Gå till innehåll

Norse Energy Corp


Recommended Posts

Martens uttalande inatt! Blir spännande att se hur marknaden tolkar detta men jag ser väldigt positivt på uttalandet.

 

Bra analys... (Ursäkta cynismen, men jag blir lite betänksam när folk rekar aktier och snackar om tusen procents avkastning som om det vore ingenting.)

 

Vad är det egentligen som har hänt sedan december, då aktien stod i runt 30 öre? Har det kommit något nytt, eller är det bara några tokstollar på random internetforum som har fått för sig att börja haussa aktien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 277
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Blown fracking deadline a pain in the ga$

• By ERIK KRISS, Bureau Chief

• Last Updated: 3:07 AM, February 13, 2013

• Posted: 2:05 AM, February 13, 2013

ALBANY — The state will miss another deadline today to green-light fracking and end a four-year ban on the controversial process, which is seen as a bonanza for struggling upstate communities.

The state Health Department said yesterday it needs a few more weeks to complete a review of the potential public-health impact of high-volume hydraulic fracturing.

Gov. Cuomo’s top environmental regulator said he’ll wait for the results before finalizing an environmental-impact statement that’s required before upstate natural-gas drilling can begin.

The impact statement would have to be finalized today if the state wants to meet a Feb. 27 deadline to adopt fracking regulations as currently proposed.

 

Pro-fracking groups, including upstate landowners in the Marcellus Shale region, fear that missing today’s deadline would force the administration to restart the lengthy regulatory process and set back the approval process for months.

But Environmental Conservation Commissioner Joe Martens insisted that if the health review finds that his agency’s draft impact statement “has adequately addressed health concerns,” permits could be around the corner.

He said he could then issue the environmental-impact statement “on that basis, [and the Department of Environmental Conservation] can accept and process high-volume hydraulic fracturing permit applications 10 days after issuance.”

Fracturing shale with a high-pressure chemical, sand and water mix to capture trapped gas pits environmentalists, who fear pollution of water supplies and other health hazards, against landowners and drillers, who say natural gas burns clean.

The DEC itself has predicted that fracking could create more than 50,000 jobs in economically depressed upstate.

“The time to ensure the impacts on public health are properly considered is before a state permits drilling,” Health Commissioner Nirav Shah wrote to Martens. “Other states began serious health reviews only after proceeding.”

Environmentalists yesterday cheered the Health Department’s determination to continue its review.

Yoko Ono, who heads Artists Against Fracking with son Sean Lennon, thanked Cuomo “for taking time to do a more complete health study.”

A leading drilling industry spokeswoman was willing to give Cuomo the benefit of the doubt— but only if a happy ending for the pro-fracking side is in store.

New York State Petroleum Council Executive Director Karen Moreau said the process “can and must end with a decision to move forward with creating jobs in the Southern Tier . . . It’s time for action.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra analys... (Ursäkta cynismen, men jag blir lite betänksam när folk rekar aktier och snackar om tusen procents avkastning som om det vore ingenting.)

 

Vad är det egentligen som har hänt sedan december, då aktien stod i runt 30 öre? Har det kommit något nytt, eller är det bara några tokstollar på random internetforum som har fått för sig att börja haussa aktien?

 

Vad är det du inte gillar med analysen? Det är ju helt korrekt att det bara är hälsorapporten det står på nu.. Jag skrev sedan att kursen troligtvis skulle starta ner idag på grund av de osäkerheter med deadline som det medföljer men i stort sett är det ett bra meddelande som klargör att det är klart att köra bara det inte framkommer att det medför stor fara för miljön. Och varför skulle det framkomma nu då många andra delstater redan är i full gång med fracking.

Obamas tal igår visade ju även vilken stor anhängare han är till fracking och hur det ska lösa arbetslösheten.

 

Uppskattar om du preciserar vad som är fel i analysen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket intressant inlägg från en som följt cirkusen länge..

 

Så fikk vi det løpet som noen av oss har skissert. Mest sannsynlig permits før hele sulamitten ferdigstilles.

 

En liten gulrot hva Martens opplyste ifm. permits (boretillatelser), men hadde han ikke flettet inn permits i helhetsbildet, ville det ha blitt ramaskrik.

 

Nå brytes garantert deadline i dag ifm. SGEIS og deadline 27. februar, og man åpner opp på nytt.

 

Å tro at SGEIS med regs kan foreligge før om noen måneder blir en illusjon.

 

Imidlertid må vi fokusere på boretillatelsene. Men disse er avhengig av at dr. Shah faktisk blir ferdig med sin rapport om few weeks. Erfaringen har vist at few weeks kan bli til months. Helt håpløst å forholde seg til hva dr. Shah egentlig vil trenge av tid. Dersom dr. Shah skal følge de tre studiene han spesifiserer, kan det ta rimelig lang tid. Dersom han kun skal få et innblikk i status eller måleparametere etc, vil det kunne ordnes innen noen få uker.

 

Synes det er blitt alt for politisk styrt.

 

Nå kan det også vise seg at dr. Shahs input medfører vanskeligheter for å utstede permits. Fordi vi vet ikke hva bl.a. Cuomo instruerer. Også på selvstendig grunnlag kan dr. Shah blokkere for at DEC "kjøper" rapporten, og at permits kan bli beroende i påvente av enten politiske signaler eller ytterligere avklaringer ifm. nye regs eller andre forhold/krav i dr. Shahs rapport.

 

Jeg tror at Martens trakk frem permits fordi han visste at landeierne har truet med å saksøke DEC dersom ikke deadline 27 blir innfridd. Klart det er positivt at Martens nevner permits, men han har fremdeles muligheten til å fravike dette standpunkt senere.

 

NY Times skriver ifm. veien videre (min komm. – med report menes dr. Shah):

 

“Without the report, the state will not meet a deadline this month to issue a new environmental impact statement, and that will likely require it to start the regulatory process over and begin a new 45-day comment period.

 

 

http://www.nytimes.com/2013/02/13/nyregion/cuomo-delays-decision-on-gas-drilling-as-health-study-continues.html?_r=0

 

 

Nå har jeg latt meg forføre av Martens, Cuomo og den samlede presse tidligere. Nå setter jeg min egen vurdering foran hva som blir lovet.

 

Dr. Shahs uttalelse ifm. few weeks, kan lett bli til måneder. Enkelt og greit fordi det ikke er satt noen tidsplan. Ved å bryte deadline 27. februar er alt i det blå.

 

At det blir permits til slutt tror jeg på, men det kan like gjerne gå 1,2 eller 3 måneder før det eventuelt skjer. Særlig fordi permits kan knyttes opp mot grønt lys fra Cuomo administrasjonen.

 

Med alle de nye aksjonærene tviler jeg på om de holder ut så lenge. Aksjen synes trader styrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en aning OT men om man aldrig köpt en aktie i hela sitt liv och har Swedbank, hur gör man för att köpa ett gäng aktier?

 

Jag tycker det låter som en kul gamble.

 

Många pokerspelare skulle bli hjälpta av att komma in

på den lite mindre sexiga sidan av placeringar. De som

inte är en " kul gamble". Läs någon Per H Börjesson bok eller

nåt liknande för nybörjare. Jag gillar iofs också risk, men

men allt måste gå så jävla snabbt hela tiden för pokerspelare. Sedan

är det IRL som ställer till det för många, så att de inte kan

få den finansiella trygghet de borde kunna uppnå med bra vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt känslig aktie nu. Backade rejält igår efter dåliga nyheter om att långivaren drog sig ur. Idag plussar den 37% hittills på gamla nyheter. Riktigt kul aktie att ha med ur spänningssynpunkt iaf :) jag tror fortfarande stenhårt på att sgeis kommer snart och hoppas bara att NEC klarar hålla sig flytande fram till dess för då blir det fina pengar. Idag har NEC ett värde på ca 120 mill men kommer sgeis ligger markvärdena på ca 4,2 miljarder enligt de beräkningar som finns att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från hegnar:

 

Än är det inte kört...

 

17:e är sista datumet för SGEIS, för att borr regler ska kunna klubbas. Finns det fler möjligheter att skjuta upp processen? Ingen visste om 90 dagars regeln den 27:e November, finns det en 30 dagars regel nu?

 

 

DEC har börjat förbereda för utfärdande av borrtillstånd.

 

Cirkusen i New York fortsätter.

 

 

 

Norse Energys lån drogs tillbaka, troligen som en följd av att SGEIS inte blev klart denna gången heller. De skriver att de har flera intressenter som vill erbjuda nya lån men inget är säkert. Men jag räknar med att ett nytt kommer på plats inom kort, men inget är säkert som sagt.

 

 

 

DEC har börjat förbereda för borrtillstånd.

 

http://www.dec.ny.gov/dmndata/Well_Reports/Unit_Spacing_SW_Rpt.html

 

Dvs man har "skarpt läge" för att utfärda tillstånd om Shahs rapport kommer in och säger att allt är ok.

 

 

 

Jag har varit i kontakt med MDN och frågat lite angående Norse Energys acres och vad han tror är ett troligt pris efter SGEIS.

 

"Hallo xxxxxx,

 

Thanks for subscribing. The question you ask doesn't have an easy answer. Norse's acreage is spread across the state, some of it is both Marcellus and Utica shale, some just Marcellus and perhaps some just Utica. In this part of New York--as far as we know--it's mostly dry gas or methane only and not wet gas. That will influence the price. What one company will pay another company to take over acreage varies. In wet gas areas like the Utica Shale in Ohio I've seen Gulfport pay $10,000 per acre! So would $5,000 per acre in a dry gas area for a large tract of land be possible? I would say yet, that's quite possible. Likely? I have to be honest and say I'm just not sure. Wild guess, I would say yes, $5,000 is not unreasonable to expect"

 

Så han tycker alltså det är troligt att vi kan få 10 000 dollar/acre för våra 33 000 acres och 5 000/acre för resten.

 

Sedan säger han även att det är svårt att uppskatta Norses värde då vi inte vet hur SGEIS kommer se ut. Då dessa är relativt strikt utformade och det kanske blir ex 25% som vi inte få utvinna pga av vattentäkter osv. Även att det är troligt med att miljögrupper kommer gå till rätten för att stoppa SGEIS och borrning.

 

 

Min tolkning är då som följer,

 

Martens har fortfarande en chans att slutföra SGEIS och få in Shahs kommentarer för att borreglerna ska kunna slutföras den 27:e. Om Martens publicerar SGEIS den 17:e så kan borr reglerna klubbas den 27:e, men detta sker inte om Shahs kommentarer inte kommit in. Dvs det troliga är att reglerna inte kan klubbas.

 

Sist detta skedde var 27:e Nov...då utfärdades dock en 90 dagars förlängning, denna möjlighet kom dock som en överraskning, det var inte många som visste denna möjligheten fanns. Finns det en möjlighet att förlänga beslutet även denna gång?

 

Sedan har Martens sagt att han har makten att slutföra SGEIS själv, han säger vidare att han kan utfärda borrtillstånd med SGEIS som underlag. Han har varit lite otydlig, troligen avsiktligt, har han något ytterligare kryphål att utnyttja? Jag personligen finner det svårt att tro att han går ut och säger att han får utfärda tillstånd utan han har lagen på sin sida, med detta uttalande så blir Gov Cuomos ansvar inte heller lika tungt, allt hänger på Shah och Martens...Cuomo är avhängd processen.

 

Värt att ha i åtanke är att lagen i princip inte kommer vara mer än att referera till SGEIS för mer utförliga instruktioner. ex. Borrning i NY ska ske enligt SGEIS av senaste version.

 

Och Shahs resa till Pennsylvania är i princip för media, ingen av de rapporter han säger att han ska undersöka är färdiga...knappt påbörjade enligt MDN...ett spel för gallerierna som säger att nu har vi allt kollat allt vi kan. .

 

 

Om Norse håller sig flytande till SGEIS kommer så kan mycket väl vårt bolag bli värt i enbart mineralrättigheter enligt MDN. Marcellus drilling news.

 

97 000 * 5000= 485 miljoner dollar.

33 000 * 10 000= 330 miljoner dollar.

 

Skuld ca 50 miljoner dollar.

 

765 miljoner dollar * 5,5 = 4,2 miljarder NOK.

 

Dagens värde: 100-150 miljoner Nok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En märklig dag. Har utökat mitt innehav ytterligare imorse då den stod i 0,92. Den var sedan nere på 0,84 och vände innan det började investeras vilt av handlare via avanza utan någon given anledning. Det var mycket diskussioner på deras forum om relativt gamla nyheter som lades ut dör idag men det blev panikhandel under några timmar. Den var sedan uppe på 1,4 och stannade till slut på 1,28 så det blev en riktigt bra dag där jag faktiskt säkrade upp lite vinster på 1,33.

 

Tror det blir en nervös start på måndagen och ser möjliga scenarion i både fortsatt rally och att den kan sjunka tillbaka till 1 kr.

Spännande att se om det kommer något uttalande under helgen och kommer följa med i alla artiklar som blir publicerade i ämnet.

Ganska intressant att se hur opinionen som är för fracking stadigt ökar i NY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEC startar bra även idag och ligger just nu plus 16% för dagen.

Märks tydligt att det börjar dra ihop sig och det är vinna eller försvinna som gäller för NEC med kraftiga svängningar i kursen.

 

Väljer att sitta tryggt med det jag är inne i aktien nu och endast köpa mer om tradarna väljer köra ned den mot 1kr igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Älskar forumet. :lol:

vad menar du/ni med att det är 100% klart? Finns det på svart å vitt eller är det bara hur ni tolkar det? Varför jag frågar är därför jag har inhandlat en bil vilken skall betalas i månads skiftet mars/april med aktie pengar är tanken.... Så därför undrar jag ska jag behålla norse och sälja andra papper om det kommer att rocka typ 1000% eller kommer vi stå och stampa en månad till? Nej nu tar jag en bärs och bevakar forumet man blir så j-vla uppspelt så fort nån skriver nåt bra här hoppas hoppas att det blir en resa upp i rymden inom en månad kom igen nu vad tror ni allvarligt alltså.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljökämpen Al Gore investerar i fracking.. Angående att fracking är miljöfarligt..

 

http://dailycurrant.com/2013/02/25/al-gore-invests-fracking-company/

 

Tror du själv på allt du postar? Är du spelberoende som bara försöker hitta lösa anledningar till att det är en bra investering? Egentligen kanske du bara ute efter kicken du får av att följa aktiekursen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte spelberoende men gillar självklart nerven i aktien.

 

Jag har bara 6% av mitt totala aktieinnehav i Norse så jag är väl medveten om risken men jag är även medveten om den stora potentialen som finns.

 

Jag blev jäkligt besviken när Cuomo fegade ur 13 februari men jag tror fortfarande inte loppet är kört och skulle aldrig våga sälja av mitt innehav i Norse i det läget som vi är i nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte spelberoende men gillar självklart nerven i aktien.

 

Jag har bara 6% av mitt totala aktieinnehav i Norse så jag är väl medveten om risken men jag är även medveten om den stora potentialen som finns.

 

Jag blev jäkligt besviken när Cuomo fegade ur 13 februari men jag tror fortfarande inte loppet är kört och skulle aldrig våga sälja av mitt innehav i Norse i det läget som vi är i nu.

 

Du vet att alla "nyheter" på sajten du länkade ifrån är påhittade va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Børjar lossna nu.. =)

 

http://blogs.democratandchronicle.com/voteup/2013/03/11/exclusive-andrew-cuomo-has-some-suggestions-for-pro-fracking-groups/

 

och denna

 

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2013/03/11/ny-recommendation-fracking-weeks/1979381/

 

N.Y. recommendation on fracking expected in weeks

 

2:51p.m. EDT March 11, 2013

 

ALBANY, N.Y. (AP) — New York's health commissioner says he plans a recommendation to Gov. Andrew Cuomo "in weeks" on whether the state should approve hydraulic fracturing.

 

Health Commissioner Nirav Shah also said he met with researchers from the Environmental Protection Agency and Geisinger Health System in Pennsylvania within the past two weeks.

 

Preliminary results of the key Geisinger study are expected within a year. Some observers had raised concerns that waiting for results could delay a decision on whether to allow fracking in New York state.

 

But Cuomo said Monday that "nobody ever said that we were waiting for the studies to be finished."

 

Copyright 2012 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norse plussade 17% igår och ligger 12% upp idag. Många nervösa nu som inte vill missa tåget om det går. Tror det kommer att komma en dipp till innan det barkar men vågar inte sälja något av det jag sitter på utan köper bara mer om den skulle sjunka tillbaka mot 1,2 igen. Grymt spännande aktie just nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norse plussade 17% igår och ligger 12% upp idag. Många nervösa nu som inte vill missa tåget om det går. Tror det kommer att komma en dipp till innan det barkar men vågar inte sälja något av det jag sitter på utan köper bara mer om den skulle sjunka tillbaka mot 1,2 igen. Grymt spännande aktie just nu. :)

 

Jo, den drog ju iväg som ett spjut igår vid 11-tiden eller så. Törs man gissa att det går att hitta ett foruminlägg någonstans vid exakt den tiden?

 

När folk KÖPER för att de är nervösa vet man att det är en forumhausse.

 

Senaste forumhuassen jag läste om var Petrogrand, från gick från typ 10 till 30 spänn av mycket oklara skäl, för att sedan raskt ramla ner till 8 spänn på ännu kortare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den drog ju iväg som ett spjut igår vid 11-tiden eller så. Törs man gissa att det går att hitta ett foruminlägg någonstans vid exakt den tiden?

 

När folk KÖPER för att de är nervösa vet man att det är en forumhausse.

 

Senaste forumhuassen jag läste om var Petrogrand, från gick från typ 10 till 30 spänn av mycket oklara skäl, för att sedan raskt ramla ner till 8 spänn på ännu kortare tid.

 

Den här tråden börjar påminna om en gammal forumsklassiker som har gett oss härliga kommentarer som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar påminna om en gammal forumsklassiker som har gett oss härliga kommentarer som denna.

 

Snälla, hur kan du nånsin jämföra det jag skrivit här med det dravlet? Har dessutom avrått alla från att köpa innan de läst på. Du har tydligen inte läst något i ämnet heller. Är inte direkt förvånad när det gäller dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norse plussade 17% igår och ligger 12% upp idag. Många nervösa nu som inte vill missa tåget om det går. Tror det kommer att komma en dipp till innan det barkar men vågar inte sälja något av det jag sitter på utan köper bara mer om den skulle sjunka tillbaka mot 1,2 igen. Grymt spännande aktie just nu. :)

 

Jag highlightar lite av det som triggade igång jämförelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...