Gå till innehåll

Nameboken - 3Months100kSEK - Rocktober100kHands


Namehere

Butta, putta, knuffa eller inget av det?  

136 medlemmar har röstat

  1. 1. Butta, putta, knuffa eller inget av det?

    • Butta
      18
    • Putta
      42
    • Knuffa
      66
    • Annat
      10


Recommended Posts

Lycka till! Hoppas du får dig en bra pokermånad :) Hur många bord lirar du samtidigt när du grindar?

 

Tackar! Och detsamma =)

5 bord spelar jag

 

Första sessionen klar, blev inte lika länge som jag tänkte mig. Fick in en 1400 händer iallafall över 2½ hr. Känner mig tung i skallen så jag kliver. Fick dock springa riktigt jekla fint så klagar inte öht.

 

Händer kvar till ressekik - 5600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjee uppdaterar mina mål lite. Vet att man inte ska ha ett resultatmål men tänkt mig något liknande. Iom att jag håller 6bb/100 på /2 så kommer jag hålla det som min standard win-rate.

Klarar jag över 6bb/100 i mars blir jag nöjd, kommer jag under så får jag omvärdera och kika om det berodde på varians eller dåligt spel. Kommer även kolla om det är varians eller bra spel om jag kommer över 6bb/100.

 

Med en winrate på 6bb/100 så snittar jag 60kr/hr, så allt över det är jag även där toknöjd med.

 

Tror detta kan vara bra, speciellt det med 60kr/hr, för att få en bild över hur mkt man egentligen vinner (i korta perspektivet). Det är ju lätt att smälla in 1 BI/hr på någon session och tycka att man är pokerguden osv. Nu är jag inte riiiktigt på den nivån att så fort jag börjar plussa mkt så har jag "löst poker", men jag låter mig fortfarande påverkas till viss del. Det är detta som jag försöker få bort med denna setup, vi får se hur det går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar jag över 6bb/100 i mars blir jag nöjd, kommer jag under så får jag omvärdera och kika om det berodde på varians eller dåligt spel. Kommer även kolla om det är varians eller bra spel om jag kommer över 6bb/100.

 

Hur avgör du om det beror på varians eller ej? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avgör du om det beror på varians eller ej? :roll:

 

Försöker göra en slags bedömning efter varje session om jag fick springa bra/dåligt samt spela bra/dåligt. Sen är det ju bara slå ett snitt på det i princip. Blir väldigt generellt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL & HF med dom nya målen. :-)

 

håller själv på och försöker sätta upp mål för månaden utan att egentligen lägga för hög fokus på hur mycket jag ska vinna. Dock har jag precis som dig börjat fundera på om man kanske skulle kunna lägga om resultat målen på så sätt att man försöker sätta ett mål att man ska ha en viss bb/100 och SEK/h.

 

Har även läst lite i din blogg här att du tagit dig igenom MGOP. Håller du på att jobba på ditt mentala spel också med olika målsättningar och ev läckor man kan ha i det mentala spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 6bb/100 över ett större sample

eller pratar du om februaris winrate?

 

Lycka till med målen!

 

Läste någonstans tidigare att du var lite orolig

för hur "ditt" Universitet värderades av arbetsmarknaden.

Tänk på att det underlättar mycket att faktiskt få kontakt

med arbetslivet under studierna ( kontakter och färdigheter).

Hur ser du på extrajobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker göra en slags bedömning efter varje session om jag fick springa bra/dåligt samt spela bra/dåligt. Sen är det ju bara slå ett snitt på det i princip. Blir väldigt generellt dock.

 

Om spelarpoolen på säg 1000 spelare innehåller 55 riktiga socialdemokrater och du under en period har lyckan att få spela mot 12% av dem istället för det förväntade 5.5% hur menar du att du kompenserar det?

 

Eller ingår endast stddev i brdrunouts som skattningsunderlag? isf vill jag hävda att du missar den i princip viktigaste komponenten för winrate bb/100 tb på mikronivåer (the whale took a dump on me factor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om spelarpoolen på säg 1000 spelare innehåller 55 riktiga socialdemokrater och du under en period har lyckan att få spela mot 12% av dem istället för det förväntade 5.5% hur menar du att du kompenserar det?

 

Eller ingår endast stddev i brdrunouts som skattningsunderlag? isf vill jag hävda att du missar den i princip viktigaste komponenten för winrate bb/100 tb på mikronivåer (the whale took a dump on me factor).

 

Har läst många inlägg av dig och det låter sjukt smart men jag fattar aldrig vad du menar! :)

 

Edit, vill inte vara dryg men tänkte om du kunde förklara lite tydligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst många inlägg av dig och det låter sjukt smart men jag fattar aldrig vad du menar! :)

 

Edit, vill inte vara dryg men tänkte om du kunde förklara lite tydligare!

 

I det här fallet menar jag att variansen i winrate på låga nivåer ibland beror mer på skillnader motståndarnas kvalitet än på att man har "otur". Du kommer t.ex. stöta på spel av lägre kvalitet (och därmed ha markant högre winrate) på kvällar / helger (särskilt lönehelg / lönedag) än på torra grinddagar dagarna innan lön / dagarna efter storkonsumtionshelger typ jul.

 

Därtill har du en naturlig variation i motståndet du möter som kan vara svårt att ta hänsyn till utan matematiska modeller.

 

För att förtydliga, det är bra att gå igenom varje session och bedöma vad som är bra eller dåligt spel, men det är trams att försöka uttala sig om stdev på winrate utifrån detta och en mardröm att vikta ihop sessionsresultat över tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet menar jag att variansen i winrate på låga nivåer ibland beror mer på skillnader motståndarnas kvalitet än på att man har "otur". Du kommer t.ex. stöta på spel av lägre kvalitet (och därmed ha markant högre winrate) på kvällar / helger (särskilt lönehelg / lönedag) än på torra grinddagar dagarna innan lön / dagarna efter storkonsumtionshelger typ jul.

 

Därtill har du en naturlig variation i motståndet du möter som kan vara svårt att ta hänsyn till utan matematiska modeller.

 

För att förtydliga, det är bra att gå igenom varje session och bedöma vad som är bra eller dåligt spel, men det är trams att försöka uttala sig om stdev på winrate utifrån detta och en mardröm att vikta ihop sessionsresultat över tid.

skulle det gå att konstruera ett meningsfullt mått för "hur bra man springer" likt allin-ev fast för händer där man inte hamnar allin innan river?

Enkelt exempel: du floppar set i sjuor, fi har essen. Det satsas och synas fram till river då det tredje esset kommer och den sista fjärdedelen av din stack hamnar i mitten.

Ditt värde för den handen skulle då vara pengar satsade pre med sämst hand, två gator med bäst och river med sämst.

 

Funkar såklart bäst på sajter där man får se motståndarens hand på river...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tog du bort det du skrev? Tycker det var spot-on!

 

Ty :)

 

Kom och tänka på att jag inte är intresserad av folks åsikter vars jag ifrågasatte. Orkade inte bli committad och behöva diskutera om något jag inte bryr mig om. Jag tror om fler regs skulle resonera så här skulle poker bli svårare direkt på alla nivåer, känns onödigt att göra min egna edge mindre när den redan är så minimal *(Läs är redan sämst på nivån) :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så mycket du kan målsättningsmässigt sålänge du bara tar slutresultatet med en nypa salt och förstår att grunden till all målsättning är energi och motivation. Jag hade länge en irl-pokerdagbok där jag skrev ner 1-10 både hur bra jag spelade och hur bra jag sprang. Det gav egentligen inte så mycket i slutändan men sålänge du känner att du faktiskt gör någonting för att advance your game så kan det vara värt många motivationspoäng även om det tekniskt sett kanske inte är varken realistiskt eller ger någonting direkt i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL & HF med dom nya målen. :-)

 

håller själv på och försöker sätta upp mål för månaden utan att egentligen lägga för hög fokus på hur mycket jag ska vinna. Dock har jag precis som dig börjat fundera på om man kanske skulle kunna lägga om resultat målen på så sätt att man försöker sätta ett mål att man ska ha en viss bb/100 och SEK/h.

 

Har även läst lite i din blogg här att du tagit dig igenom MGOP. Håller du på att jobba på ditt mentala spel också med olika målsättningar och ev läckor man kan ha i det mentala spelet?

 

Tack, och lycka till själv!

 

Mjo tanken med mina resultatmål är mer att försöka få en bild över vad som faktist är "normalt" att vinna. Gör allt detta för att få en förståelse för pokern, vilket jag tror jag fått från just MGOP. Jag tror det fanns en del teorier och upplägg för göra detta i boken (samt målsättning och ev läckor du nämnde) men jag skrev aldrig upp dem då det var ofantliga mängder med "läxor" sas.

 

Att bara lyssna har för mig hjälpt en hel del tbh.

 

Du har 6bb/100 över ett större sample

eller pratar du om februaris winrate?

 

Lycka till med målen!

 

Läste någonstans tidigare att du var lite orolig

för hur "ditt" Universitet värderades av arbetsmarknaden.

Tänk på att det underlättar mycket att faktiskt få kontakt

med arbetslivet under studierna ( kontakter och färdigheter).

Hur ser du på extrajobb?

 

har typ 6bb/100 på alla nävar jag spelat på /2. Tror det är en del över 110K nävar vi snackar iallafall.

 

Mja, har fått insikten som är den exakta du säger, kontakter. Jag har ärligt talat försökt få pokern till att bli mitt extrajobb (samt att jag tycker det är för jekla kul)! Det må inte vara en långsiktig lösning mtp. ekonomframtiden då jag inte knyter kontakter inom arbetsvärlden.

 

Jag är dock osäker på hur en kursare som mig som endast läst NEK innan kan fixa sig in på något ekonomiställe? Eller du tänker extrajobb generellt?

 

Om spelarpoolen på säg 1000 spelare innehåller 55 riktiga socialdemokrater och du under en period har lyckan att få spela mot 12% av dem istället för det förväntade 5.5% hur menar du att du kompenserar det?

 

Eller ingår endast stddev i brdrunouts som skattningsunderlag? isf vill jag hävda att du missar den i princip viktigaste komponenten för winrate bb/100 tb på mikronivåer (the whale took a dump on me factor).

 

I see your point!

Är väl medveten om att jag inte kan göra precisa uträkning för att göra en exakt bedömning. Som tidigare nämnts så är det i "förståelse"-syfte.

 

 

Tack för din kommentar, jag läste förklaringen som du skrev efteråt och det är faktist inte någonting jag tänkte på :)

 

Hur skulle du vilja göra för att få förståelse inom detta område?

 

edit: -

 

 

gl Namehere med mars, tror helt klart att din strategi kan vara nyttig.

 

Tack! Hann inte se din edit tyvärr men det var säkert bra! :D

Lycka till själv!

 

Gör så mycket du kan målsättningsmässigt sålänge du bara tar slutresultatet med en nypa salt och förstår att grunden till all målsättning är energi och motivation. Jag hade länge en irl-pokerdagbok där jag skrev ner 1-10 både hur bra jag spelade och hur bra jag sprang. Det gav egentligen inte så mycket i slutändan men sålänge du känner att du faktiskt gör någonting för att advance your game så kan det vara värt många motivationspoäng även om det tekniskt sett kanske inte är varken realistiskt eller ger någonting direkt i slutändan.

 

Tack för tipsen! Motivation har jag gått om, men känner att jag stagnerat lite i utvecklingsprocessen.

Har väl länge varit resultatorienterad (är fortfarande) och jag tänkte att något liknande det fetstilta skulle kunna hjälpa. Sen att det även skulle vara något som får mig att känna att jag är "på rätt väg" och gör något litet extra.

 

Måste säga att det var förvånansvärt mycket respons på inlägget jag la upp och det känns skitkul att få bra tips och ord från er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet menar jag att variansen i winrate på låga nivåer ibland beror mer på skillnader motståndarnas kvalitet än på att man har "otur". Du kommer t.ex. stöta på spel av lägre kvalitet (och därmed ha markant högre winrate) på kvällar / helger (särskilt lönehelg / lönedag) än på torra grinddagar dagarna innan lön / dagarna efter storkonsumtionshelger typ jul.

 

Därtill har du en naturlig variation i motståndet du möter som kan vara svårt att ta hänsyn till utan matematiska modeller.

 

För att förtydliga, det är bra att gå igenom varje session och bedöma vad som är bra eller dåligt spel, men det är trams att försöka uttala sig om stdev på winrate utifrån detta och en mardröm att vikta ihop sessionsresultat över tid.

 

Grymt! tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockade av 221 händer till på /2. Tot blev det ~630 händer men blev massa /1 också.

 

Upptäckte att ingen jekel på /1 raisar eller c/r på flopp med en semibluff :mrgreen: Men vissa skjuter 43hh in i 8TJ25ddd för tot 600bb pott när jag sitter med AKdd:roll:

 

Händer kvar till kika resse: 5389

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle du vilja göra för att få förståelse inom detta område?

 

Den bästa förståelsen får man naturligtvis genom att ta några kurser i statistik- och sannolikhetslära. Men det passar inte alla.

 

Något jag tror hjälper många är att plugga in egna siffror i en varianskalkylator och studera hur olika utfallen kan bli efter säg 100k händer. Väljer man sedan att studera olika samplesizes / winrates bör man få en god intuitiv känsla eller "förståelse" för hur många händer som behövs för att etablera en winrate med en viss säkerhet.

 

Du kan t.ex. testa den här: http://pokerdope.com/poker-variance-calculator/

 

Det finns mycket att säga om varians och winrate, men här är några punkter jag tycker är viktiga att se upp med:

 

  • Du kan aldrig vara "mitt i" en downswing. Otur till dags dato jämnar inte ut sig över tid.
  • Kortsiktig winrate är en usel indikator på hur bra eller dålig en speljustering är.
  • Winrate som nyckeltal över dags- eller veckomål är i regel dålig målstyrning om du inte har riktigt höga winrates.
  • Förlorande spelare (spelare i downswing) brukar överskatta variansens inverkan på resultat
  • Vinnande spelare (on a heater) brukar underskatta variansens inverkan på resultat
  • Använd aldrig varians eller "downswing" som ursäkt, det går att räkna ut exakt hur sannolikt det är att du backar över X k händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mkt god information slakt!

 

Har pluggat en del matematik och därmed sannolikhetslära så har en del på den biten. Varianssimulatorn har jag också gjort mig familjär med! Har dock inte kikat på att slå upp stora samples utan mer fått insikten "oj vad det kan svänga" (5bb/100 winrate).

 

Gillar dina punkter, spec de tre sista. Men den första förstår jag inte riktigt med att man inte kan vara "mitt i" en downswing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mkt god information slakt!

 

Har pluggat en del matematik och därmed sannolikhetslära så har en del på den biten. Variansstimulatorn har jag också gjort mig familjär med! Har dock inte kikat på att slå upp stora samples utan mer fått insikten "oj vad det kan svänga" (5bb/100 winrate).

 

Gillar dina punkter, spec de tre sista. Men den första förstår jag inte riktigt med att man inte kan vara "mitt i" en downswing

 

Variansen har inget minne, varje session är en ny session. Det går således inte att vara _mitt i_ en downswing bokstavligt talat. Dvs du vet inte när det slutar, kan vara i 2k händer eller 200k händer så. Förstod du nu? Många som downswingar går ju in med inställningen att de kommer torska bara för att de har torskat tidigare över ngt större sample osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen har inget minne, varje session är en ny session. Det går således inte att vara _mitt i_ en downswing bokstavligt talat. Dvs du vet inte när det slutar, kan vara i 2k händer eller 200k händer så. Förstod du nu? Många som downswingar går ju in med inställningen att de kommer torska bara för att de har torskat tidigare över ngt större sample osv osv.

 

Ahaa! Ja men då är jag med på tåget =) Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat lite mer, men har inte varit det bästa spelet tbh. Hade en riktigt aggro kille IP på mig imorse som var svårhanterlig. Hur är taktiken mot någon med skyhög 3bet knapp och vi sitter CO? Jag kan tänka mig att öppna mindre size för att kunna försvara bredare med syn billigare. Att 4betta för bluff vet jag inte om jag gillar, hellre IP. Fick iaf vinna en 200bb pot mot denne med J7s på 57T8Kddhh.

 

Ska se om jag får in någon mer volym idag, Pull-pass och plugg står på schemat. Tankarna for fortfarande åt att testa halvår ren poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat lite mer, men har inte varit det bästa spelet tbh. Hade en riktigt aggro kille IP på mig imorse som var svårhanterlig. Hur är taktiken mot någon med skyhög 3bet knapp och vi sitter CO? Jag kan tänka mig att öppna mindre size för att kunna försvara bredare med syn billigare. Att 4betta för bluff vet jag inte om jag gillar, hellre IP. Fick iaf vinna en 200bb pot mot denne med J7s på 57T8Kddhh.

 

Ska se om jag får in någon mer volym idag, Pull-pass och plugg står på schemat. Tankarna for fortfarande åt att testa halvår ren poker.

 

Hade varit kul att se lite relevanta stats på snubben tex:

 

3b från btn

fold to 4bet efter att ha 3bettat.

cbet flopp/turn/river i både 3bettade och singleraisade potter.

 

Rent spontant tycker jag det låter som att ditt argument för att siza mindre backfirar. Fi kan ju bara 3betta bredare om vi öppnar en mindre size. Jag tar ingen skit och börjar nog 4betta och se hur han reagerar. Sen får man nog börja fundera hur light han stackar av. Viktigt att ta reda på vad han har för range, har fått för mig att det heter notecaddy i hem? Ska ju finnas något där man ser vilka händer han har 3bettat tidigare.

 

Vissa 3betsbluffar ju och synar sen 4bet av någon okänd anledning så du behöver ju inte bara bredda bluffrangen utan du kan ju bredda värderangen också. Dock tycker jag att du bör bredda bluffrangen att sitta och försvara med syn känns lite halvdant rent spontant. Fast har han ngn weird läcka att han cbettar typ 90% flopp, men har bara 30% cbet turn så är det väl bara att börja peela massor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att han gör autopengar på dig så kika på din openrange i MP och CO och bygg sedan upp dina 4betsranger så att du försvarar dig tillräckligt och således slipper oroa dig för hurvida du blir pippad eller ej :)

 

Länkade denna artikelserien till dig redan förra året :mrgreen:

http://en.donkr.com/forum/optimal-3-bet4-bet5-bet-strategies-in-nlhe-6-max---part-1-533561

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...