höga höjderna nu. Umekillen Daniel Bergsdorf spelar poker och han gör det bra. Just nu sitter han i Las Vegas och är garanterad en prissumma på 40 000 dollar.

Daniel är på väg in för att fortsätta vägen mot toppen när VK når honom på mobiltelefonen i Las Vegas. Han är ingen skrytsam kille, Daniel Bergsdorf. Hur han tagit sig så långt förklarar han med flyt. Nu ligger han på nittonde plats i poker-VM och är garanterad 40 000 dollar, alltså ungefär 320 000 kronor. Vinstsumman ska gå till vatten och bröd.– Jag lever ju på mitt pokerspel, säger han.

Det är långa dagar vid pokerbordet.– Jag kom in på tredje speldagen och då spelade vi till tre på natten, berättar han.

De som håller sig kvar kommer att spela fram till torsdag. Efter det blir en vilodag innan finalen på lördag. Daniel Bergsdorf dricker mycket vatten för att orka.

– När jag kommer hem på kvällen är jag helt slut.

Till poker-VM kommer bara de stora, och en av de största mötte Daniel Bergsdorf i måndags.– Phil Ivey spelade vid mitt bord, han är en av de bästa.

Kunde du drömma om att komma så här långt?

– Ja, drömma kan man väl alltid göra, skrattar han.

Nu gäller det att inte stressa och att göra så få misstag som möjligt.

– Jag försöker bara ta det lugnt och inte bluffa ut mig. Nu måste jag in här, säger en lite stressad Daniel Bergsdorf

 

---------------------------------------------------------

 

Umekillen Daniel Bergsdorf fortsätter att spela sina kort rätt i poker-VM. I går kväll låg han på femtonde plats. Lyckas han behålla placeringen kommer han hem tre miljoner kronor rikare. Åker han ut blir det 1,1 miljoner kronor i prissumma.

När Daniel Bergsdorf började tävla i poker-VM i Las Vegas för 6 dagar sedan var han en av 5 619 spelare.I går var de 58. Daniel lyckades plocka fyra placeringar till en femtonde plats.

Hel del pengar– Helt sjukt bra. Ken Lenard som brukar anses vara en av Sveriges bästa, han åkte ut första dagen, säger Urban Karlsson, vän till Daniel Bergsdorf, när VK når honom.Daniel Bergsdorf själv lyckades VK inte nå.

Det är en hel del pengar inblandade i det här världsmästerskapet. Prissummorna som ska delas ut ligger sammanlagt på 52 miljoner dollar. Vinnaren får 7,5 miljoner dollar.

– Varje spelare betalar 10 000 dollar för att få vara med. Multiplicera det med 5 600 så blir det en del, säger Urban Karlsson.

Men Daniel Bergsdorf behövde inte betala några 10 000 dollar. Han lyckades istället kvala sig in i världsmästerskapet via internet.

Pokerspelet har han kunnat försörja sig på i ett och ett halvt år.

– Han har så han kan köpa mat. Sedan blir det ingen pension av pokerspel så det gäller att lägga undan lite, säger Urban Karlsson.

PokerfaceDaniel har varit ute på några turneringar, men inget kommer ens i närheten av ett VM i Las Vegas.– Lyckas han behålla sin femtonde-plats så har han skrivit pokerhistoria. En kille från Umeå som spelat så lite live... säger Urban Karlsson.

För det är inte riktigt samma sak att sitta framför en dataskärm som att ha motståndaren alldeles framför sig.

– Skillnaden är stor. Det gäller att ha pokerface och att inte darra på manschetten, säger Urban Karlsson.

Daniel Bergsdorf förklarade i gårdagens VK sina framgångar med en rejäl portion flyt – något som vännen Urban Karlsson ler åt.

– Det är typiskt honom att vara så ödmjuk. Han är bra i matte, snabb på att värdera lägen och framför allt har han disciplin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Raul, svengelskan innebar att det hela vart lite svårt att begripa.

det jag menade är att om herr X gjort en överenskommelse om fördelningen av prispengarna i en turnering och fick tex 70% av förstapriset i pengar. Herr X vinner turneringen och i alla svenska tidningar står det att han vann tex 2.2 miljoner kr. den summa skattemyndigheten kommer att kräva skatt på av X är 2.2 miljoner kr.

Om detta är fallet så bör man som svensk väl inte göra överenskommelser om prispotten ?

 

Jag hoppas att pokergudarna ler mot Daniel under finalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...